Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Numismatisk forum
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vivavegas »

Nå er jo ikke reportasjen slutt.
Men litt typisk at foreløpig siste ord er at Fusa får lov til å omtale budet som skambud og at slakteverdi/metallverdi er 200.000 og det uansett er mye høyere samlerverdi.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vivavegas »

Håper virkelig man får noen av kritikerne i studio som direkte kan advare mot Samlerhuset. Man trenger en eksplisitt advarsel som jeg nevnte tidligere. Dvs. at alle barn, barnebarn, naboer, venner, hjemmehjelper etc. etc. bør snakke med de som samler produkter fra Samlerhuset og advare de mot å samle videre.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by jornkris »

Jeg synes del 1 forklarte ting veldig bra.
Både om hvordan reklamen har vært og den dårlige annenhåndsverdien på produktene.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vivavegas »

Forøvrig så har de direkte sitert mitt innlegg på VGD.

12.04.2010 23:29 skrev jeg følgende innlegg på VGD:
"Mer info. kommer i morgen.

Men Samlerhuset er Norges største bløff. De selger stort sett (som nevnt fra trådstarter) ting til 300 kroner som man kan kjøpe ett annet sted til 100 kroner.

De har også bevist en tilnæring ifht. eldre. ALLE bør sjekke foreldre, besteforeldre, og resten av familien og sterkt advare de mot samlerhuset."
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Jørgen Sømod »

vivavegas wrote:Nå er jo ikke reportasjen slutt.
Men litt typisk at foreløpig siste ord er at Fusa får lov til å omtale budet som skambud og at slakteverdi/metallverdi er 200.000 og det uansett er mye høyere samlerverdi.
I en retssal får en massemorder vel også ret til at forsvare sig.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Stig Westerhus »

Del II viser Samlerhusets sanne ansikt. Jeg kjenner jeg blir irritert og lei meg på vegne av arvingene.
Å være en arving av en slik verdiløs samling er nå en ting. Men hva med alle andre som sliter med å bli kvitt slikt? Hvor er samlerhuset da? Stakkars folk.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vivavegas »

Jeg synes faktisk dette var nesten værre enn jeg hadde forventet.
Fusa fikk jo også det absolutt siste ordet. Der snakket han om titusenvis av kunder i Norge, hundretusenvis i Europa og at en liten mynthandler på hjørnet ikke har stor kundekrets.

Flotte ord som jeg trur fremdeles mange vil bite på. Nå trur jo også folk at kommer man med dødsattesten så vil man få pengene refundert. Altså en slags forsikring mot at de vil få igjen det samme som de har betalt.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vemod »

Jeg synes at Roschberg burde fått inn en replikk til det siste propagandaframstøtet.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by jornkris »

Reportasjene var veldig bra.
Men Fausa kunne godt fått oppfølgingsspørsmål i studio.
Om bløffens hans om høy samlerverdi og hva metallverdien på dette var på kjøpstidspunktet.
Gull og sølvprisene har (heldigvis for stakkarene som har kjøpt dette) 5 doblet seg siden 2003. Hva var slakteverdien da? Samlerhuset har også doblet prisene sine siden det.
Måten han presenterte samlerhuset på som de som har gjort myntsamling tilgjengelig og de andre på som mynthandleren på hjørne med minimal kundekrets var rett og slett frekk.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vivavegas »

vemod wrote:Jeg synes at Roschberg burde fått inn en replikk til det siste propagandaframstøtet.
Det var nettopp det jeg også mente.
Roschberg og/eller noen andre fra myntmiljøet burde forklart dette.

En slik reportasje hvor den "anklagede" får siste ordet, mener jeg faktisk har begrenset verdi. Heller tvertimot som jeg skriver, noe trur mange at kommer man med skifteattesten så vil alt løse seg. Det er mulig det gjør det for nr. 3, 4 og nr. 5 og mulig det også gjelder i 2011. Men hva når nr. 1000 og nr. 1001 kommer og hva når arvinger kommer i 2030 og skal få pengene igjen.

Håper jo at jeg tar feil, men ingenting tyder på at man vil få pengene igjen. I tillegg er det jo svært mange som ikke gidder (har jo delvis seg selv å takke, men allikevel), eller ikke er klar over denne evnt. tilbakekjøpsgarantien.

Jeg vet selv hvordan det er når dødsbo skal gjøres opp. Da er man ofte interessert i å bli ferdig med det og ting kan gå veldig fort.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vivavegas »

Ble litt engasjert her.

Spesielt burde man jo fått frem det med medaljer og skrin. En myntekspert burde tatt en medalje i ett skrin til kr. 6000 og sagt at her er det 12 medaljer. Hver av medaljene har en sølvverdi på kr. 100 og verdien er da kr. 1200.

Man burde videre forklart at dette har liten/ingenting med myntsamling å gjøre.
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by PENGEBINGEN »

Det FINNES ikke noen investeringsverdi i Samlerhusets mynter og medaljer.
Dette er som engangstallerkener og engangsbestikk. Har du først kjøpt og brukt det, er det liten interesse for materialet på annenhåndsmarkedet.
Det er snakk om smelteverdi, og 1/3, kanskje 1/4 salgsverdi av innkjøpsprisen.
Og har du som arving av noe slikt ikke skifteattest på "varene", ligger du dårlig an.
Truer du med medieoppstyr ved hjelp av TV2-hjelper-deg, kan kanskje saken stille seg annerledes.
Jeg synes denne formen for forretning stinker lang vei.
Håper Samlerhuset slutter å bruke ord som "unik og enestående" eller lignende. For dette er jo verken unikt eller enestående på noen som helst måte.
Dette er overprisede medaljer og mynter innpakket i "glanspapir", gjerne med ekthets-sertifikater og "garanti-bevis" med "nummerering".
Disse papp-bitene og tre-eskene har for meg ihvertfall liten verdi, og har slettes ikke noe potensiale for prisstigning.
Om man da ser på HVA som ligger inni disse forpakningene, er det bare vanlige mynter og medaljer produsert i hopetall for anledningen, gjerne både 10 og 20000 stk. helt blanke fine nye ting.
Konklusjonen må være at det er brukt altfor store og flotte beskrivelser i markedsføringen, og dermed har mange "tatt agnet".
Jeg er glad jeg ikke bevisst kjøper inn slike ting, men prøver å holde meg til de virkelige numismatiske objektene som faktisk ER sjeldne og kanskje også ER GAMLE og VANSKELIGE å få fatt i.
Det er disse som stiger i verdi.

Hilsen mangeårig numismatiker.
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by AMO Berg »

jornkris wrote:Reportasjene var veldig bra.
Helt enig, dette synes jeg var veldig bra!
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Stig Westerhus »

AMO Berg wrote:
jornkris wrote:Reportasjene var veldig bra.
Helt enig, dette synes jeg var veldig bra!
Enig. Tommel opp til Lene!
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
knuron
Posts: 87
Joined: 17 Oct 2009 18:59
Location: Bodø

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by knuron »

Det som er typisk, er at man kunne sitte igjen med et inntrykk av at det var mynter de selger. Vi kan si mye rart om dem, men de er gode å snakke for seg. Det blir interessant fremover å følge med på hvordan de kommer til å markedsføre seg. Forøvrig var reportasjen ganske bra, og fikk vel frem en del av hovedpoengene vi har etterspurt.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”