Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Numismatisk forum
Nybegynner
Posts: 11
Joined: 23 Jan 2009 11:19

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Nybegynner »

Veldig bra reportasje.
En av de lengst reportasjene som er gjennomført på TV 2 hjelper deg.
Fausa er flink(eller sleip) og som ventet vrir han seg unna på en proff måte.
Hvis det virkelig var slik at disse produktene hadde reell verdi ville det selvfølgelig
vært lett for alle mynthandlere å omsette disse.
Dette kan jo kun engasjerte samlere vite og derfor er det lett for Fausa å fremsette
denne latterlige påstand om at det kun er Samlerhuset som har kunskap til å omsette
disse produktene.
5 stjerner i margen til TV2 !
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vivavegas »

Tja...jeg er ikke like begeistret.
Det viktigste er selvsagt at man får fokus på saken.

Men når Fusa får det siste ordet så trur jeg (som allerede sagt) så er jeg ikke like sikker på at dette får de store konsekvensene for samlerhuset.

På den annen side, så går det jo dårligere for de og man vet jo aldri når snøball-effekten kan begynne å rulle.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by mynt01 »

Last edited by mynt01 on 13 Apr 2011 21:47, edited 2 times in total.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Jørgen Sømod »

vivavegas: Din argumentation giver mig en dårlig smag. I et retssamfund klynger man ikke den mistænkte op i den nærmeste lygtepæl, men giver ham et restssag, hvor både forsvarer og anklager samt disses vidner kommer til orde. Og - ihvertfald i Danmark og nok også i Norge - får anklagede altid det sidste ord før dommen afsiges. Spørgsmålet er så kun om anklageren har gjort sit arbejde godt nok. Nu har jeg ikke haft mulighed for at se udsendelsen, men ud fra de øvrige kommentarer, der har været, synes dette gjort.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by jornkris »

vivavegas wrote: På den annen side, så går det jo dårligere for de og man vet jo aldri når snøball-effekten kan begynne å rulle.
Den snøballen ruller allerede. Det var to arvinger på TV2 hjelper deg. Men som vi vet er det tusener slike der ute, kanskje titusener. Det tar tid før folk finner ut at det de trodde var vært veldig mye er verdt bare 1/8 -1/3. Det vil være et jevnt tilsig av slike i årevis. Og fordi markedsføringen har vært så ekstremt misvisende og folk har trodd det de har trodd som følge av den misvisende markedsføringen vil mange av de som dukker opp være rasende. Nettet er fullt av dritt om samlerhuset, det er ikke alt som kommer fra oss med kunnskap om mynter. Mye er fra tidligere kunder og arvinger. De vil fortsette å dukke opp i det uendelige og det vil fortelle omgivelsene sine om hvordan far på 80 ble lurt, de vil fortsette å fylle nettet med negative ting om samlerhuset og det vil bare øke i styrke. Kanskje hvis samlerhuset er ærlige fremover vil det avta om 10-15-20 år. I motsetning til tidligere prøver de å være ærlige nå.
Evil_Ed
Posts: 531
Joined: 04 Jan 2009 09:04

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Evil_Ed »

Nybegynner wrote:Veldig bra reportasje.
En av de lengst reportasjene som er gjennomført på TV 2 hjelper deg.
Fausa er flink(eller sleip) og som ventet vrir han seg unna på en proff måte.
Hvis det virkelig var slik at disse produktene hadde reell verdi ville det selvfølgelig
vært lett for alle mynthandlere å omsette disse.
Dette kan jo kun engasjerte samlere vite og derfor er det lett for Fausa å fremsette
denne latterlige påstand om at det kun er Samlerhuset som har kunskap til å omsette
disse produktene.
5 stjerner i margen til TV2 !
Var mye av den samme følelsen jeg satt med etter å ha sett dette, for folk som ikke har den ringeste kjennskap til mynter og medaljer tror jeg ikke dette virket like avskrekkende, men håper jeg tar feil og at det ikke er bare vi som ser galskapen som Fausa serverer. Skulle likt å hørt reaksjonen fra disse helt nøytrale "ikke-numismatikerene" egentlig.
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Trond i California »

jornkris wrote:Skulle likt å hørt reaksjonen fra disse helt nøytrale "ikke-numismatikerene" egentlig.
Snakket akkurat med min bror som bor i Norge - han har ingen peiling paa mynter, men hadde sett programmet og starte uoppfordret aa prate om det han hadde sett. Han satt med inntrykket at dette var svindel. Han fortalte at han faktisk hadde tenkt aa kjoepe en av "myntene" fra Samlerhuset til min foedselsdag ifjor, men var glad etter aa ha sett programmet at han ikke gjorde det....
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Ask »

Så nettopp innslaget på tv2s nettsider. Det som slo meg var at ikke Fausa ble spurt hvorfor produktene fra samlerhuset ikke er omsettelige på det åpne markedet, men bare hos dem selv.

" Vi vet hva folk etterspør og kan gi tilbud. Det kan ikke den lille forhandleren på hjørnet " >> makan til arroganse, lenge leve den lille forhandleren på det elektroniske MA - Shop - hjørnet som vet hva jeg etterspør.
:lol:

Mvh. Ask
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by grenl.har »

Fikk sett innslaget først nå. Har vært på min lokale myntklubb. Bra og saklig innslag. :!: Fausa er proff til fingerspissen, snakker om ”Mynthandleren på hjørnet”, og at han er den største dvs den mest

anerkjente i sine øyne. Det han ikke nevner såklart, er at ”mynthandleren på Hjørnet” blir brukt av oss ivrige myntsamlere. Det var bra å lese at den "vanlige mann” (bror til Trond i Cal.) avslørte

samlerhuset som det det egentlig er....
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Olav K »

Jeg var ikke så imponert over programmet. Faktumfremstillingen om arvingene var grei nok, men for den ikke innvidde seer fremsto det svar som arving Christian fikk: "vi er ikke interessert i myntene dine" som en kjedelig glipp - mens det i virkeligheten er det svaret du får hvis du ikke kommer med TV i ryggen. Men ellers fremsto programmet som snillt, og med slapp research. Du fikk knøttsmå glimt av markedsføringsspråket SH bruker, og fortsatt bruker. Ingen konfrontasjon. Man lot Fausa harselere med "mynthandleren på hjørnet" uten å røre ved det som er SHs forretningshemmelighet: "informasjonsmonopolet" - kunden skal ikke ha andre kilder til visdom enn SH, om han tilfeldigvis skulle ramle inn hos en mynthandler på et hjørne, f.eks. Numisma, er jo dette en uvitende liten fillebutikk som ikke har rede på de virkelige samlerverdier. Myntklubbene aner ikke hva de driver med. Du trenger én mynthandler og én klubb: Samlerhuset, som gir DEG som "priviligert kunde" ekslusive tilbud. Det blir som en særmenighet hvor guru Fausa er sannheten og lyset. Men når han ikke fikk noen kritiske spørsmål, tror jeg ingen av hans menighetslemmer fikk noen trang til å forlate flokken. De har jo opplevd den sanne samlerglede - vi andre får pusle med våre slitne gamle pengestykker mens de ser på sine glinsende medaljer i edeltreskrin og garantert ekte sertifikat.
TV 2 hjalp to sett arvinger, neppe så mange andre - og SH-kritikere i dette forum fikk vel ingen nye argumenter eller nye fakta.

God kveld
Olav K
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Askeladd »

Det skulle vært morsomt å få vite hva et "godt tilbud" er som Fausa sa at Samlerhuset skulle gi den andre arvingen som ble presentert i reportasjen.
Forøvrig synes jeg Fausa fikk ganske fritt spillerom, og dyktig som han er benyttet dette til sin og Samlerhusets fordel, dessverre. Dog var det beklemmende å høre hans utsagn om "mynthandleren på hjørnet".
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by AMO Berg »

Jeg synes ikke det er noen grunn til å la seg provosere av Fausas harselering med "mynthandleren på hjørnet". Tvert i mot, dette er en uttalelse som bare slår tilbake på ham og Samlerhuset. Iallefall gjør det det i min virkelighetsoppfattelse. Synes også vi skal rette en takk til Henning Roschberg som stilte opp på dette.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vivavegas »

Askeladd wrote:Det skulle vært morsomt å få vite hva et "godt tilbud" er som Fausa sa at Samlerhuset skulle gi den andre arvingen som ble presentert i reportasjen.
Forøvrig synes jeg Fausa fikk ganske fritt spillerom, og dyktig som han er benyttet dette til sin og Samlerhusets fordel, dessverre. Dog var det beklemmende å høre hans utsagn om "mynthandleren på hjørnet".
Alt tyder vel på at også han vil få kostpris. Den andre arvingen fikk jo 452.000, slik at han får nok også sine 100.000. Det er jo som jeg skrev før reportasjen ett ganske tydelig mønster, de som får oppmerksomhet får sine penger. De som ikke får oppmerksomhet får ikke sine penger.

Fusas sine uttalelser slår selvsagt tilbake for han, men som Olav nevnte får en Samlerhusets samler så bryr de seg nok ikke om slike ting. De tenker nok heller at en myntsamler på hjørnet er grisk og ikke ser verdien i settene de har kjøpt.

Forøvrig greit nok (hvis det stemmer) at de kjøper tilbake samlinger som arvinger har arvet. Nå trur jeg ikke det kommer til å skje (men håper jeg jo tar feil). Men hva med de som vil realisere samlingen før de dør. I tillegg regner jeg med at de også har krav om at man trenger kvitteringer på de fleste kjøp.

Kommer man opp i en viss alder så vil man jo med jevne mellomrom oppleve at mennesker rundt man dør. Altså kan man få tak i skifteattest med jevne mellomrom, eller at man har en liggende. Beklager at jeg tenker slikt i det hele tatt. Har ingen planer om å utnytte det. Men hvis de kjøper tilbake uten at man trenger kvittering så kunne jeg jo blitt millioner på noen få år, med å kjøpe opp samlinger til 1/4 av kostpris og å så selge de tilbake til Samlerhuset.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by jornkris »

Skjønner ikke hvorfor man trenger skifteattest.
Samlerhuset har full oversikt over hvem som har kjøpt hva.
Sier man navn og adresse på den som har kjøpt det tar det 15 sekunder å slå det opp.
Og nettopp det at de har denne oversikten gjør at du ikke kan selge alle disse settene til dem.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vivavegas »

jornkris wrote:Skjønner ikke hvorfor man trenger skifteattest.
Samlerhuset har full oversikt over hvem som har kjøpt hva.
Sier man navn og adresse på den som har kjøpt det tar det 15 sekunder å slå det opp.
Og nettopp det at de har denne oversikten gjør at du ikke kan selge alle disse settene til dem.
Skifteattest er vel delvis ett forsøk på å begrense hvem som kommer med samlinger. Det er jo ikke sikkert de har tilgang til hvem som er død eller ikke.

Uansett så mener jeg også at det delvis er en omgåelse av selve saken. Fint hvis de kjøper tilbake fra arvinger. Men hva med yngre mennesker som har spart penger i Samlerhusets produkter og vil realisere før de dør. Hva med de som har kjøpt i annenhåndsmarkedet og ikke nødvendigvis for lave summer, men kanskje kjøpt for det samme som de som kjøpte produktet opprinnelig har kjøpt det for.

osv. osv. osv.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”