Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Numismatisk forum
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Mineline »

Slik jeg leser det var tilbudet Rochberg kom med forran kamera , et eksempel på hvor stor avstands det er/har vært mellom kjøp Samlerhuset og salg på for eks. QXL eller privatmarked ..
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by bengt »

Budet fra Roschberg var nok et seriøst bud utifra hva han får solgt det videre for, og at han skal ha noen prosent fortjeneste. Interessant nok har nok Roschberg når han gav budet kalkulert inn at han bare skal selge alt videre til samlerhuset da jeg har forstått at han og de andre mynthandlerne i Oslo gjør det. Det viser jo at samlerhuset selv sannsynligvis ikke hadde gitt 200 000 for denne samlingen TIL ROSCHBERG, og da rakner litt av forklaringen til vår venn Fausa...
User avatar
henrison
Posts: 277
Joined: 11 Feb 2011 13:46

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by henrison »

Det kommer selvfølgelig an på når budet ble gitt, da sølvprisen jo faktisk er doblet siden august, men likevel synes jeg det er merkelig lavt... Greit nok at forhandleren skal ha "noen prosent" fortjeneste, men for meg virker det som om man her vil fremstille Samlerhuset enda verre enn de er. Jeg sier ikke at Flausa ikke gjorde det samme i retur, for det gjorde han når han sto i studio, men vi er nødt til å få Samlerhuset ut av markedet på riktige kriterier...
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og International Banknote Society
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by bengt »

Hvis formålet til Roschberg skulle vært å fremstilt samlerhuset dårligst mulig ville han vel i intervjuet nevnt at kunden faktisk hadde kjøpt dette for 10 år siden, og da var sølvverdien bare en brøkdel av hva den er nå ;-)

Jeg tipper Roschberg gav tilbudet lenge før TV2 Hjelper Deg ble kontaktet, når filmkameraet dukket opp ble han nok bedt om å si det samme som han allerede hadde sagt til arvingen. Med andre ord visste nok ikke Roschberg at dette ville havne på TV2 Hjelper Deg på det tidspunktet han gav tilbudet, husk at det er mange som kontakter mynthandlere og forsøker å selge samlerhuset-samlinger - alle med forestillinger om at de har noe unikt og veldig verdifullt...
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Thomas B »

I dag er det 6 måneder siden programmet.
Forandret det noe? Er det færre som kjøper av dem nå?

Her er programmet:
http://www.youtube.com/watch?v=o7o-GKisnZw
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Femmern »

Når det gjelder myntsett og nye ting så må man via Huset for å få tingene siden mynta har lagt ned salgskanalen, evt andre myntforetninger.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Arve »

Thomas B wrote:I dag er det 6 måneder siden programmet.
Forandret det noe? Er det færre som kjøper av dem nå?...
Nigeriabrev blir også stadig omtalt i mediene, men hjelper det?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Beskueren
Posts: 2
Joined: 15 Oct 2011 00:49

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Beskueren »

JA, det hjelper.

Jeg har helt til nylig kjøpt alle minnemynter utgitt i Norge (Samlerhusets medaljer har jeg dog holdt meg unna, helt dum er jeg jo ikke). Men nå er det slutt. Intet mer fra Samlerhuset i mitt hus, unntatt evt. sterkt underprisede 99,9% sølvobjekter som jeg kommer over i 2.hånd (metallet beholder nok sin verdi i framtiden).

Drøyt mye stryk har de nok fått, spesielt vedrørende at de gir ut for mange objekter. Hvis man ser på andre land er de ikke spesielt ekstreme, bortsett fra at de utgir medaljer til blodpris. Bare se til Australia --- hvor mange myntutgivelser har Perth Mint i året?!? Det er mange, og kjøper du direkte fra dem betaler du også langt over sølvprisen!
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: Saken om Samlerhuset på tv 2 hjelper deg

Post by Thomas B »

Jeg satt og surfet på nettet i dag. Kom over samlerhusets regnskap for i fjor, det er nå offentlig tilgjengelig på internett.
http://www.proff.no/selskap/samlerhuset ... /Z001QX5J/
Det ser desverre ut som at saken på TV2 hjelper deg ikke hadde noen særlig effekt. Omsetningen var ikke så mye mindre.
Nybegynnerne fortsetter å kjøpe dårlige mynter til blodpris.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”