Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Nytt spørsmål: Gudinnen "Roma" som er vist på foregående mynt, var en romersk "oppfinnelse" som ikke hadde rot i noen universell mytologi. Bruken av byguder/gudinner hadde de tatt fra grekerne. Men i "kristen" tid kjenner vi (iallfall) tre land som som fant "nasjonalgudinner" til bruk på mynt.
Hvilke land og hvilke "gudinner"?
(Jomfru maria teller ikke, og "gudinnen" behøver ikke være, eller ha vært, gjenstand for religiøs dyrkelse.)

Olav K
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by as2o3 »

Britannia, Helvetia og Marianne? (Hhv. Storbritannia, Sveits og Frankrike.) Eventuelt også Lady Liberty?
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

Hvorfor gå så langt væk? Her er Mor Danmark og Fru Fortuna.
Attachments
1623Glückstadtkvartsp.jpg
1623Glückstadtkvartsp.jpg (30.43 KiB) Viewed 914 times
1903 2 kroner.jpg
1903 2 kroner.jpg (127.88 KiB) Viewed 914 times
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by as2o3 »

Etter å ha sett Mor Danmark tror jeg vi skal være glade for at Mor Norge er anstendig kledd i "burka" :lol:
User avatar
Jørgen Sømod
Posts: 1441
Joined: 01 Dec 2008 00:19

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Jørgen Sømod »

For de lystne skal jeg oplyse, at fru Fortuna endnu findes overalt i byen Glückstadt.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

as2o3 var korrekt, med mer enn fullt hus, og jeg må dessuten innrømme min uvidenhet: "mor Danmark" var ikke i mine tanker.
as2o3 fortsetter.

Olav K
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Og mor Norge. :wink:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by as2o3 »

Øhhh, har såpass begrensede kunnskaper om numismatikk at det ikke er helt lett å komme på ett spørsmål... :lol:

Hvem "designet" verdens mest berømte dime?
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by as2o3 »

...og jeg som trodde spørsmålet skulle være latterlig enkelt! Har gitt et par hint allerede, men her er enda et: Skanfil pleier selge litteratur som nevner denne mynten på hver eneste storauksjon.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Svaret hadde nok vært enkelt om spørsmålet var mer presist. "Verdens mest berømte" er subjektivt. Roosevelt dime som kom i 1946 og fortsatt preges, finnes i langt større antall enn noen annen dime, samtidig som det siden 1946 har bodd flere mennesker i USA og er flere besøkende enn noen gang før i historien, slik at Roosevelt er "kjent" av flest mennesker hvis vi legger statistikk til grunn. Mange synes " Mercury" dimen fra 1916 til 1945 var den vakreste, dimen - oppkalt etter designeren - preget i San Fransisco i 1894 i 24 eksemplarer er den mest verdifulle ( antatt salgspris idag 2 mill $), sist omsatt i 1996 for $451.000. Seated Liberty preget mesteparten av 1800 tallet og er elsket av mange for sine varianter, Libery Cap 1809 til 1837 representer veien fra opprørsrepublikk til en annerkjent stat med jernbane og utenrikshandel, mens Draped Bust var den første, aldri billig og spennende fordi antallet stjerner øker med antall stater.
Alle, eller nesten alle, kan være "verdens mest berømte".
Vennlig hilsen
Olav K
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by as2o3 »

Du tenker alt for vanskelig, merk at jeg sa at mine kunnskaper om numismatikk er svært begrensede - og jeg er ikke et sekund i tvil om at det er verdens mest berømte 10¢... :wink:
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Enig med Olav K. Hva mener du med berømt?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Knugen »

as2o3 wrote:Du tenker alt for vanskelig, merk at jeg sa at mine kunnskaper om numismatikk er svært begrensede - og jeg er ikke et sekund i tvil om at det er verdens mest berømte 10¢... :wink:
Det har lite med numismatiske kunnskaper å gjøre når man lager spørsmål. Man må tenke på andre parten som skal svare og unngå utvedtydige svar. Når man spør om noe som kan ha flere svar avhenger av hva man spør må man enten presiesere (hinte) frem til det man ønsker eller så må man spesifisere kriteria. Berømt etter hvilken skala, kanskje fortelle deler av historien som gjør den berømt og dermed overlate besvarerne til å finne den mynten som passer det kriteriumet.

Her er et eksempel:
Hvilken mynt er finest i verden? (Øyet som ser og mange milliarder mynter å velge mellom)

Hvilken mynt har vunnet flest priser for å være den fineste? (Fakta og finnes kåringer, bare å sammenlegge og vips man har resultatet)
Last edited by Knugen on 14 Mar 2011 15:00, edited 1 time in total.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Ja,ja - da aner det meg at du er ute etter "lykketiøringen" til Skrue Mc. Duck eller "Lucky dime" for Scrooghe MacDuck. Ikke helt i numismatikkens kjerneområde men o.k. tatt i betrakning det alvor som ellers preger denne tråden.
:wink: Olav
as2o3
Posts: 388
Joined: 13 Feb 2011 16:34

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by as2o3 »

Olav K wrote:Ja,ja - da aner det meg at du er ute etter "lykketiøringen" til Skrue Mc. Duck eller "Lucky dime" for Scrooghe MacDuck. Ikke helt i numismatikkens kjerneområde men o.k. tatt i betrakning det alvor som ellers preger denne tråden.
:wink: Olav
Helt rett, selv om jeg fortsatt mangler mannen bak mynten. Trodde spørsmålet var så banalt at det ville bli løst på et par timer, men dere tok det litt for seriøst...

Knugen; mener du virkelig at det finnes en dime som er mer berømt enn denne? :wink:
Attachments
figscrooge.jpg
figscrooge.jpg (24.54 KiB) Viewed 742 times
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”