Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Numismatisk forum
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by mynt01 »

Da er denne vel klar.
700kr hos Numisma.

http://www.oslomyntgalleri.no/nyheter/
User avatar
signum
Posts: 525
Joined: 21 May 2009 11:27

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by signum »

Ta en nærmere kikk på Numismas annonse :wink:
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Olav K »

"Ubegrenset opplag" som Numisma opererer med er ikke helt korrekt. 1000 eks. trykkes for OMG og andre mynthandlere, mens 3000 skal distribueres av Samlerhuset(SH). Men selvfølgelig, ryker hele opplaget ut kan det trykkes opp fler - her er ingen garanti for " opplag kun 4000".
Boken vil ha en prisliste, min preferanse ville være en angivelse av sjeldenhet, men o.k.: vi kan rolig gå ut fra at en mynt vurdert til kr. 500.000 er mer sjelden en en som angis å være verd 2.000. Gunnar mener at prising er et krav fra publikum, og han kjenner "publikum" bedre enn meg.
Om SHs 3000 vil ha en annen prisliste enn "mynthandlerutgaven" vet jeg ikke. Men det ville være et overgrep mot forfatterens åndsverk, så jeg tviler på det. Kanskje det kan lede til at SHs store kundekrets vil oppdage at det finnes et myntmarked utenom SH?
Boken vil uansett være et "må ha" for seriøse dansketidssamlere, her er foruten beskrivelse av myntene, tekster av Finn Erhard Johannessen, professor i økonomiske historie ved UiO, selv myntsamler - og jeg regner med at han vil sette myntene i sammenheng med deres samtidshistorie. Ser vi bort fra årlige prislister, vil norgessamlere nå ha fyldige referanser til mynt fra renessansen til 1814 gjennom denne bok, og med jornkris' bok om "Norges Mynter fra 1814" ( like meget en "må ha" som Thesens bok) er det meste dekket. Samlet vil de to bøkene gi solid bakgrunn for egne meninger. Så får de årlige myntkatalogene gi et supplement. Vi har lenge vært sulteforet på god litteratur om norsk mynt (danskene har vært mye flinkere) - så dette må vi ønske velkommen!
vn2hare
Posts: 316
Joined: 05 Jun 2015 21:57
Location: Harestua

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by vn2hare »

Ta med Myntsamlerens planlagte (og snart delvis utgitte) bokserie på 5 bind om middelaldermynt i tillegg så har vi jo dekket hele den norske mynthistorien.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Flash »

Hyggelig at boken endelig kommer, dette vil nok være et referanseverk i lange tider.
Olav K wrote:Boken vil ha en prisliste, min preferanse ville være en angivelse av sjeldenhet, men o.k.: vi kan rolig gå ut fra at en mynt vurdert til kr. 500.000 er mer sjelden en en som angis å være verd 2.000. Gunnar mener at prising er et krav fra publikum, og han kjenner "publikum" bedre enn meg.
Som en av "publikum" støtter jeg en sjeldenhetsvurdering framfor en prisliste. Prislisten er vel utdatert omtrent dagen etter utgivelsen.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Olav K »

vn2hare wrote:Ta med Myntsamlerens planlagte (og snart delvis utgitte) bokserie på 5 bind om middelaldermynt i tillegg så har vi jo dekket hele den norske mynthistorien.
Tiltredes. Det kommer forøvrig en smakebit av Magne Josefsens stoff det kommende nummer av NNT (kommer i slutten av denne måned).
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Olav K »

Flash wrote:sjeldenhetsvurdering framfor en prisliste.
Mitt "ideal" er Herbert Hoovers serie "Handbook of Greek coins" (HGC) hvor det i hvert bind refereres samme sjeldenhetsskala, fra RRR (færre enn 3 kjent) til C (common = vanlig) med fler enn 200. Dette er kombinert med en tilgang til en database (CNGs) hvor du ved å lete på HGC-nummer kan finne en prisramme for mynten i tre kategorier: sliten, vanlig og meget bra.
Men, denne skalaen kan ikke legges til grunn for norsk mynt og jeg tviler på om du kan finne en ens skala for norske mynter fra vikingtid til nåtid. Den berømte 2-øringen fra 1968 finnes i 3467 eksemplarer (vi aner ikke hvor mange som er i behold - men la oss gjette: mer enn 3.000?). Er den sjelden? I forhold til annen samtidsmynt, antagelig ja - men om en toskilling fortsatt finnes i i 3.000 eks, vil den vel fort havne i kategori "vanlig". Så jeg ser problemet med å fastsette en sjeldenhetsgrad for norsk mynt etter reformasjonen, og ser ikke bort fra at Gunnar kan ha rett når han mener at "pris" er bedre forbrukeropplysning enn en R, S eller C som uansett må bygge på skjønn. Så én ting er den ideelle verden vi kan ønske oss, virkeligheten kan ikke alltid være ideell. Vi får uansett glede over at vi får en forhåpentligvis fin bok.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Flash »

På nyere mynter er det klart vanskelig å angi en sjeldenhetsgrad. Siden katalogen går frem til 1814 har du ihvertfall unngått "problemet" med 2 øre 1968. Det er klart den er langt sjeldnere en de andre 2 ørene, men du kan allikevel plukke den opp omtrent når som helst bare du er villig til å betale den vanvittige prisen.

En database, eller løst innlegg som kan oppdateres mener jeg er en langt bedre måte å publisere priser på. Men jeg innser at det er vanskelig å holde dette oppdatert.

Jeg mener derfor denne boken burde vært trykt uten priser og overlatt prisingen til de to årlige katalogene vi har å velge mellom. Den er garantert et flott referanseverk, men som priskatalog vil den rimelig raskt være utdatert.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Olav K »

Jeg er jo i prinsippet enig med deg, men jeg ser at problemet med sjeldenhetsgrad fortsatt er der selvom man stopper ved 1814. HGC er som nevnt "idealet", men når det er sagt fungerer ikke databasen optimalt - for mange mynter mangler tilstrekkelige data, og oppdateringene er ikke kvikke nok. Coin-Archives er ofte mer pålitelig. Og dette gjelder antikke mynter, som omsettes på et verdensmarked (i all fall euro-amerikansk). Av norsk mynt omsettes vel 99% i Norge, mange på offenlige auksjoner hvor resultatene er lette å finne, men stadig flere på lukkede face-book grupper foruten de som går på formidlingskanaler som qxl, finn med mange flere hvor det ikke føres statistikk. Det er ganske vanskelig å si hvor mange 2 skilling 1686 som omsettes i løpet av et år, men mynthandlerne registrerer hva folk er villig til å betale på auksjon og det er en indikasjon på hvor stor etterspørselen er.
Nå går jo Handlerkatalogens siste utgave tilbake til 1670, så den vil fremover bli et viktig korrektiv til prisene i Gunnars T.'s bok. Så får vi bare ta inn over oss at prisene ikke skeet i sten, men indikative.
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Flash »

Ingen, selv ikke MEM, kan ha en full oversikt over alle omsetninger over disk, på auksjon, på nett, private handler osv. Sjeldenhetsvurderinger er selvsagt en vanskelig øvelse, finnes vel et par tråder på forumet som tar opp diverse systemer som brukes/er brukt opp gjennom tidene. Så noe eksakt system er vi nok enige om at det ikke er.

Men som nest beste løsning anser jeg et separat lite trykk med priser, som sikkert ikke vil bli oppdatert men som muliggjør dette. Ref f.eks Trosdahls og brødrene Kvists medaljekataloger. Vil vel også tro at Handlerkatalogen tetter det siste tidsgapet på litt sikt.

Men uansett er nok dette som sagt et referanseverk som kommer til å vare i mange år.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Olav K »

Nå har jeg fått en korreksjon fra Gunnar Thesen. I tillegg til prisantydninger, har han også sjeldenhetsvurderinger ("mer enn i noen annen bok om norsk mynt"). For de mest sjeldne vil vi også få opplyst hvor de som ikke er i privat eie befinner seg. Boken er lovet klar fra trykkeriet 25. november, og da kan vi gjette at den er å finne på auksjonen 28. og 29. november.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Olav K »

Og her er den:
Thesen NM FullSize.jpg
Thesen NM FullSize.jpg (90.99 KiB) Viewed 1991 times
Kommer i neste uke, skal også selges på auksjonen neste helg. Når Magne Josenfsen også kommer med forhåndsbestilte (og -betalte!) eksemplarer til OMGs auksjon begynner vi å få en kvalitetsdekning av norsk mynt fra senmiddelalder til nåtid. (Jeg regner da med jornkris' katalog fra 1814 med).
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by jornkris »

Jeg har nå vært i Oslo og kjøpt meg et eksemplar.
Jeg synes den er veldig bra, spesielt type / variant-oversikten over specie og markmynt. For skillingsmynter kunne jeg tenkt meg littfler varianter, jeg vet om flere som ikke er med.
Utrolig mange fine bilder det må ha tatt åresvis å samle inn, og mye spennende info.
Alle samlere av norske mynter burde kjøpe den.
User avatar
Stein Knutsen
Posts: 791
Joined: 27 Jan 2010 10:28
Location: Høvåg

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Stein Knutsen »

Ja har hatt denne noen dager og må især applaudere de meget bra bildene
Det å sette priser på unike eller ekstremt sjeldne mynter er trolig veiledende,
og gjort i beste mening gitt katalogforfatters omfattende befatning innen bransjen.
Her finnes også en oversikt over hvor en del av de særs sjeldne myntene befinner seg.
Alt i alt meget bra,men som hobbynumismatiker leter man jo alltid etter feil. :D
Uansett for samlere av Norsk mynt fra 1449-1814 er dette trolig det beste verket a.s.p
Konklusjon ANBEFALES
Hobby numismatiker på evig jakt etter ny kunnskap og viten
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”