Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Numismatisk forum
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by holofire »

Alt i alt var dette bra! Takk til tv 2 hjelper deg og til Lene D! Hva Fausa fikk sagt og ikke så kom det tydelig frem hva dem driver med! De fikk frem at folk blir lurt!! Fausa fikk innrømmet at det de selger ikke nødvendigvis vil stige i verdi!

Skulle jeg pirket på noe så burde faktsik Rochberg stått sammen med Fausa og svart på tiltale og legge ut fakta opplysninger på faktsik solgte produkter og hva folk er villig til å betale i annenhånds markedet. Numisma og OM kunne også vært litt mere representert slik at den lille på hjørnet ikke ble så liten lenger som fremstilt! I tillegg kunne det vært mini intervjuer i flere myntklubber rundt om i Norges land for å understreke hvor lite interresant disse flotte medaljene faktisk er for samlere!
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Thomas B »

holofire wrote:Alt i alt var dette bra! Takk til tv 2 hjelper deg og til Lene D!

Jeg vil også si takk til TV2 og redaksjonen. Også en stor takk til de som sto frem.
Jeg kjenner noen arvinger til slike samlinger og enkelte som har kjøpt. Når jeg hørte TV2 hjelper deg skulle ta opp saken snakket jeg med dem. Men redselen for å stå frem var for stor. (sakene var også endel mindre enn de vist)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Olav K »

Den som konsentrerte seg om programmet (og hvem annet enn spesielt interesserte klarer det når det kommer stadige avbrudd av reklamer, for andre tema, for kroppspleie med meget mer) fikk forhåpenligvis med seg at SH selger medaljer som ikke stiger i pengeverdi ( bare "samlerverdi"!). Men Samlerhuset selger jo også kurante mynter, med samme uetterrettelige "informasjon". For ikke lenge siden fikk jeg "som spesielt utvalgt kunde" tilsendt en 4-siders fargebrosjyre i A-4 format. Tilbudet gjalt Kong Oscars svensk/NORSKE gullmynter, 20 kronor. Nå med kr. 500 i rabatt! jeg skulle bare betale kr. 4.400 for en 20 krona 1901, i "tilnærmet perfekt samlerkvalitet", og som ville bli "raskt utsolgt". ( At jeg i januar hadde fått nesten det samme tilbudet, hadde de visst glemt).
En rimelig grei prisoversikt for kurant svensk mynt er Tonkins "Myntboken 2011" (Tonkin er handler, så boken opererer neppe med lokkepriser).
20 kr. 1901 i beste kvalitet (8 på skala 10-0) antas 01 eller bedre, er SEK 3000, i kvalitet 6 (1+?) SEK 2.200, og for slitne (4) 2000, som antas å være nær gullverdi. På OMs auksjoner mener jeg å erindre at kurante svenske 20 kr har gått for NOK 16-1800 + salær.
Selv etter prisavslag er mynten fra SH priset betydelig over det du må betale hos mynthandlerne på hjørnet. Dette er i beste fall grisete markedsføring, om det er i strid med markedsføringsloven kan jeg ikke bedømme. Nå kan en kremmer sette (nesten) hvilken pris han vil på varene sine, men da må han være forsiktig med ordbruken. "Spar over 500 kroner" i forhold til hva? Levert til "dagsaktuell markedspris" - hos hvem?
SHs markesføring er basert på kundenes uvitenhet. Derfor må kundene skjermes mot mynthandlere, myntforeninger og fora som dette. Det fikk ikke TV2 frem, og derfor tror jeg at hjelpen ble beskjeden når vi ser bort fra de konkrete arvingene.

Olav K
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by AMO Berg »

vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vivavegas »

Olav K wrote: SHs markesføring er basert på kundenes uvitenhet. Derfor må kundene skjermes mot mynthandlere, myntforeninger og fora som dette. Det fikk ikke TV2 frem, og derfor tror jeg at hjelpen ble beskjeden når vi ser bort fra de konkrete arvingene.
Olav K
I all hovedsak det samme som jeg sier. Trur også dette har begrenset effekt på de som samler fra Samlerhuset. Folk flest har liten/ingen formening om hva som har verdi av slike samleobjekter og trur ikke saken i går forandrer det nevneverdig.

Som sagt så frykter jeg at mange nå trur at det er bare til å fortsette å samle og at Samlerhuset har en slags tilbakekjøpsgaranti. I tillegg så trur nok mange at "han mynthandleren" bare var en sleiping som ga ett skambud. Jfr. Fusas uttalelser i slutten av programmet hvor han snakket om 200.000 og høyere (sa han betydelig høyere) samleverdi.

Men, uansett ros til TV2. Formatet gjør at det uansett vil være noe begrenset hva man kan få frem i ett slikt program.

Husk at det også er bare 500.000 (+/-) som ser programmet og som nevnt flere ganger nå, kanskje mange kunder som ikke ser TV2 som er i Samlerhusets kundegrupppe.

Men som også nevnt. Man vet aldri når "liten tue kan velte stort lass" og når "snøball-effekten" begynner å rulle. Reportasjen i går, kan sånn sett være starten...
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by KrsMynthandel »

Uttalelsen til Fausa, sjefen i Samlerhuset, var direkte frekk og langt under beltestedet :!: "Den lille handleren på hjørnet" har tross alt forsynt og forsyner Samlerhuset med deres medaljer til den store gullmedalje. Blir spennende og se på samarbeidet deres videre....
Fausa synes jo at tilbudet ifra Roschberg var langt under sølvprisen. Hvorfor skulle Roschberg betale full sølvpris og hvem i huleste skulle betale ham da normal avanse over dette :?: At sølvprisen var vesentlig lavere da Roschberg ble forespurt, er en annen sak.
Hadde håpet at Samlerhuset kunne blitt skikkelig vingeklippet her, men en solid ripe i lakken har nå fremkommet :D
Ser jo de siste ukene at Roschberg mynthandel har satt inn haugevis av annonser i Fædrelandsvennen, min lokale avis. Mulig de får inn noen kilo smelt og kanskje Fausa står parat, hehe :!:
Jeg vet i hvertfall at mange av Oslohandlerne lever godt på Samlerhusets objekter og tilbakesalg til dem og det ville nok gjøre vondt verre om greina man sitter på blir avkappet....

Takker TV2 Hjelper deg for reportasjen og at Samlerhusets virksomhet ble belyst utover det uvitende land... :wink:
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by KingO »

vivavegas wrote:Som sagt så frykter jeg at mange nå trur at det er bare til å fortsette å samle og at Samlerhuset har en slags tilbakekjøpsgaranti. I tillegg så trur nok mange at "han mynthandleren" bare var en sleiping som ga ett skambud. Jfr. Fusas uttalelser i slutten av programmet hvor han snakket om 200.000 og høyere (sa han betydelig høyere) samleverdi.
Fausa og Samlerhuset kom godt ut av dette. Jeg fikk inntrykk av at dette mer var en sak om arvingene som ett enkelt tilfelle. Ikke systematisk svindel slik det er i virkligheten.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Torashe »

Ja det er da en begynnelse,får håpe det ikke bare blir med dette innslaget. Som Kr.sandmynthandel sier er det en liten ripe i lakken,men ikke umulig med en omlakkering 8) Skulle vært staten som ble svindlet på denne måten,de blir jo det da med eks disse vikar byråene,blir hvertfall gjort noe med det der,og der sitter og de som står bak det og aner ingenting :lol:
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by KingO »

Jeg begynner å lure på om hele saken er for kompleks og diffus for en slik kort reportasje. Ikke lett å få frem temaene mynter/medaljer, gull og sølv pris kontra samleverdi, stort/lite opplag etc. for folk som er helt blank på dette. Jeg skulle likt å visst hva "folk flest" egentlig syntes om reportasjen.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by AMO Berg »

Jeg tror vi skal være glade for at det var Lene D. som laget innslaget og ikke oss "ekspertene" på Samlerforum. Da hadde vel innslaget pågått ennå. :wink:
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by ramazotti »

http://www.oblad.no/oppegard/far-trodde ... -1.6170194

Litt dekning er bedre enn ikkeno`
Vet ikke hvor stort opplaget er, men noen titusner får det nok med seg .
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by janpetter »

Om bare folk kunne lære seg forskjellen på mynter og medaljer .
Moderne medaljer er verdt metallverdien i de aller fleste tilfeller . Det kan ikke gjentas ofte nok .
Altså : Samlerhuset gir ut noe man i beste fall kan kalle medaljer ,men Fausa omtaler konsekvent det han (Samlerhuset) gir ut som "mynter" .

Omtalen av "mynthandleren på hjørnet " er vel også den mest arrogante beskrivelsen jeg har hørt av seriøse mynthandlere .
Jeg syntes det hadde vært på sin plass om Norges mynthandlere hadde gitt Fausa ett tilsvar på den uttalelsen .
Uansett har det vel ingen hensikt å diskutere hvem som er "ærlige Børre på hjørnet" i dette tilfellet .
Det forstår folk selv .
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vemod »

Jeg har snakket med en stk. "menigmann" på jobben i dag, og han hadde festet seg ved at Roschberg hadde gitt et "skambud" på 80-90 000 på samlingen, som i følge Fausa hadde en samleverdi/smelteverdi på 200 000. Jeg tror dessverre at min kollega satt igjen med et inntrykk av at det er "mynthandleren på hjørnet" som er den egentlige tuskhandleren her - mens Fausa framstår som ærligheten selv, iført sin mest nypussede glorie.
User avatar
henrison
Posts: 277
Joined: 11 Feb 2011 13:46

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by henrison »

Hvorfor er det ingen som reagerer på at Roschberg ville gi 80.000 for denne samlingen, hvis det sant at sølvverdien faktisk er 200.000? Jeg presiserer at jeg tar forbehold om at samlingen faktisk hadde en metallverdi på 200.000.
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og International Banknote Society
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by vivavegas »

henrison wrote:Hvorfor er det ingen som reagerer på at Roschberg ville gi 80.000 for denne samlingen, hvis det sant at sølvverdien faktisk er 200.000? Jeg presiserer at jeg tar forbehold om at samlingen faktisk hadde en metallverdi på 200.000.
Joda, det kan man sikkert. Men nå var det vel en stund tilbake hvis man leser artiklene det er linket til. Slik at budet pr. i dag hadde vært høyere. I tillegg kan det jo være avrundinger her. F.eks. at 200.000 er 190.000.

I tillegg skal jo en mynthandler uansett ha fortjeneste.

Allikevel høres også spriket for meg litt i overkant ut.
Men det er vanskelig å uttale seg om dette uten å ha full informasjon.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”