Samlerhuset betaler godt for medaljer!

Numismatisk forum
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Samlerhuset betaler godt for medaljer!

Post by brafin »

Re hertervig : Hvis du ikke har fått med deg det jeg tidligere har skrevet lenger opp, så anbefaler jeg deg å lese tråden nøye fra begynnelsen av før du gir evnt. svar. Jeg sier, og har sagt at jeg KUN har dokumentasjonen/permene liggende fra en tidligere samling fra SH. (ikke innholdet i skrinene))

PRØV å få med deg at mine tilsvar på denne tråd kun er ment i beste mening/forsvar for både nåværende og tidligere uheldige kjøpere/eiere, og ikke noe annet. :x
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Samlerhuset betaler godt for medaljer!

Post by SaccoMan »

Personlig er jeg den lykkelige eier av 84 stk. medaljer utgitt av SH.

Alle er kjøpt i annenhåndsmarkedet. Medaljene er i snitt anskaffet til i underkant av sølvverdien på tidspunktet de er kjøpt. Noen over, noen under.

Felles for alle medaljene er at de er kjøpt helt frivillig, til hva vi vel kan kalle for markedspris. Medaljene er i utgangspunktet kjøpt fordi jeg vil beholde dem - sølv er sølv, uansett hvor det kommer fra.

Hvis det er ZZzzz's fortjeneste at SH nå kjøper tilbake medaljer til en pris langt høyere enn det annenhåndsmarkedet er villig til å gi, ja så tar jeg av meg hatten for det. Veldig bra at de som har kjøpt direkte fra SH kan få dekket inn tapet sitt på en bedre måte enn å selge for en slikk og ingenting i annenhåndsmarkedet.

Det SH kunne gjort bedre er selvsagt å redegjøre for premissene som de legger til grunn for et EVENTUELLT tilbakekjøp. Om disse sier siden http://samlerhuset.no/innkjop/ ingenting. Det vil glede meg hvis noen av de som har kjøpt disse overprisede produktene virkelig får solgt tilbake til SH til den prisen de oppgir. Men ærlig talt, det tror jeg ikke kommer til å skje. SH vil legge alt for mange skjulte føringer til at oppgitt tilbakekjøpspris er mulig å oppnå.

Men så er ikke redelighet forretningsidéen SH er tuftet på heller da.

Personlig kommer jeg til å beholde mine medaljer, ja endog kjøpe flere. Men da med ektehetsbevis, permer og fakta ark. For i motsetning til mange andre så syns jeg mange av medaljene er flotte, og da særlig med tilhørende fakta ark. Så får man heller bære over med at det ikke var plass til Christian VI i samlingen Norges Regenter. Det er sikkert ikke lett å kombinere grådighet med historiske fakta. Eller kanskje var det slik at det i såfall måtte gis ut 33 medaljer. Noe som sikkert ikke passer inn med antall medaljer pr. brett i samlingens skrin? Eller kanskje det rett og slett var slik at Christian VI distanserte seg så langt fra folket at ingen la merke til ham? Ikke vet jeg :) Spør SH's eksperter!
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Samlerhuset betaler godt for medaljer!

Post by ZZzzz »

Jeg må bare presisere at jeg trodde prisen var den samme som tidligere. Om de nå gir høyere pris, så er ikke det min fortjeneste. Eneste min fortjeneste er, er at jeg foreslo det for dem at de skulle skrive prisen på internett. Da ville folk se muligheten av å selge direkte tilbake til SH, enn at de solgte til en mellom-mann som stakk av med pengene!

Så håper jeg at folk som ønsker å selge det de har, kan ihvertfall få igjen halvparten av hva de gav.....
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Samlerhuset betaler godt for medaljer!

Post by hertervig »

Re Brafin; Jeg har sikkert bare uttrykt meg litt upresist, svaret mitt var ment å forklare på et generelt plan hva jeg trodde AMO Berg mente. Såvidt jeg forstår det har ingen av oss trodd at du er i markedet for å selge noe. Dine gode intensjoner trekker jeg på ingen måte i tvil, hverken i denne eller andre saker, jeg oppfatter deg som en hedersmann.
Fred?
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Samlerhuset betaler godt for medaljer!

Post by AMO Berg »

hertervig wrote:AMO Berg mener vel at det er bare den som i Samlerhusets opptegnelser står som eier av det nummererte settet som kan levere tilbake for ca. 1/2 pris. Selv om du, Brafin, besitter alle medaljene. alle esker og forpakninger samt alt av dokumentasjon, så mangler du en ting; det rette navnet. For å få det til, må du altså gå sammen med førstegangskjøperen som kan søke (!) å levere det tilbake i sitt navn. Man kan da tenke seg at dere velger løsningen å dele på differansen mellom reell verdi og det Samlerhuset eventuelt kan gi.
Hvis de ikke vrir seg unna med å si at de for tiden beklageligvis ikke har kunder på de aktuelle medaljene, men prøv gjerne igjen siden en gang. :cry: :cry: :cry:
Hei igjen,

Det var det jeg mente hertervig, helkt riktig. Mitt svar var ikke ment til brafin spesielt. Jeg har inntrykk av at brafin ikke er en spekulant, men en redelig samler. Så hvis det er en forutsetning at man må ha sitt navn i Samlerhusets register for å benytte deres tilbakekjøpstilbud, så kan man prøve å ordne det slik at man tar kontakt med den opprinnelige kjøper og får til et samarbeid om salg til Samlerhuset. Men jeg vil uansett se dette før jeg tror det. :wink:
Bjørnen 1972
Posts: 116
Joined: 03 Aug 2009 18:43

Re: Samlerhuset betaler godt for medaljer!

Post by Bjørnen 1972 »

Jeg har faktisk solgt en god del medaljer tilbake til Samlerhuset nå nylig. Jeg har fått den oppgitte prisen selv om jeg ikke selv har kjøpt medaljene av Samlerhuset og en god del av medaljene manglet også papirer. Jeg begynte så smått å kjøpe noen mynter og medaljer av Samlerhuset i 1995, men jeg hoppet fort av den karusellen.
Jeg er storfornøyd med å bli kvitt mye av skrotet mitt til en mye høyere pris enn det markedet er villig til å betale.

Mvh Bjørnen
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Samlerhuset betaler godt for medaljer!

Post by brafin »

Re hertervig : Fred ? Ja, for all del.. :)
knuron
Posts: 87
Joined: 17 Oct 2009 18:59
Location: Bodø

Re: Samlerhuset betaler godt for medaljer!

Post by knuron »

Hei, her tilsvaret jeg fikk fra dem:

Hei,
Vi bekrefter å ha mottatt din henvendelse vedr. salg av samleobjekter. Du vil motta et skriftlig svar fra oss innen 6-8 uker etter at vi har mottatt din søknad.
Gjelder henvendelsen salg av arvet samlerobjekter vil vi kontakte deg på telefon innen 14 dager.
Vi vil gjøre deg oppmerksom på at objektene må være kjøpt hos Samlerhuset, forsendelsen må være intakt med perm, skrin og ekthetssertifikat.

PS: Jeg har alle disse tingene, men er slett ikke sikker på at alle har permer og skrin liggende. Synes også 6 - 8 uker er litt lang tid, men jeg tar tapet som en mann :(
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Samlerhuset betaler godt for medaljer!

Post by vivavegas »

Har ikke lest tråden.
Men kan det være at Samlerhuset har en agenda med dette.

At de for det første bruker denne sidne og tilbakekjøpgarantien som ett argument i f.eks. TV2 reportasjen. Dvs. de svarer har man kjøpt mynter/medaljer man ikke er fornøyd med så kan vi kjøpe de tilbake.

For det andre, kan det være ett forsøk (sannsynligvis klarer de det ikke) å lage enn bunn for hva medaljene kan bli solgt for på annenhåndsmarkedet.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Samlerhuset betaler godt for medaljer!

Post by ZZzzz »

Sender man en email til Samlerhusets tilbakekjøpsavdeling, så får man følgende svar:

"vi har mottatt din epost, vi kjøper bare frakunder av samlerhuset"

Dette synes jeg er et svært bra initativ fra Samlerhuset, da dette hindrer oppkjøpere til å kjøpe medaljer billig fra Samlerhusetkunder. For det er jo ikke oppkjøperene jeg ønsker at skal få tjene penger, det er mitt ønske at Samlerhusets kunder skal få mer for pengene!
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Samlerhuset betaler godt for medaljer!

Post by kråkerøy »

ZZzzz wrote:Sender man en email til Samlerhusets tilbakekjøpsavdeling, så får man følgende svar:

"vi har mottatt din epost, vi kjøper bare frakunder av samlerhuset"

Dette synes jeg er et svært bra initativ fra Samlerhuset, da dette hindrer oppkjøpere til å kjøpe medaljer billig fra Samlerhusetkunder. For det er jo ikke oppkjøperene jeg ønsker at skal få tjene penger, det er mitt ønske at Samlerhusets kunder skal få mer for pengene!
Det er jo bare tull!
De kjøper jo MASSE av oppkjøpere.
De ønsker bare ikke å kjøpe av private og hvemsomhelst.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Samlerhuset betaler godt for medaljer!

Post by brafin »

Re kråkerøy som skriver:" De kjøper MASSE av oppkjøpere" ?. Sannheten er at de selv driver oppsøkende virksomhet ovenfor ? :wink:
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Samlerhuset betaler godt for medaljer!

Post by SaccoMan »

Det er ikke bare Samlerhuset selv som vil kjøpe tilbake medaljer.

Også Roschberg Mynthandel har en annonse på Finn.no der de averterer etter disse medaljene.

Mon tro hva agendaen er? Er det sølvprisen, tilbakekjøpsavtale med SH eller er det kunder som spekulerer i begge deler tro?
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Samlerhuset betaler godt for medaljer!

Post by Myge »

Kanskje de kjøper av veldedighet? Regner vel ikke med at de gjør det fordi de kan tjene penger på slikt? Det hadde vært uhørt!
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Samlerhuset betaler godt for medaljer!

Post by mynt01 »

Medaljene havnet på tilbakekjøpslistene etter tv2 begynte å snuse.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”