Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Askeladd »

Det ser ut til å være liten interesse for denne tråden etterhvert. :( Mitt spørsmål er det ingen som har prøvd seg på. For enkelt kanskje? Her er imidlertid en del land som har eller har hatt ørn som motiv på mynter:
Finland, Russland, Polen, Tyskland, Østerrike, Italia, Spania, Frankrike, USA og Mexico. Finnes flere også, pluss antikken.
Dersom noen føler for det så er det fritt til å stille nytt spørsmål.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vestmar »

Apropos ørn:
Hvilken mynt er dette, og hva er forklaringen på at den viser både den norske riksløven og den russiske to-hodete ørnen? (Jeg har sladdet bort deler av årstallet.)
17xx-quiz.jpg
17xx-quiz.jpg (49.07 KiB) Viewed 1595 times
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

1 Thaler 1753 fra Schelswig-Holstein-Gottorp. Herskeren Karl Peter Ulrich var gjennom ekteskap blitt Tsar Peter 3. av Russland, samtidig som hertugene av Gottorp også regnet seg som arvinger til Norge (noe som også framgår av teksten "HÆR NORW").
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vestmar »

Ja, det stemmer iallfall langt på vei. Nå var det vel via sin tante keiserinne Elisabeth, og ikke gjennom ekteskap, at Karl Peter Ulrich ble arving til den russiske trone og senere tsar, og vi kan gjerne også legge til at han bare fikk noen måneder som tsar, i året 1762, før han ble avsatt og døde, muligens myrdet etter ordre fra sin gemalinne og etterfølger, Katarina den store. Det blåser på toppene...

Stafettpinnen går videre til vn2hare :)
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Stein Knutsen »

For de som finner dette litt forvirrende så kan jeg kanskje utfylle med noen detaljer,
Karl Peter Ulrich var sønn av Anna Petrova som var eldre søster av keiserinne Elisabeth'
Begge døtre av den ikke ukjente Peter den store Tsar av Russland
Anna døde kort etter som følge av fødselen og da Keiserinne Elisabeth forble ugift og barnløs tok
hun sin søsters eneste sønn som arving til det russiske imperiet.
Elisabeth organiserte visstnok ekteskapet mellom Karl Peter Ulrich og Sophie Augusta Friederike av
Anhalt-Zerbst-Dornburg,senere altså kjent som Peter 3 og Katarina den store.
Peter 3 abdiserte faktisk fra tronen og ble som sagt trolig myrdet av personer med nær tilknytning til
hans Kone nå Keiserinne Katarina og trolig var broren til hennes elsker en av gjerningsmennene.
Ja det blåser kraftig på toppene
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vestmar »

Takk for det, Stein. Og skulle noen fortsatt være forvirret, er det bare å følge fjellvettregel nr 10: "Google er din venn".

Glemte å legge ut bilde av albertsdaleren i uretusjert form - her:
1753-sixbid.jpg
1753-sixbid.jpg (148.83 KiB) Viewed 1536 times
Og stafettpinnen befinner seg hos vn2hare
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Takk for utdypende informasjon vestmar og Stein Knutsen. Jeg holdt på med rydding etter påskeferien og var fornøyd med at jeg så noenlunde kunne svaret. Hadde ikke tid til å sjekke alle detaljer. :?

Jeg fortsetter med myntvalører, men ikke like sært som tidligere. Spørmålet mitt om kroner en gang tidligere slo jo an, så jeg forsøker et lignende spørsmål.

Vi har tidligere i noen diskusjoner her vært innom Fiorinoen eller Florinen fra Firenze. Spørsmålet mitt er da om noen kan nevne minst 6 land utenom Italia der denne myntbenevelsen (med ulike stavemåter) har vært benyttet. Jeg tenker da på "hele land" og ikke enkelte "delstater" slik at svaret Italia ville dekket både Firenze og andre stater på den italienske halvøya.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Utenom diverse italienske stater kan jeg i farten ikke komme på fler enn Holland, Tyskland, Ungarn og UK.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Aruba (også etter elvstendighet) og Sør Afrika har brukt florin. Arve har fler enn meg - så han kan fortsette.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Aruba og Sør-Afrika er kolonier og går under samlebetegnelsene Holland og UK. Vi skal nok fram til noen andre enn disse.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by karstkri »

Canada og Australia ?
karstkri
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Ask »

Østerrike brukte Gulden til 1892, på myntene ble Gulden forkortet " Fl ". Dessuten hører Polen med. Zloty betyr " Gulden " , altså florin.
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by vn2hare »

Jeg lar stafettpinnen gå til Arve med flest riktige.

Listen jeg tenkte på var denne:

- Nederland (diverse provinser, særlig under burgundisk og spansk styre på 1400- og 1500-tallet, men ikke nødvendigvis den nyere Guilder selv om denne ble forkortet til Fl.)
- Belgia (av samme grunn som ovenfor)
- Luxembourg (ditto)
- Frankrike (flere byer, fyrstedømmer, bispedømmer etc. i grenseområdet mot Belgia på samme tidsperiode, samt også i Lorrain/Lothringen og Provence)
- Tyskland (igjen ble denne benevnelsen til å begynne med benyttet i grenseområdet mot Nederland/Belgia før Rhinsk Gulden overtok)
- Sveits. Benevnelsen ble benyttet i Geneve og Lausanne helt fram til midten av 1800-tallet. Dette er vel franskspråklige områder og dermed ikke "Gulden-land".
- England/Storbritannia som nevnt i svaret til Arve, men også pga noen av de første gullmyntene som ble preget i England i slutten av middelalderen.
- Aruba (ettersom det i alle fall er "kvasi-selvstendig" og de har kalt myntenheten Florin og ikke Guilder.)
- Østerrike som Ask var inne på. I perioden 1857 til 1892 under den første perioden med desimalsystem gikk det 100 Kreuzer på en Florin (ikke Gulden!) og 1 1/2 Florin på en Vereinsthaler.
- Ungarn. Forint er etter hva jeg kjenner til den ungarske oversettelsen av Florin. Zloty betyr som Ask skriver Gulden og er dermed ikke en florin.
- Britisk Øst-Afrika! I et par år rundt 1920 hadde de en desimalflorin som ble delt inn i 100 cents. Selv om denne skulle ha samme verdi som to britiske shillings (= florin) kan det dermed ikke settes direkte likhetstegn mellom disse. Etter et par år ble imidlertid centen halvert, slik at det var shilling som ble hovedmynt og delt i 100 cents.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Arve »

Hvor ble myntenheten cavallo brukt?
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Olav K »

Spørmålet - og svaret - finnes på side 196 i denne quiz'en. Kanskje et nytt spørsmål i stedet?
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”