Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Numismatisk forum
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by bengt »

(Da arrangmenetet allerede har funnet sted bør det ikke være noen grunn til å stenge dette topic da det ikke er reklame for et arrangment...)

Jeg lurte på om jeg skulle dra ned og se på Oscar samlingen i går, men legging av barn tok lengre tid enn vanlig så jeg rakk det ikke. Var det noen som tok turen?

Spent på å høre hva slags stemning det var der, og om det var et rent salgsstunt eller om det var mer et "good will" arrangement.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by brafin »

Tror nok ikke at arrangementet var noe salgsstunt (ble fortalt at den allrede var solgt komplett som den ble vist) Vi var vel ca 10 personer totalt med representantene fra SH inkludert :wink: Flott foredrag av Gullbekk, og en nydelig samling, med noen få unntak som ikke kunne kalles usirkulert.Ikke stort mer å si om det hele, desverre. Hilsen Judas :)
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by Torashe »

Jaja trøst deg med det judas at alle svikere når langt i Norge,ta Hamsun for eksempel 8)
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by ZZzzz »

Siden jeg hadde hatt et møte med Samlerhuset tidligere på dagen, så var jeg der.

Det var ikke mange som møtte opp. Men jeg vil si at det var bedre at det var få som kom enn mange. Monterene ble åpnet og folk fikk ta myntene i ganske nærme øyensyn! Med andre ord holde "settene" og vri og vende på dem og studere myntene. I tillegg var det utsilt en gullmedalje til minne om kongens besøk på Kongsberg i 1685. Jeg var visstnok den eneste som var interessert i denne. Men det var en flott og tung medalje jeg gjerne kunne tenke meg.

Videre holdt Svein et svært interessant foredrag, og jeg ble mildt sagt ganske skuffa da han sa han var ferdig. For min del kunne han gjerne ha holdt på lenger. Det handlet litt om mynter de hadde i sine arkiver, oppbevaring, patina, oscars mynter generelt, litteratur (J. K. Larsens bok ble også nevnt i positive ordelag) samt hva som Svein savnet av forskning på myntunionen. For det var en stor jobb der å gjøre, og det var ikke noe som han eller andre hadde planer om å ta fatt i.

Ingen bilder ble tatt bortsett fra to bilder jeg tok av gullmedaljen, en herlig stor sak som Samlerhuset skal donere til Myntkabinettet.

Samlerhuset presiserte for de som spurte at dette var "good will", altså et ønske om å gi noe tilbake til samlermiljøet.

Da myntene ble vist fram, så var de allerede solgt.

Jeg syntes også det var hyggelig å hilse på andre forummedlemmer, som bla. kommenterte avataren min ;) Skulle nok ha tatt den med meg!
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by AMO Berg »

bengt wrote:(Da arrangmenetet allerede har funnet sted bør det ikke være noen grunn til å stenge dette topic da det ikke er reklame for et arrangment...)
Grunnen til at den andre tråden var problematisk, er at den ble opprettet etter initiativ fra Samlerhuset. Som vanlig bruker har du selvsagt anledning til å skrive hva du vil om Samlerhuset her på forumet.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by madsemann »

AMO Berg wrote:
bengt wrote:(Da arrangmenetet allerede har funnet sted bør det ikke være noen grunn til å stenge dette topic da det ikke er reklame for et arrangment...)
Grunnen til at den andre tråden var problematisk, er at den ble opprettet etter initiativ fra Samlerhuset. Som vanlig bruker har du selvsagt anledning til å skrive hva du vil om Samlerhuset her på forumet.
Da burde den blitt slettet asap! Ikke komme midt i en diskusjon! Uproft etter mitt syn!
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by ZZzzz »

Jeg har skrevet masse om hva jeg mener om Samlerhuset, og det står blant annet her på forumet fortsatt. Jeg har nok vært den verste av alle kritikere her i Norge. Men nå har vi kritikere sett en gyllend mulighet til å kanskje få endret på markedsstrategien og annonsene. På møtet med Samlerhuset, så fikk vi inntrykket av at vi snakket et språk som Samlerhuset skjønte. For at dette i det hele tatt skal være mulig, så er det ikke bare sabelen man kan bruke (selvom det hang mange fine sabler på veggene der Samlerhuset hadde sitt arrangement. Litt fristende, hehe ;) ). Vi viser oss fra en positiv side (de er svært overrasket over at det faktisk er mulig å snakke med oss), og gir da litt. Ja, vi horer med dem, men jeg er villig å ta den sjansen og sette ryktet (det er nå ganske frynsete nå...) på spill i håp om at ting kan forbedre seg. Allerede før vi kom inn i bildet var de på bedringens vei, og hadde planer om endring. Men det er flere andre ting vi har påpekt, som vi håper og tror at endres.

Samlerhuset har fortsatt 16 år med svin på skogen, og det legger jeg ikke skjul på. Problemet er at jeg ikke får gjort noe med det. Men hva om jeg kan bidra til at andre ikke går i samme fella? Jeg har gjort det som kan gjøres på nett, og tenkte at nå har vi muligheten til å gjøre endringer internt i Samlerhuset.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by vivavegas »

Jeg har i utgangspunktet ikke noe problemer med de som deltar på slike visninger, kjøper fra Samlerhuset og også snakker med de.

Men selv om de nå forsøker å være "penere" i språket. Dvs. kanskje ikke snakke så mye om verdistigning og slikt, så er vel de meste ellers sånn sett likt.

F.eks. har de i disse dager en kampanje på TV med Konge-medaljer som de har den vanlige overprisingen sinn på.

Slik at for meg så har de nå beveget sett ett hakk ned fra det som mange (inkl. meg) synes var rett og sletts svindel, til nå å bevege seg i en uetisk gråsone. Altså litt bedre, men fremdeles ett troll som må bekjempes på flest mulige måter.

I tillegg skal man jo heller aldri undervudere ett selskaps forsøk på å kjøpe seg fri. Hvis dette er en godt organisert plan/kampanje fra Samlerhuset så skal jo "vi" være litt forsiktig med å bite på og la oss lure.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by bengt »

Tenkte akkurat det samme når jeg så reklamen deres i går, ikke mye i den reklamen som vitner om at de har lagt om stilen...

De tar fortsatt fem hundre kroner for medaljer i kobbernikkel som er BELAGT med gull. Annenhåndsverdien blir vel 25 kroner eller noe slikt. Og det anser jeg fortsatt som svindel!
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by madsemann »

Jeg har sagt det før, og sier det gjerne igjen. Det er ingen norsk lov som sier at man ikke kan ta avanse på det man selger. Dette er ikke svindel så lenge man ikke ledes til å tro at man vil tjene penger på det. Jeg har kjøpt flere Moods of Norway dresser til ca 5000,- Disse koster nok maks 700 å produsere, og jeg får nok ikke mer enn 1000 hvis jeg selger dem videre. Er det også svindel?
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by Lagrinn »

Brilleglass koster 5 kroner i innkjøp og opptikkere selger dem ut igjen får 1800,- pr stk, er ikke det svindel?
Alt i Norge fungerer slik, ellektro artikler, byggnings materialer, rørlegger deler osv, her blir det lagt på mange 100% av innkjøpspris, også selger dem det ut og gir kunden ett knalltilbud med 10% rabatt, en spøk spør du meg.

Samlerhuset skriver i sin reklame att dem ikke garanterer får prisstigning eller samlerverdi eller noe i den duren, nå skal ikke jeg si att dette skal gjøre alt godt igjen, men dem er jo på rett vei om ikke anna, å det er jo verdt litt.

Så når det er sagt så blir jeg vell skutt og hengt, men det får nå så vere.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by madsemann »

Lagrinn wrote:Brilleglass koster 5 kroner i innkjøp og opptikkere selger dem ut igjen får 1800,- pr stk, er ikke det svindel?
Alt i Norge fungerer slik, ellektro artikler, byggnings materialer, rørlegger deler osv, her blir det lagt på mange 100% av innkjøpspris, også selger dem det ut og gir kunden ett knalltilbud med 10% rabatt, en spøk spør du meg.

Samlerhuset skriver i sin reklame att dem ikke garanterer får prisstigning eller samlerverdi eller noe i den duren, nå skal ikke jeg si att dette skal gjøre alt godt igjen, men dem er jo på rett vei om ikke anna, å det er jo verdt litt.

Så når det er sagt så blir jeg vell skutt og hengt, men det får nå så vere.
Jeg er helt enig med deg Lagrinn! Vi må evne å se forbi vår egen nesetipp. Hele samfunnet er bygd opp slik.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by Knugen »

Enig med 3 siste innlegg.

Verdens eldste yrke som de kaller det inneholder noe som koster 0 kroner å produsere, men likevel er det enkelte lux av dette yrket som tar 5 siffrede beløp. Er dette også svindel? :lol:
Da har jammen Tiger Woods og ordføreren av New York blitt svindlet sikkelig!

Finnes endeløse eksempler på 100 og 1000000% avanse.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by madsemann »

Knugen wrote:Enig med 3 siste innlegg.

Verdens eldste yrke som de kaller inneholder noe som koster 0 kroner å produsere, men likevel er det enkelte lux av dette yrket som tar 5 siffrede beløp. Er dette også svindel? :lol:

Da har jammen Tiger Woods og ordføreren av New York blitt svindlet sikkelig!
Hehe, vet ikke akkurat om jeg ville blandet prostittusjon inn i diskusjonen, men det er klart at det viser poenget :-)
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by Stig Westerhus »

Nei jeg var ikke der. Nå var jeg riktignok ikke i nærheten, men om jeg så var i samme huset ville jeg ikke ha gått innom.
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”