Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Myntsamleren »

Myntsamleren wrote:Når jeg sjekket i Norges Mynthistorie så stod det at Eirik Magnussons penning fra 1285 med det norske våpenskjoldet skulle ha ERIK i omskriften, men ved nærmere undersøkelse i Schive (og min egen katalog) så viste det seg at det ikke fantes noen slik variant. Alle ble skrevet med ERIC, så dette må være en trykkfeil.
Da har du avdekket at trykkfeilen har spredt seg fra Kolbjørn Skaares NMH til nettkatalogen.
Mynten vi skal frem til er ikke fullt så gammel.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Beklager jeg leste ikke hva du skrev før jeg postet.Prøver på nytt,Erkebiskop Erik Valkendorf hvor etternavnet inneholder K på mynten 1510-22 NM 1 Link: http://www.myntsamleren.no/Norges%20Myn ... endorf.htm
karstkri
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Myntsamleren »

Svaret er riktig. Valkendorf skrives med K men det er fremdeles C i fornavnet ERIC. Etter dette så blir bokstaven vanlig på mynter fra Christian 3. fra 1536 med ord som DANSKE og MARCK.

Når bokstaven K ble vanlig i skriftsspråket ellers har jeg ikke klart å finne noe om. Vi har bokstavbrakteaten fra 1205-1260, som tidligere nevnt, med en liten k som kan være en forkortelse for Konghelle. Men om dette betyr at det var vanlig å bruke bokstaven på den tiden, det spørsmålet får vi overlate til språkekspertene.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Må først få si at det er veldig bra nettsider du har.Så et nytt spørsmål der vi skal mange hundre år tilbake i tid.
Under keiser Trajan var romerrike på sitt absolutt største i utstrekning.Etterfølgeren Hadrian fikk bygget Hadrians mur nord i Storbritanina. Hadrian var en reiseglad fyr og likte og dokumentere reisene med mynter.
Nevn minst 3 "reise denarer" som viser hvor han hadde reist.
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Ingen som vill prøve ?
karstkri
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Romerske mynter er ikke mitt samleområde så jeg hadde ikke tenkt å "melde meg på" her, men ettersom ingen andre har svart deg, så har jeg funnet fram min gamle ett-binds utgave av Sear. Den gir ikke spesielt mye informasjon rundt myntene, men jeg ser at det er noen denarer med personifiserte land etc. Jeg satser på at det er disse du er ute etter, og svarer:
- Afrika
- Asia (som vel først og fremst var Syria der han var guvernør før han ble adoptert av Trajan)
- Germania
- Hispania
- Nilen? (Nilvs)
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Helt riktig i tillegg kjenner jeg til Aegptos .Stafett pinnen er din.
Attachments
HadrianNilusRIC310.jpg
HadrianNilusRIC310.jpg (30.47 KiB) Viewed 2126 times
HadrianHispaniaRIC305.jpg
HadrianHispaniaRIC305.jpg (32.87 KiB) Viewed 2126 times
HadrianAricaRIC299.jpg
HadrianAricaRIC299.jpg (59.81 KiB) Viewed 2126 times
HadrianAegyptos.jpg
HadrianAegyptos.jpg (59.45 KiB) Viewed 2126 times
karstkri
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

La oss bevege oss til nyere tid:

Ett av de tapende landene i 2. verdenskrig benyttet i sluttfasen av krigen et veldig "ukurant" myntmateriale. Hvilket land og hvilket materiale?

Jeg tenker her på en nasjonal utgivelse og ikke en lokal nødmynt e.l.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Myge »

Tyskland, gips?
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Myge wrote: 23 Feb 2017 23:37Tyskland, gips?
Det var ikke det jeg tenkte på. Både gips og porselen ble vel brukt til lokale nødmynter i Tyskland, men jeg tror det var under/etter 1. verdenskrig.

Men du er inne på noe her med tanke på "solidhet" :D.
as2o3
Posts: 385
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by as2o3 »

Japan, leire (1 sen 1945)?

Google hadde svaret, ikke jeg, så du må gjerne fortsette med flere spørsmål!
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Google er din beste venn :lol: . Det er helt riktig, brent leire. Myntene ble vel trukket tilbake fra sirkulasjon etter kort tid og er vel forholdsvis sjeldne i dag etter hva jeg forstår.

Bare ta stafettpinnen du, jeg reiser snart på vinterferie og vil ikke ha mulighet til å følge opp.
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Myntsamleren »

Jeg hadde en artig AHA-opplevelse da jeg kom over en spesiell mynt på en Kynker-auksjon og det hadde vært morsomt å se hvor raskt noen her på forumet tar den. Kynker auksjon nr. 274 hadde denne mynten listet som Schive VII-113:
2016_03_15 KYR-274_3368_+VII-113.jpg
2016_03_15 KYR-274_3368_+VII-113.jpg (76.41 KiB) Viewed 2045 times
Sverre Sigurdsson brakteaten som du ser på bildet til venstre og på Schive-tegningen (VII-113) til høyre er ikke like. Mynten til venstre ser ut til å ha en rosett i sirklene og tegningen til høyre viser 4 kuler i firpass.
Spørsmålet er:
Kan du identifisere mynten til venstre ? Hva er det vi ser og hva er riktig Schive-ID ?
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Myntsamleren »

Tips: Du trenger ikke Schives katalog for å finne svaret. Kynker har identifisert den riktig, men hvordan er det mulig at dette er samme mynt ? Her er det bare å slippe fantasien løs...
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Myntsamleren »

Svaret er at fotografen til Kynker har tatt bilde av feil side (baksiden) av mynten.
Midterste bilde viser et invertert bilde av mynten som er omtrent det samme som et negativt foto,
da er det lettere å se at mynten er den samme som på Schives tegning.
2016_03_15 KYR-274_3368_+inv+VII-113.jpg
2016_03_15 KYR-274_3368_+inv+VII-113.jpg (137.58 KiB) Viewed 2007 times
Da jeg fikk se bildet første gangen trodde jeg det dreide seg om en ny mynttype og det tok meg omtrent en time før jeg skjønte hva det var.

Da har jeg ikke flere spørsmål så det er fritt frem for alle som ønskler å fortsette tråden.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”