Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Numismatisk forum
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by vemod »

madsemann wrote:Jeg har sagt det før, og sier det gjerne igjen. Det er ingen norsk lov som sier at man ikke kan ta avanse på det man selger. Dette er ikke svindel så lenge man ikke ledes til å tro at man vil tjene penger på det. Jeg har kjøpt flere Moods of Norway dresser til ca 5000,- Disse koster nok maks 700 å produsere, og jeg får nok ikke mer enn 1000 hvis jeg selger dem videre. Er det også svindel?
Når jeg kjøper en ny dress - som etter alt å dømme blir sydd til en brøkdel av prisen - så er det i trygg forvissning om at jeg ikke får nye, uønskede dresser dumpende ned i postkassa med jevne mellomrom.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by madsemann »

vemod wrote:
madsemann wrote:Jeg har sagt det før, og sier det gjerne igjen. Det er ingen norsk lov som sier at man ikke kan ta avanse på det man selger. Dette er ikke svindel så lenge man ikke ledes til å tro at man vil tjene penger på det. Jeg har kjøpt flere Moods of Norway dresser til ca 5000,- Disse koster nok maks 700 å produsere, og jeg får nok ikke mer enn 1000 hvis jeg selger dem videre. Er det også svindel?
Når jeg kjøper en ny dress - som etter alt å dømme blir sydd til en brøkdel av prisen - så er det i trygg forvissning om at jeg ikke får nye, uønskede dresser dumpende ned i postkassa med jevne mellomrom.
Hehe, der har du ett poeng. Men etter det jeg kan huske er det opplyst om. Altså at det er på samme måte som alle landets bokklubber ol. oppererer.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by ZZzzz »

Rapporter til meg om noen skulle oppleve å få tilsendt noe de ikke har bedt om, eller om andre ting som ikke er som det skal være.

Prisen får vi ikke gjort noe med!
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by Myge »

Jeg får tilsendt alt for masse fanmail og kjærlughetsbrev fra hemmelige beundrere, fikser du det også?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by ZZzzz »

Myge wrote:Jeg får tilsendt alt for masse fanmail og kjærlughetsbrev fra hemmelige beundrere, fikser du det også?
Jeg tar imot fanbrev og kjærlighetsbrev med pene bilder (av det motsatte kjønn vel å merke...) ;)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by Kjetil Kvist »

Jeg får fortsatt ikke tilsendt noe fra Samlerhuset. Jeg skulle gjerne hatt bladet de utgir.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by bengt »

Hvis jeg kan kjøpe en TV av en gitt modell for 5000 hos nesten alle TV butikker i landet, men EN butikk prøver å selge den til meg for 50 000 og sier at det er et unikt tilbud "kun en per husstand" så hadde jeg kalt det for svindel.

Å trekke frem en haug med varer som det er vanlig med høy avanse på har null verdi som argument. Her dreier det seg om mynter som selges ekstremt mye dyrere hos en enkelt butikk. Det er kanskje ikke svindel i lovens forstand, men det er svindel i allmenn forstand...
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by madsemann »

Det fins da hauger og lass av eksempler på det også. Teleoppratører er nevnt, i elektrobransjen. Og videre kan du kjøpe briller til 20 kroner eller 10000 om du er litt posh på infatningen :-)

Missforstå meg rett. Jeg er ikke noen samlerhuset forkjemper, men det må være lov å se nyansene.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by Olav K »

Syretesten for hvorvidt Samlerhuset vil "gjøre noe for samlermiljøet" måtte jo være at de i sine publikasjoner gjorde oppmerksom på at samlere kan finne interessant informasjon på "samlerforum.no" eller i landets myntforeninger.

Olav K
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by madsemann »

Olav K wrote:Syretesten for hvorvidt Samlerhuset vil "gjøre noe for samlermiljøet" måtte jo være at de i sine publikasjoner gjorde oppmerksom på at samlere kan finne interessant informasjon på "samlerforum.no" eller i landets myntforeninger.

Olav K
Det ville jo ikke vært videre smart av dem, og jeg tviler på at det kommer til å skje. Når det er sagt så kan jeg ikke si å ha sett så mye reklame for feks Riibe hos BMS heller.
gekl
Posts: 232
Joined: 22 Apr 2009 19:34

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by gekl »

Madsemann had this example earlier - do you expect Ikea to write in their marketing material a lot about where else you can buy the stuff they sell ?
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by brafin »

Her er mye spill for galleriet, utelukker man samarbeid blir man fort blind. :wink:
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by madsemann »

brafin wrote:Her er mye spill for galleriet, utelukker man samarbeid blir man fort blind. :wink:
Nå er ikke jeg den skarpeste kniven i skuffen Brafin, så jeg må be deg utdype.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by Lagrinn »

madsemann wrote:
brafin wrote:Her er mye spill for galleriet, utelukker man samarbeid blir man fort blind. :wink:
Nå er ikke jeg den skarpeste kniven i skuffen Brafin, så jeg må be deg utdype.
Jeg sier meg enig med deg der madsemann.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Noen som var på Samlerhusets visning i går?

Post by madsemann »

Lagrinn wrote:
madsemann wrote:
brafin wrote:Her er mye spill for galleriet, utelukker man samarbeid blir man fort blind. :wink:
Nå er ikke jeg den skarpeste kniven i skuffen Brafin, så jeg må be deg utdype.
Jeg sier meg enig med deg der madsemann.
At jeg ikke er den skarpeste kniven i skuffen :?: :lol: Det er best å si det selv :-)
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”