Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Numismatisk forum
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Spicyspecie »

Hei folkens

Jeg har tenkt meg på OMH neste helg. Det står i katalogen at det vil være mulig å kjøpe denne på auksjon 61. Sist jeg snakket med Thesen forsto jeg det slik at den ikke ville bli klar. Er litt usikker på om det er katalogen eller informasjonen som jeg fikk av Thesen som er oppdatert? Noen som vet?

Flott med et slikt diskusjonsforum forresten

Kort om meg;
Jeg er en ung herremann som nærmer seg 40. Har vært en aktiv samler de 10-12 siste årene. Har samlet alt fra Oscar II til dags dato (mangler noe gull) Har de siste årene konsentrert meg om svenske perioden men aller mest dansketiden og da spesielt speciedalere og mark (4 mark)

Håper jeg kan finne og få mye nyttig informasjon her i tiden som kommer :)
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by ha-rob »

Velkommen til forumet!

Jeg tror katalogen skal være klar. Hvis du går inn på OM's nettside og laster opp auksjonskatalogen, så finner du et bilde av den nye katalogen langt bak i auksjonskatalogen.
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by ha-rob »

Her er den.
nm1458-1814.JPG
nm1458-1814.JPG (75.39 KiB) Viewed 4676 times
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by bengt »

Nope, den blir nok ikke klar tror jeg. Sist jeg var hos OM så var saken at Gullbekk var blitt syk og er på sykehus, og det er han som har kontroll på bildene. Tipper det drøyer en måned etter auksjonen før katalogen er klar.

Det kan selvsagt være at Thesen klarer det, så vidt jeg har hørt er alle teksten klar og ferdig korrekturlest, men det ser mørkt ut...
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by ha-rob »

Det var da som bare f... Hadde sett frem til å raske med meg et eksemplar neste helg.
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Hunter73 »

Jeg skal også til Oslo og om auksjonen og har aldri vært på en vanlig auksjon før.
Jeg er veldig spent på hvor fort det går og om man får med seg budene etterhvert eller er det vanlig å måtte selge huset etterpå :lol: :lol:
Fant ut at det går ca 2 objekter i minuttet, stemmer dette...
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by ha-rob »

Ja det stemmer vel noenlunde det, hvis de skal klare å holde tidsskjema. Vil anbefale deg å forberede deg godt. Bestem deg for hva du vil ha og hva du er villig til å betale. Hvis myntene du ønsker også er å få tak i andre steder f.eks. på nettet, så trenger du jo ikke å betale mer på OM-auksjonen enn det du får mynten for andre steder. Tror det er en tendens til at folk lett kan la seg rive med og byr overpris. Et eksempel har jeg fra ifjor. Da fikk jeg ikke tilslaget på mynten jeg ønsket. Så viste det seg at OM hadde samme mynt i samme kvalitet til langt lavere pris i nettbutikken sin. Den kjøpte jeg få dager etter auksjonen.
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by ha-rob »

Var på visningen til OM idag. Jeg spurte Thesen om katalogen, og ny dato for forventet utgivelse er 1. februar 09. Det var visst ikke veldig mye som gjensto, men Gullbekk var visst sykemeldt ut året, så de får ikke gjort noe mer før han er friskmeldt.
User avatar
gjere
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2008 17:42
Contact:

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by gjere »

å da var den katalogen tilbake der den har hvert de siste 10 ?

pratet med en lokal mynthandler for et par uker siden,å han fnøjs av meg da jeg nevnte at katalogen skulle komme ut på OM auksjonen.
var bare å tru om igjen sa han,for det preike hadde han hørt i en 10 års tid.

får vel stille meg i rekken bak denne mynthandleren,å andre som har sagt det før han.
jeg trur det når jeg ser det.

er det ikke bedre nesten,å la dialogen om en slik katalog ligge brakk.
inntil den faktiskt har en utgivelses dato,da en dato som er spikret ?

for er jo ikke bra for noen det,at mynthandlere ikke trur på det som blir sagt om slikt lenger.
blir jo til slutt litt ulv ulv.
Gjere og Freke vert metta av geirhæve fræge herjafar ; men av vin våpengjæve Odin altid lever !
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by bengt »

Da er jeg redd Thesen faller for fristelsen å justere litt avhengig av resultatet fra auksjon 61 - og da har vi det gående igjen ja...
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Kjetil Kvist »

Det er fryktelig vanskelig å sette punktum når man skal selge boka til numismatikere. Jeg har utgitt et par små greier selv, og du verden, folk er fornøyd, men så er det alltid noen som mener at det og det ikke er rett, og at det ikke var slik, men sånn. Det kan være ganske frustrerende. Jeg gjetter på at det vil bli det samme med denne katalogen: De aller fleste vil bli godt fornøyd, men så er det noen som mener at den typen ikke er så sjelden, og at den andre typen burde vært satt høyere i pris. Jeg har stor forståelse om denne boka ikke kommer før kanskje etter neste auksjon...
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by holofire »

Vel en kan jo la det gå i det vide og brede for auksjoner er det hele tiden, men en gang bør denne ut så vi har en viss pekepinn!

OM har jo ikke bare 1 auk i året og må han vente etter denne så etter neste og da er det neimen ikke lenge til en deretter.. nei Thesen får nok gire om å selge denne på auken eller gjøre den klar til å bli pakket inn under julegrana :lol:
User avatar
gjere
Posts: 52
Joined: 09 Sep 2008 17:42
Contact:

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by gjere »

sitter med et spørsmål svirrende i hodet her.

grunnen til at boken ikke kommer,er fordi noen som er på sykehus sitter på bildene å at den ikke er korrekturlest.

hva da med de utgavene som alt er laget ?

det finnes da virkelig et bilde av den her,så en bok finnes jo.

å om det er feil angående sjeldenheten på enkelte objekt,så vil jo det altid alikevel hvere et galt nummer som finnes.
for mynt har jo blitt smeltet om,å faktiskt blitt kastet på søpple fyllingene.

se bare på katalogen norges mynter også.
finnes jo feil der,som faktiskt går igjen hvert år uten at noen gjør noe som helst med det.
å folk er da faktiskt fornøyde.
for en slik bok,vil jo aldri kunne bli noe fasit uansett.
for mynt forsvinner,å mynt blir å faktiskt funnet under torven.

nei,de burde se å gi ut denne boken.
uten at alt for mange skal gå rundt å fnyse av de.
er jo helt tragiskt å høre alt som blir sagt om denne utgivelsen,som det har hvert prat om i så mange år.
Gjere og Freke vert metta av geirhæve fræge herjafar ; men av vin våpengjæve Odin altid lever !
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by Flash »

Dette er vegring. Få den ut!
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Katalog - Norsk Mynt i Dansketiden

Post by jornkris »

Jeg hadde jo håpet at den kom snart fordi det er en bok jeg har lyst på.

Jeg har alikevel forståelse for at det tar litt tid. Det er vel endel jobb å utgi en slik bok og Thesen har en butikk og et auksjonshus han må ta seg av og gullbekk har vel endel å gjøre på universitetet.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”