Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Myntsamleren »

Det var vanskelig å finne noe informasjon om dette, og språket i de gamle dokumentene er heller ikke lett.
Jeg har funnet noe som indikerer at det var lagt ned forbud mot romaskatt, i et dokument fra paven i 1196 forlanger han at skatten må gjeninnføres slik jeg har tolket teksten.
Da antar jeg at det må være kong Sverre som har lagt ned forbudet mot romaskatt ?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Trekker du noen konklusjon av det du har funnet? Spørsmålet var om det ble samlet inn og/eller betalt "romaskatt" i Sverre regjeringstid?
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

For å komme videre får jeg svare selv.
Jeg tror svaret er ja, romaskatt ble innkrevet i Sverres regjeringstid 1177-1202. De lærde strides om når skatten ble innført til Norge, men i all fall senest ved biskop Nicolaus Breakspears deltagelse i riksmøtet i Nidaros 1152. De eldste pavelige arkiver er ikke komplette, men man har kardinal Albinus skattefortegnelse for 1188-89 hvor Norges bidrag er inntektsført.
Sverres motstandere, inntil 1184 Magnus Erlingsson og Erling Skakke, hadde kirken på sin side - og i de deler av landet hvor disse hadde makten er det ingen grunn til å tro at man avsto fra å kreve romaskatt.
Om Sverre opphevet skatten der han hadde makt er heller ikke sikkert. Han var prestelærd og ingen kirke- eller religionsreformator. Striden med kirken og pavestolen gikk på retten til å utnevne prester. Han så kongen som kirkens høye beskytter - og hadde ikke (synes det) fått med seg pave Gregor 7s strid med Henrik IV og sistnevntes pinlige fottur til Canossa. At han ikke sendte pengene som eventuelt var samlet inn videre til Roma mens striden sto på er likevel trolig. Men striden begynte ikke før i 1189, og kulminerer med bannlysningen i 1195 - og da er vi langt inne i Sverres regjeringstid. At Sverre - og de biskoper som var lojale mot ham da ikke sender penger til Roma er forståelig nok, og stemmer jo godt med Myntsamlerens observasjon ovenfor. Men at det har vært samlet inn romaskatt i Norge etter 1177 synes særdeles sannsynlig.
Som ZZzzz har påvist er det betalt fra Orknøyene, som lå under Nidaros Bispedømme selvom den rettslige tilknytning til Norge på dette tidspunkt er noe uklar. Orknøyjarlen Harald Maddadsson var blandt Sverres ivrigste motstandere, men kapitulerte i 1194 på harde vilkår, bl.a. at Norge (Sverre) skulle ha halve skattøret fra øyene.
Både ZZzzz og Myntsamleren har bidratt med svar, den av dem som kommer først - kan fortsette :D
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by ZZzzz »

Hvor og når skal neste internasjonale numismatiske kongress avholdes?
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by jenskr »

Den avholdes i perioden 21. - 25. September 2015 i Taormina. Taormina ligger på østkysten av Sicilia.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by ZZzzz »

Det er helt riktig!

Stedet virker til å være svært pent med mye historie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Taormina

Jeg har selv allerede begynt å vurdere hva jeg skal holde foredrag om. Men siden jeg har funnet ut så mye nytt de siden sist, så blir det ikke en lett jobb å velge. Kanskje jeg må holde flere foredrag fordelt på flere bolker.

jenskr tar neste!
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Michael Märcher »

ZZzzz wrote: Jeg har selv allerede begynt å vurdere hva jeg skal holde foredrag om.
Jeg overværende din præsentation i Glasgow. En venlig anbefaling (ikke kritik): Jeg tror, det vil hjælpe din formidling, hvis du benytter powerpoint (eller lignende) til din præsentation. Jeg tror, det i Glasgow havde været nyttigt ift. din tolkning af indskrifter.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

jenskr wrote:Den avholdes i perioden 21. - 25. September 2015 i Taormina. Taormina ligger på østkysten av Sicilia.
Og her er en forsmak på de lokale myntene. :) http://www.wildwinds.com/coins/greece/s ... xos/i.html
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by jenskr »

Jeg holder meg til samme tema. Italia har også tidligere arrangert den Internasjonale Numismatiske Kongress. I hvilken by var det, og hvilket årstall?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by ZZzzz »

Michael Märcher wrote:
ZZzzz wrote: Jeg har selv allerede begynt å vurdere hva jeg skal holde foredrag om.
Jeg overværende din præsentation i Glasgow. En venlig anbefaling (ikke kritik): Jeg tror, det vil hjælpe din formidling, hvis du benytter powerpoint (eller lignende) til din præsentation. Jeg tror, det i Glasgow havde været nyttigt ift. din tolkning af indskrifter.
Takk for anbefalingen. Tanken bak folderen som jeg delte ut, var at folk flere ganger synes det er greit å ha noe håndfast, noe å lese på selv. Men kanskje jeg vil vurdere å bruke både powerpoint og en egen folder.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Til Jenskr.: Roma 1961
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by ZZzzz »

Olav K wrote:Til Jenskr.: Roma 1961
PS! Hvis noen fra NNF reiser ned til neste internasjonale numismatiske kongress, så vil jeg anbefale dere å fortelle i et evt. referat i NNF-nytt at det faktisk var nordmenn som også holdt foredrag der ;) Da med tanke på at NNF-nytt tross alt er et norskt numismatisk tidsskrift.
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by jenskr »

Olav K wrote:Til Jenskr.: Roma 1961
Det er selvfølgelig helt riktig. Olav kjører neste spørsmål.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Jada ZZzzz - hvis jeg fortsatt er redaktør i 2015 skal jeg i forkant fortelle av vi har en norsk foredragsholder, men at Gard E. tror han skal ha et innlegg i Taormina i 2015 er per dato svært nær en "ikke-nyhet". Men si fra du, når du vet hva du skal snakke om -og når, så vil vi nok skrive om det :D
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Nytt spørsmål:
GordIII.jpg
GordIII.jpg (181.81 KiB) Viewed 853 times
Vi kan jo som denne mannen, Gordian III (romersk keiser), bevege oss fra Roma - til et sted hvor han fikk denne mynten laget, reversen gir faktisk en klar beskjed om stedet. Det holder med landskapsområdet, men et pluss om du har med byen.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”