Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Numismatisk forum
User avatar
henrison
Posts: 277
Joined: 11 Feb 2011 13:46

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by henrison »

hertervig wrote:Jeg tillater meg et innlegg for å holde boken fremme i lyset der den hører hjemme. Utrolig hvor langt ned på listen over nye innlegg den hadde falt på bare en uke. Og sånn kan vi jo ikke ha det.
Hos meg er den prioritert, og ligger øverst på listen?
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og International Banknote Society
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by PCL »

Jeg stiller meg i rekken av fans som hyller et utrolig godt gjennomført stykke arbeid. Slitsomt og tidkrevende, men absolutt noe av det som gjør hobbyen vår så givende. Gratulerer og Takk!
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Trond i California »

Jeg vil ogsaa gi et stort kompliment til forfatter som har tatt seg tid til aa sette sammen dette arbeidet. Jeg har printet det ut idag da jeg omsider kom tilbake fra en lang forretningsreise, og jeg gleder meg til aa lese det i mer detalj.
Trond
User avatar
Medicoin
Posts: 225
Joined: 15 Apr 2009 08:35
Location: Akershus

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Medicoin »

Takk for et fantastiskt arbeid! =) Gleder meg, som mange andre her, til å sette meg ned å lese nærmere på dette dokumentet
Evil_Ed
Posts: 531
Joined: 04 Jan 2009 09:04

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Evil_Ed »

Slenger meg på rekken av gratulanter her. Og våger meg som førstemann frem med forslaget om en slags "digital kollektbøsse" for dem som frivillig vil premiere arbeidet som er lagt ned, jeg har i hvertfall ikke problemer med å donere en hundrelapp eller så, så kan jornkris kanskje kjøpe seg en pen mynt for pengene. :D
BJRL
Posts: 226
Joined: 20 Sep 2010 21:40

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by BJRL »

Jeg lurer på noe... Boka er veldig bra! Men jeg har kommet over et par listepriser som umulig kan stemme. Skal vi si fra til deg om slikt? Det ene eksempelet jeg husker kom jeg over i dag - det gjelder listeprisen for 5 øre 1876 i kv 1+. De kan vel umulig ha en ordinær omsetningspris på 500 kroner...?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by ramazotti »

Jeg skiter i alle listepriser,dette er et fantastisk oppslagsverk til fri
benyttelse og jeg har anbefalt dette til mange av mine venner.

Jeg tror ikke jeg skall henge meg på hylekoret,gærningene
krever sin rett fra første øre...
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by KrsMynthandel »

Dette var noe annet enn Norges Mynter og de FANTASIPRISENE som proofmyntene der har :!: Mye mer realistiske priser i din katalog, både opp og ned. Ser f.eks. på 1 kr 1966 i kval. 0 som har fått en etterlengtet og vel fortjent oppgang....
MEGET GODT ARBEID :D
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by jornkris »

Absolutt alle prisene er satt på grunnlag av observerte omsetninger.
Det er ingen diktning, synsing eller priser satt fra erfaring.

Men det kan jo være enkelte unøyaktigheter, hvis f.eks en mynt i en kvalitet selges for 300, 350 og 600 og jeg kun noterte ned omsetningen på 600 og satt verdi 600 ut fra det.
Det kan også ha vært enkelte småfeil i notatene eller jeg fylte ut litt feil når jeg skrev det inn. For 5 øre 1896 har nok verdien for 01 havnet i 1+boksen og verdien for 1+ havnet i 1boksen. Enkelte skrivefeil er det også bl.a har en av toørene til H7 fått en 0 for mye.

Jeg kikket forøvrig overhodet ikke på verdier iandre verk når jeg satte opp verdiantydningene. Tenkte jeg skulle gjøre gjøre en sammenligning når jeg var ferdig, men har ikke hatt tid, så jeg vet ikke nøyaktig hvordan den står i forhold.

Bare sent melding hvis det er andre åpenbare feil.
Last edited by jornkris on 07 Mar 2011 20:31, edited 1 time in total.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by jornkris »

Slettet, dobbeltposting.
Hvorfor kan jeg ikke slette siste egne innlegg lenger?
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Lagrinn »

jornkris wrote:Slettet, dobbeltposting.
Hvorfor kan jeg ikke slette siste egne innlegg lenger?
Espen fjernet denne funksjonen fordi det var noen som trollet litt får så å fjerne sine egne innlegg etterpå, tråden hadde da ingen mening :wink:

Mener det var noe i den duren i allefall.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by vivavegas »

jornkris wrote:Absolutt alle prisene er satt på grunnlag av observerte omsetninger.
Det er ingen diktning, synsing eller priser satt fra erfaring.

Men det kan jo være enkelte unøyaktigheter, hvis f.eks en mynt i en kvalitet selges for 300, 350 og 600 og jeg kun noterte ned omsetningen på 600 og satt verdi 600 ut fra det.
Det kan også ha vært enkelte småfeil i notatene eller jeg fylte ut litt feil når jeg skrev det inn. For 5 øre 1896 har nok verdien for 01 havnet i 1+boksen og verdien for 1+ havnet i 1boksen. Enkelte skrivefeil er det også bl.a har en av toørene til H7 fått en 0 for mye.

Jeg kikket forøvrig overhodet ikke på verdier iandre verk når jeg satte opp verdiantydningene. Tenkte jeg skulle gjøre gjøre en sammenligning når jeg var ferdig, men har ikke hatt tid, så jeg vet ikke nøyaktig hvordan den står i forhold.

Bare sent melding hvis det er andre åpenbare feil.
Beklager hvis jeg "presser" det til merarbeid. Men har du noen planer for hvordan du skal oppdatere slike ting. Det er jo som regel slik at det er enklere å oppdatere slike ting fortløpende, enn å samle det opp.

Og hvis du evnt. gjør fortløpende oppdateringer så er det alltids noen som setter pris på at man lager en logg eller slikt og/eller skriver at det er redigert versjon 07.03.2011.

Og selvsagt uendelig antall gratulasjoner og respekt :D :D :D :D
Last edited by vivavegas on 07 Mar 2011 22:51, edited 1 time in total.
User avatar
Indy
Posts: 136
Joined: 07 Feb 2010 23:31

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Indy »

Flott bok. Hyggelig at en av mine egne mynter er avbildet. Er "Norske mynter før 1809" under planlegging også?
Dio
Posts: 41
Joined: 29 Mar 2011 21:01

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Dio »

madsemann wrote:
Janna wrote:Det er flott det, men du har nå et ganske stort problem. Du har lastet ned bilder og brukt bilder som ikke er dine og gitt de ut i en pdf bok. Du kommer nok snart til å få noen henvendelser fra noen fotografer som ikke er i så godt humør. Tanken er godt og det gikk vel raskere for deg på denne måten men tyveri er tyveri. Som sagt, du har et problem nå.
Jeg får vondt inni meg av å se ett slikt innlegg!!!
Ser du er registrert i dag Jenna! Har du et annet nick også på forumet? Hvis du ikke har annet å bidra med kan du likegodt la være å bidra! Her er det lagt ned masse og godt arbeid og så er det kun dette oppgulpet du kan komme med :evil:
. Helt enig med deg
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by jornkris »

Nå er en oppdatert versjon lagt ut.

6-7 flere prøvemynter

30-35 flere varianter

Flere bilder

Bedre bilder

Rettelse av endel feil
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”