Din dyreste mynt

Numismatisk forum
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Din dyreste mynt

Post by MarkusLømo »

Spicyspecie wrote:Har noen få speciedalere fra Christian IV og Fredrik III - De ligger vel over 25000 vil jeg tro i ok kvalitet. Blir spennende å se den nye katalgoen.
Hvilke typer Fredrik III har du? Det er jo mange forskjellige. Min over er type 3, laget 1654-56.
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Din dyreste mynt

Post by Spicyspecie »

Den mest "vanlige" vil jeg tro. 1649 IB - Flotte mynter, ser det skal bort noen til helgen på OMH. 1650 bl.a
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Din dyreste mynt

Post by kråketoppen »

vemod wrote:Dette er nok den dyreste jeg har.... et meget sjeldent motiv: Blekksprut på sykkel!

:D

Min mest dyrebare mynt er 1 skilling 1771 og kjøpt av han gamle sigarrøkende jøden som drev en mynthandel i Oslo, like bak Vestbanen ( Enggata ? ) før han flyttet til Grønland. Det må ha vært rumdt 1962-63, da jeg startet opp med å samle mynter. Denne er for meg like verdifull, som 10 øren til Onkel Skrue. :D
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Din dyreste mynt

Post by peroenge »

Denne tråden er jo en gavepakke til innbruddstyver. men skitt au....

Dette er ikke min aller dyreste mynt, men den ble dyr nok (kjøpte den til over 6 ganger estimat).

Noen som vil tippe hva dette er for noe:
82001084.jpg
82001084.jpg (65.97 KiB) Viewed 1932 times
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Din dyreste mynt

Post by Spicyspecie »

peroenge - regner ikke med at du har slike liggende hjemme i bokhylla?
Last edited by Spicyspecie on 24 Sep 2009 08:07, edited 2 times in total.
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Din dyreste mynt

Post by peroenge »

Ehhhh....slipper jeg unna med å si at jeg ikke samler årgangsmynt??? :oops:
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Din dyreste mynt

Post by Alex R »

peroenge wrote:Denne tråden er jo en gavepakke til innbruddstyver. men skitt au....

Dette er ikke min aller dyreste mynt, men den ble dyr nok (kjøpte den til over 6 ganger estimat).

Noen som vil tippe hva dette er for noe:
82001084.jpg

Kan jeg tippe.. vel og merke godt beruset.. Alexander den Store?
gekl
Posts: 232
Joined: 22 Apr 2009 19:34

Re: Din dyreste mynt

Post by gekl »

peroenge wrote:
Dette er ikke min aller dyreste mynt, men den ble dyr nok (kjøpte den til over 6 ganger estimat).

Noen som vil tippe hva dette er for noe:
82001084.jpg
Confusing - the style of the reverse is the one of a Augustus denarius ( Gaius & Lucius ) - but the coin doesn't look like a Roman minted denarius at all.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Din dyreste mynt

Post by ZZzzz »

Jeg vil tro at det er en indisk / asiatisk imitasjon fra 3-400 tallet?
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Din dyreste mynt

Post by peroenge »

peroenge wrote:Denne tråden er jo en gavepakke til innbruddstyver. men skitt au....

Dette er ikke min aller dyreste mynt, men den ble dyr nok (kjøpte den til over 6 ganger estimat).

Noen som vil tippe hva dette er for noe:
82001084.jpg
Svar:

Mange gode forslag. Det er en imitasjon av den meget vanlige Augustus denaren med Gaius og Lucius cesarer på revers. Sannsynligvis laget i det som er dagens Tyskland i.flg. CNG. Den offisielle denaren må ha sirkulert i et enormt antall over lang tid, også langt utover romerikets grenser, siden det er laget mange imitasjoner. Jeg har imidlertid aldri sett noe som ligner på denne tiltalende stilen. CNG solgte også to andre på samme auksjon som hadde litt "råere" stil:

http://www.cngcoins.com/Coin.aspx?CoinID=147541
http://www.cngcoins.com/Coin.aspx?CoinID=147542

Hvis noen har sett disse før eller vet mer om dette så er jeg takknemlig for informasjon.
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
User avatar
vestmar
Posts: 824
Joined: 08 Mar 2009 19:21
Location: Akershus

Re: Din dyreste mynt

Post by vestmar »

Her er en mynt jeg liker å se i albumet - 1 skilling 1762 i brukbar kvalitet.
1762-5014x.jpg
1762-5014x.jpg (21.49 KiB) Viewed 1441 times
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Oslo Filatelistklubb
Samleområder:
  • Mynter: Mynter som har sirkulert i Norge - årganger, typer og varianter
  • Frimerker: Spesialist papirtyper 1962-2000
[/size]
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Din dyreste mynt

Post by kråketoppen »

kråketoppen wrote:
vemod wrote:Dette er nok den dyreste jeg har.... et meget sjeldent motiv: Blekksprut på sykkel!

:D

Min mest dyrebare mynt er 1 skilling 1771 og kjøpt av han gamle sigarrøkende jøden som drev en mynthandel i Oslo, like bak Vestbanen ( Enggata ? ) før han flyttet til Grønland. Det må ha vært rumdt 1962-63, da jeg startet opp med å samle mynter. Denne er for meg like verdifull, som 10 øren til Onkel Skrue. :D
Og jeg samler ikke årgangsmynt , men har Pluto som vaktbikkje, og gjør som Donald, han koser seg og tar fram myntsamlinga si, for å kose og pusser litt på dem samtidig :D
Myntkongen
Posts: 40
Joined: 09 Feb 2009 19:05

Re: Din dyreste mynt

Post by Myntkongen »

Synes alle mine mynter er i heftig prisklasse men slik er det vel med det meste av norske mynter før 1520.............
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Din dyreste mynt

Post by Heb »

peroenge wrote:Denne tråden er jo en gavepakke til innbruddstyver. men skitt au....

Dette er ikke min aller dyreste mynt, men den ble dyr nok (kjøpte den til over 6 ganger estimat).

Noen som vil tippe hva dette er for noe:
82001084.jpg
Hei

Er det bare jeg som tenker slik?

Det er nå et aktivt emne om "din dyreste mynt" og et om "hvem er du" (hvor du nærmest kan oppgi både navn og adresse). I tillegg har jeg under "showroom" sett innlegg hvor noen tydelig viser hvor myntene/samleobjektene finnes i huset. (En hadde jo nærmest hengt de opp på veggene. Kan det bli enklere for potensielle innbruddstyver?
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Din dyreste mynt

Post by ramazotti »

Heb wrote:
peroenge wrote:Denne tråden er jo en gavepakke til innbruddstyver. men skitt au....

Dette er ikke min aller dyreste mynt, men den ble dyr nok (kjøpte den til over 6 ganger estimat).

Noen som vil tippe hva dette er for noe:
82001084.jpg
Hei

Er det bare jeg som tenker slik?

Det er nå et aktivt emne om "din dyreste mynt" og et om "hvem er du" (hvor du nærmest kan oppgi både navn og adresse). I tillegg har jeg under "showroom" sett innlegg hvor noen tydelig viser hvor myntene/samleobjektene finnes i huset. (En hadde jo nærmest hengt de opp på veggene. Kan det bli enklere for potensielle innbruddstyver?
Jeg kan jo fortelle om min "dyreste".Om noen gidder å begå innbrudd p.g.a. den, tviler jeg på.

Den nærmer seg 200 års alder,og jeg og en kamerat fant den da vi var 8-9 år gamle,i en jordkjeller
i et gammelt uthus.Faktisk fant vi 15-20 mynter under et lag bøss.
Vi delte broderlig myntene mellom oss,og trodde vi var rike!

"Hadde det enda vert så vel",som haren i eventyret sa . Jeg endte opp med den eldste,en Nederlandsk
Cent fra 1822,så slitt at den nesten ikke er identifiserbar,men syntes den var veldig flott,likevel.

Den ble likevel starten på samlingen,og jeg har den selvfølgelig enda,sammen med noen andre Nederlandske,og noen pennymynter.Dagens verdi er nok kanskje 20 kroner for alle myntene tilsammen.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”