Kastemynt/medalje 1860

Numismatisk forum
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Kastemynt/medalje 1860

Post by ZZzzz »

Olav K wrote: At det måtte være det for deg er helt greit, men du kan ikke forvente at alle vil være enige med deg - og du bør slutte å bli fornærmet når noen ikke er det.
Jeg blir fornærmet når du slenger ut slike tåpelige påstander, noe som du har hørt slengt om meg i Oslo av de som er uenig med mine skriverier:

"Jeg kjenner ikke din og Kjetils kildeduskusjon, men har forstått at du har vanskeligheter med kildebegrepet."

Det brukte du som et motargument, for å prøve å skape et inntrykk av at jeg ikke kan noe om kilder. Det er en manipulasjon av leseren, og ikke noe argument. Kun noe de som ikke har noe å komme med, kommer med. Slikt trodde jeg at du var for god for. Men jeg har skjønt at det er du ikke (du gjorde det samme i en annen diskusjon, men da sa jeg ingenting). Da blir jeg fornærmet.

Det er også direkte tåpelig å si at jeg er fornærmet, når jeg ellers i mine innlegg ikke gjør annet enn å motargumentere.

Lær deg å kun argumentere, og ikke kom med personkarakterstikker. Det er en hersketeknikk.

----

Forøvrig er hertervig ærlig. Han kaller sine tanker for tankespinn. Likeledes er det som jeg skriver i denne tråden. Det er tankespinn. Det du skriver Olav K er tankespinn. Men det som er spesielt med dine tankespill og mine tankespill, er at de slår hverandre ihjel. Begge tenkespinnene vil føre til det samme: Uro og Oppstandelse, samt at det burde ha blitt omtalt i kilder. Men ingen av hendelsene er nevnt i kildene du etterspør og søker. Da bør du heller begynne å vurdere og bli kildekritisk. Er de skriftlige kildene virkelig i stand til å fortelle om det du søker? Da blir svaret tvilsomt. Dermed står man igjen med kroningsmedaljene, programmet og avisene. De er primærkildene. De forteller oss om hva som sannsynligvis skjedde. Så enkelt er det, når man er kildekritisk og vurderer hendelsen fra flere uavhengige sider. Og nå en Olav K kommentar: "Men det har jeg hørt at du ikke er i stand til".
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Kastemynt/medalje 1860

Post by 2rhaug »

Interessant tema som ender i kverulering. Synd.

http://lokalhistoriewiki.no/index.php/M ... ldekritikk
hertervig
Posts: 1394
Joined: 03 Sep 2009 22:00

Re: Kastemynt/medalje 1860

Post by hertervig »

Det er nok godt mulig at det er som Sømod skriver, det var en kvalifisert plan for reisen, og beregnet hvor mange penningstykker som skulle utdeles underveis. Jeg går ut fra at det danske "må" skal forståes som det norske "kan".

I så fall er det ikke umulig at man forutså faren for kaos i Trondheim hvis man kastet ut for mange medaljer blant de sammenstimlede. Det var kanskje lettere å vurdere denne typen fare i 1818 med de store krisene i forkant som på ingen måte var brakt til ende, enn i 1844 da man tydeligvis feilvurderte situasjonen med katastrofale følger.

Det vil i så fall gi det samme resultat som den euforiske konge som i jubelrus kvitter seg med kontantene, en relativt behersket stemning i gatene i Trondheim som ikke kalte på de store overskriftene i datidens sensasjonspresse.

Dette er fortsatt bare tankespinn som ikke på noen måte kan vurderes å være kvalifisert.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Kastemynt/medalje 1860

Post by ZZzzz »

2rhaug wrote:Interessant tema som ender i kverulering. Synd.

http://lokalhistoriewiki.no/index.php/M ... ldekritikk
Basert på linken din, så er avisartikkelen en primærkilde. Det er den vi skal bruke i historieskrivingen når ikke noe annet finnes. Likeså vil jeg kalle programmet for primærkilde og kroningsmedaljen for sekundærkilden. Sistnevnte fordi den ikke forteller direkte om utkasting, men støtter opp under det gjennom sin eksistens.
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Kastemynt/medalje 1860

Post by signum »

Uansett kilder, dette finner vi på: http://www.kongehuset.no/c26951/nyhet/v ... ?tid=73192

Kastepengar
"I paragraf 36 i kroningsseremoniellet finst denne regelen: ”Stiftsamtskriveren i Trondhjem til Hest, eskorteret af 50 Mand af det Trondhjemske ridende Jægercorps med Officerer, udkaster, efter Procesionens Tilbagekomst til det Kongl. Palais, de til dette Brug prægede kroningsmynter på alle byens Torve og aabne Pladse.”
Skikken med å kaste myntar til folkemengda på denne måten blir gjerne kalla ”kastepengar”. Men på kroningsdagen i 1818 skapte dette så store tumultar i menneskemengda at ein valde å ikkje følgje regelen ved seinare kroningar."
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kastemynt/medalje 1860

Post by Kjetil Kvist »

signum wrote:Uansett kilder, dette finner vi på: http://www.kongehuset.no/c26951/nyhet/v ... ?tid=73192

Kastepengar
[...] "Men på kroningsdagen i 1818 skapte dette så store tumultar i menneskemengda at ein valde å ikkje følgje regelen ved seinare kroningar."
Og nettopp denne formuleringen har jeg stusset på mange ganger. Jeg undrer meg over kilden til denne påstanden, rett og slett.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Kastemynt/medalje 1860

Post by 2rhaug »

ZZzzz wrote:
2rhaug wrote:Interessant tema som ender i kverulering. Synd.

http://lokalhistoriewiki.no/index.php/M ... ldekritikk
Basert på linken din, så er avisartikkelen en primærkilde. Det er den vi skal bruke i historieskrivingen når ikke noe annet finnes. Likeså vil jeg kalle programmet for primærkilde og kroningsmedaljen for sekundærkilden. Sistnevnte fordi den ikke forteller direkte om utkasting, men støtter opp under det gjennom sin eksistens.
Primærkilder kan ofte være direkte misvisende. Samtidige kilder var ofte rene bestillingsverk og må leses med mange øyne.
Om programmet og referatet er i overenstemmelse er ikke viktigst for meg. Det som er artig er å få frem så mange momnenter i en sak at det vinnes ny viten.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Kastemynt/medalje 1860

Post by ZZzzz »

Du har nok rett. Det er morsomst å få frem flest mulig momenter i denne saken.

(Jeg "tok av", da det ble slengt dritt om meg. Noe jeg ikke burde ha gjort...)
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Kastemynt/medalje 1860

Post by kråketoppen »

signum wrote:Uansett kilder, dette finner vi på: http://www.kongehuset.no/c26951/nyhet/v ... ?tid=73192

Kastepengar
"I paragraf 36 i kroningsseremoniellet finst denne regelen: ”Stiftsamtskriveren i Trondhjem til Hest, eskorteret af 50 Mand af det Trondhjemske ridende Jægercorps med Officerer, udkaster, efter Procesionens Tilbagekomst til det Kongl. Palais, de til dette Brug prægede kroningsmynter på alle byens Torve og aabne Pladse.”
Skikken med å kaste myntar til folkemengda på denne måten blir gjerne kalla ”kastepengar”. Men på kroningsdagen i 1818 skapte dette så store tumultar i menneskemengda at ein valde å ikkje følgje regelen ved seinare kroningar."
Mener å ha lest i ja, at 1818 var siste gang "myntene" ble utkastet til folkemengden og det samme skal være gjort i Sverige under kronongen i Stockholm i 1818.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Kastemynt/medalje 1860

Post by kråketoppen »

signum wrote:Uansett kilder, dette finner vi på: http://www.kongehuset.no/c26951/nyhet/v ... ?tid=73192

Kastepengar
"I paragraf 36 i kroningsseremoniellet finst denne regelen: ”Stiftsamtskriveren i Trondhjem til Hest, eskorteret af 50 Mand af det Trondhjemske ridende Jægercorps med Officerer, udkaster, efter Procesionens Tilbagekomst til det Kongl. Palais, de til dette Brug prægede kroningsmynter på alle byens Torve og aabne Pladse.”
Skikken med å kaste myntar til folkemengda på denne måten blir gjerne kalla ”kastepengar”. Men på kroningsdagen i 1818 skapte dette så store tumultar i menneskemengda at ein valde å ikkje følgje regelen ved seinare kroningar."
Mener å ha lest i ja, at 1818 var siste gang "myntene" ble utkastet til folkemengden og det samme skal være gjort i Sverige under kronongen i Stockholm i 1818.
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Kastemynt/medalje 1860

Post by Femmern »

Da forstår jeg det slik at den mynten ble kastet siden det ble så mye tumulter :D

Søkte litt på google books men det var ikke noe særlig fornuftig jeg fikk ut av dette med kastemynten til Carl forutenom at det var laget 1500 eks. mener det sto i Norsk mynt i tusen år.

Ellers kom jeg over denne om det er av interesse, Forhandlinger i Videnskabs-selskapet Christiania fra 1866 http://books.google.com/books?id=KlNLAA ... 18&f=false

En tabell jeg ikke skjønner helt men det står noe om medaljen under tabellen. Videre i boka på foregående sider er det om opplag osv.
Har ikke lest den bare skummet tabellene :)

Edit: Klikk på PDF oppe til høyre for å få boka ned på PCen.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Kastemynt/medalje 1860

Post by vemod »

Man kunne tenke seg at en kastemynt skulle være mulig å gjenfinne i fortegnelser over dødsbo-oppgjør eller lignende skriftlige kilder? Er det urimelig å tro at en slik mynt ble tilegnet en større betydning, slik at man bevarte den som en slags "relikvie", amulett eller et symbol på kongetroskap?

Hvis mynten ble kastet ut vilkårlig - i et "større antall" - kan man kanskje tenke seg at det var en stor personlig begivenhet for "mannen i gata" å få tak en en slik, og at den ble bevart innad i slekten? Forutsatt - som sagt - at det ble kastet ut vilkårlig. Man kan videre tenke at for en fattig person var det viktigst å få kjøpt noe for den, mens for den noe mer kondisjonerte hadde det kanskje ingen videre betydning - og jeg kan videre tenke meg at det var under adelsmannens verdighet og slåss om noen skarve mynter - om det var kongens portrett aldri så mye på dem...
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Kastemynt/medalje 1860

Post by Arve »

Dette var positivt! For en gangs skyld har det gått fra krangel og skittkasting til saklig diskusjon. Jeg håper det blir trenden fremover. :)
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Kastemynt/medalje 1860

Post by kråkerøy »

Enig med Vemod: Hvem fakket disse morsomme objektene? :wink:
Det bør finnes i noen oversikter over arv etc evt fra dagoknotater tid finnere, men det må vel regnes som flaks å finne noe slikt.

Eller har det jo vært det "allment akseptert" at 1818 var det siste av kastemyntene som ble kastet.
For min del spiller det ikke så stor rolle om de ble kastet eller delt ut til utvalgte personer.
De er uansett utrolig morsomme.

Utrolig artig med denne tråden!!!
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Kastemynt/medalje 1860

Post by Kjetil Kvist »

De kastet kastmynt til Karl Johans begravelse i 1844. Det er kildefast.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”