NNF-Nytt Fremtid

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

NNF-Nytt Fremtid

Post by Olav K »

Dette er ikke en fortsettelse av debatten om hvorvidt Kjetil K har vært uetisk eller har overreagert. Men underveis kom Kjetil med tanker om hva han ville eller kunne tenke seg å ville med bladet som er verd å følge opp.
Spredning utover NNF: En abbonnementsordning, enten helt åpen, eller åpen for medlemmer av andre lokalforeninger. Mål: Flere lesere, flere anonsører, bedreøkonomi, bedre innhold (flere sider, farger,bedre trykk, annet?) Flere lesere som også kan skrive, spørre, delta.
Strammere redaksjon; dvs. flere emner dekket, slik at alle samlergrupper skal finne noe interessant om sitt område, om ikke i hvert nummer - så iallfall i løpet av året. Kortere artikler,markedsrapporter, auksjonsnytt, mynthistorier. Flere bilder.

La meg så røpe at jeg meldte meg inn i redaksjonen av NNF-nytt fordi jeg syntes bladet var litt kjedelig. Om det har blitt morsommere skal ikke jeg vurdere, men jeg har tro på Kjetils tanker og beklager sterkt at han vil tre ut av redaksjonen.

Men i rettferdighetens navn må det sies at vi har etterlyst noen som vil skrive om norsk mynt etter reformasjonen. Så langt ingen respons. Jeg kan godt skrive rimelig underholdene om norske konger (de færreste var helt A 4), men at Christian VII var hoppende gal og ravet rundt i Købens horestrøk synes jo ikke på myntene hans! Eller gjør det - i så fall er spaltene åpne i NNF-nytt.

jeg ønsker meg et blad som er selvsagt innventar i enhver myntsamlers litteraturkiste. Kanskje et blad som tilsist kan nå frem til og frelse alle Samlerhusets ofre (de må jo være flere tusener - tenk så flott blad vi kan få når alle disse er lesere!)

Redaktøren i NNF-nytt er medlem av styret i NNF. Styret i NNF er på valg 22 ds.

Olav K
periodisk skriveglad myntentusiast
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by madsemann »

Flott at du tar dette opp. Dette kom jo litt i skyggen av debatten jeg hadde med Kjetil.jeg synes forøvrig at alle disse ideene er gode, og håper at dere får gjennomslag for det.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Knugen »

Olav K wrote:Spredning utover NNF: En abbonnementsordning, enten helt åpen, eller åpen for medlemmer av andre lokalforeninger. Mål: Flere lesere, flere anonsører, bedreøkonomi, bedre innhold (flere sider, farger,bedre trykk, annet?) Flere lesere som også kan skrive, spørre, delta.
Knallgod ide Olav, støttes 100%!

Jeg ønsker ikke å betale 500 kr året for å få NNF-nytt som medlem av NNF når jeg selv er medlem av Stavanger & Rogaland Myntforening og har ingen planer om å flytte til Oslo.

Gjerne utgivelser hver eller annenhver måned, distribusjon enten direkte til samler eller til de lokale myntklubbene. Hvorav dere kan komme frem til gode ordninger for alle parter (Sluttbruker, Myntklubbene og NNF).
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by kråkerøy »

En modell slik som frimerkefolket har fått til er jo en god ide.
Der "hovedforeningen" lager NFT (Norsk frimerketidsskrift), og sender ut til alle medlemmer i tilsluttede organisasjoner.
Mange som kun er medlemmer i lokalforeninger ville ha godt av mer inputs fra flere blader.

Mange av artiklene i NNF nytt i dag er vel det man kan kalle faglig tunge, og noen litt avanserte.
Selv setter jeg stor pris på det, men tor det kan skremme de som kun samler årgangsmynter i moderate kvaliteter.
Man må også se på hvilken gruppe av samlere man ønsker å nå.

Jeg kunne tenke meg å levere inn artikler om norsk mynt, men har til nå følt at veien å gå i forhold til krav til bakgrunnsdokumentasjon og utforming har vært litt for stor i forhold til bladet til lokal myntforening i Fredrikstad.
Vi har hatt artilker om norsk mynt etter reformasjonen!
Ikke veldig avanserte, men har inntrykk av at melemmene har likt dem.
Tid til å skrive, med konstant litt for lite tid er jo også en sak som gjør slikt litt vanskelig.

Tror nok NNF finner riktig vei for bladet videre.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by ZZzzz »

NNF-nytt har en lang vei å gå, men jeg håper virkelig at den lange veien blir unnagjort på kort tid. Et blad for hele Norge, og ikke bare for en klappe hverandre på skulderen klubb i Oslo, er vel det navnet faktisk tilsier. Men slik er det ikke i virkeligheten. Fjern det som hindrer numismatikkens fremgang, og gjør som Kjetil sier ved å gjøre det til et nasjonalt blad! Jobb for at norske samlere føler at det er deres eget blad og får tilhørighet til det.

Noen vil gjerne skrive, men er redd for at de ikke har all bakgrunnsinformasjon. Jeg sier, skriv, lever og publiser. Alle må starte et sted! Stopper man en spire, stopper man kanskje en fremtidig stor numismatiker! Det må være stor takhøyde.

Flere sider, billigere trykkekostander (kutt gjerne det glansede papiret), kanskje et større format i tillegg?

...og som flere kommenterer: 500 kr bare for å få bladet er alt for mye....
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Olav K »

Takk for svar!
Det som er kommet tyder på at det kan være et "marked" for en abonnementsordning, iallfall hvis vi blir gode nok.
Jeg har stor forståelse for dem som ikke vil betale kr. 500 for å få et lite blad i posten fire ganger i året.

Når kontigenten på (såvidt jeg husker) et enstemmig årsmøte ble satt så høyt, har det først og fremst sammenheng med at møtelokaler sentralt i Oslo er dyre. Vi kunnne sikkert funnet et rimeligre lokale i et grendehus i byens utkanter, men for de mange møtende, innebys som utenbys, som bruker offentlig kommunikasjon - vil det være upraktisk.
NNF nytt har også vært et underskuddsforetak, men det håper vi å bøte på. I det nummer som kommer til uken har vi flere av landets (og en svensk)
mynthandlere. De skal også få en bunke eksemplarer som de kan selge eller gi bort. Ta en titt. I dette nummeret har vi også noe vi aldri har hatt før: Første del av en artikkelserie som tar sikte på Ferske myntsamlere "Om å samle mynt" - banalt for veteraner, men vi har alle vært ferske en gang!

Når det gjelder det å skrive, stemmer det nok at man har søkt å holde et "høyt" nivå, og jeg fornærmer neppe noen når jeg sier at redaktøren har vær "kresen", etter noens syn for meget så. Vi vil nok forstsatt streve etter et "høyt" nivå, i den forstand at det som skrives skal være riktig, påstander skal ha kilder osv. Men det skal være lov å spørre, det skal være lov å lansere teorier (så lenge de fremmes som sådan). Vi vil være et populærvitenskapelig, ikke "vitenskapelig" blad, et blad for dem som har glede av mynt - til å glede seg med!

Olav K
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by ZZzzz »

Det at NNF er en underskuddsforening må endres snarest. For over tid så vil det ta knekken på hele foreningen. Jeg kan heller ikke akkurat si at jeg har så mye tillit til en ledelse av en forening, som kjører foreningen i grøfta ved å tappe den for penger!

At redaktøren har vært litt kresen, er vel bare mildt sagt. Det som ikke har stemt med hans virkelighetsoppfatning har han helt og holdent gått inn for å sensurere. Noe som viser en manglende forståelse for at det som i dag oppfattes for riktig, i virkeligheten kun bare er teorier. Det er ingen sannheter. Men de blir fremlagt som sannheter! Og det burde jo redaktøren skjønne, når han går til angrep på andre sine teorier for å hindre dem i å bli publisert!!!

Kritikk mot ham selv har han også klart å sensurere både hos andre og i ihvertfall et reisebrev som han selv skrev.

For at NNF i det hele tatt skal komme seg opp av synkemyra, så må de lære å kalle en spade for en spade og ikke bagatellisere problemene ved bruk av forsiktige ord. Innrøm i klare ordelag feilene og fortell i klare ordelag hva dere skal gjøre for å få bort med problemene.
Last edited by ZZzzz on 15 Feb 2011 12:34, edited 1 time in total.
User avatar
seuk
Posts: 326
Joined: 08 Dec 2009 16:02

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by seuk »

ZZzzz wrote:At redaktøren har vært litt kresen, er vel bare mildt sagt. Det som ikke har stemt med hans virkelighetsoppfatning har han helt og holdent gått inn for å sensurere. Noe som viser en manglende forståelse for at det som i dag oppfattes for riktig, i virkeligheten kun bare er teorier. Det er ingen sannheter. Men de blir fremlagt som sannheter!
Inden det hele bliver for postmodernistisk 8)
Naturligvis er der noget som er sandt/virkeligt. Men sproget er beskrivende og kan derfor ikke træde istedet for det der beskrives. Hvorfor alle sproglige udsagn i princippet er teori.
Men dermed ikke sagt at hver en teori eller sprogligt udsagn er lige sande. :wink:

Er iøvrigt enig i at mange forkerte påstande gentages i det uendelige - Dette skyldes næppe ond vilje; blot at det er ulige lettere at gentage autoriteterne end selv at pløje nyt land. Har skam selv bidraget uden anden undskyldning end; urimelig dovenskab kombineret med en grænseløs uvidenhed :lol:
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by ZZzzz »

Hvis du har tid, så kan du lese denne artikkelen:

http://www.numismatikeren.com/litteratu ... skelig.htm

Den beskriver hvor vanskelig det er å få publisert en artikkel, som ikke stemmer overens med en "allvitende" redaktør!

Jeg venter fortsatt på en beklagelse fra redaktøren for den kritikkverdige behandlingen jeg fikk! Han brukte sitt verv til å prøve å stake ut "riktig" vei, ved å jobbe for at det som han ikke likte ikke ble publisert. I tillegg jobbet han hardt imot for å publisere en anmeldelse av boka mi i NNf-nytt.

NNF har masse å gripe fatt i......
Last edited by ZZzzz on 15 Feb 2011 12:41, edited 1 time in total.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Olav K »

Jeg sitter ikke i styret i NNF. Et styre som har enstemmige årsmøtevedtak bak seg har åpenbart tillitt. NNF er ikke en underskuddsforening etter at kontigenten ble justert. Foreningens blad er det, og det er det vi håper å gjøre noe med, som du muligens vil oppfatte hvis du leser tråden.

Ellers er det jo pussig at en person bosatt i Stavanger, og tydelig lykkelig med sin egen forening - har så sterke og bastante meninger om den ene av de to lokalforeningene i Oslo.

At du gjerne vil duellere med redaktør Simensen, mens han ikke vil duellere med deg - gir vel ingen spesiell dyp innsikt i hvorledes man drifter en forening?

Lev i fred. Selv har jeg det rimelig bra med myntene mine, og skriver om de jeg synes er morsomme.

Olav K
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Jørgen Sømod »

Læs mine artikler om NNF-Nytt den ene på
http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=6 ... hilit=+nnf
Den anden på
Numismatikeren.com
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by ZZzzz »

Norsk Numismatisk Forening:

Hva sier navnet? Tilsier navnet at det er en lokalforening? Jeg tolker det dithen at Norsk Numismatisk Forening er en forening som er tenkt å være landsomfattende. Men korriger meg gjerne om jeg totalt har missforstått navnet.

Hvis det er slik at kontigenten faktisk nå dekker de faktiske kostnadene, så trekker jeg tilbake mitt utsang om at foreningen styres i grøfta. Det er jo bra at det går riktig vei! Men møtelokaler på Grand Hotel (hehe ;) ).

"At du gjerne vil duellere med redaktør Simensen, mens han ikke vil duellere med deg - gir vel ingen spesiell dyp innsikt i hvorledes man drifter en forening"

Jeg trodde en gang at NNF-nytt var for alle norske myntinteresserte, men fikk smertelig erfare at slik var det ikke. I denne tråden påpeker jeg også problemene jeg møtte, men kan ikke akkurat si at jeg får noe inntrykk av at det akkurat ble oppfattet. Ja, jeg har virkelig vært i konflikt med redaktøren. Men jeg fant en løsning, og for min del er det ikke farlig om han sitter der og benytter seg av friheten og vervet til å dømme mine meninger ned og under før de blir publisert. Men hva om noen andre er like dumme som meg og tror at NNF-nytt (se på foreningens navn) er for alle myntsamlere, og vil prøve å publisere en ny teori i bladet. Skal vi igjen oppleve at folk blir forsøkt tråkket ned? Ja eller nei?

Hvis nei, så hør på meg og se hva jeg har opplevd! Kan NNF lære noe av det?

(Jeg øynet et håp for NNF i den konflikten som kom frem i lyset. Men nå må jeg bare sette meg tilbake for å se hva som skjer)
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by jenskr »

Olav K wrote: ...
Ellers er det jo pussig at en person bosatt i Stavanger, og tydelig lykkelig med sin egen forening - har så sterke og bastante meninger om den ene av de to lokalforeningene i Oslo.
...
Olav K
Bare en liten kommentar Olav. Foreningen både du og jeg er medlem i heter Norsk Numismatisk Forening. Jeg anser ikke NNF som en lokalforening for Oslo og Omegn, selv om møtene holdes der. NNF er Norges representant i NNU, og kan følgelig ikke kalles en lokal forening på linje med lokale myntklubber.

Oslo Numismatiske forening er å anse som en lokalforening som andre lokale myntklubber - ikke NNF.

Dette stiller igjen krav til hvordan den styres.

Jeg ser med glede på dine positive innspill, og skal med glede bidra. Og for å komme med et innspill bør NNF gjøre som DNF. Nemlig å distribuere NNUM til medlemmene sammen med NNF nytt.

Og så håper jeg at denne tråden kan bidra til positive innspill istedenfor på nytt å dra inn gamle feider.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by ZZzzz »

PS! Jeg var medlem i NNF da jeg utga boka mi, og jeg venter fortsatt på Schive-medaljen!

Når kommer denne i posten?
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: NNF-Nytt Fremtid

Post by Jørgen Sømod »

Jeg traf redaktør Simensen ved den numismatiske kongres i Glasgow september 2009. Jeg nævnte for ham hans afvisning af Gard Emsøy. Aldrig har jeg mødt en så arrogant herre som redaktør Simensen - Og som jeg har påvist på ingen måde har sin egen baggrundsviden og dokumentation i orden.
At i numismatisk forbindelse at ville forsvare herr Simensen vidner kun om et fuldstændigt ukendskab til de faktiske forhold.
At hans tidligere så tro væbner Kjetil Kvist nu har forladt ham, har jeg ingen kommentarer til. Jeg venter blot på resultatet, som skulle jeg overvære en hanekamp.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”