Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Jeg er et enkelt menneske. Når den store katalogen "Dumbarton Oaks collection" (Grierson), og den lille SB (Davis Sears "Byzantine Coins") legger til grunn at myntene fra the "Heraklii revolt" er mynter - så gjør jeg det også. Det synes å være i tråd med numismatisk tradisjon. I "romertiden" var det flere opprør, og opprørskeiserne laget mynter. Disse ligger inne i kataloger over romersk mynt. Også i republikken skjedde dette, for ikke snakke om "imperatortiden" da konkurrentene Cæsar, Pompeius, Brutus m.fl. lot prege mynt. Alle er med i den romerske myntrekken. Opp gjennom tidene var det mange borgerkriger i Kina - også her regnes opprørernes mynt som nettopp mynt.
Jeg kan ikke gi noen definisjon, men et forsøk: Når myntherren bestemmer at mynten skal være ordinært gangbar i den del av riket han kontrollerer og han bruker de samme nominaler som ellers i riket - er det en mynt.
En polett/token vil normalt være begrenset til et bestemt område/eller bedrift/tjeneste. Når poletten sier at den kan benyttes til ett brød/trikketur/båttur er det utvilsomt en polett. Når den har et pålydende som 10 øre, 1 krone e.l., men er påstemplet Grand Hotel, Dampkjøkkenet, Norsk Hydro osv. er det fortsatt en polett, fordi de er beregnet på bruk hos utgiver - ikke som alminnelig mynt. At slike poletter noen ganger offisielt eller ei kunne byttes i rede penger endrer ikke dette, de kunne tilsist bare brukes hos utgiver.
Men det er flytende overganger. De norske "Sommerschydtz" og "Winterschydtz" (Christian V) var nok beregnet som standardbetaling for skysstjeneste, men ble i praksis brukt som ordinær mynt, og regnes som sådan.
Dine venezuelanske tør jeg ikke mene noe om, men jeg ser for meg at de kan ha en parallell til polettsystemer kjent fra store gods ( og "lukkede" industrisamfunn. Myntene var beregnet til "internt bruk" - godset/fabrikken forsynte de ansatte og deres familier med alt de trengte, man hadde dagligvarer, skomaker, smed osv og ved å utbetale lønn i poletter bandt man de ansatte til godset/fabrikken. I Norge ble det vel også brukt for å sikre at arbeiderfamilene fikk mat, lønnen skulle ikke kunne brukes til å kjøpe brennevin.
Spørsmålet er interessant, og de lærde er ikke alltid enige om hva som er polett og hva som er mynt. kanskje det ikke er noen fasit?
Tilbake til Bysants: At Phocas ikke godkjente Heraclii-mynter er nok aldeles sikkert. Men etter at han ble drept, var nok follisene fra far og sønn Heraklius fullt gangbare.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

vayavaya wrote:..........Men nar begynner numsimatikken a skille mellom tokens og mynter?
Det skjedde vel ting utover på 1700-tallet med Conder tokens i England og de store handelskompaniene i England og Nederland som ga ut egne betalingsmidler.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vayavaya »

Ja den tanken slo meg ogsa de tokenen som ble preget i England spesielt.
Men ved narmere sjekking fant jeg ut at romerne var ogsa flinke til a utstede tokens.
Da spesielt innenfor forretningsomradet som kanskje er et av verdens eldste?

Legger ved bilder som nok ikke er av originale mynter men heller forfalskninger, men dog jeg lar bildet tale for seg selv.

Mvh
Romerske poletter..jpg
Romerske poletter..jpg (46.06 KiB) Viewed 1846 times
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vayavaya »

Et nytt sporsmal.

Det er sikkert altfor lett. Og jeg skal bare frem til hvem hvor og nar.
Ytterligeree informasjon er sikkert alltids hyggelig....... men det blir opptil...?'??

Man auksjonerer bort det ene og det andre. En gang ble det auskjonert bort den hoyeste leder tittel i et land.
Det var 2 stykker som bod pa a bli den nye lederen av landet, og vinneren og den nye herskeren klarte kun a regjere i 9 uker,inntil han ble tatt bort. I lopet av 9 uker ble de laget 2 gullmynter av ham.

Landet er ikke og var ikke spansktalende.

Mvh
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Takk for at du fortsatte for meg!
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vayavaya »

Hint, en av de to gullmyntene....
Hvem er dette.png
Hvem er dette.png (306.14 KiB) Viewed 1822 times
Mvh
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vayavaya »

Svar;
Hvem: Didius Julianus
Hvor: Roma
Nar: Ar 193 etter Jesus.

Litt om ham:
https://en.wikipedia.org/wiki/Didius_Julianus
Og litt om hans mynter:
http://www.wildwinds.com/coins/ric/didi ... nus/t.html

Mvh

Den neste som tar opp stafettpinnen blir da Nestemann.
Slik at Nestemann... varsagod..
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vayavaya »

Jeg kommer med et nytt sporsmal.

Myntene nedenfor ble preget for Jesus ble fodt.

1. Numsimatisk er disse myntene av viktig interesse, da de gjenspeiler et viktig endringspunkt innenfor
numismatikken. Hvorfor?

2. De er tilsynelatende like, men hva hva er forskjellen?

Mvh
Attachments
Mynt nr. 2.png
Mynt nr. 2.png (745 KiB) Viewed 1737 times
Mynt nr. 1.jpg
Mynt nr. 1.jpg (163.44 KiB) Viewed 1737 times
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Ask »

To gullstatere slått i navnet av Lysimachos. Den øverste har myntmerket SO, den nederste myntmerket Eta ( H). Numismatisk betød denne nominalen som ble innført under Alexander den Store at gull for første gang siden den arkaiske tiden var kommet tilbake som myntmetall etter at det var sølv som hadde dominert den klassiske tiden.

Jeg vet ikke om begge myntene du viser virkelig stammer fra Hellas. Under Brutus ble denne typen etterlignet men jeg vet ikke hvordan de romerske etterligningene skilles fra originalene.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vayavaya »

Det historiske med myntene er ikke at de er laget i gull, men selve porttrettet. Hvorfor?

Feltet hvor H og cw (ΣΩ?) er preget har ikke noe navn som det er enighet om.
Bokstavenes betytning er et heller ingen som vet noe "spesefikt om, bortsett fra at det finnes veldig mange
kombinasjoner. https://en.wikipedia.org/wiki/Greek_alphabet.

Lysimachos (ΛYΣIMAXΩY) er riktig og det du sier er riktig sett i sammenheng med BAΣIΛEΩΣ, som star pa
den andre siden av mynten. Betydningen av disse to ordene skal vare noe som: Kong Lysimachos sin mynt. Men der er det ogsa litt avvik i hvordan det skal oversettes.

Myntene ble preget i Romania, Mangalia, men gar under greske mynter.

Den ene er en kopi, av den andre og de ble utstedt i forskjellige arhundrer.


Mvh
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Er det betraktet som det første realistiske portrettet? Greske mynter er ikke mitt område så dette er kun et "skudd i blinde". :roll:
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Ask »

vn2hare wrote:Er det betraktet som det første realistiske portrettet? Greske mynter er ikke mitt område så dette er kun et "skudd i blinde". :roll:
Tror du kan være inne på noe. Under Alexander var det ennå Herakles som var avbildet på myntene , enn om med ansiktstrekk som lignet antagelig på Alexander. Portrettet på myntene til Lysimachos derimot blir visstnok tolket som portrett av Alexander, med andre ord de første menneskeportrett på en mynt.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vayavaya »

Det er riktig vn2hare.

Den forste mynten som ble preget med portrett av en person, hvilket vi fortsetter med den dag idag.
Altsa en historisk myntreform.

Legger til:
Alexander den Store https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_the_Great, var sjefen til Lysimachos
https://en.wikipedia.org/wiki/Lysimachus, hvor han hadde tiittel General.

Lysimachos regjerte over omradet Thrace.
Hvordan kom portrettet av Alexander pa myntene?
Jo, Lysimachos gjorde ham til en gud. Dersom man ser pa portrettet, kan man se at Alexander har fatt
horn. Dette ilustrer da guden Zeus Amun https://en.wikipedia.org/wiki/Amun.
Dermed er det guden Alexander som er avbildet og ikke Alexander.
Slik ble pregingen muliggjort uten a komme i konflikt med religionen.
Selv om enkelte prester i Egypt hevdet at Alexander var sonn av Amun.

Alexander var ogsa Lysimachos sin divine patron http://wiki.achaea.com/Patron.

Da gjenstar det bare disse 2 mynten....

Mvh
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vayavaya »

Haper dere setter pris pa sprak. Uanset.....

Alexander den Store, Alexander the great og pa spansk, Alejandro Magno.

Magnum vinflasker betyr da store flasker, Magsnus betyr stor, opprinnelsen er Alexander den store (Magno).

Mvh
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Da vender vi hjemover igjen.

Før kronemyntens innføring, når var det siste gang det ble preget regulære gullmynter i Norge? Da tenker jeg altså ikke på gullavslag av skillingsmynter, men av mynter som var beregnet som gullmynt. Veldig vanlig (dvs stort opplag) var det vel uansett ikke.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”