Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Avisnavnet brukes jo fortsatt - http://www.gazzetta.it. Hvor skal en ellers lese om fotball-EM?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vayavaya »

Da prover jeg en gang til:
Preget i Venezia denne gangen for de Joniske oyene i perioden 1709-1722.

Syntes dette er en myntenhet med mye interessant historie, takker for sporsmal og venter pa
fasiten med spenning.

Mvh
Attachments
Corfcefzan.jpg
Corfcefzan.jpg (15.44 KiB) Viewed 1496 times
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Du sirkler deg inn, men fremdeles ikke helt rett. :)

Jeg lar oppgaven stå til i morgen tidlig og kommer med fasiten da om ikke noen kommer med det helt korrekte svaret.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Vi skal til Zara, hovedstaden i Dalmazia, nåværende Zadar i Kroatia. Der ble det utgitt mynter med enheten gazzetta frem til februar 1796. Traktaten i Campoformio i 1797 overførte Zara fra Venezia til Østerrike. Detaljene finnes i hovedverket til vår kjære avdøde monark Vittorio Emanuele III, Corpus Nummorum Italicorum vol. VI, p. 629. Kilden kan sjekkes her :
http://www.numismaticadellostato.it/web ... ion=invoke
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Beklager Arve, men det er nok fremdeles ikke riktig svar. Du nærmer deg tidsmessig, mens vayavaya nok er nærmest geografisk.

Hint: Standard Catalog of World Coins for 19. århundre har med de myntene jeg vil fram til.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Vel, her kommer svaret.

Vi skal som vayavaya riktig svaret til de joniske øyer, men tidsperioden er fra 1809 og litt framover i den tiden øyene var under britisk styre som følge av Napoleonskrigene. Da ble det preget kobbermynter som hadde pålydende Gazetta.

Arve kom nærmest tidsmessig, men jeg sender likevel stafettpinnen til vayavaya som traff riktig geografisk.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Du henviser til Krause og der står det i avsnittet om de Ioniske øyer at det ble utgitt Gazzetta i kobber i 1801 under venetiansk styre. Den britiske administrasjonen som styrte øyene fra 1809 til 1863 brukte aldri myntenheten Gazzetta, men paras og senere lepton. Svaret ditt er etter det jeg kan se feil.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

:oops: :oops: :oops: Her må jeg bare legge meg flat. Slik går det når man sitter på jobben tidlig om morgenen og må ta ting etter hukommelsen fordi man har glemt igjen notatene hjemme.

Du har helt rett i at det var 1801, ikke 1809 som jeg husket feil. Men det er ikke under venesiansk styre, da republikken Venezia jo opphørte i 1797. Derimot er det under "syvøy-republikken"/"Den septinsulære republikk" (https://no.wikipedia.org/wiki/Den_septi ... _republikk) som var et selvstyrt område under russisk og tyrkisk (osmansk) kontroll fra 1800 til 1807. Både før og etter dette var øyene under fransk styre før britene overtok gradvis fra 1809 og gjorde området til et protektorat fra 1815.

Uansett var svaret jeg skulle fra til at det var helt inn i det 19. århundre og etter perioden under Venezia.

Vayavaya overtar stafettpinnen om han/hun ønsker.
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vayavaya »

Jeg har desverre ikke noe a tilby av sporsmal (denne gang) , og lar stafettpinnen ga videre til den som har lyst.

Mvh
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

vn2hare wrote::oops: :oops: :oops: Her må jeg bare legge meg flat. Slik går det når man sitter på jobben tidlig om morgenen og må ta ting etter hukommelsen fordi man har glemt igjen notatene hjemme.

Du har helt rett i at det var 1801, ikke 1809 som jeg husket feil. Men det er ikke under venesiansk styre, da republikken Venezia jo opphørte i 1797. Derimot er det under "syvøy-republikken"/"Den septinsulære republikk" (https://no.wikipedia.org/wiki/Den_septi ... _republikk) som var et selvstyrt område under russisk og tyrkisk (osmansk) kontroll fra 1800 til 1807. Både før og etter dette var øyene under fransk styre før britene overtok gradvis fra 1809 og gjorde området til et protektorat fra 1815.

Uansett var svaret jeg skulle fra til at det var helt inn i det 19. århundre og etter perioden under Venezia.

Vayavaya overtar stafettpinnen om han/hun ønsker.
Jeg ser at det ikke var under venetiansk styre i følge dine kilder og det virker korrekt. Kanskje Krause burde rette opp dette i katalogen.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vayavaya »

Jeg kommer omsider med et sporsmal;

Hvor og nar ble kort penger brukt?

Mvh
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Kan du forklare hva du mener med "kort penger"? Hvis det er mulig uten å røpe svaret.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vayavaya »

Det er snakk om penger og betalingsmiddel, ikke plastikk.
Papir. I forhold til mynter er det ikke gammelt, men i forhold til sedler er det veldig gammelt.
Man kan utelukke land som har spansk som hovedsprak.

Mvh
vayavaya
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2015 22:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vayavaya »

Svar:

Det spesielle med kort penger, er at de er utstedt pa baksiden av spillekort fra kortstokker, og var offisielle.
Videre var utgagngspunktet at disse sedlene ble brukt som betaling til soldatene i Kanada.
Kortheten pa penger i Kanada oppstod fordi frankrike ikke ville sende penger med skip, pga frykt for at
skipenene skulle synke eller bli angrepet og rovet.

Utstedt i Nye Frankrike pa 3 steder:

Kanada i 1685, Franske Livre
Loisiana mellom 1716 og 1720, Fransk Livre
Illinois 1740 tallet, Fransk Livre

Videre:
Nederlandsk Guinea 1761, Nederlandsk gulder
Frankrike 1790 og 1793 Franske Livre.

For mer info:
Info under New France seksjonen, men hele boken er interessant.
http://www.bankofcanada.ca/wp-content/u ... r_book.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/Card_money_in_New_France
https://en.wikipedia.org/wiki/Card_money

Mvh
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Takk vayavaya for et lærerikt spørsmål. Dette var nytt for meg, så det er veldig hyggelig å tilegne seg ny kunnskap.

Vil du fortsette med et nytt spørsmål ettersom ingen klarte denne oppgaven?
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”