Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Numismatisk forum
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by kråketoppen »

Norges Mynter har vi ventet på , ja leenge og dette minner om valgflesk. Har hørt fra samlere
at prisene i boka er snart foreldet? :wink:
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Flash »

Jeg har aldri hørt at Svein Gullbekk har verken lovet eller forespeilet oss denne boken noen gang. Så flertallsbetegnelsen bør ihvertfall droppes. Gullbekk legger her ned et stort arbeid på sin fritid for å få dette i hop, og synes absolutt ikke han fortjener pepper for dette.

Glem boken, og ta det som en bonus den dagen den kommer.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2777
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by AMO Berg »

Hadde det vært opp til utgiverne, så er jeg ikke sikker på om det hadde vært "katalogpriser" i boken heller. Det er vel noe de må ha med for å tekkes markedet.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Flash »

Jeg hadde faktisk foretrukket å få den uten priser. Priser gjør eg best i et enkelt utbyttbart vedlegg.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by brafin »

Jeg var selv tilstede på NNF sitt møte, og sier meg enig med Kjetil her. Det er utrolig mye arbeid som er lagt til grunn for denne katalogen ( ulønnet ) og på fritiden, men blir for langt å komme inn på her.
Husk at de som står bak tross alt har brukt utrolig mye av sin fritid for å få dette materialet ferdigstilt.
Ikke minst har private nedtegnelser og arkiveringer gjennom flere år blitt tillagt denne katalog,
og dette vil komme oss samlere tilgode. ( INGEN andre kunne bidratt med det samme)

En annen grunn er også selvfølgelig sykdom ( som ingen av oss heldigvis kan forutse ).

Det ble vist noen eksempler på hva sidene inneholder på møtet, og hvis (som jeg håper og tror)
at denne katalog blir utgitt, så har vi alle noe å se frem til. ( Tror personlig at den helt sikkert kommer ). Uansett dato så skal jeg ihvertfall ha minst en. Er sikker på at mange kommer til å bli positivt overrasket over et slikt verk. Den blir meget illustrativ/opplysende. Gled dere, og slutt å mase om dato. DEN KOMMER. God helg. Mvh brafin. :D
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by brafin »

Re Pontus /Flash : Ved utgivelse av en slik katalog handler selvfølgelig en del ting om økonomi, og utgiverne må selvfølgelig ta hensyn til dette. En katalog med priser blir sett på en annen måte når det gjelder støtte ol. ved slike utgivelser, og Flash, ja det kom faktisk spm. på NNF sitt møte om utbyttbare sider med priser, og katalog uten priser, slik at eventuell økonomisk bistand/støtte kunne oppnåes. ( krav er uten priser for støtte) :evil:

Fra utgivernes side så fikk jeg forståelsen av at de ønsket en katalog med priser.

Da blir spørsmålet om man kommer i mål økonomisk, og hvor mange kataloger man må selge uten at utgiverne selv lider økonomiske tap etter alt frivillighetsarbeid. Et slikt verk er ikke billig å produsere, og mitt spm. blir følgende : Hvor mange slike kataloger/ oppslagsverk / ( myntsamlerbibel i mine øyne ) tror dere kan selges blant oss myntsamlere ? Jeg tenker Norden.
Gullbekk antydet...antall eks for å komme i mål. Hva tror dere ? antall ? God helg. :) Mvh.brafin
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by holofire »

brafin wrote:Re Pontus /Flash : Ved utgivelse av en slik katalog handler selvfølgelig en del ting om økonomi, og utgiverne må selvfølgelig ta hensyn til dette. En katalog med priser blir sett på en annen måte når det gjelder støtte ol. ved slike utgivelser, og Flash, ja det kom faktisk spm. på NNF sitt møte om utbyttbare sider med priser, og katalog uten priser, slik at eventuell økonomisk bistand/støtte kunne oppnåes. ( krav er uten priser for støtte) :evil:

Fra utgivernes side så fikk jeg forståelsen av at de ønsket en katalog med priser.

Da blir spørsmålet om man kommer i mål økonomisk, og hvor mange kataloger man må selge uten at utgiverne selv lider økonomiske tap etter alt frivillighetsarbeid. Et slikt verk er ikke billig å produsere, og mitt spm. blir følgende : Hvor mange slike kataloger/ oppslagsverk / ( myntsamlerbibel i mine øyne ) tror dere kan selges blant oss myntsamlere ? Jeg tenker Norden.
Gullbekk antydet...antall eks for å komme i mål. Hva tror dere ? antall ? God helg. :) Mvh.brafin
Hvis det hjelper kan jeg sikkert kjøpe mere enn 3 eksemplarer jeg i utgangspunktet hadde tenkt til!
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by brafin »

Re holofire: Da kan jeg positivt opplyse om at hvis alle forumets medlemmer hadde kjøpt en katalog hver til seg selv, og en i gave til en annen samlerinteressert, DA kommer den helt sikkert ut.

Vet egentlig ikke hvor mye jeg bør si her om hva som ble sagt på NNF møte, men hadde vært interessant å få tips om hvor mange bind man mener som er salgspotensiale i Norden, og til hvilken pris.

Skal ikke si noe her om hva jeg selv er villig til å betale, men dette er ikke noen vanlig billigutgave av vanlige " salgsblekker".
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by brafin »

Ingen som tør komme med tips ? Dårlig samvittighet, eller blir dere svar skyldige ? Dårlig samvittighet for tidligere negative kommentarer ?
Hva kunne dere selv lagt ned av frivillighetsarbeid/timer for å få en slik katalog i hende ?

Jeg har ihvertfall fått mye større forståelse om hva som ligger bak, og omfanget av arbeidet som ligger til grunn for en en slik numismatisk godbit når den KOMMER.

Når dere ser hva Siegkatalogen koster, og hvilke kommentarer/misnøye som jeg overhørte om denne, spesiellt når det gjelder eldre årganger/priser/sammenligninger med auksjonsresultater, og sjeldenhet, så får den ikke ståkarakter!! Synspunkter fra andre som har fått den ?
User avatar
Valkendorf
Posts: 158
Joined: 19 Nov 2008 21:23

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Valkendorf »

Brafin og alle andre

At samlere og andre personer interessert i mynt er utålmodige er helt forståelig. Sist vi fikk en brukbar katalog var i 1976! Mange av samlerforumets medlemmer var ikke engang født når det skjedde. En oppdatert priskatalog kom i 1991, men bidrog ikke til grundigere forståelse for Norges mynthistorie. Vi har i mange år blitt fortalt at en ny katalog var på vei. Dette har også nedfelt seg i auksjonskataloger fra Oslo Mynthandel. Selv Oslo Mynthandel har begynt å bruke Skaares ufullstendige katalog Norges Mynthistorie b. 2 som referanseverk!

At det arbeidet som ligger bak den katalogen er gjort på forfatternes fritid er bare vrøvl. Husk at forfatterne er de to ledende innen norsk numismatikk! Gullbekk som førsteamanusensis på KHM, Myntkabinettet, forøvrig ligger katalogen som en egen publikasjon blant forfatterens bidrag til museets produksjon. Dessuten Thesen som en soleklar ener blant allrounderne innen numismatikk, det være seg Norge eller verden. En slik katalog burde vært en smal sak å få utgitt!

At Sieg får slakt er forståelig. Som Pontus poengterer er de bare ute etter å tjene penger. Sieg bidrar ikke til økt forståelse for hverken norsk eller dansk numismatikk.

Idag fikk jeg siste auksjonskatalog fra Thomas Høiland i hende. Beklageligvis, og ikke minst veldig trist, både for auksjonshus og samlere, at de må bruke Schive som referanseverk!

Norsk numismatikk fortjener bedre enn dette!
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Kjetil Kvist »

Jeg tror det kan være greit å stikke fingeren i jorda og lukte hvor man er. Når Valkendorf skriver at norsk numismatikk fortjener bedre, så er det vanskelig å være uenig. Likevel er det nå en gang sånn at norsk numismatikk aldri har hatt overveldende fokus på referansemateriale. Man har aldri lagt til rette for det, men heller satset på at ivrige enkeltpersoner tok på seg arbeidet.

Hvor mye har egentlig norske numismatikere produsert av referansemateriale? Svaret er at det er veldig lite. Det finnes faktisk en del kataloger på norske medaljer, og alle utenom én er resultat av ivrige samlere som har tatt tak i mangelen på kataloger. Antonsen med sin katalog over 17. mai-medaljer og Nansen-medaljer, Trosdahl med sin viktige katalog over norske medaljer mellom 1920 og 1995 og undertegnede og bror med et par kataloger. Alt dette kom i løpet av de første årene på 2000-tallet. Det finnes en del gode referanseverker på norske mynter, men det er lenge siden de kom. Noen tilsvarende "bevegelse" blant myntsamlerne har vi ikke sett ennå. Det er litt merkelig; det er en hel del å ta av.

Nå er det ikke sånn at norske numismatikere som er ansatt på universitetet har frie tøyler til å produsere kataloger. En katalog gir ingenting rent akademisk. Universitetene er styrt av et forskningsregime som premierer publikasjoner i høyere og internasjonale tidsskrifter. Kataloger og monografier har ikke priroritet. Det er ganske stor forskjell til Sverige, der de nå utgir et stort verk i seks bind over all svensk utmyntning siden vikingtiden. Det er tydeligvis et fullfinansiert prosjekt som går over flere tiår, og de har allerede utgitt ett bind. De har da også stiftelser som gir mye penger til numismatisk forskning - både grunnforskning og praktisk anvendelse av den.

Spørsmålet er hva som skal til for å produsere mer og bedre referanselitteratur i Norge? Gode bøker skriver seg ikke selv, og de må finansieres på ett eller annet vis. Kanskje har vi noe å lære av filatelistene. De utgir stadig nye spesialkataloger. Noen av dem på helt marginale felt som platerekonstruksjoner på enkelte Posthorn-frimerker. Det får de til fordi de samarbeider tett, og fordi de legger igjen en hel del penger i prosjektet.

Selv sitter jeg med et manuskript over firmaet H. Ruis produksjon 1898-1978. De var en sentrale både i norsk numismatikk, og i produksjonen av norske medaljer (laget blant annet St. Olavs-kjeden). Det har tatt meg tilsammen omtrent 2-3 årsverk å få det ferdig. Jeg har ikke lyst til å utgi det om det ikke blir litt skikkelig gjort, men i Norge finnes det ikke finansiering til å trykke boka.

Noen forslag? (Bortsett fra å begynne å levere inn lottokuponger).
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by ZZzzz »

Hvis boka ikke er kommersiell, og du ikke har tenkt å bruke masse tid på å selge, så er det et tapsprosjekt uansett.

Så hvis man har et manuskript man vil utgi, så må man se på det som et hobbyprosjekt, og ikke noe man vil tjene penger på. Klarer man å gå null, så er det bra!

Print ut og bind inn selv!

Krever brukere glanspapir og flotte omslag, nei, så fortjener de ikke noen bøker!
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by holofire »

Boken fra 1976 kan jo selges for 1000,- om en ønsker og da føler jeg kanskje at den nye katalogen kan koste rundt det... Da burde det ikke være tapsprosjekt sett forhold til pris og produsere.. Arb timer med å sette sammen boken blir noe helt annet. Blir som å pusse opp hus.. Alle timer blir nesten dugnad...

1000,- for en slik bok kan ses som en smal pris da det ganske sikkert ikke vil komme årlige utgivelser!
At det er mange som ønsker å kjøpe denne boken er det ingen tvil om... Vet om flere som ville kjøpt denne som ikke er på nett engang.. Bare opplaget vil være passe høyt tror jeg blir viktig fremover.

Stor ære til dem som setter sammen en slik katalog selfølgelig, men forferdelig dumt å love og love...
blir som ulv ulv og da må e regne med kritikk.. Reklame om denne i OM auk katalog 61 står det at den er å få kjøpt der... Ennå ikke kommet... Tror de aller fleste synes dette blir rart!!
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Spicyspecie »

Tror ikke forfatterne av denne boken gir ut denne av ren veldedighet. Denne boken vil bli solgt i tusentalls, og med en antydet pris på 6-900,- vil de tjene grovt med penger. Det tror jeg er intensjonen også. Når det er sagt er det ikke noe galt å tjene penger på en slik bok markedet ønsker. De har lovet denne boken ut i flere år, så litt pepper må de tåle :lol:
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by brafin »

Enig i at det er dumt å love, da dette skaper forventninger selvfølgelig, men når også uforutsette hendelser inntreffer så må det også medregnes som en forsinkelsesårsak.

Når du nevner pris på 1000,- kr så tror jeg med sikkerhet at så dyr vil den langt fra bli, og jeg tror ikke forfatterne/utgiverne skal behøve å engste seg for at dette ender som et tapsprosjekt. Skal jeg selv tippe så kan jeg ikke skjønne at det skal være vansklig å omsette langt flere enn eksempelvis 1000 stk.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”