NNF-Nytt Fremtid

Numismatisk forum
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Knugen »

Kjetil Kvist wrote:Strategier for å fungere som en nasjonal paraplyorganisasjon har ikke vært på dagsorden. Jeg kan ikke huske det fra min tid som aktivt medlem. Det nordiske samarbeidet har vært tema en gang i blant, men aldri, såvidt jeg vet, om NNFs rolle å være en samlende forening for myntforeninger i Norge. Jeg kjenner heller ikke til at noen lokalforeninger i Norge henvendt seg til NNF med et ønske om å formalisere et nasjonalt samarbeid, eller å gjøre NNF til en paraplyorganisasjon for hele landet. Det kan kanskje være noe å ta opp i deres egne lokalforeninger? Samarbeid kan ikke tvinges ovenfra og ned, men må vokse fram nedenfra og opp.
Jeg kjenner ingen i min myntklubb som ønsker dette ei heller kan jeg ikke se det noen i denne tråd som ønsker at NNF skal være en paraplyorganisasjon for alle lokalforeningene i Norge. Når du tar dette opp fortsetter du bare på sporet til bomstasjonen selv.

Diskusjonen dreier seg om hvorvidt NNF er en lokalforening for Oslo eller en hovedforening for hele Norge.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Kjetil Kvist »

Hva legger du da i å være en "hovedforening"?

NNFs statutter kan man lese her: Link (pdf). Sitat: "§ 2 Foreningen og dens styre har sitt sete i Oslo." Det utelukker hverken den ene eller den andre oppfatningen, riktignok.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Olav K »

Knugen skrev: "Diskusjonen dreier seg om hvorvidt NNF er en lokalforrening for Oslo eller hovedforening for hele Norge."

NEII !

Ulykkeligvis brukte jeg begrepet "lokalforening" i unødig irritajon over et innlegg fra Zzzz. Vi har forøvrig skværet opp pr. e-mail.

Som trådstarter er jeg berettiget til å men hva tråden skal handle om: Ny kurs for NNF-Nytt?
Tråden ble startet på et tidspunkt hvor Kjetil var ute av redaksjonen, og tok opp tanker ha selv hadde tilkjennegitt om ny giv med bladet. Jeg hadde lyst til å gå til styret i NNF med melding om at det var mange derute, som selv om de ikke var medlemmer av NNF, kunne ønske seg bladet i posten - men gjerne med signaler om at dette forutsatte redaksjonelle kursendringer. Jeg ønsker å se fremover, ikke bakover. Skal dtte "selges innn" til foreningens styre, må de se de forslag jeg/vi mått komme med som positive, for foreningen, for myntsamlere, numismatikere - ja hele myntmiljøet i Norge. Jeg kjenner ikke hele myntmiljøet i Norge, derfor har jeg gått ut for å få innspill. Jeg ønsker å samle, ikke å splitte.

De NNF medlemmer som har meninger om foreningens rolle bør henvende seg til styret i NNF. Uten å spørre dem er jeg rimelig sikker på at de ikke ønsker å diskutere foreningpolicy andre steder enn i foreningens egne fora.

Olav K
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by PCL »

Hmm... eh... ja ja.. vel vel
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Knugen »

Kjetil Kvist wrote:Hva legger du da i å være en "hovedforening"?
Legger i det som tidligere omtalt at den er den største og viktigste foreningen for hele Norge. En landsdekkende forening og ikke bare en lokalforening.
Det er deres egne representanter som har fremmet paraplymodellen.

For fremtiden håper jeg iallefall at NNF-nytt anser seg selv som landsdekkende og jobber for løsrivelse. Så blir det ikke så nøye med hva NNF gjør for mitt vedkommende.
PCL wrote:Hmm... eh... ja ja.. vel vel
Det er flott du også fikk en eureka opplevelse PCL :lol:
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by peroenge »

Jeg kan dessverre ikke komme med noen klargjørende informasjon utover at vi har ca 10 lokalforeninger som medlemmer i NNF.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by madsemann »

peroenge wrote:Jeg kan dessverre ikke komme med noen klargjørende informasjon utover at vi har ca 10 lokalforeninger som medlemmer i NNF.
Det sier da en hel del :-)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Kjetil Kvist »

Det det forteller er at man på 1980-tallet hadde en ambisjon om å bygge opp NNF som en nasjonalforening, men at man hverken har fullført eller fulgt opp det arbeidet.

Men peroenge er jo medlem av styret i NNF, så han er sikkert villig til å ta med seg kommentarer og slikt om NNF tilbake til styret. :wink:
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by signum »

Knugen wrote:
Kjetil Kvist wrote:Strategier for å fungere som en nasjonal paraplyorganisasjon har ikke vært på dagsorden. Jeg kan ikke huske det fra min tid som aktivt medlem. Det nordiske samarbeidet har vært tema en gang i blant, men aldri, såvidt jeg vet, om NNFs rolle å være en samlende forening for myntforeninger i Norge. Jeg kjenner heller ikke til at noen lokalforeninger i Norge henvendt seg til NNF med et ønske om å formalisere et nasjonalt samarbeid, eller å gjøre NNF til en paraplyorganisasjon for hele landet. Det kan kanskje være noe å ta opp i deres egne lokalforeninger? Samarbeid kan ikke tvinges ovenfra og ned, men må vokse fram nedenfra og opp.
Jeg kjenner ingen i min myntklubb som ønsker dette ei heller kan jeg ikke se det noen i denne tråd som ønsker at NNF skal være en paraplyorganisasjon for alle lokalforeningene i Norge. Når du tar dette opp fortsetter du bare på sporet til bomstasjonen selv.

Diskusjonen dreier seg om hvorvidt NNF er en lokalforening for Oslo eller en hovedforening for hele Norge.
Apropos paraplyorganisasjon, så hadde vi en slik i noen år på 80 tallet.
Den i sin tid driftige Tore Dag Thune, ledet Lokalforeningskomiteen (LFK). Et ypperlig tiltak. Men selv han gikk lei, muligens på grunn av manglende respons fra lokalforeningene.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”