Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Numismatisk forum
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by vivavegas »

En annen ting jeg kom på.
Du nevner i boken problem med inflasjon i graderingen. Veldig bra med gode eksempler. Men det hadde vært fint hvis noen enten i dette heftet eller i egen publikasjon kunne hatt bilde av flere myntserier og ikke bare de største oscar-myntene. Trur faktisk det ville vært veldig viktig ifht. å forsøke å flest mulig til å gradere riktig i markedet.

Nå vet "alle" at man skal se på kronen, skjold, skjekk, men hva med haakon og olav-mynter. Samt de andre Oscar-myntene. Trur som sagt den gangen man har en oversikt over alle mynt-typene og med bilde på forskjellige grader og kan sitte med mynten i handa og dra den ned/opp for å finne riktig grad så har man tatt ett stort steg ifht. å få riktig(ere) myntgraderinger.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by madsemann »

Er det kun meg som ikke får den opp? Og da snakker jeg om nettsiden :P
User avatar
G.Ravn
Posts: 253
Joined: 06 Sep 2010 16:35
Location: Askøy

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by G.Ravn »

Nå er jeg blitt veldig flink til å lese mellom linjene Madsemann: ja det er ett vanlig problem som vi ikke snakker så mye om :mrgreen: ...men første gang det er blitt referert til som nettside :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Samler: Kina(inkludert Taiwan,Tibet,Macau og Hong Kong)
For gøy: Fransk Indo-China og landene etter splitten..
EarthBridge
Posts: 37
Joined: 23 Aug 2012 09:22

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by EarthBridge »

En annen ting jeg kom på.
Du nevner i boken problem med inflasjon i graderingen. Veldig bra med gode eksempler. Men det hadde vært fint hvis noen enten i dette heftet eller i egen publikasjon kunne hatt bilde av flere myntserier og ikke bare de største oscar-myntene. Trur faktisk det ville vært veldig viktig ifht. å forsøke å flest mulig til å gradere riktig i markedet.

Nå vet "alle" at man skal se på kronen, skjold, skjekk, men hva med haakon og olav-mynter. Samt de andre Oscar-myntene. Trur som sagt den gangen man har en oversikt over alle mynt-typene og med bilde på forskjellige grader og kan sitte med mynten i handa og dra den ned/opp for å finne riktig grad så har man tatt ett stort steg ifht. å få riktig(ere) myntgraderinger.
Godt poeng! Har akkurat sittet og samlet inn bilder fra nett for å lære meg litt om gradering. Å finne gode bilder fra mynter i perioden 1875 - 1920 var ikke noe problem. De er lagt inn i databasen min og er ett svært nyttig redskap syns jeg.
Men det er betydelig værre med mynter etter 1920! Og Olav mynter finnes det vel bare i kvalitet 0 på nett såvidt jeg har funnet ihvertfall. Dyreserien f.eks synes jeg er veldig vrien, kunne godt tenkt meg gode bilder derfra! (kan tenkes at det kommer av at jeg er elgjeger, og veldig svak for femøringen! :D )
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by KreativProgrammerer »

vivavegas wrote:En annen ting jeg kom på.
Du nevner i boken problem med inflasjon i graderingen. Veldig bra med gode eksempler. Men det hadde vært fint hvis noen enten i dette heftet eller i egen publikasjon kunne hatt bilde av flere myntserier og ikke bare de største oscar-myntene. Trur faktisk det ville vært veldig viktig ifht. å forsøke å flest mulig til å gradere riktig i markedet.

Nå vet "alle" at man skal se på kronen, skjold, skjekk, men hva med haakon og olav-mynter. Samt de andre Oscar-myntene. Trur som sagt den gangen man har en oversikt over alle mynt-typene og med bilde på forskjellige grader og kan sitte med mynten i handa og dra den ned/opp for å finne riktig grad så har man tatt ett stort steg ifht. å få riktig(ere) myntgraderinger.
Bra sagt Viva
En av de tingene jeg jobber med å lage nå.

Har satt opp systemet, så nå trenger jeg bare bildene.
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
gardi80
Posts: 4
Joined: 17 Nov 2013 23:54

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by gardi80 »

Hei Alle saman
Takk Jørn Kristian for god og utfyllande lesning. Der skriv du at ein må halda seg unnda Samlarhuset. Så då har eg eitt spørsmål: Dersom eg vil kjøpa det siste som kjem av myntar, t.d. sølvmynten med kongeparet er ikkje dette den einaste eller rette plassen å få kjøpa denne mynten ny, eller kvar kjøper deg denne mynten for innkjøpspris. Dette gjeld denne mynten eller også andre spesielle myntar som kjem frå myntverket.

Helsing gard
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by jornkris »

Alle myntene er utgitt av Norges bank, og Norges bank har sitt egen salg.

http://www.norges-bank.no/no/sedler-og- ... /myntsalg/
gardi80
Posts: 4
Joined: 17 Nov 2013 23:54

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by gardi80 »

Tusen takk :)
Proof sett kvar kan dei bli kjøpt, då?
Gard
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Olav K »

Mange mynthandlere har slike sett inne, skal du langt bakover i tid kommer de en del ganger opp på auksjon i myntklubber til hyggelig utrop.
Sjekk myntklubbeness auksjonslister under nytt fra klubbene nederst på forumets hovedside. Noen klubber krever at du er medlem, andre ikke.
gardi80
Posts: 4
Joined: 17 Nov 2013 23:54

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by gardi80 »

Den for siste året kvar får eg tak i den, eller kvar kan eg kjøpe den frå produsenten? Er det også noregs bank?
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by bengt »

Www.myntogseddel.no har myntsett og årssett. Der kan du også få avtale om å få de automatisk tilsendt hvert år. Www.roschberg.no har lave priser og godt utvalg av sett og de er billigere på sett som er noen år gamle.

Men vær obs på at selv om du bare betaler "myntverkets" pris for myntsett så pleier de å gå ned i verdi hvis du skal selge dem igjen.
gardi80
Posts: 4
Joined: 17 Nov 2013 23:54

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by gardi80 »

Korleis er det med sølvmyntar som kjem ut frå Noregs bank. Plar dei også å gå ned i pris dersom eg sel dei på bruktmarknaden?
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by bengt »

Jepp. De fleste minnemyntene har gått ned i pris, noen få har gått opp. Eldre norske mynter fra unionen med sverige har vært en tryggere investering frem til nå, men det er umulig å spå inn i fremtiden. Kjøp det du liker, hvis du skal investere pengene dine, kjøp fond og aksjer :-)

Uansett finner du alltid en bedre mynthandler inn samlerhuset...
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Myge »

Minnemynter i sølv fra 2008 og utover kan få en grei verdistigning. Man skal huske at disse myntene var "vanskligere" å få tak i, da de fleste måtte kjøpe direkte fra Norges Bank. Minnemyntene fra Ski-VM 2011 og Kong Harald & Sonja 2012 har man ikke opplagstallene på enda, men de er nok lavere enn normalen, og da vil man få et lite vakum i markedet etter disse myntene en periode. Dermed vil man nok oppleve at disse stiger noe i verdi.

Eldre minnemynter, fra 2005 og bakover, har høyere opplagstall, har hatt større distribusjonsnettverk, og har nådd de fleste samlere, slik at prisen på disse ikke har steget i det siste, men gått noe ned. Noen mer enn andre.

Dette ser man også på myntsett. Nyere sett har lavere opplag, blir utsolgt tidlig, og noen koster nå mer enn katalogpris.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Kjetil Kvist »

Det er ingen automatikk i at lave opplav, dårligere distribusjon er lik høyere markedspriser. At noe er sjeldet er greit nok, men det hele handler om etterspørsel.

Moderne minnemynter vil få en høyere markedsverdi dersom etterspørselen etter bestemte typer øker. I praksis vil det bety at dersom "noen større aktører" går inn for å skape etterspørsel, så vil markedsprisen gå opp. Dersom denne etterspørselen ikke skapes av "noen", så er moderne minnemynter mistenkelig lik ferdig oppskåret pålegg: De går raskt ut på dato.

Det finnes noen ganske få minnemynter som holder seg forholdsvis godt på grunn av godt design, evig samlerapell og slike ting ... men her har Norges Bank og Det Norske Myntverket gjort en forholdsvis dårlig jobb, så det er få "evige klassikere" i den norske myntrekka. Millenniumsmyntene har et god design, og er vel gode kandiater - men akkurat nå prises de lavere enn tidligere.

Det gis stadig ut nye minnemynter, og "noen" produserer også sine egne medaljer (som stort sett omtales som mynter), og gårsdagens utgivelser glemmes raskt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”