Rar, perar, rarissimus

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Rar, perar, rarissimus

Post by Kjetil Kvist »

Rar, perar og rarissimus er latin og betyr sjelden, meget sjelden og svært sjelden. Det forkortes gjerne R, RR og RRR.

Så langt, så godt.

Problemet har vært at man har knyttet disse R'ene til et bestemt antall eksemplarer.

Holger Hede i Danmarks og Norges Mønter 1541-1814-1977 satte antall til R'ene, og det blir stadig gjentatt av Sieg's Møntkatalog og Flensburgs Numismatisk leksikon:

RRR = 2-3 kendte eksemplarer
RR = 4-6 kendte eksemplarer
R = 7-10 kendte eksemplarer
S = Mer enn 10 kendte eksemplarer (men "sjældent til salg")

Dette er det likevel ingen universiell enighet om. Ahlström brukte også R'er, men spesifiserte med andre antall; R sto for mer enn 10 kjente eksemplarer.

Sætre og Eldorsens Norske pengesedler la til S'er:

SSS = 11-15 eksemplarer
SS = 16-25 eksemplarer
S = 26-40 eksemplarer

I tillegg til en del andre forkortelser for sedler fram til 1877:

MS = meget sjelden
S = sjelden
U = uvanlig
F = Forekommer ofte, vanlig.

Dessuten:
Ukj. = Ukjent
Off. = Kun kjent i offentlig samling
Unik = Unik i privat eie

Men det er heller ingen enighet om bruk av R'er i norske kataloger; for eksempel bruker "den lille grønne" Norges mynter: XR og R om svært sjelden og sjelden, men uten å spesifisere det i forhold til antall.

Som om dette ikke var nok, så brukes R'er også svært ulikt i den store verden:

Roman Imperial Coins, som er et 10-binds referanseverk på romerske mynter, bruker

CC = very common
C = common
S = scarce
R = rare
R2-R5 = denote increasing degrees of rarity

På medaljefronten bruker McDaniel og Schmitt i The Comprehensive Guide to Soviet Orders and Medals denne utgaven (forkortet):

R1 = Common piece, which is always readily available.
[...]
R5 = Extremely rare, which had less than 500 pieces manufactured or has had less than 10 specimens available for sale since 1991.

I amerikanske numismatiske håndbøker finnes det en rekke andre varianter. Ni - 9 - ulike sjeldenhetssystemer er listet opp på denne siden: Rarity System.

Det hender man gjør framskritt etterhvert som historien ruller framover, men altså ikke alltid. Jeg er tilhenger av å gå tilbake til den opprinnelige latinske versjonen, enten latin er pensum på skolen eller ikke. Det å tallfeste R, RR og RRR er i og for seg ikke feil, men det er fullstendig feil å tro, mene og kjempe for at det er enighet om hvilke tall som hører med hvilke R'er. Det eneste man kan gjøre er å referere til verket man forholder seg til når man vil koble R med antall, for eksempel Hede, Sætre & Eldorsen, McDaniel & Schmitt osv.

Jeg, på min side, vil bruke denne:

R = Rar
RR = Perar
RRR = Rarissimus.

Finé.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Rar, perar, rarissimus

Post by Stein Knutsen »

Ingen tvil om at så pass mange forskjellige raritetsbenevninger/skalaer
kan virke noe forvirrende for samlere flest,uansett viktig å være klar over
hvilken skala som brukes hvor og hva den faktisk innebærer.
Ideelt sett kunne man vel ønske seg en"unversell"raritets skala som Kjetil nevner
men det er muligens et særdeles omfattende prosjekt i så måte.
I eldre litteratur ble i tillegg Unicus og Ined benyttet,sistnevnte(Ined) var en
indikasjon på en beskrivelse av en ubeskrevet/ukjent mynt.
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
gekl
Posts: 232
Joined: 22 Apr 2009 19:34

Re: Rar, perar, rarissimus

Post by gekl »

other countries - other customs - here an example from Italy.

A "few issues known" still qualifies for the topscore of RRRRR
Attachments
1 - 5 R.jpg
1 - 5 R.jpg (188.54 KiB) Viewed 1031 times
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Rar, perar, rarissimus

Post by peroenge »

Her er flere andre eksempler

Edmund Kopicki (Polske mynter) strekker seg lengst:

R = 80.001 - 400.000
R1 = 15.001 - 80.000
R2 = 3.001 - 15.000
R3 = 601 - 3.000
R4 = 121 - 600
R5 = 26-120
R6 = 7-25
R7 = 4-6
R8 = 2-3
R* = 1

Fra nettet:

From the degrees of Rarity as defined in Scholten in Coins of the Dutch Overseas Territories

Scholten Description
C Common
N Normal
S Scarce
R Rare
RR Very Rare
RRR Extremely Rare
RRRR Of the utmost rarity

Michael Marsh in his book The Gold Sovereign expands the last rarity.
Marsh Description
R4 15 to 25 examples known
R5 9 to 14 examples known
R6 4 to 8 examples known
R7 Highest rarity known

Andrew Pollock in his book US Patterns uses the rarity as,
Marsh Description
R1 over 1250 examples known
R2 500 to 1250 examples known
R3 201 to 500 examples known
R4 76 to 200 examples known
R5 31 to 75 examples known
R6 13 to 30 examples known
R7 4 to 12 Highest rarity known
R8 2 or 3 examples known
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Rar, perar, rarissimus

Post by Olav K »

For å bidra til forvirringen kan jeg bringe videre det "siste" fra USA. Det er hentet fra CNGs verk: Handbook of Greek Coinage, planlagt i 13 bind, hvorav tre hittil er utkommet, skrevet (redigert) av Oliver D. Hoover, men sjeldenhetskapitlet er skrevet av Arthur Houghton, en av høvdingene på gresk mynt i USA, forfatter av mange bøker. Han opererer med to skalaer, en for gull/sølv og en for bronse/bly. Jeg tar bare med gull/sølv.

C - Common. Vanlig. Mer enn 200 eksemplarer kjent. Sees ofte på auksjoner/i handel.
S - Scarce. Uvanlig, mellom 60 og 200 eksemplarer kjent. Dukker opp på auksjon noen ganger i året. (CNG har nettauksjon på antikk mynt hver 14 dag
med ca 500 lotter hver gang, i tillegg til sine 2 store og 2 halvstore hvert år.)
R 1 - Rare. Sjelden. Mellom 25-60 eksemplarer. Forekommer på auksjon høyden et par ganger i året.
R 2 - Very Rare. Ganske sjelden. Fra 2 til 25 eksemplarer. Kommer på auksjon med års mellomrom.
R 3 - Extremely Rare. Ekstremt sjelden. bare en eller to eksemplarer er kjent. Særdeles sjelden, om noengang, på auksjon.

Houghton sier ikke mer enn at dette er det som er lagt til grunn i disse bøkene. Her har det imidlertid en viktig funksjon. Bøkene har ingen verdivurdering, men angir bare sjeldenhetsgrad. Det som -som ide - etter min mening er genialt, er at bøkene er knyttet opp til en nettadresse, hvor du kan finne prisene. Nedsidene skal kontinuerlig oppgraderes. Men da jeg sent i februar (eller tidlig mars) skulle sjekke prisen på en mynt jeg hadde kjøpt i januar, fant jeg bare "ingen omsetning kjent" - enda mynten nettopp var kjøpt hos CNG. Det er jo mulig at full drift ikke kommer i gang før alle bøkene er ute - etter planen i 2015.

Jeg har ikke registrert at CNG holder seg til denne sjeldenhetsinndelingen i sine auksjoner, men det kan jo komme. ( Det jeg har sett er scarce, very scarce og extremely scarce. Eller ingenting, sist uke gikk det en mynt som hadde vært på auksjon "bare tre ganger siden andre verdenskrig" men uten at "scarce" var nevnt.) Jeg misset forøvrig mynten, fordi jeg ikke hadde registrert at USA gikk over til sommertid en uke før oss, $950 gikk den for.

Olav K
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”