Samlerhusets historie

Numismatisk forum
Post Reply
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Samlerhusets historie

Post by Thomas B »

Som alle andre samlere med litt kunnskap misliker jeg hvordan Samlerhuset selger de overprisede produktene sine via tvilsom reklame.
Jeg fant en fin blogg med endel om del, der står det litt om historien og forretningsfilosofien deres.
http://numismatikk.blogg.no/1284066810_ ... _til_.html

Alle inkludert samlerhuset sier at de startet opp i 1994, men dette myntbrevet ble utgitt av Samlerhuset i 1991.
http://www.samlerhuset.no/minnebrev-2-1 ... v-v-s-dod/
Hvordan kan det ha seg? Noen som vet noe mer om historien deres?
Numismatikk
Posts: 42
Joined: 08 Sep 2010 15:09

Re: Samlerhusets historie

Post by Numismatikk »

Når samlerhuset kan lage bilder av ikke eksisterende mynter, så kan de vel lage myntbrev fra tiden da de ikke eksisterte!

http://numismatikk.blogg.no/1285158189_ ... perte.html - her har de laget en bilde av en mynt som ikke eksisterer!
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Samlerhusets historie

Post by Myntsamleren »

Etter å ha funnet suksessoppskriften ble Olympisk Samlerservice omdannet til Samlerhuset i 1994
Det ble trolig utgitt av Olympisk Samlerservice som var det tidligere firmanavnet ?
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Samlerhusets historie

Post by Myntsamleren »

Jeg tok en titt på Calle's Myntbrev oversikt:
http://home.online.no/~cbache/myntbrev/SH_MB2.htm
Der bekreftes det at SH har utgitt dette i 2001.

Da jeg fikk se at verdien av dette skal være 2.600 kroner satte jeg Pepsi'en i halsen :shock:
Jeg ville aldri gitt mere enn 100 kroner for noe slikt. Hvor kommer denne syke prisen fra ?

Så oppdaget jeg til slutt at SH selv skal ha 6000 kroner for det :shock: :shock:
Kan noen vennligst forklare meg hvorfor dette er verdt mere enn en hundrelapp ?
Er dette det groveste eksempel på overprising vi noen gang har sett ?
Det bør kanskje lages en egen tråd om dette.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Samlerhusets historie

Post by Myge »

Som alle andre ting det samles på, er de første utgivelsene vanligvis mer verdifulle for samlere enn de seneste.
User avatar
KingO
Posts: 220
Joined: 12 May 2009 14:32

Re: Samlerhusets historie

Post by KingO »

Myge wrote:Som alle andre ting det samles på, er de første utgivelsene vanligvis mer verdifulle for samlere enn de seneste.
Bortsett fra at myntbrev er noe kunstig, konstruert tull...(som jeg aldri har forstått meg på...)
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Samlerhusets historie

Post by Myntsamleren »

Dette er ikke det første myntbrevet i rekka, det er det andre.
Hva er det som har noen verdi på dette brevet da ?
Frimerket og mynten er ingenting verdt. Er det brevet med nummerstempelet da ?
Et opplag på 4200 eksemplar kan heller ikke gjøre dette verdiløse brevet til en sjeldenhet.

Nei, dette er helt hinsides all fornuft og det grovest overprisede produkt jeg noen gang har sett.
Thomas B
Posts: 293
Joined: 11 May 2009 11:18

Re: Samlerhusets historie

Post by Thomas B »

Disse myntbrevene må da være utrolig enkle å forfalske., en scanner, en skriver, en mynt til tretti kroner, et frimerke til ti kroner og en halvtimes arbeid.
Forøvrig en boble som holder på å sprekke.

Har nå hørt at det var enda et selskap som var forløperen til Svindlerhuset, Norsk Samlerservice AS.
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Samlerhusets historie

Post by brafin »

Bare en betraktning: Jeg sitter med en "haug" av dokumentasjon fra tidligere tider. Dette etter å ha kjøpt/erhvervet noen samlinger de siste ca.8 år bla. fra mange ulykkelige kjøpere/eiere av div objekter fra et " kjent hus". Har bla. funnet nr 1 fra 1997 av " Verdt å samle".Utgiver har pb. 53, 1415 Oppegård som adresse. Redaktør den gang var Alf G.Andersen.

I dette bladet annonserer Samlerhuset bla. for at man kan få kjøpt Verdens Største Sølvmynt "Kookaburra" (1kg)1997 fra Australia for kr. 2475,-

25 kr, 1970 kan kjøpes for kr 69,

Eidsvolds menn på historisk sølvmedalje kan kjøpes for kr 195,- ( ordinær pris kr 395,-)

Forøvrig mange "gode tilbud" i samme blad, og ja i dag 13 år senere med dagens sølvpriser ?
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Samlerhusets historie

Post by Knugen »

brafin wrote: Forøvrig mange "gode tilbud" i samme blad, og ja i dag 13 år senere med dagens sølvpriser ?
1 KG sølv i jan/feb 97 kostet ca. 1000 kroner.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”