50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Numismatisk forum
User avatar
myntmorten
Posts: 190
Joined: 02 Mar 2011 17:13

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by myntmorten »

Sjølv har eg ingen problem med at det er to målformer, det som er provoserande
er når folk skal rakke ned på den eine mot den andre. Vert ofte veldig usakleg "diskusjon" kring
emnet. Får vel prøve å unngå det i denne tråden og heller komme tilbake til 50-øringane.. :)
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by Olav K »

Helt enig Myntmorten! Det er forøvrig underlig at ingen har avslørt at Jørgen Sømod er utsendt av det danske Futboldforbund for å utpsyke "fjellaberne" og skape splid og borgerkrig i denne tid hvor vi alle bør stå sammen om å knuse børstemarkene fra de danske sandbanker. Gjør vi ikke det skal vi ikke se bort fra at noen av forumets medlemmer, med sitt daglige virke på norsk oljesokkel, vil skape et aldri så lite ras ned i "Den Norske Rende" (Norskerenna på begge målføre), slik at den påfølgende flodbølge (tsunami på nynorsk) vil forvandle Danmark til en sandgrunne i det som vil bli kalt den Norske Bukt.
Men til 50-øringen: Min australske familie undret seg over at vi hadde en mynt som viste en blekksprut på sykkel. Henvisning til dekorasjoner på Urnes stavkirke, forsterket bare troen på at hadde blekksprut i "vikingtiden". Og Akkar hadde vi jo.
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by Swede »

Nynorsk är jobbigare att förstå för oss andra skandinaver:p
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by signum »

Swede wrote:Nynorsk är jobbigare att förstå för oss andra skandinaver:p
Det er også hensikten :!: :wink:
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by Swede »

signum wrote:
Swede wrote:Nynorsk är jobbigare att förstå för oss andra skandinaver:p
Det er også hensikten :!: :wink:
Jaja:p

Men det är schysst att vi kan förstå varandra när vi snackar, vore det inte synd om så inte var fallet om 100år?
Thaler
Posts: 82
Joined: 27 Nov 2008 12:38
Location: Oslo

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by Thaler »

madsemann wrote:
Coin wrote:Norges Banks pressemelding og artikkel om saken.
Norges Bank har missforstått! Mynter er da ikke hannkjønn! Alt vakkert er hunnkjønn :-)
50 øringen er så stygg at den må gjerne være en hun. Alle moderne norske mynter er faktisk så lite tiltalende at de bør benevnes som hun :mrgreen:
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by attenfjorten »

Her var det vel mye rar og ikke spesielt god argumentasjon med i de fleste innleggene? Flisen og bjelken er jo en metafor som roper himmelhøyt når man leser dette? Hva med å diskutere numismatikk og mynt i stedet?
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by Knugen »

attenfjorten wrote:Her var det vel mye rar og ikke spesielt god argumentasjon med i de fleste innleggene? Flisen og bjelken er jo en metafor som roper himmelhøyt når man leser dette? Hva med å diskutere numismatikk og mynt i stedet?
Det er jeg helt enig med deg i, her er mine synspunker:

Argumentene for å fjerne den er gode, selv er jeg fornøyd:

1. Den omsettes lite, det sees i pengesentralene (må stadig produsere nye)
2. Den gir lite i fysisk retur i forhold til proporsjonene man må ha den i.
3. Tapet for forbrukerne er minimal (med tanke på opprundingen)
4. Koster mye å produsere i forhold til en 1 krone.
5. Den er liten og brysom, man må grave dypt i lommeboka for å finne den ekstra 50 øringen som man mangler i kassa.
6. Den er stygg og med misforstått fantasimotiv.
Last edited by Knugen on 25 Mar 2011 22:55, edited 1 time in total.
User avatar
attenfjorten
Posts: 330
Joined: 23 Jul 2009 11:51

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by attenfjorten »

Jepp, ikke uenig der med argumentene, var mest de foregående språkinnleggene jeg tenkte på her&nu! :)
User avatar
Runju
Posts: 111
Joined: 11 Aug 2009 23:07

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by Runju »

Noen som vet om det blir lagd 50 øringer i 2012, eller har vi sett den siste årgangen?
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by Ask »

Runju wrote:Noen som vet om det blir lagd 50 øringer i 2012, eller har vi sett den siste årgangen?
Jeg forsto det slik at siste årgang blir 2011. Slik var det med 10 - øringen, den ble preget tom årstall 1991, selv om den opphørte å være tvungen betalingsmiddel en gang i løpet av sommeren 1992.

Imidlertid vil jeg ikke sverge på at det ikke lages 50 - øringer med årstall 2011 i begynnelsen av 2012. 1992 - årssettet inneholdt en 10 -øring med årstallet 1991. Mon tro om den virkelig ble preget det året ?
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by jornkris »

Ask wrote: Jeg forsto det slik at siste årgang blir 2011. Slik var det med 10 - øringen, den ble preget tom årstall 1991, selv om den opphørte å være tvungen betalingsmiddel en gang i løpet av sommeren 1992.

Imidlertid vil jeg ikke sverge på at det ikke lages 50 - øringer med årstall 2011 i begynnelsen av 2012. 1992 - årssettet inneholdt en 10 -øring med årstallet 1991. Mon tro om den virkelig ble preget det året ?
Tiøringen ble ugyldige 1 mars 1993. Både i 1992 og 1993 ble det preget tiøringer med årstall 1991. Hvis det til neste år vil bli behov for flere 50 øringer frem mot termineringsdatoen tror jeg de gjør det samme, lager de med årstall 2011. Altså får vi ingen 50 øring med 2012.
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by PENGEBINGEN »

Hva nå? Noe koster 19,50.
Blir prisen på en vare i fremtiden 19 1/2 krone, 19,5 kroner eller 19 kroner og 50 øre? Øre eksisterer ikke fysisk lengre fra neste år av, og da vil vel betegnelsen forsvinne. Om 20 år vet ingen hva øre er, bortsett fra at det er en kroppsdel. Hva tror/vet dere andre om dette?
:?: :mrgreen:
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
User avatar
sundfar
Posts: 179
Joined: 13 Feb 2011 01:51

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by sundfar »

PENGEBINGEN wrote:Hva nå? Noe koster 19,50.
Blir prisen på en vare i fremtiden 19 1/2 krone, 19,5 kroner eller 19 kroner og 50 øre? Øre eksisterer ikke fysisk lengre fra neste år av, og da vil vel betegnelsen forsvinne. Om 20 år vet ingen hva øre er, bortsett fra at det er en kroppsdel. Hva tror/vet dere andre om dette?
:?: :mrgreen:
Om 50-øringen forsvinner, forsvinner ikke måleenheten øre. Vi har måleenheter som meter også, selv meter heller ikke er noe som produseres.
Samleområde:
Typemynter gull Norge, Danmark og Sverige 1873-1931
Typemynter Norge fra Oscar II- d.d (ikke proofmynter)
Typemynter Sverige Oscar II (1874-1905)
Årgangsmynter Norge 1945-d.d
Diverse gullmynter utland
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by Alex R »

Synd at meter ikke blir produsert. Skulle hatt noen meter i løsvekt.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”