Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Numismatisk forum
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Myge »

Pr dags dato har jeg ikke en gang hatt Harald og Sonjamynten i butikken, og de som har ønsket å kjøpe den er henvist til Norges Bank. Tusenårsmynten er vel et eksempel på en mynt som en periode steg pga at markedet ble "styrt" ved at man kun kunne kjøpe en pr husstand. Dette medførte at den ble oppfattet som sjelden, og prisen steg deretter. I den senere tid har også denne falt.

Hvis jeg skal ta fingen litt i luften, er min magefølelse at det fortsatt vil være 0-myntene som stiger, og selv på Olav kan vi nå oppleve at noen årganger er vanskelige. Men hvis man kun skal se på verdien, mister man mye av samlergleden tidlig. Jeg ser en mynt jeg liker, byr på den, og noen ganger ender den hos meg, andre ganger hos Roschberg. At jeg er en av de få som samler 2 øre 1917 fast var lenge veldig greit, men nå har flere begynt, og jeg må oftere gi meg. Ikke fordi jeg mener mynten ikke er verdt det, men fordi jeg ikke har råd. Så lenge man samler etter sin egen lommebok, går det bra. Tror både jeg og Kjetil er enige om at det er bedre å ha råd til mat enn til mynt.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Kjetil Kvist »

En amerikansk mynthandler sa en gang at dersom du måtte spare lunsjpengene en uke for å få råd til en spesiell mynt, så spis lunsj. Jeg synes det er en grei regel.

På den annen side så handler det mer om at katalogene skal reflektere markedet på en mer korrekt måte. Det er som med kart og terreng. Dersom kartet overhodet ikke stemmer med terrenget, så dropper man kartet og finner andre måter å finne veien på. Det var det som var realiteten med Norges Mynter før Handlerkatalogen kom; man måtte selge den med en unnskyldning om at minnemyntene var satt urealistisk høyt. Samtidig var seriøse årgangssamlere langt foran katalogen når det gjaldt mer moderne krone- og øremynter i sjeldne 0-kvaliteter, slik som f.eks. 2-øre 1948.

Det man risikerte med Norges Mynters altfor høye vurderingspriser på minnemynter, var at noen brukte for mye av lunsjpengene på OL-mynter ... hos handlere som fulgte katalogen slavisk og ikke fulgte markedet.

Det er nok her kjernen ligger, ikke nødvendivis hvilket budsjett den enkelte samler har.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Myge »

Jeg tror nok vi ser et fall i prisen på de myntene i nye Norges Mynter :) Det er jeg ganske sikker på :)
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by jornkris »

Nå har jeg trukket gratisutgaven. 85.000 nedlastinger og omtale på både russiske og amerikanske samlernettsiden vitner om interesse for den.
Den begynte å bli utdatert på prisene, samtidig fant jeg så mange feil, mangler og enda flere prøvemynter og varianter at om man legger gratisversjonen ved siden av boka jeg nå ga ut ble den egentlig litt halvdårlig. Boka er så mye bedre.
De som lastet den ned til egen pc kan jo bare bruke den hvis man ønsker det, men jeg vil jo oppforde folk til å kjøpe boka, den inneholder så mye interessant at den vil gjøre myntsamling mer spennende for de fleste.
Takk for masse ros og de to epostene om feil.

mvh
Jørn

(moderator kan jo gjøre denne tråden om til en vanlig tråd igjen, den trenger ikke stå øverst)
snusen
Posts: 23
Joined: 31 Oct 2014 20:29

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by snusen »

Har boken oppdaterte priser? Hvor ofte vil du komme med ny bok?
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by jornkris »

snusen wrote:Har boken oppdaterte priser? Hvor ofte vil du komme med ny bok?
Jeg jobbet videre med prosjektet og ga det ut som en bok:
http://www.auction.no/no/bid.php?oid=1672605
Den er ca 3 ganger så lang som priskatalogene, dvs masse mere informasjon om myntene, full oversikt over prøvemyntene, opplagstall (som inneholder mye feil andre steder) og andre ting, men er helt uten priser.

Gratisutgaven på nettet hadde priser som var oppdatert på utgivelsestidspunktet, men ting har vel endret seg nå.
Det blir ingen flere utgaver hverken nettutgaver eller bokversjoner.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by vivavegas »

Akkurat kjøpt boken på numisma.
Men kommer til og savne prisoversikten veldig. Mulig prisene har endret seg mer i andre kategorier, men det var priser på bruksmynt Oscar/Haakon/Olav jeg brukte den mest til og der har vel prisene forandret seg relativt lite.
Og uansett er jo prisene i nettutgaven på de fleste mynter og kvaliteter (vil jeg anta) mye mer relevant enn det man ellers har av kataloger.

Ingen mulighet til og få "med på kjøpet" nettugaven?
geirjensen
Posts: 4
Joined: 18 Nov 2015 15:57

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by geirjensen »

Hei.
Er ikke klar over hvor på nettet jeg finner denne boken.
Hilsen Geir
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Gratis bok om norske mynter 1809-2010

Post by Arve »

Du kan kjøpe den hos http://www.numisma.no. Gratisutgaven finnes ikke lenger.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”