20 kronor Osacar II fra 1875 og gulltransporten

Numismatisk forum
Post Reply
aliascryptus
Posts: 6
Joined: 17 Mar 2011 20:22

20 kronor Osacar II fra 1875 og gulltransporten

Post by aliascryptus »

Ja, denne er også fra samlerhuset. I utgangspunktet vil jeg sende denne tilbake av prinsipp, men vil gjerne høre med dere. De hadde sendt denne mynten samme dag som de mottok min mail om oppsigelse av samlingen myntrekken i gull og platina, dermed endte den opp i posten i går.

De skal ha 3400kr for denne, påstått rabatt på 1000kr (kjøpte den på en kampanjedag). Jeg skal aldri kjøpe noe av de igjen, men lurer på hva denne kan være verdt. Jeg er som nevnt i tidligere tråder helt ny innenfor dette, og er selvsagt ikke kompetent til å vurdere kvalitet, men det jeg ser er små riper i det glatte området utenfor motivet, ingen grove merker av noe slag. Den skal angivelig være fra mynttransporten, men det har vel ingen verdi? Den er svensk.

Gøy om dere kan gi meg noen anslag av verdi, gjerne de prisene man kan anta utfra typisk "pene" kvaliteter.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: 20 kronor Osacar II fra 1875 og gulltransporten

Post by Knugen »

Nærmere 3000 for denne i kvalitet 0/01.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 20 kronor Osacar II fra 1875 og gulltransporten

Post by Kjetil Kvist »

I annenhåndsmarkedet selges svenske 20-kronor for rundt 2000-2200 kroner, og kanskje 2500 kroner om de er fra gullskatten. I hovedsak er det gullvekta som avgjør verdien på en svensk gullmynt her i landet.

En norsk 20-krone ligger på rundt 4250 kroner, men en fra 1874 eller 1875 koster gjerne rundt 5500-6000 kroner.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
aliascryptus
Posts: 6
Joined: 17 Mar 2011 20:22

Re: 20 kronor Osacar II fra 1875 og gulltransporten

Post by aliascryptus »

Så mynten har ingen verdi utover at den er av gull? Jeg fant kun et sted hvor denne var i salg og der koster den 4000SEK, noe som er ganske nærme det samlerhuset forlanger. http://web.comhem.se/arstamynthandel/Guldmynt.htm
Er det slik at QXL, Ebay etc er veldig mye billigere enn mynthandlerne? Jeg har myntkatalogen norges mynter. De prisene som står der, er ikke de "riktige" i det hele tatt? Den norske mynten fra 1875 koster der 6200NOK i kvalitet 01. Jeg syntes det er vanskelig å få oversikt over hva myntene egentlig er verdt. Hvor mange prosent av katalogverdien omsettes det ca for i det private markedet? Takk for svar dere.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 20 kronor Osacar II fra 1875 og gulltransporten

Post by Kjetil Kvist »

Katalogene, uansett utgiver, er bare veiledninger og har en verdivurdering. I forhold til Norges mynter, så kan du se bort fra katalogprisene om du snakker om norske minnemynter, kong Oscar II-mynter i 0-kvalitet, tidlige kong Haakon VII-mynter i 0-kvalitet og alle gullmyntene. Du kan også se bort fra alle 0-priser på mynter fra kong Carl XIII, Carl XIV Johan, Oscar I og Carl XV. I mange tilfeller også prisene på mynter i lavere kvaliteter som 0/01 og 01.

Noen priser er for høyt satt, mens de i de aller fleste tilfeller med 0-mynter er satt lavere enn det markedet er villig til å betale.

Minnemyntene er nesten utelukkende satt alt for høyt enn hva reell markedspris.

Når det gjelder svenske gullmynter, så er prisene på disse satt ut fra gullverdi i Norge. Man kan gjerne finne dem til salgs for en høyere pris, men da må de være fra uvanlige årstall for å bli solgt.

Det er ikke enkelt å orientere seg i forhold til priser. Det krever en del undersøkelser selv, og litt tålmodighet. Sjekk auksjonssider og mynthandlersider i Norge før du går til store innkjøp. Eller i og for seg også små innkjøp. Spør gjerne på forumet først. Framfor alt: Vær nøye med hva slags kvalitet du kjøper. Det er alfa og omega i forhold til pris.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: 20 kronor Osacar II fra 1875 og gulltransporten

Post by jornkris »

Var du klar over at den er svensk?
Eller trodde du ut fra reklamen at den er norsk?
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: 20 kronor Osacar II fra 1875 og gulltransporten

Post by Lagrinn »

Bare ett lite tips, på denne siden har du oversikt og nogenlunde rette priser på norske mynter.

http://myntbok.no/
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: 20 kronor Osacar II fra 1875 og gulltransporten

Post by bengt »

Hvis den er svensk ville jeg returnert den. Hvis du deltar på en del auksjoner vil du innimellom klare å få disse til 2000 - 2500 kroner.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: 20 kronor Osacar II fra 1875 og gulltransporten

Post by jornkris »

Det er vel denne de har gitt 1.000 kroner i rabatt på.
http://www.samlerhuset.no/gulltransport ... cat_id=372

Svenske 20 kroner fremstilt som mye norskere enn de er. Hadde noen med kunnskap om mynter gidder å skrive en klage til forbrukerombudet hadde samlerhuset tapt saken så det ljomet. Svært misvisende markedsføring.

------------
Her er forøvrig hva de selges for på auksjon i Sverige (priser i svenske kroner)
http://www.tradera.com/OSCAR-II-20-KRON ... _128933710
http://www.tradera.com/Guldmynt-ar-1875 ... _126973228
aliascryptus
Posts: 6
Joined: 17 Mar 2011 20:22

Re: 20 kronor Osacar II fra 1875 og gulltransporten

Post by aliascryptus »

For å være helt ærlig trodde jeg svensk norsk innebar at den var like norsk som andre mynter fra unionstiden, men jeg har jo satt meg mer inn i dette nå da. Jeg skal returnere den. Jeg er svært opprørt over at de setter igang en kampanje på 1000kr i rabatt på et produkt som faktisk går for 1000kr billigere enn dette igjen på auksjoner. Altså er ordinær pris hos samlerhuset på 4400NOK. Altså dobbelt av hva man betaler ellers i markedet. Jeg syntes det er vanskelig å få oversikt over priser i denne hobbyen. Fint at jeg kan mase på dere :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 20 kronor Osacar II fra 1875 og gulltransporten

Post by Olav K »

Kjetil Kvist har skrevet om myntkataloger ovenfor, men en liten tilleggspresisering kan være nyttig for forståelsem: myntkatalogene er et uttrykk for hva handlerne tror ( eller håper!) de kan selge mynten for over disk. Mynthandleren skal naturlig nok ha en fortjeneste, i tillegg til å dekke husleie, lønn til ansatte, finansiering av varelager, forsikring osv.osv. Du får ikke det som står i katalogen, selvom prisen er "riktig".

Mynt er ikke massevare, dvs. at prisen bestemmes av tilbud/etterspørsel - og denne er igjen avhengig av sjeldenhet og kvalitet. Markedet har de siste år hatt en klar dreining mot høyeste kvalitet, m.a.o. prisen på en mynt i kval. 0 har steget forholdsmessig meget mer enn kval. 01. Vi har lenge hatt en "særkonjuktur" på norsk mynt, antagelig et uttrykk for at vi har god økonomi og 90% (?) av norske samlere samler norsk. Som du nå har forstått er det realtivt sett mindre etterspørsel ( og kanskje større utbud) av svensk gullmynt, som derfor handles til nær gullpris. Jeg har sett handlere tilby spotpris minus 5 eller 10% for gull, og det omfatter svenske gullmynter av vanlige årganger, og flere av Samlerhusets minnemynter (og alle medaljene vil jeg gjette).
M.a.o. når du registrerer at det er "vanskelig" å prissette mynt, er det korrekt - det finnes ingen almengyldig fasit. Den gang Samlerhuset reklamerte med "garanter" prisstigning var det basert på det i og for seg korrekte faktum at antallet gamle mynter ikke blir flere, og resonnementet holder hvis a) antallet myntsamlere øker (her prøver iallfall SH seg med en iherdig innsats) og b) beholder eller øker sin kjøpekraft.

Hvis ditt eneste motiv for myntsamling er å tjene penger, kan du bli skuffet - selv uten SH's hjelp. Ser du det som en morsom hobby, er den en trøst at lite tyder på et dramatisk prisfall, iallfall så lenge du holder deg til de beste kvaliteter og et mainstream samlerområde. De fleste her inne samler nok fordi de synes det er en interessant og lærrik hobby, mange blir underveis kapable amatørhistorikere.
Skal du bare investere vil jeg foreslå råmetall, da unngår du den meget vanskelige prisvariable som heter "samlerverdi".
mvh Olav K
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”