Quiz-tråden for Numismatikk

Numismatisk forum
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Michael Märcher »

Hvilket skattefund, fundet I Danmark, indeholder flest norske mønter?
(Hvis man er ambitiøs, kan man forsøge at dele spørgsmålet op I forskellige perioder, f.eks. skattefund fra 1500-tal, 1600-tal osv.)
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by ZZzzz »

Dette tar jeg kun på husken:

1000-tallet: Lundby Krat
1100-tallet: Græse

- Så er vi på vei.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by PCL »

Var vel en god del norske 1600-talls mynter i de store funnene på 1800-tallet også.
1872 i Nyborg, København. Totalt 91 mynter funnet hvorav mange norske.
1874 i Stenmagle Ostrup, Zealand. Totalt 271 mynter funnet hvorav mange norske.
1877 i Vestermarie, Bornholm. Totalt 137 mynter funnet hvorav mange norske.

Jeg stemmer derfor for Stenmagle-funnet i Ostrup.
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by jenskr »

Jeg får prøve meg etter hukommelsen.

Jeg mener bestemt ikke det er fra hverken Nyborg, Stenmagle eller Vestermarie funnene. Mener det var i underkant av 30 stk norske mynter i Nyborg funnet, noen og 20 norske mynter i Stenmagle, og ca. 45 norske mynter i Vestermarie funnet.

Det er 3 andre funn som slår meg. Vi har Tømmerup funnet (1920), som inneholdt en utrolig mengde mark mynter fra Chr. IV. Forøvrig har Amagerlands Numismatiske forening en særs velskrevet artikkel om dette funnet i sin 40 års jubileums bok. Artikkelen er ført i pennen av Michael Märcher og Sven Aagard.

Så er det Brogade funnet i Køge (1987) som var et funn på over 2000 mynter, og jeg mener bestemt å huske at over 200 av disse myntene var preget i Norge. Det kan også nevnes at 1987 funnet ikke var det første store myntfunn i Køge. I 1978 hadde de også et større funn som ble avdekket under kjelleren til Andelsbanken.

I tillegg kan det nevnes funnet under gulvet på Børsen i 1909.

Så mitt svar blir derfor Brogade i Køge funnet fra 1987.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by PCL »

Jens-Kristian, Kan du si litt kort om antatt "nedleggelsesdato" og hvilken tidspepoke funnet i Brogade/Køge var fra?
Jeg kan vel lese meg til det, men hvis du har noen idè i hodet, kan det jo være greit med litt "voksenopplæring" her på forumet også.

Og Tømmerup hadde mange mark-mynter fra Christian IV, men en vesentlig del av dette var dansk. Noen peiling på hvor stor andel som var dansk/norsk?
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Michael Märcher »

Tip: Et fund nedlagt i 1600-tallet i nuværende Danmark indeholder mere end 1.000 norske mønter. Det er fundet i 1900-tallet.
Trykt litteratur er selvfølgelig altid en hjælp, men fundet kan også finds omtalt på Internettet.
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by PCL »

Jens Kristian,

Såvidt jeg har fått med meg, så var Brogade/Køge-funnet bestående av "med få unntak kun danske mønter" (iflg. danskmønt.dk). Men artikkelen i danskmønt nevner at det ble funnet noe Hebreere og 2-marker fra Christiania også, uten at det er nevnt antall.

Tømmerup-funnet besto vel av 42 norske av totalt 256 mynter i funnet. Også dette småvalører (Hebreer og mark-mynt).

Så disse funnene legger seg kanskje omkring de jeg nevnte i antall norske.

Nå har vi i mellomtiden fått et nytt hint fra Michael, om et betydelig større antall norske (1000) funnet på 1900-tallet. Og får lete litt videre da. :-)
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by PCL »

Det eneste funnet jeg kan komme på som har nok mynter i funnet til å dekke 1000 norske, må være Balle-funnet i 1968, hvor det ble funnet ca 12.000 mynter (29 kg), hvorav mesteparten var danske/norske småmynter fra Christain IV og Fredrik III. Den norske andelen kan kanskje ha kommet opp i 1000 (?).

Løsningsforslag er da: Balle-funnet i 1968.
Michael Märcher
Posts: 95
Joined: 25 May 2011 12:27

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by Michael Märcher »

Ballefundet er godkendt, håber ikke jeg har overset et andet stort fund.
Ang. norsk del, se note 51: http://www.danskmoent.dk/artikler/bx1balle.htm

Du må fortsætte med et spørgsmål.
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by jenskr »

Da hadde jeg skrevet en lengre avhandling om de store funnene nedlagt på 1600 tallet, og funnet på 1900 tallet som Balle-, Brogade, og Bogøgård funnet. Men du kom meg i forkjøpet :D

Forøvrig et meget interessant spørsmål Michael.
User avatar
trygvem
Posts: 208
Joined: 22 Apr 2010 10:52
Location: Moss.

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by trygvem »

Ja Balleskatten er jo ett eventyr av en samling med flOtte funn.
-Ja da jeg kommer alt for seint, -men godt involvert var man jo så.. :wink:
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by PCL »

Jeg overlater gjerne stafettpinnen til den som måtte føle seg kallet til å kaste ut et spm.
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by mynt01 »

Og Tømmerup hadde mange mark-mynter fra Christian IV, men en vesentlig del av dette var dansk. Noen peiling på hvor stor andel som var dansk/norsk?[/quote]

Det står vel her.

http://www.danskmoent.dk/pdf/mmaac4.pdf
User avatar
jenskr
Numismatiker
Posts: 1095
Joined: 10 Jun 2009 21:36

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by jenskr »

Ja - det ble liten oppfølging på denne tråden. Så jeg følger opp med et lite spørsmål for å holde den i live.

I 1821 ble et nytt referanseverk påbegynt i København. Verket ble aldri fullført, men det som var produsert av tekst og tavler ble i 1867 sendt ut til en del biblioteker. Resten av materialet ble destruert.

Jeg ønsker å vite forfatterne til dette ikke fullførte prosjekt?
PCL
Posts: 589
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Quiz-tråden for Numismatikk

Post by PCL »

Christian Rasmus heter forfatteren av "Beskrivelsen av dansk middelaldermønter". Han var museumsinspektør (og senere direktør) ved Møntkabinettet i København, og påbegynte verket sammen med Ole Devegge i 1821.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”