Har du handlet av Samlerhuset?

Numismatisk forum
LeneD
Posts: 9
Joined: 10 Dec 2010 13:14

Har du handlet av Samlerhuset?

Post by LeneD »

Hei, jeg jobber som reporter i TV 2 hjelper deg. Vi skal lage en reportasje om Samlerhuset angående kjøp man trodde var en god investering for fremtiden. Vi har en person som kjøpte mynter, medaljer og frimerker for 400.000 kr. Vi lurer på om det finnes flere der ute som har handlet av Samlerhuset i den tro at de gjorde en lønnsom investering for fremtiden. Hvis noen er interessert i å dele sine erfaringer med meg, ta gjerne kontakt på lene.dreyer@mastifftv.no eller telefon 22 38 98 52/ 970 68039 (i første omgang er kontakten uformell. I henhold til god presseskikk vil vi ikke presentere noe info før vi får klarsignal fra den det gjelder).

MVH Lene Dreyer
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: Har du handlet av Samlerhuset?

Post by PENGEBINGEN »

Tusen takk for at dere lager en sak på denne useriøse aktøren på det norske markedet. De selger mynter med verdi - la oss si 150 kroner - for 450 kroner til uvitende "samlere" eller pensjonister. Det er åpenbart for oss vanlige numismatikere at dette er å betrakte nærmest som svindel. De påstår at man ikke "må gå glipp av denne unike muligheten" til å skaffe seg både det ene og andre. Det er slettes ikke snakk om noen unik mulighet. De skaffer tilveie mengder med likt materiale, pakker det inn i plast og papp - skriver en liten historie rundt mynten eller seddelen . og selger til "blodpris". Det er jo ikke alltid faktaopplysningene de graver frem for anledningen stemmer heller. Så her er det ett mål for øye: tjene penger....
Det å tjene penger i seg selv er ikke ulovlig, men å bruke uttrykk som unik i numismatikkens verden, er ganske spesielt. Er en mynt unik, finnes den kun i ett eneste eksemplar, og da gjerne i en eller annen offentlig samling (f.eks. Myntkabinettet). Samlerhuset omtales ofte som SH eller Svindlerhuset i samlermiljøene i Norge. Ola og Kari Nordmann blir lurt trill rundt.
Jeg personlig kjøpte noen myntbrev i starten, men hoppet av helt i starten. Siden da har Samlerhuset ekspandert til uante høyder. Det må jo være på tide med en kollaps snart. Dette handler ikke om samlerglede, numismatikk eller noe lignende. Dette er ren og skjær ubarbert business!
Samlerhuset satt jo nå nylig nede i Danmark på Thomas Høiland sin auksjon og kjøpte opp norske skillingsmynter til 2-3 ganger "normalpris". Og disse har de vel så tenkt å pakke inn i plast, og selge videre for enda høyere priser....? Hvor vil dette ende da?
Nei, folk må gjøres oppmerksom på denne aktøren i markedet, og styres unna.
Eksakt like mynter og sedler omsettes jo for en brøkdel av prisen på det normale markedet.
Jeg personlig håper at de "brenner inne" med disse skillingene de har betalt overpris for. Slik at det blir en stopp på denne galskapen.
Jeg har sikkert veldig, veldig mange andre samlere og myntinteresserte med meg her på mine synspunkter i denne saken.
:wink:
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Har du handlet av Samlerhuset?

Post by vemod »

Nei, jeg har aldri kjøpt noe av Samlerhuset - kun gitt mitt ringe bidrag til at enkelte eldre, høflige og godtroende mennesker har stoppet "samlingen" i tide.

Du verden som jeg gleder meg til reportasjen deres.
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: Har du handlet av Samlerhuset?

Post by Thomas B »

Takk for at dere tar det opp.


Thomas
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Har du handlet av Samlerhuset?

Post by vivavegas »

Det var glimrende. Dette er den beste julegaven alle samleinteressert kan få.
For meg og mange andre så fremstår Samlerhuset rett og slett som i grensen til svindel og en boble som kan sprekke hvert øyeblikk.

Beklager kritikken mot FBI. Men saker som Samlerhuset er 1000x viktigere enn mange av de andre litt mer kuriose reportasjene dere har. Det er også veldig mange eldre blandt samlerhusets målgruppe som kanskje ikke har samme forutsetning som andre for å gjøre vurdering av hva som er verdifullt.

Samlerhusets "svindel" mot utvitende samlere er såpass viktig at det burde være en fast gjenganger i programmene til FBI minst engang i halvåret.

Jeg har forsøkt mail til NRK angående Samlerhuset, men det har ikke ført til noe fokus så vidt jeg vet. Bortsett fra at det var ett innslag i Norgesglasset.

Jeg vil ikke drive name-dropping her. Men det er sikkert noen ansatte i auksjonshus/myntforhandler som kan være med ifht. intervju og slikt.

Det er forøvrig sikkert flere timers interessant lesning angående Samlerhuset her på forumet, hvis man ønsker å få en oversikt over temaet.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Har du handlet av Samlerhuset?

Post by Lagrinn »

Hei LeneD

Flott dere tar tak i dette, men slik att du er klar over det så følger samlerhuset veldig godt med på forumet her, så når dere møter opp så er dem nok godt forberedt, så mindre info du/dere legger ut her jo bedre er det vell egentlig.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Har du handlet av Samlerhuset?

Post by vemod »

Godt poeng Lagrinn. Ta det på PM
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Har du handlet av Samlerhuset?

Post by vivavegas »

Lagrinn wrote:Hei LeneD

Flott dere tar tak i dette, men slik att du er klar over det så følger samlerhuset veldig godt med på forumet her, så når dere møter opp så er dem nok godt forberedt, så mindre info du/dere legger ut her jo bedre er det vell egentlig.
Ja, det var ett godt tips.
Det er ganske klare beviser for at Samlerhuset følger med her.
Det har skjedd flere ganger (trur jeg) at man har påpekt små og store fil på deres internettsider og da har det ofte gått kort tid før internettsidene deres har blitt oppdatert.

Det dere bør forsøke å få frem er at ALLE snakker med foreldre, besteforeldre, tanter og onkler, personer de har omsorg for. Trur mange har dette som en liten "hemmelig" hobby og at de engang når de faller fra har som ønske å overlate dette til etterlatte. Nettopp derfor blir det ekstra sørgelig når verdien ofte er 1/3 av det som det ble kjøpt inn for.

Mange eldre har jo barn, hjemmehjelp, postbud, foresatte etc. etc. etc. som betaler regninger for de, og man bør så sterkt man kan i FBI advare mot det.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Har du handlet av Samlerhuset?

Post by vivavegas »

Jeg er forøvrig ikke nødvendigvis uenig i at man skal ta det på PM.

Men det kommer neppe frem noe nytt her på forumet som Samlerhuset ikke er klar over fra tidligere.

Fremstiller man dette på riktig måte så bør det være veldig lett å overkjøre Samlerhuset.

Dessverre så er jeg litt bekymret for dette. Det var jo for noen år siden en sak om QLT nettopp på TV2 hjelper deg og den saken ble jo totalt feil fremstilt.

Det var forsåvidt ikke direkte ment som kritikk mot FBI/TV2 hjelper deg. Men det er nok ikke så veldig lett å få en slik sak belyst akkurat som "vi" her på forumet vil.

Det viktige og som jeg ville forsøkt å gjenta gang etter gang er at det man kjøper hos Samlerhuset som regel/veldig får man under halvparten av når man skal selge det.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Har du handlet av Samlerhuset?

Post by vivavegas »

Jeg blir forøvrig i godt humør når jeg tenker på panikken som er i ferd med å spre seg i toppledelsen på Samlerhuset i dette øyeblikk. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Forhåpentligvis er dette saken som får "trollet til å sprekke" og ytterligere sparker fart i nedturen Samlerhuset har hatt de senere årene og forhåpentligvis gjør at de er borte vekk om 5 år.
LeneD
Posts: 9
Joined: 10 Dec 2010 13:14

Re: Har du handlet av Samlerhuset?

Post by LeneD »

Takk for mange innspill. For ordens skyld: Jeg jobber i TV 2 hjelper deg og ikke i FBI.

Vi har allerede en intervjuavtale med Samlerhuset, så vi går ikke ut bak deres rygg på dette forumet. Vi lurer enkelt og greit på om det er flere som føler seg lurt, slik som han vi lager sak om. Disse kan i så fall kontakte meg - i første omgang for en uformell prat. Jeg har skjønt at mange kvier seg for å kontakte media, men vi er som sagt ute etter mer informasjon i første omgang. Vi har ellers fått flere gode kontakter i myntsamlermiljøet og har flere intervjuavtaler på plass.

MVH Lene Dreyer
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Har du handlet av Samlerhuset?

Post by rega65 »

En ting er myntene som de selger til godtroende pensjonister til 5-6 ganger katalog,men dette medalje søppelet som de lokker sparepengene ut av dem på,det er så nær opptil svindel man kan komme.Disse er ikke verdt mer enn en tiende- del av det de betaler for dem,og vil heller aldri bli verdt mer om de så venter i 100år vil de aldri få mer enn lommerusk igjen.Synd,men den aggresive markedsføringen deres har desverre stjålet mye penger fra eldre mennesker,som har slitt,spinket og spart gjennom et helt liv for at deres barn/barnebarn skal få noen kroner når de skal etablere seg,eller ta utdannelse ol.Sånn som dette blir markedsført,sitter kjøperne igjen med den troen at de har vært kjempe heldige som i det hele tatt har fåt lov til å kjøpe denne dritten.Håper dere lager en reportasje som virkelig får belyst hva SVINDLER-HUSET holder på med,og som igjen fører til at arvingene får fraråde/stoppet sine kjære foreldre/besteforeldre fra videre kjøp av dette søppelet. :evil: :evil:
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: Har du handlet av Samlerhuset?

Post by Thomas B »

Dere burde spørre dem om all markedsføringsnakket om verdistigning og urelevante verdisammenligninger.

F.eks har de en graf med gullprisen, beskjært og skalert så økningen i pris virker enda større. Det er bare det at gullmyntene de selger med denne reklame er priset 6 ganger så høyt som gullprisen. Da må gullprisen stige mye for kunden skal kunne selge med gevinst man får inntrykk av at man kan få. På samme måte har de hatt grafer med at den og den mynten (f.eks mynten til sykkel VM trekker de ofte frem, det er den sjeldneste norske minnemynten) har steget så og så mye ved salg av andre senere utgitte mynter. Inneforstått med at også den andre mynten vil stige i verdi. Noe de ikke gjør

Med urelevante prissammenligninger mener jeg at de f.eks snakker om verdi på ustemplede frimerker når de selger stemplede eller verdien på ekte mynter når de selger kopier.

Et annet tjuvtriks de har er fremstilling av opplagstall. De kan kjøpe 1.000 stykk av en mynt det er laget 50.000 av, putte den i et sett og så kraftig reklamere med "kun 1.000 sett, svært sjelden". Sjeldne ting har selvfølgelig en høyere verdi. Og mange av kundene tror det de har kjøpt er betydelig sjeldnere enn det er.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: Har du handlet av Samlerhuset?

Post by KrsMynthandel »

Jeg driver selv mynthandel og er styremedlem i Norges Mynthandler forening og GLEDER MEG til at dette kommer opp :lol:
Det er unisont at Samlerhuset driver prisene oppover til ville høyder...ikke nok med det de skriver selv priskatalogene og eier myntpressen :!: :!: Budene hagler jo inn på Oslo Mynthandels auksjoner, Thomas Hoiland etc. og når mengder av gullmynter er kjøpt der, dukker det opp SPESIALTILBUD til Samlerhusets kunder gjerne med info om hvor etterspurt disse er og SELVSAGT til LAAAANGT høyere priser enn noen ANNEN MYNTHANDLER VILLE TA!
Sammenligningsgrunnlagene de har på feks. 200 kr 1980, 175kr 1989, sykkel VM og andre glansbilder av proofmynter er direkte latterlig. Her viser de til innkjøpspris og nå såkalte salgspriser som INGEN klarer å oppnå. Så en ting er sikkert, Samlerhuset er NORGES KLART DYRESTE MYNTHANDLER FULLE AV LOVORD OM DERES FORTREFFELIGE OBJEKTER .

Anbefaler deg å lese numismatikeren.com hvor utallige eks. på Samlerhusets mynttilbud er listet opp samt meningsytringer om disse :shock:
PhrakDude
Posts: 16
Joined: 08 Dec 2010 23:34

Re: Har du handlet av Samlerhuset?

Post by PhrakDude »

Godt at produktene til Samlerhuset belyses. Det virker som Samlerhuset får presentere ganske så ensidig reklame media. Må si jeg selv ofte er sjokkert over å se hvilke argumenter de bruker i sine reklame kampanjer.

Jeg sjekket Samlerhuset sin hjemmeside, og de gir nå inntrykk av at prisene kan forsvares med at objektene selges med en "merverdi". Denne "merverdien" er i form av en "opplevelse" rundt selve produktet. Opplevelsen defineres som ekstra dokumentasjon, sertifikater, myntbokser, innpakning.. etc.

PS: Har aldri handlet direkte av Samlerhuset, men har kjøpt Samlerhusets objekter på norske nettauksjoner til ca 10% av kostprisen til Samlerhuset.

Phrak
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”