Mynthandler(e) kjøper opp SH-medaljer

Numismatisk forum
Numismatikk
Posts: 42
Joined: 08 Sep 2010 15:09

Mynthandler(e) kjøper opp SH-medaljer

Post by Numismatikk »

http://numismatikk.blogg.no/1299103512_ ... lere_.html

Hva tenker folk om dette? At en mynthandler prøver å kjøpe samlerhusetmedaljer for en lavere pris enn hva samlerhuset faktisk tilbyr? Unner dere kundene til samlerhuset til å få mest mulig igjen av pengene de har brukt på medaljene?
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Mynthandler(e) kjøper opp SH-medaljer

Post by Arve »

Det du henviser til her er jo en kunde som henvender seg til en mynthandler og får et pristilbud. Det kan kunden si ja takk til eller avvise. Hva er galt med dette?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Mynthandler(e) kjøper opp SH-medaljer

Post by madsemann »

Det er jo i bunn og grunn dette mynthandlere lever av da. Kjøpe mynter billigere enn det de kan selge dem for. Så jeg kan ikke se det store problemet i dette. Jeg går utifra at SH behandler mynthandlere på samme måte som privatpersoner. For jeg har oppfattet i en annen tråd at det kun er de som har kjøpt av SH og arvingene til disse som får selge tilbake til disse fordelaktige prisene. Men jeg har muligens missforstått.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Mynthandler(e) kjøper opp SH-medaljer

Post by ZZzzz »

Det du sier er jo noe som absolutt kan diskutere.

Men problemet slik jeg ser det, er at vi nå har fått en svært god tilbakekjøpsordning på Samlerhusets medaljer. Hvorfor opplyser ikke mynthandleren om at personen som har kjøpt fra Samlerhuset, faktisk kan få en mye bedre pris, og dermed ikke tape så mye penger på kjøpet?

Dette er slik jeg ser det, en sak om etikk. Skal en mynthandler tillate seg med viten og vilje å sørge for at folk taper mer penger enn de behøver?

Jeg har også skjønt det slik, at tilbakekjøpsordningen kun gjelder for de som har kjøpt fra SH eller arvinger av kjøpere. Kanskje mynthandleren ikke har fått det med seg at det kun gjelder dem? Da er det bare like greit at han får seg en smekk. Men allikevel så er det ikke like greit at de han kjøper medaljene fra, kunne ha fått en mye høyere pris!
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: Mynthandler(e) kjøper opp SH-medaljer

Post by KrsMynthandel »

At 2-3 mynthandlere nærmest lever av å fø Samlerhuset med deres objekter, er vel godt kjent :!: De dytter jo bilen full og kjører den korte veien ut dit. Jeg selv gjorde det et par ganger for ca. 10 år siden, men det var dengang!

Jeg selv setter aldri inn annonser hvor glansbilder ønskes kjøpt og ofte blir kunden informert om tilbakekjøpsrett og muligheter de har mht. direkte salg til Samlerhuset. Mange har blødd nok :evil:
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Mynthandler(e) kjøper opp SH-medaljer

Post by madsemann »

Det er nok ikke slik jeg hadde drevet forretning ZZzzz. "nei ikke selg til meg, gå hell dit og selg så får du mer" Da kan man henge kroken på døra!
Jeg synes SH har gjort det eneste riktige med denne tilbakekjøpsordningen. Om det er slik jeg og deg tror vet jeg ikke, men jeg forstår at mynthandlerene vil tjene penger, og jeg er glad de gjør det slik at vi ikke mister dem.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Mynthandler(e) kjøper opp SH-medaljer

Post by Arve »

KrsMynthandel wrote:At 2-3 mynthandlere nærmest lever av å fø Samlerhuset med deres objekter, er vel godt kjent :!:
Det er ikke godt kjent blant meg, men jeg vil gjerne bli opplyst. :?:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Mynthandler(e) kjøper opp SH-medaljer

Post by madsemann »

SH har vel en runde eller 2 i året og kjøper 2 kroner og minnemynter av mynthandlere. Man kan ikke akkurat nekte å selge, det ville uansett vært dumt mtp at det er det mynthandlere lever av.
Det er alfa og omega at myntene "sirkulerer", de ender som oftest opp hos mynthandlerene igjen ;-)
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Mynthandler(e) kjøper opp SH-medaljer

Post by ZZzzz »

Jaja, folk kan egentlig gjøre absolutt hva de vil.

Men som Krs. Mynthandler sier, har ikke noen blødd nok når vi har en slik god tilbakekjøpsordning?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Mynthandler(e) kjøper opp SH-medaljer

Post by ZZzzz »

madsemann wrote:SH har vel en runde eller 2 i året og kjøper 2 kroner og minnemynter av mynthandlere. Man kan ikke akkurat nekte å selge, det ville uansett vært dumt mtp at det er det mynthandlere lever av.
Det er alfa og omega at myntene "sirkulerer", de ender som oftest opp hos mynthandlerene igjen ;-)
Jeg er usikker på hva Samlerhuset kjøper tilbake myntene de selger for. Men jeg vil tro at det ligger betydelig over hva mynthandlerene kjøper dem for. Så er jo spørsmålet om avanse. Hvilken avanse tar mynthandlere og Samlerhuset på tilbakekjøp sett i forhold til deres egne utsalgspriser. Det kom jeg til å tenke på tidligere i dag.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Mynthandler(e) kjøper opp SH-medaljer

Post by Knugen »

En Finn.no anonse søkes lett opp den, må vel være denne annonsen det da:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=26790749

grådighet/kynisk?
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Mynthandler(e) kjøper opp SH-medaljer

Post by SaccoMan »

Dette er medaljer som mynthandlerene knapt tok i med ildtang tidligere. At Roschberg nå plutselig er villig til å gi langt over det disse medaljene omsettes for på QXL tilsier vel bare at de har en gjenkjøpsavtale med SH.

Fordi om enkelte ønsker å tro at denne gjenkjøpsavtalen som SH og ZZzzz flagger, er til for alle kunder så er det en livsløgn.

Når den vanlige mannen i gata tar kontakt med SH for evnt. tilbakekjøp er svaret som regel (tro meg, jeg kjenner flere som har forsøkt) at de ikke har behov for medaljene. Samtidig anbefaler de å ta kontakt med en MYNTHANDLER!

Det er ingen grunn til at Roschberg kjøper disse medaljene over markedspris hvis de ikke er sikre på at de får levert de til SH med fortjeneste.

Hva er så feil med dette ser jeg det er mange som spør seg om. Jo, feilen er at SH istedenfor å prioritere sine gamle kunder ofte gir disse avslag på gjenkjøp siden de ikke har behvov for medaljene på det aktuelle tidspunkt. Selvsagt har de ikke behov når de etter all sannsynlighet blir forsynt av større leverandører, sannsynligvis til en lavere pris.

At Roschberg gjør dette for å tjene penger er vel normal forretningsdrift. De skal jo også ha sin del av SH kaka. Det er de færreste som tenker etikk når det kommer til å tjene en slant!
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Mynthandler(e) kjøper opp SH-medaljer

Post by kråkerøy »

Her er det vel en av hoffleverandørene til SH som går ut å spør etter materiale som han kan videreselge.

Helt selvfølgelig forretningsdrift.
Han får helt sikkert kjøpt en del annet samtidig, som samlere får glede av kommer ut i markedet.
Enklere for samlerhuset å forholde seg til færre innlevere.
- Kanskje helt naturlig at de som kan levere mye da får bedre pris.

Ikke noe nytt at handler(e) kjøper medaljer og leverer inn til SH. Det har vært gjort i årevis.
Kan jo bare se hvem som har kjøpt medaljer fra SH på QXL flere år tilbake.

Hadde han ikke gjort det, hadde det kanskje (?) vært en mynthandler mindre i Oslo.

Det blir vel på samme måte om en handler kjøper en speciedaler fra 1600 tallet,
som han "vet" at selger ville fått mer for på en stor auksjon.

Selger får jo i begge tilfeller penger fort, og blir ferdig med handelen der og da. Mange ønsker jo det også.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Mynthandler(e) kjøper opp SH-medaljer

Post by Knugen »

kråkerøy wrote:Her er det vel en av hoffleverandørene til SH som går ut å spør etter materiale som han kan videreselge.

Helt selvfølgelig forretningsdrift.
Han får helt sikkert kjøpt en del annet samtidig, som samlere får glede av kommer ut i markedet.
Enklere for samlerhuset å forholde seg til færre innlevere.
- Kanskje helt naturlig at de som kan levere mye da får bedre pris.

Ikke noe nytt at handler(e) kjøper medaljer og leverer inn til SH. Det har vært gjort i årevis.
Kan jo bare se hvem som har kjøpt medaljer fra SH på QXL flere år tilbake.

Hadde han ikke gjort det, hadde det kanskje (?) vært en mynthandler mindre i Oslo.

Det blir vel på samme måte om en handler kjøper en speciedaler fra 1600 tallet,
som han "vet" at selger ville fått mer for på en stor auksjon.

Selger får jo i begge tilfeller penger fort, og blir ferdig med handelen der og da. Mange ønsker jo det også.
Man må se forskjellen nå og i fortid kråkerøy. Det du omtaler er slik det har vært i mange år og da har ikke SH vært villige til å kjøpe medaljer tilbake direkte fra sine egne kunder men kun fra mynthandlerne. Etter press fra en spesifikk Numismatiker og endringer i toppledelsen hos SH har noe skjedd.

Mynthandleren vet at Samlerhuset kjøper tilbake de medaljer de har solgt direkte til kunder/ved arv.

Et nytt sentralt spørsmål er hvorfor går mynthandleren ut på Finn.no og skriver at man ønsker å kjøpe medaljer fra SH rett etter at SH har lagd en grei tilbakekjøpsordning for sine kunder/arvtakere? Er dette for at de frykter at privatpersoner skal selge direkte til SH og de dermed går glipp av det mellomlegget de har hatt lenge når SH ikke kjøpte sine egne medaljer fra privatpersoner?

Hvorfor skal jeg handle med en mynthandler så er så grusomt kynisk og grådig at han er villig til å tjene noen ekstra kroner på å suge ut det lille som er igjen etter at en kunde har kjøpt fra SH. Dette mener jeg går direkte på akkord av kundene og som samler har jeg 0'nada tillitt til en sliken aktør.

Det er andre mynthandlere der ute som også selger til SH som ville ha sagt rett i ansiktet på en kunde, vet du hva nå har dette hatt så negativ verdistigning at for at du skal få noe igjen så tar du kontakt med tilbakekjøpsordningen hos Samlerhuset i stedet for å tenke at nå kan jeg tjene noen kroner ekstra og suge ut den siste margen av benet.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Mynthandler(e) kjøper opp SH-medaljer

Post by kråkerøy »

Knugen wrote: Et nytt sentralt spørsmål er hvorfor går mynthandleren ut på Finn.no og skriver at man ønsker å kjøpe medaljer fra SH rett etter at SH har lagd en grei tilbakekjøpsordning for sine kunder/arvtakere? Er dette for at de frykter at privatpersoner skal selge direkte til SH og de dermed går glipp av det mellomlegget de har hatt lenge når SH ikke kjøpte sine egne medaljer fra privatpersoner?
3 poeng! :lol:
Er nok akkurat dette som er årsaken.
Denne "leverandøren" vil nok holde seg i fortiden litt til.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”