Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Det var da voldsomt til reaksjon herr Sømod.
Selvfølgelig burde mitt spørsmål ha vært bedre presisert, til "dominert av Dannebrogskorset" eller kalt "Daneborgskronen", derfor ga jeg deg jo øyeblikkelig rett. Pinnen er fortsatt din.

Danebrogsordenen ble forøvrig innstiftet i 1671 ( men statuttene kom først i 1693 ) - ifølge Peter Flensborg, Numismatisk Leksikon ( men han kan selvfølgelig også være uvidende).

Olav K
Uvitende lykkelig
as2o3
Posts: 390
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by as2o3 »

Olav K wrote:Svaret er nok Ivar Throndsen, en mange mener er Norges største myntgravør gjennom tidene.
Banalt eller ei, hadde jeg ikke spurt ville jeg aldri fått vite svaret :mrgreen: Jeg er ikke, og kommer nok aldri til å bli en seriøs myntsamler, men det hender at jeg i mangel av noe annet å gjøre børster støv av albumene og kjøper et par årgangsmynter i kvaliteter flertallet her på forumet nok ikke ville rørt med ei ildtang. Er så heldig at jeg nesten kan leve av den virkelige hobbyen min, men litt variasjon er jo greit en gang i blant!
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by ZZzzz »

Alle må begynne et sted, og vi har alle vært der og har fortsatt en lang vei fortsatt å gå!

Å samle på mynter handler om å samle på de myntene du liker, om det er godt brukte mynter med masse "historie" eller perfekte mynter som ikke har noen "historie" er likegyldig. Det kan være noe eget å holde en mynt, som er godt brukt. Den forteller mer enn en perfekt mynt!
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Nej, Olav K, så let slipper du ikke. Nu kommer du med et nyt og korrekt formuleret spørgsmål og hvis det er så svært må du søge hjælp og trøst i gutteklubben din, som du er med i.

Med hensyn til netop afdøde Peter Flensborgs leksikon, da vil jeg henvise til min ved leksikonets fremkomst trykte anmeldelse, som jeg snarest skal sørge for bliver gjort tilgængelig på nettet.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Sømod.
Jeg forstår fortsatt ikke din opphisselse.
Jeg hadde (feilaktigt) kun assosieret ryttermarken med Elefantordenen. Når du så sier at den har Danebrog i tillegg, ser jeg efter - og ser at du har ret.
Skriver det, men også at jeg (igjen feilaktigt) kun havde tenkt på "Danebrogskronen". Innen dette var postet, hadde Askeladd kommet med sitt svar, hvorpå jeg straks legger til at mitt første svar var rettet til deg. Hva kan jeg mer gjøre annet enn at give deg ret?
Gled deg heller ovre at der nu iallfall er én til (sandsynligvis flere) som nu har lært at ryttermarken, ikke bare har en, men to ordener på reversen.
Fred være med deg!
Olav K
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

til as2o3:
Hei, jeg håper du ikke oppfatter mitt svar som kritikk. Tvertom, jeg hadde gjerne sett at det var flere "banale" spørmål i denne tråden, det kunne lokke fler både til å svare og spørre. Jeg har oppfattet deg som sundt vitebegjærlig og nyskjerrig, derfor la jeg inn tillegg om hvor man kan begynne å få svar på det man lurer på - i tillegg til denne tråden. Tiltrer ellers Zzzzs svar til deg.
Ha en god dag
Olav K
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Olav K. Du skriver ryttermarken. Nok en gang kan du ikke formulere dig korrekt. Det er en rytterFIREmark. Kom så med et korekt formuleret spørgsmål.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by AMO Berg »

Hold så opp med dette tøyset Sømod. Du svarte riktig og det er din tur til å stille et nytt spørsmål.
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Så giver jeg pinden til den, som kommer først. Det gælder også for Olav K.
as2o3
Posts: 390
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by as2o3 »

ZZzzz wrote:Alle må begynne et sted, og vi har alle vært der og har fortsatt en lang vei fortsatt å gå! [...] Det kan være noe eget å holde en mynt, som er godt brukt. Den forteller mer enn en perfekt mynt!
...og noen er fornøyde med å være der de er i dag :lol: Gjerrighet er en annen faktor, å kjøpe nyere årgangsmynt i 0 er som å kjøpe ny bil, den faller stort i verdi så fort du får den ut av butikken. En jeg faktisk kunne tenkt meg i null er den tidligere nevnte 25 øren, de er som regel rimelig flekkete og stygge i kv. 1, men usirkulert er de blant de aller peneste norske myntene som er laget.

Olav K: Ikke i det hele tatt, prøvde bare å forklare hvor jeg sto, og så lenge dere poster spørsmål som lar seg besvare med Google kommer det helt sikkert flere banale spørsmål fra denne kanten!
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Jeg hadde ikke tenkt å la meg true av herr Sømods lune, men for å ungå forstoppelse i tråden tar jeg pinnen:

Den norske to-krone, utgitt under Kong Haakon VII fra 1908 til og med 1917, hadde på reversen - i tilllegg til riksvåpenet - seks skjold. Hva eller hvem representerer disse, og hvorfor ble akkurat disse valgt?

Olav K
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Askeladd »

De seks skjoldene representerer den tids bispedømmer(stiftsteder) og er også byvåpnene til disse byer, dog modernisert noe i dag. Med Norge som eget kongedømme og med ny konge var dette også et symbol på at landet besto av forskjellige deler som sammen utgjorde en helhet.
Skjoldene representerer ovenfra og ned på venstre side av riksløven hhv Kristiania (Oslo), Trondheim (Nidaros) og Tromsø, og på høyre side av riksløven hhv Bergen, Kristiansand og Hamar.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Ja, hvis vi kan stole på Skaare m.fl. ( vi kan jo ikke alltid det) så er ditt svar korrekt - og pinnen din.
:wink: Olav K
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Askeladd »

Vel, vel, med fare for å bli hudflettet pga et upresist eller forkert stillet spørgsmål, forsøker jeg meg likevel.

Hva regnes som Norges første minnemynt(er) ?
User avatar
myntmorten
Posts: 190
Joined: 02 Mar 2011 17:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by myntmorten »

"I Norge ble minnemynter, tokroner i sølv («minnetokroner») utmyntet 1906 og 1907 til minne om unionsoppløsningen 1905. Forsiden viser kongevåpenet (riksvåpenet omgitt av St. Olavsordenens kjede og kroningskåpe). Baksiden har innskriften «Norges uafhængighed gjennemført 1905» på et tykkstammet tres løvverk, omgitt av en kjede av 14 sammensluttede hender. I 1907 ble dessuten 28 000 tokroner stilt til Forsvarsdepartementets disposisjon til utdeling til militærpersoner av hær og marine som 1905 var utkommandert til grensevakt m.m. Disse tokroner hadde samme preg som de andre minnemynter, men med en kavalerisabel sammenstilt med to korslagte geværer med påsatt bajonett under «1905». Også ved 100-årsjubileet for Grunnloven 1914 ble det utgitt tokroner i sølv som på forsiden har en kvinnefigur i nasjonaldrakt (Mor Norge), på baksiden riksvåpenet."

http://www.snl.no/minnemynt
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”