Nye norske mynter med både norsk og samisk tekst?

Numismatisk forum
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Nye norske mynter med både norsk og samisk tekst?

Post by Myge »

kråkerøy wrote:Betaler ikke samene mest med reinsdyr?
Et motiv av reinsdyr, eller noe annet fra samisk kultur ville vært bedre.

Samisk språk er det vel så få som forstår at det bare vil forvirrre.
Jeg har prøvd å samle Reinsdyr i HB-album, blir veldig fort fullt.
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Nye norske mynter med både norsk og samisk tekst?

Post by kråketoppen »

Mineline wrote:
kråkerøy wrote:Betaler ikke samene mest med reinsdyr?
Et motiv av reinsdyr, eller noe annet fra samisk kultur ville vært bedre.

Samisk språk er det vel så få som forstår at det bare vil forvirrre.
Enkronen kan ha bilde av et reinsdyr og 5kronen 5 reinsdyr ?
Skulle ikke kunne misforstås av noen ..

mineline
Den var god :D Ti reinsdyr er en tipi og hundre tiper er en lavo osv...
User avatar
PENGEBINGEN
Posts: 545
Joined: 27 Aug 2010 02:30
Location: Molde

Re: Nye norske mynter med både norsk og samisk tekst?

Post by PENGEBINGEN »

Artig unyttig diskusjon her :lol: Vi kan jo også ha egne mynter for andre grupper i vårt samfunn også da? Mynter for venstre- og høyrehendte, mynter for lovlydige og kriminelle, utenlandske asylsøkere, bønder, dresskledde, folk med skarre-R, eller typiske fotball-fans (som kanskje er en større gruppe enn samene), og ikke minst politisk korrekte mynter til bruk som propaganda. Samt mynter med blindeskrift, mynter for hørselshemmede, hjerteopererte og alle eldre med dårlig syn må ha mynter med større skrift på. Men samene kan få mynter de også. Med reinsdyr på.
Steinar fra Molde.
Noe over middels interessert i mynter og alle slags betalingsmidler.
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Nye norske mynter med både norsk og samisk tekst?

Post by Knugen »

Faktisk enig med Willy Amundsen fra FRP i denne saken, særbehandling av noen skaper kun sjalusi og distanse mellom de som mottar særbehandling og resten som spør seg om hvorfor?.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Nye norske mynter med både norsk og samisk tekst?

Post by vemod »

Tror mye hadde vært annerledes om 5-øren 1958-1973 hadde vært prydet med et reinsdyr, i stedet for den turistvennlige, kommersialiserte elgen (jfr. klistremerker på tyske bobiler/campingvogner etc).

Bevisstheten om samene hadde kanskje - via reinsdyret - sneket seg gradvis inn hos oss guttungene, som konkurrerte i å kaste på stikka med disse myntene. Kanskje noen av oss kunne fått gode råd av de eldre i familien, og innføring i eldre shamanistiske ritualer, slik at vi kunne manipulere potten i vår favør.

Ja, kanskje hadde vi på Østlandet plutselig følt en sterk trang til å lære et nytt eksotisk språk, gå litt mer "back to the nature" - kanskje begynne litt i det små med et par rein, som et alternativ til sommerjobbene på sagbruket.... Runebommen hadde sikkert gått inn i musikkundervisningen allerede på barnetrinnet.

FRP-politikerne hadde sikkert kranglet om beskatning av reinsdyr på samme måte, og de hadde sikkert forlangt skattelette på snøscootere - men alt i alt tror jeg tror jeg dette hadde bidratt til litt mindre sneversynthet overfor andre folkegrupper. (Vi skal huske på at FRP-folk også er mennesker, lengst inne. De lærer, de også, selv om de trenger litt flere repetisjoner).

TV-serien "Ante" og "Saamid Ædnan" var nok et skritt i riktig retning av Snik-finnmarkisering, men 5-øren ville hatt en bredere appell.

Som et plaster på såret, kan vi gjeninnføre 5-øren med samisk motiv. Den burde trygt regnes for å være en eksotisk valuta i 2010 - og vil også motvirke den jevne misunnelsen overfor alle subsidiene nordover.
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye norske mynter med både norsk og samisk tekst?

Post by Ask »

Jeg synes en oppsplitting i bokmål/riksmål, nynorsk og samisk ville føre til en unøvendig økning i antall utgivelser som bare fører til at samlerne blør. Etter min mening bør man tvert imot avskaffe nynorsken og gå tilbake til en myntrekke med kun bokmål.

Mvh. Ask
User avatar
Stig Westerhus
Veteran
Posts: 1274
Joined: 24 Aug 2008 11:34
Location: Trondheim

Re: Nye norske mynter med både norsk og samisk tekst?

Post by Stig Westerhus »

Ask wrote:Jeg synes en oppsplitting i bokmål/riksmål, nynorsk og samisk ville føre til en unøvendig økning i antall utgivelser som bare fører til at samlerne blør. Etter min mening bør man tvert imot avskaffe nynorsken og gå tilbake til en myntrekke med kun bokmål.

Mvh. Ask
Støttes!
Stig Westerhus
Hovedområder; Norge, Både årgangsmynter, varianter, forfalskninger og kopier.
Andre områder; Danmark, Sverige, Island, Grønland og Tranquebar.
Nye samleområder; US Silver eagle og US Philippines

Formann i Trøndelag Numismatisk Forening
Følg Trøndelag Numismatisk Forening på Facebook
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye norske mynter med både norsk og samisk tekst?

Post by Kjetil Kvist »

Ask wrote:Jeg synes en oppsplitting i bokmål/riksmål, nynorsk og samisk ville føre til en unøvendig økning i antall utgivelser som bare fører til at samlerne blør. Etter min mening bør man tvert imot avskaffe nynorsken og gå tilbake til en myntrekke med kun bokmål.

Mvh. Ask
Fullstendig uenig. En av årsakene til at det er dårlig mer rekruttering til myntsamling for tida er at den eldste mynten i sirkulasjon er fra 1994. Da jeg var mindre kunne jeg finne mynter tilbake til 1920-åra. De massive utgivelsene i USA tyder også på at dersom man utgir flere ulike sirkulasjonsmynter, så stimulerer også det interessen for myntsamling. Og ... du blør ikke på grunn av en ny 10-krone.

Så dersom man redesignet myntrekka, så er jeg sikker på at vi ville fått flere samlere.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye norske mynter med både norsk og samisk tekst?

Post by Ask »

Kjetil Kvist wrote:
Ask wrote:Jeg synes en oppsplitting i bokmål/riksmål, nynorsk og samisk ville føre til en unøvendig økning i antall utgivelser som bare fører til at samlerne blør. Etter min mening bør man tvert imot avskaffe nynorsken og gå tilbake til en myntrekke med kun bokmål.

Mvh. Ask
Fullstendig uenig. En av årsakene til at det er dårlig mer rekruttering til myntsamling for tida er at den eldste mynten i sirkulasjon er fra 1994. Da jeg var mindre kunne jeg finne mynter tilbake til 1920-åra. De massive utgivelsene i USA tyder også på at dersom man utgir flere ulike sirkulasjonsmynter, så stimulerer også det interessen for myntsamling. Og ... du blør ikke på grunn av en ny 10-krone.

Så dersom man redesignet myntrekka, så er jeg sikker på at vi ville fått flere samlere.
Ikke så sikker der. En overgang til en ren bokmålsrekke ville jo forsåvidt også ha vært en redisigning.

Aldersproblemet vil nok være løst om en generasjon eller så. Da vil 1994 være riktig lenge siden. Dessuten vil vi vel oppleve et kongeskifte før eller siden.

Én ny tikrone blir sikkert overkommelig. Men tre myntrekker i Proof hvert år, en på bokmål, en på nynorsk, en på samisk utløser straks en tredobling av utgiftene for dem som samler slik. Og hvem vet om ikke Mynta etter hvert faller for fristelsen til å utgi tre eks av hver minnemynt. Ingen vet dessuten hvor lenge Norge holder seg til sin edruelige utgivelsespolitikk. De fleste europeiske landene er jo etterhvert blitt rene Samlerhus - røvere. Frankrike tar vel kaka med unyttige serier ( Jules Verne , Eventyr ). Gang det franske programmet med tre og du kan vinke farvel til en kompelttsamling.

Tror jeg er glad jeg holder meg i min lille tidsboble ( gullstandardperioden ) :wink:

Mvh. Ask
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Nye norske mynter med både norsk og samisk tekst?

Post by Kjetil Kvist »

Nå tror jeg vel at de franske Hello Kitty-myntene i sølv og gull var euro-myntenes lavmål...

Men realistisk: Det vil ikke komme tre parallelle myntserier med ulike navneformer. Det vil i høyden dreie seg om å enten ambulere navneformene på den myntrekka man allerede har, eller å fordele den på ulike valører. Det er også høyst sannsynlig at det ikke utgis komplette myntrekker i årene framover. I år preges det 3 mynter.

Det vil heller aldri komme tre parallelle minnemynter med ulike målformer.

Det er greit å trekke et argument ut i det absurde for å understreke et poeng, men det kan være verdt å holde seg til det vi i alle fall vet om norsk myntpolitikk siden 1995: Det kommer få utgivelser, og salget går trådt.

Min prinsipielle holdning er at det bør komme en redesignet 1-krone, 10-krone eller 20-krone hvert år, og at den bør være mulig å kjøpe i sølv og gull også. Komplett samling? Hvorfor det? Da kan man jo like gjerne samle frimerker.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye norske mynter med både norsk og samisk tekst?

Post by Ask »

Kjetil Kvist wrote:Nå tror jeg vel at de franske Hello Kitty-myntene i sølv og gull var euro-myntenes lavmål...
hehe... spør min datter ( 3 år ) :lol:

Sikkert off - topic, men finnes det Hello Kitty dasspapir ?

Nei, vi får vente og se hva barna våre vil kaste på stikka med om noen år. Personlig håper jeg som sagt på litt uniformitet.

Mvh. Ask
User avatar
ramazotti
Posts: 2786
Joined: 23 Mar 2009 23:43
Location: Norge

Re: Nye norske mynter med både norsk og samisk tekst?

Post by ramazotti »

"Æ veit ikkje ka æ vil ha,men æ vil ha det nu"
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Nye norske mynter med både norsk og samisk tekst?

Post by Ask »

Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”