Universitetsmynten 2011 er klar.

Numismatisk forum
User avatar
Jachbin
Posts: 108
Joined: 11 Sep 2010 23:42
Location: Lørenfallet i Sørum kommune

Re: Universitetsmynten 2011 er klar.

Post by Jachbin »

Må si meg uenig med de fleste her jeg, liker mynten jeg.
Syns den har et tidløst og klassikst utseende.
Askeladd
Posts: 873
Joined: 23 Nov 2009 20:05
Location: Hamar

Re: Universitetsmynten 2011 er klar.

Post by Askeladd »

re: kråketoppen.
"Uten fortid og historie ingen framtid".

Eller som tidl. statsarkivar Sandberg i Hamar en gang sa: "Hvis folk ikke kjenner sin fortid, forstår de ikke sin nåtid og er mindre egnet til å planlegge sin framtid"
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Universitetsmynten 2011 er klar.

Post by kråketoppen »

Den gode gamle Hr. Sandberg hadde helt rett og "ordspråget" hans er desverre like levende og viktig den dag idag. Folk har stadig skylappene på. Heia Kamma & co. :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Universitetsmynten 2011 er klar.

Post by Kjetil Kvist »

Mynten er faktisk bra. Bedre enn mye annet jeg har sett fra Norges Bank i det siste.

Men det er usedvanlig pinglete av Universitetet å be om en 10 krone, når de kunne fått en flott proof-mynt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Universitetsmynten 2011 er klar.

Post by Arve »

Jeg synes Enzo Finger nok en gang har lykkes med en fin mynt.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Universitetsmynten 2011 er klar.

Post by Flash »

Kjetil Kvist wrote:Men det er usedvanlig pinglete av Universitetet å be om en 10 krone, når de kunne fått en flott proof-mynt.
Etter det jeg har fått vite fikk Universitetet i Oslo (UiO) avslag på å få en minnemynt, da pregekomiteen mente at dette jubileet ikke var stort/viktig nok. Det UiO til slutt fikk gjennom var en generell markering av etablering av universiteter i Norge. Derfor teksten "Universitetet 200 år" og ikke "Universitetet i Oslo 200 år"
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: Universitetsmynten 2011 er klar.

Post by madsemann »

Ikke den styggeste mynten jeg har sett dette nei! Men jeg kommer nok ikke til å kjøpe den :)
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Universitetsmynten 2011 er klar.

Post by Kjetil Kvist »

Flash wrote:
Kjetil Kvist wrote:Men det er usedvanlig pinglete av Universitetet å be om en 10 krone, når de kunne fått en flott proof-mynt.
Etter det jeg har fått vite fikk Universitetet i Oslo (UiO) avslag på å få en minnemynt, da pregekomiteen mente at dette jubileet ikke var stort/viktig nok. Det UiO til slutt fikk gjennom var en generell markering av etablering av universiteter i Norge. Derfor teksten "Universitetet 200 år" og ikke "Universitetet i Oslo 200 år"
Jeg har nok hørt en annen versjon (formidlet ca. høsten 2008): De ville ha en sirkulasjonsmynt. Det med at minnemynten ble generelt for all høyere utdannelse er nok riktig - og noe som man i og for seg også har forsøkt å dreie hele jubileumsfeiringen til.

Det jeg lurer litt på nå er om det blir utgitt noen medaljer. Jeg har vært bittelitt involvert i det på et tidspunkt.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Evil_Ed
Posts: 531
Joined: 04 Jan 2009 09:04

Re: Universitetsmynten 2011 er klar.

Post by Evil_Ed »

jornkris wrote:
jba wrote:Er det noen som vet hvorfor myntverket tilsynelatende har gått over til å bruke 10kr som jubileumsmynt i stedet for 20 kr? Tidligere, 5kr m/hull og 20 kr mynten kom, var det jo 5 kronene som ble brukt.
Det er ikke myntverket men Norges bank som har bestemt dette.

Det er mulig overgangen fra 20 kr til 10 kr har sammenhang med det store overskuddet med 20 kroner de sitter på. NB har lagrene fulle. Det vil ikke være behov for å lage nye på en stund, mens det er behov for flere tikroner.
De får pushe på regjeringa så forbudet mot spillautomater blir opphevet, da kommer 20 kronene til nytte igjen! :D
User avatar
Femmern
Posts: 584
Joined: 09 Mar 2009 13:26
Location: Utkanten.

Re: Universitetsmynten 2011 er klar.

Post by Femmern »

Her ser man utkastet på mynten. Synes godt at dem kunne ha skrevet universitetet 200 år rundt ved randen.
Image

Kilde: http://www.uio.no/om/aktuelt/uio200/fot ... yntverket/
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Universitetsmynten 2011 er klar.

Post by Knugen »

Femmern wrote:Her ser man utkastet på mynten. Synes godt at dem kunne ha skrevet universitetet 200 år rundt ved randen.
[img]bilde....[/img]

Kilde: http://www.uio.no/om/aktuelt/uio200/fot ... yntverket/
Legger seg i serien av norske fantasiløse og kjedelige mynter som egentlig ingen gidder å ha, kun kjøper de inn fordi de synes det er greit å komplementere dem med myntsettene og minnemyntene. Men den er litt bedre en den møkken vi har sett blitt spydd ut de siste årene av minnemynter/samlermynter.
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Universitetsmynten 2011 er klar.

Post by 2rhaug »

Jeg synes ideen med søylene er god. Jeg tenker på monumentalbygg og kunnskap. Søyler representerer på en god måte et universitet.
Derimot kunne utformingen vært mer stilren. Jeg synes den gir et "urolig" inntrykk.
Skulle gjerne sett den andre siden. En sak har jo ofte to sider...
Thaler
Posts: 82
Joined: 27 Nov 2008 12:38
Location: Oslo

Re: Universitetsmynten 2011 er klar.

Post by Thaler »

Stig Westerhus wrote:Tror ikke de legger ned for mye i utvikling og design på en bruksmynt som dette. Å innvolvere numismatikere for å komme med en minne-bruksmynt må jo være sløsing av tid for en numismatiker.....
Men det er nettopp design av dette, som faktisk er en mynt, det bør legges ned ressurser i, ikke det søppelet som gis ut og som ikke er ment å fungere som betalingsmiddel :x

Disse såkalte minnemyntene kan myntverket stappe opp der solen aldri skinner på Ole Bjørn Fausa.
alfa
Posts: 20
Joined: 11 Oct 2010 21:03

Re: Universitetsmynten 2011 er klar.

Post by alfa »

Siste nytt er at universitetsmynten settes i sirkulasjon på tirsdag 3. mai. Det vil ikke bli produsert ordinære 10-kronemynter i 2011.

Kilder:
http://www.norges-bank.no/no/om/publise ... 011/78198/
http://www.norges-bank.no/no/sedler-og- ... ter/78200/
Attachments
10kr_2011.png
10kr_2011.png (88.98 KiB) Viewed 1396 times
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Universitetsmynten 2011 er klar.

Post by Arve »

Kanskje en ide å få en førstedagsstempling fra kassa på RIMI? :lol:
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”