50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Numismatisk forum
User avatar
Coin
Posts: 70
Joined: 16 Jan 2011 22:23

50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by Coin »

Ved forskrift 16. mars 2011 nr. 294 ble det fastsatt at 50-øringen settes ut av omløp og opphører å være tvungent (gyldig) betalingsmiddel 1. mai 2012.

Kilde: Lovdata
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by madsemann »

Det var på tide.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by vivavegas »

Hmm...
Det hadde jeg ikke trudd skulle skje så fort.

Nå har jeg argumentert for at man kanskje skulle være litt mer nostalgisk på slike ting. På den annen side så trur jeg faktisk ett av norges fortrinn (jada, mye skyldes olje) er at kan ha ett effektivt pengevesen og gjøre slike ting.
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by Swede »

Jag var överlycklig när detta skedde i Sverige i höstas - inga mer irriterande småmynt i plånboken... Ingen fakturerar väl i öre längre? Annat än via internet där det inte spelar någon roll, men när det gäller kontanthantering är det skönt att slippa små, nästan värdelösa, mynt.
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by trygvem »

...noe blir litt rart ...
1 Krone består av hundre øre ... :roll: hvilke Øre ?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by Myge »

Kjekt for de litt trege folka. Ingen kan jo lenger mangle litt på ei krone nå.
alfa
Posts: 20
Joined: 11 Oct 2010 21:03

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by alfa »

Min første tanke er at det er synd at det bare blir fire mynter i myntrekken. Nå bør det være rom for å gjeninnføre 2-kronen. Kanskje en 50-krone også.

Noen som vet om det har blitt/vil bli produsert 50-ører i år? Blir vel i så fall siste pregeår.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by MarkusLømo »

Swede wrote:Jag var överlycklig när detta skedde i Sverige i höstas - inga mer irriterande småmynt i plånboken... Ingen fakturerar väl i öre längre? Annat än via internet där det inte spelar någon roll, men när det gäller kontanthantering är det skönt att slippa små, nästan värdelösa, mynt.
Å fakturere i øre er da fortsatt ganske vanlig. Hva koster en liter bensin der du bor? Typisk pris her er f.eks. 13 kroner og 22 øre pr liter. Hvis du er forsiktig med fyllingen klarer du sikkert å treffe en sum som slutter på 0, men som regel vil det bli noe annet. Selv har jeg alltid siktet meg inn på noe som slutter på 24 for å spare de ørene. Nå kan jeg sikte meg inn på noe som slutter på 49 i stedet.
alfa
Posts: 20
Joined: 11 Oct 2010 21:03

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by alfa »

MarkusLømo wrote:
Swede wrote:Jag var överlycklig när detta skedde i Sverige i höstas - inga mer irriterande småmynt i plånboken... Ingen fakturerar väl i öre längre? Annat än via internet där det inte spelar någon roll, men när det gäller kontanthantering är det skönt att slippa små, nästan värdelösa, mynt.
Å fakturere i øre er da fortsatt ganske vanlig. Hva koster en liter bensin der du bor? Typisk pris her er f.eks. 13 kroner og 22 øre pr liter. Hvis du er forsiktig med fyllingen klarer du sikkert å treffe en sum som slutter på 0, men som regel vil det bli noe annet. Selv har jeg alltid siktet meg inn på noe som slutter på 24 for å spare de ørene. Nå kan jeg sikte meg inn på noe som slutter på 49 i stedet.
Så lenge du betaler kontant kan du tjene 49 øre på å være følsom med bensinpumpen, hvis du betaler med kort vil du bli belastet for det nøyaktige beløpet.

Hva hvis man kjøper ett sukkertøy i løsvekt i butikken, og prisen kommer på under 50 øre, får man det da gratis? :D
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by signum »

alfa wrote:Min første tanke er at det er synd at det bare blir fire mynter i myntrekken. Nå bør det være rom for å gjeninnføre 2-kronen. Kanskje en 50-krone også.

Noen som vet om det har blitt/vil bli produsert 50-ører i år? Blir vel i så fall siste pregeår.
Da vi fikk 5 kroner mynten 1963 tilsvarte den over 50 nåtids kroner. :shock:
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by Knugen »

alfa wrote: Hva hvis man kjøper ett sukkertøy i løsvekt i butikken, og prisen kommer på under 50 øre, får man det da gratis? :D
Siden du snakker om å fylle besin får du heller prøve å fylle 1 dråpe på tanken din neste gang du er på bensinstasjonen så finner du fort ut at de 13 ørene det skulle kostet ble 50 øre.

Fordeom ulike valører er tvunget betalingsmiddel i Norge er det ikke noe som heter tvunget betjening av kunder og en butikk har lov til å bortvise kunder som prøvder å tilegne seg fordeler ved hjelp av skitne metoder.
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by Stig Westerhus »

Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by Swede »

MarkusLømo wrote:
Swede wrote:Jag var överlycklig när detta skedde i Sverige i höstas - inga mer irriterande småmynt i plånboken... Ingen fakturerar väl i öre längre? Annat än via internet där det inte spelar någon roll, men när det gäller kontanthantering är det skönt att slippa små, nästan värdelösa, mynt.
Å fakturere i øre er da fortsatt ganske vanlig. Hva koster en liter bensin der du bor? Typisk pris her er f.eks. 13 kroner og 22 øre pr liter. Hvis du er forsiktig med fyllingen klarer du sikkert å treffe en sum som slutter på 0, men som regel vil det bli noe annet. Selv har jeg alltid siktet meg inn på noe som slutter på 24 for å spare de ørene. Nå kan jeg sikte meg inn på noe som slutter på 49 i stedet.
Ja, det är sant. Många företag fakturerar fortsättningnsvis i öre, men de flesta ger fan i om de er off på noe öre. og de fleste speiler ikke noen roll.
User avatar
Coin
Posts: 70
Joined: 16 Jan 2011 22:23

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by Coin »

Norges Banks pressemelding og artikkel om saken.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: 50-øringen ikke lenger gyldig betalingsmiddel

Post by madsemann »

Coin wrote:Norges Banks pressemelding og artikkel om saken.
Norges Bank har missforstått! Mynter er da ikke hannkjønn! Alt vakkert er hunnkjønn :-)
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”