Fremtiden er mørk

Numismatisk forum
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Fremtiden er mørk

Post by KingO »

Jeg kan ikke si fremtiden for numismatikk som hobby ser lys ut. Hvem er det egentlig av den oppvoksende generasjon som vil holde på med denne tidkrevende, dyre, stillesittende og nerdete hobbyen. La oss være ærlig, hobbyer som mynt/frimerke samling, modellbygging etc oppstod fordi folk ikke hadde noe å gjøre på. I dag med all verdens TV kanaler og internett og dataspill så er det ingen som kjeder seg lenger. På sikt vil dette utvilsomt føre til at prisene vil falle.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Fremtiden er mørk

Post by madsemann »

KingO wrote:Jeg kan ikke si fremtiden for numismatikk som hobby ser lys ut. Hvem er det egentlig av den oppvoksende generasjon som vil holde på med denne tidkrevende, dyre, stillesittende og nerdete hobbyen. La oss være ærlig, hobbyer som mynt/frimerke samling, modellbygging etc oppstod fordi folk ikke hadde noe å gjøre på. I dag med all verdens TV kanaler og internett og dataspill så er det ingen som kjeder seg lenger. På sikt vil dette utvilsomt føre til at prisene vil falle.
Får håpe det, for da får denne nørden en billigere hobby :lol:
User avatar
Indy
Posts: 136
Joined: 07 Feb 2010 23:31

Re: Fremtiden er mørk

Post by Indy »

KingO wrote:Jeg kan ikke si fremtiden for numismatikk som hobby ser lys ut. Hvem er det egentlig av den oppvoksende generasjon som vil holde på med denne tidkrevende, dyre, stillesittende og nerdete hobbyen. La oss være ærlig, hobbyer som mynt/frimerke samling, modellbygging etc oppstod fordi folk ikke hadde noe å gjøre på. I dag med all verdens TV kanaler og internett og dataspill så er det ingen som kjeder seg lenger. På sikt vil dette utvilsomt føre til at prisene vil falle.
Jeg tror faktisk Internett har bidratt til at antallet samlere øker. Prisene stiger og det er mye lettere å omsette mynter i dag enn før, fordi man rett og slett når ut til flere. Likeledes er det lettere å begynne å samle når man har et mer tilgjengelig marked slik som nå. Når jeg startet å samle så måtte jeg reise 12 mil for å kjøpe mynter hos en mynthandler. I dag er alt tilgjengelig fra sofaen.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Fremtiden er mørk

Post by AMO Berg »

Deler din bekymring KingO. Hvis vi som er i 30-40 årene i dag skal kunne selge våre samlinger til en grei pris når vi blir gamle, så må det snart skje noe med rekrutteringen til vår hobby.

Så må må ærlig talt si at jeg synes det er en del usunne holdninger i det norske numismatiske miljøet i dag. Det er etter min mening alt for stor forkus på å skulle kunne gjøre gode kjøp i økonomisk henseende.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Fremtiden er mørk

Post by Knugen »

KingO wrote:Jeg kan ikke si fremtiden for numismatikk som hobby ser lys ut. Hvem er det egentlig av den oppvoksende generasjon som vil holde på med denne tidkrevende, dyre, stillesittende og nerdete hobbyen. La oss være ærlig, hobbyer som mynt/frimerke samling, modellbygging etc oppstod fordi folk ikke hadde noe å gjøre på. I dag med all verdens TV kanaler og internett og dataspill så er det ingen som kjeder seg lenger. På sikt vil dette utvilsomt føre til at prisene vil falle.
Dataspill har vært siden 80-tallet men jeg kjenner flere samlere som var barn på 80'tallet og hadde diverse spillmaskiner som samler mynter/seddler enn som er fra tiden før hvor man ikke hadde noe av dette. Jeg mener dog at NNF og Mynthandlerforbundet bør aktivt gå inn å stimulere de unge.

Filatelister derimot sliter sterkt med rekruteringen.
AMO Berg wrote:Så må må ærlig talt si at jeg synes det er en del usunne holdninger i det norske numismatiske miljøet i dag. Det er etter min mening alt for stor forkus på å skulle kunne gjøre gode kjøp i økonomisk henseende.
Er det rart? Tenk deg litt om etter alle som har tapt 70% av kjøp fra SH eller gått på en sikkelig smell og kjøpt etter prisene i NM katalogene. Det mener jeg har sterkt bidratt til å øke skepsisen og denne usunne kulturen.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Fremtiden er mørk

Post by Jørgen Sømod »

Hvis man undlod altid at fokusere på investering og profit, da ville investorer nok blive i mindretal, ja endog måske forsvinde. Derved kunne den rette samlerglæde kunne genskabes - i stedet for det evindelige: Hvad er det værd?
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Fremtiden er mørk

Post by KingO »

Knugen wrote:Dataspill har vært siden 80-tallet men jeg kjenner flere samlere som var barn på 80'tallet og hadde diverse spillmaskiner som samler mynter/seddler enn som er fra tiden før hvor man ikke hadde noe av dette. Jeg mener dog at NNF og Mynthandlerforbundet bør aktivt gå inn å stimulere de unge.
Hei, hallo ! Dagens mediesamfunn kan med respekt og melde på ingen måte sammenlignes med en Commodore64 anno 1987...
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Fremtiden er mørk

Post by Myge »

Jeg er ikke bekymret.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Fremtiden er mørk

Post by Knugen »

Jørgen Sømod wrote:Hvis man undlod altid at fokusere på investering og profit, da ville investorer nok blive i mindretal, ja endog måske forsvinde. Derved kunne den rette samlerglæde kunne genskabes - i stedet for det evindelige: Hvad er det værd?
Jeg mener heller man burde flytte fokus til å reklamere for mynter og seddler som en fin sparingsmåte. I forhold til å kjøpe for eks. fond til barna.

Fond ditt og fond datt gir ikke noe avkastning enn hva mynter gjør og hva gir vel fondene i retur når de går dukken i forhold til den glede en mynt/seddel gir. Man sier et barns smil er mer verdt enn 1 million kroner, så hvorfor ikke fokusere mer på å gi det barnet smilet.
KingO wrote:
Knugen wrote:Dataspill har vært siden 80-tallet men jeg kjenner flere samlere som var barn på 80'tallet og hadde diverse spillmaskiner som samler mynter/seddler enn som er fra tiden før hvor man ikke hadde noe av dette. Jeg mener dog at NNF og Mynthandlerforbundet bør aktivt gå inn å stimulere de unge.
Hei, hallo ! Dagens mediesamfunn kan med respekt og melde på ingen måte sammenlignes med en Commodore64 anno 1987...
Tenkte mer på Nintendo...

Men en commodore64 var like facinerende i 1987 som en vanlig PC i 2011. Hallo, til og med jeg synes det var kjempekjekt å prøve en commodore for noen år siden og ble sittende i flere timer forran den helt uten nostalgia følselsen.
Myge wrote:Jeg er ikke bekymret.
Jeg er ei heller bekymret, jeg tror at de som gjør minst med å spre gleden til de yngre generasjoner og ikke vet helt hvordan å nå frem på deres platformer er de som er mest bekymret. De som prøver kan gå i graven med et numismatisk smil uten bekymringer, de prøvde i alle fall.
User avatar
trygghandel
Posts: 1058
Joined: 08 Sep 2009 17:20
Location: Oslo

Re: Fremtiden er mørk

Post by trygghandel »

Jeg trur ikke fremtiden p.t er mørk.
Men når storsamlere faller i fra, vil det merkes på prisnivået, det er jeg sikker på.
Derfor:
Jeg trur vi alle må se en felles Agenda for samlermiljøet.
Vi trenger oppkjøpere, vi trenger mynthandlere, vi trenger alle som er i miljøet og vi må behandle alle bra. Mange er uenige, men en må ikke skape hobby som en belastning.

Jeg trur det å få vekk myten ( om det er det) at i myntbransjen er det utrivelig til tider, misunnelse, lav moral, og heller arbeide for å ha gode treff, hvor vi bytter mynter, prater med hverandre, og prater mynt sammen.... Den gode rammen rundt det hele er verdt så mye for unge.

Vi må bygge opp under OMH sine live auksjoner som skaper samlerglede, der må vi vise hvor stolte vi er av hobbyen vår, den flotte rammen rundt det hele og følelsen av å skaffe seg drømmeobjektet.

Om vi ikke lærer oss å respektere de unge som kommer til, og at det kan feiles, og at det er lov å trå feil, så vil vi undergrave vår egen hobby.

Jeg trur at nyrekrutteringen er p.t lav, og det må vi sammen snu.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Fremtiden er mørk

Post by Myge »

Grunnen til at jeg ikke er bekymret, er at jeg på hver auksjon jeg er på, om det er OM, THA eller Skanfil, så møter jeg nye unge samlere hver gang. Jeg ser også en vekst i antall nye unge kunder på nett, og ser nok ikke det samme som KingO. Eller kanskje jeg ser hva han ikke ser?
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Fremtiden er mørk

Post by Knugen »

trygghandel wrote:Vi må bygge opp under OMH sine live auksjoner som skaper samlerglede, der må vi vise hvor stolte vi er av hobbyen vår, den flotte rammen rundt det hele og følelsen av å skaffe seg drømmeobjektet.
Myge wrote:Grunnen til at jeg ikke er bekymret, er at jeg på hver auksjon jeg er på, om det er OM, THA eller Skanfil, så møter jeg nye unge samlere hver gang. Jeg ser også en vekst i antall nye unge kunder på nett, og ser nok ikke det samme som KingO. Eller kanskje jeg ser hva han ikke ser?
Hva er det som får unge til å spille dataspill i store mengder?

Mulig svar er: Dataspill gir rus, enkelte dataspill frigir flere ganger dopamin i hjernen enn hva en hva en vanlig narko rus gir.

Samme spenningsfølelse og frigitt dopamin i hjernen er tenkelig at det å by på auksjon også gir? Hvis man skal tenke på det rent tekniske.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Fremtiden er mørk

Post by AMO Berg »

Får håpe du har rett Myge. Jeg hadde i tankene denne undersøkelsen på forumet, der det fremgår at kun c.a. 10 prosent av forumets brukere er under 25 år:

http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=6&t=3949&hilit
Olav
Posts: 8
Joined: 01 Mar 2011 15:14

Re: Fremtiden er mørk

Post by Olav »

Knugen wrote:
trygghandel wrote:Vi må bygge opp under OMH sine live auksjoner som skaper samlerglede, der må vi vise hvor stolte vi er av hobbyen vår, den flotte rammen rundt det hele og følelsen av å skaffe seg drømmeobjektet.
Myge wrote:Grunnen til at jeg ikke er bekymret, er at jeg på hver auksjon jeg er på, om det er OM, THA eller Skanfil, så møter jeg nye unge samlere hver gang. Jeg ser også en vekst i antall nye unge kunder på nett, og ser nok ikke det samme som KingO. Eller kanskje jeg ser hva han ikke ser?
Hva er det som får unge til å spille dataspill i store mengder?

Mulig svar er: Dataspill gir rus, enkelte dataspill frigir flere ganger dopamin i hjernen enn hva en hva en vanlig narko rus gir.

Samme spenningsfølelse og frigitt dopamin i hjernen er tenkelig at det å by på auksjon også gir? Hvis man skal tenke på det rent tekniske.

Godt sagt, det er faktisk så enkelt, det koker ned til enkel biokjemi til slutt :) Hvorfor gjøre noe som helst når man kan sitte på sofaen og oppleve endorfiner, dopamin og adrenalin bare ved å trykke på noen knapper og se på en skjerm. :) Fælt med det.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Fremtiden er mørk

Post by Knugen »

AMO Berg wrote:Får håpe du har rett Myge. Jeg hadde i tankene denne undersøkelsen på forumet, der det fremgår at kun c.a. 10 prosent av forumets brukere er under 25 år:

http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=6&t=3949&hilit
Morsomt det tallet som dukker opp der Amo, hvorfor skal man regne under 25 år?

21% er mellom 35-39 år. Det utgjør dermed majoriteten i blokkene.

Det samme som flesteparten av dataspillere!
In 2008, the average American gamer has been playing for 12 years, and is now, on average, 35 years of age
Majoriteten av alle dataspillere er ikke under 25 år hvorfor skal majoriteten av myntsamlere være det? Majoriteten av dataspillere ligger mellom 25-40 og ikke 10-25 år.
Om 20 år kommer snittalderen på en dataspiller til å være helt lik snittalderen på en myntsamler, årsaken til den ikke er det per d.d. er pga dataspill ikke har eksistert lenge nok.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”