Om fine ord og forventninger

Numismatisk forum
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Om fine ord og forventninger

Post by Lagrinn »

Slike ord vektlegger jeg lige mye som "verdifulle samler mynter i sølv" på finn.no, som er priset til 23000kr eller bud over menn er verdt ca 2300kr.
Jeg blir rett og slett irritert over den ordbruken, så irritert at jeg ikke bruker det i mine auksjoner selv, selv om det er medaljer som er 100% strøkne.

Jeg får svert liten tillit til en slik selger når det står f.eks høykvalitetsmynt og det som møter meg på bildet er en vanlig kv1

Slike ord burde brukes svært sjelden vill jeg si, mann får oppgi kvalitet eller skrive by etter bildet, også kan mann legge til flott på kv0/01 og høykvalitetsmynt på en kv0 mynt, og prakt håper jeg ingen begynner og kødde med, får bruker mann ordet prakt så skal jaggu mynten vere prakt også.

Men det som er enda verre er DEM SOM ALLTID SKRIVER MED CAPS LOCKEN PÅ FORDI JEG TRENGER ALL OPPMERKSOMHETEN IFRA HELE VERDEN mens jeg sitter igjen med en følelse av at det sitter en brautende slesk type i andre enden som mangler både oppdragelse, folkeskikk og nettikette (store bokstaver på nettet er ikke en tydeligjøring/uthevelse av dine meninger, men blir veldig ofte ansett som roping/skriking og det er jeg ingen tillhenger av, skal du utheve noe, bruk fet skrift eller kursiv)

Ferdig prata
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Om fine ord og forventninger

Post by vivavegas »

Lagrinn wrote:Men det som er enda verre er DEM SOM ALLTID SKRIVER MED CAPS LOCKEN PÅ FORDI JEG TRENGER ALL OPPMERKSOMHETEN IFRA HELE VERDEN mens jeg sitter igjen med en følelse av at det sitter en brautende slesk type i andre enden som mangler både oppdragelse, folkeskikk og nettikette (store bokstaver på nettet er ikke en tydeligjøring/uthevelse av dine meninger, men blir veldig ofte ansett som roping/skriking og det er jeg ingen tillhenger av, skal du utheve noe, bruk fet skrift eller kursiv)
Ferdig prata
Er det lov med store bokstaver i overskriften!!!???

Følte meg litt truffet her. MEN jeg bruker kun store bokstaver i overskriften.

Forøvrig synes jeg det er greit å bruke store bokstaver når man skal utheve noe i teksten. Akkurat som jeg gjorde i setningen over. Ikke alle forum rundt omkring på nettet som har brukervennlige funksjoner for å få fet/understreket tekst, slik at jeg har vent meg til å bruke store bokstaver når jeg skal understreke noe.

Uten at jeg skal være noen dommer i nettikette, så mener jeg det er lov til å bruke store bokstaver litt her og der en gang iblandt. Det var vel en "gammel" regel når det gjelder nettikette, men nå er det vel få/ingen regler igjen føler jeg. Man skriver jo lange innlegg/setninger uten avsnitt, komme/punktum og mange skriver dialekt, SMS-språk etc. etc.

Men ikke misforstå, jeg er helt enig i at det er en uting å skrive alt i store bokstaver, men synes også det kan bli litt feil andre veien at man ikke kan skrive noe med store bokstaver. På samme måte som en avis/reklame ofte bruker store bokstaver når de skal fremheve ett budskap.

Men dette ble delvis litt OT.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Om fine ord og forventninger

Post by vivavegas »

Denne er jo litt morsom sånn sett (evnt. tragisk).
http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=6 ... 216#p51216

Se innlegget 08 Sep 2010 13:30.
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Om fine ord og forventninger

Post by SaccoMan »

vivavegas wrote:Denne er jo litt morsom sånn sett (evnt. tragisk).
http://samlerforum.no/viewtopic.php?f=6 ... 216#p51216

Se innlegget 08 Sep 2010 13:30.
Hva er det som er tragisk med dette innlegget?
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Om fine ord og forventninger

Post by vivavegas »

SaccoMan wrote: Hva er det som er tragisk med dette innlegget?
Synes det er ganske morsomt (evnt. tragisk) at det går an å skrive en såpass lang setning uten stor bokstav, komma/punktum.

Når det er sagt så må man også huske på at de fleste er enig i at internett er nettopp internett, man skal ikke ha samme formelle krav og ikke nødvendigvis samme høye språklige krav som man har i ett forretningsbrev.

Litt slurvefeil, både når det gjelder språklige, tegnsetting etc. er etter min mening godtatt.
Last edited by vivavegas on 09 Sep 2010 14:09, edited 1 time in total.
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Om fine ord og forventninger

Post by storbrum »

Jeg sliter med dyseleksi, lese og skrive vansker, feil orbruk osv. Da bør jeg vel være untatt disse strenge reglene?

Kan jeg da kalle en pen 1+ mynt for pen? uten å bli rakka ned på? :lol:
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Om fine ord og forventninger

Post by Lagrinn »

storbrum wrote:Jeg sliter med dyseleksi, lese og skrive vansker, feil orbruk osv. Da bør jeg vel være untatt disse strenge reglene?

Kan jeg da kalle en pen 1+ mynt for pen? uten å bli rakka ned på? :lol:
Jeg vill helt personlig si nei, dette kan vere missvisende, mener du at en oscar 2kroning i 1+ er en pen mynt? (kvalitetsmessig altså)
Det finnes jo endel av disse i 01 og oppover.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Om fine ord og forventninger

Post by vivavegas »

Trur storbrums innlegg burde ledsages med ett lite ironivarsel (smiletegnet var nok ett lite hint). Hvis det da ikke er dobbeltironi og at også Lagrinns innlegg er ironi.
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Om fine ord og forventninger

Post by storbrum »

hehe, riktig vivegas :-)

Neida, jeg prøver å unngå å skrive pen flott osv, fordi jeg har lært av mange veteraner her inne at det lønner seg ikke.

Har man så gode bilder på auksjonene sine som di beste har her inne, er det vel ikke problem å kalle mynt både det ene å andre, men å kalle en mynt som er grå å trist for pen passer seg ikke, da er det vel bedre å si du selger en grå trist mynt :-)

Du skal ha gode bilder for å rettferdigjøre betegnelsen flott, vakker , meget pen osv..
kvalitet setting vil vi vel aldri bli helt enige på, selv om vi i utgangspunktet bruker samme skala.

Det er vel kvaliteten vi snakker om å ikke mynt type.

Begynner man å tenke på andres kvalitets grader som fine very og x fine, så kan vel også vi kalle mynter i 1+ for flott :-) noe vi ikke gjør håper jeg...
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Om fine ord og forventninger

Post by Arve »

Jeg stoler mer på en selger som bruker betegnelsen sliten mynt enn en som bruker betegnelsene flott, pen eller høy kvalitet.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
Elgen
Posts: 306
Joined: 29 Oct 2009 17:18

Re: Om fine ord og forventninger

Post by Elgen »

Det er nok heller selgeren som er sliten. Jeg har ennå ikke sett en sliten mynt. En slitt derimot....
Knugen
Posts: 1167
Joined: 09 Aug 2009 19:58
Location: Oljehovedstaden i Europa

Re: Om fine ord og forventninger

Post by Knugen »

Arve wrote:Jeg stoler mer på en selger som bruker betegnelsen sliten mynt enn en som bruker betegnelsene flott, pen eller høy kvalitet.
Jeg kjøper mynten jeg driter oppi adjektiver i beskrivelsen. Eneste jeg tar med meg fra beskrivelsen er remarks om det skulle være noe spesielt med mynten, resten ser man selv på bildene.

Og hvis selgeren har så ubrukelige bilder at det ikke er mulig å se noe så trenger man ikke å by.

Syns folk kan skrive høy kvalitet på alle 1- mynter og lav kvalitet på 0 mynter så får vi litt show. De det går utover er de som kun kjøper kvalitetsvurderinger og stoler blindt på de (ikke gidder å se på bildene engang).
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Om fine ord og forventninger

Post by Arve »

Hadde alle hatt like presis beskrivelse av objektene sine som dette så hadde det ikke vært noe problem. :wink:
http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/my ... 618017428/
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
skakke
Posts: 88
Joined: 17 Mar 2009 15:01
Contact:

Re: Om fine ord og forventninger

Post by skakke »

Interessant diskusjon dette.

For oss som samlar antikke myntar, er nok den slags retorikk meir vanleg å forholda seg til. Me møter ofte subjektive uttalelsar som "Dramatic chariot scene", "Artistic dies" og "Interesting style" på dei store respekterte aksjonane. Her og blir det diskutert om kva som er riktig. Når nokon f.eks beskriv ein mynt som "Best style", kan det jo stilla spørsmål til kva som gjer denne stilen best. Er ikkje det ein subjektiv obeservasjon?
Eg forstår at i eit samleområde der myntar sjeldan har andre faktorar enn sjeldanhet og teknisk kvalitet som parameter for kor ettertrakta objekta er, så vil slike adjektiv bli litt fattige. Kanskje patina er ein ting som er felles for årgangsmynt og antikk mynt? Nokre har fokus på dette, andre ikkje. Når ein kikkar på ein del dalar- og skillingsmynt, synes eg at preginga ofte er noko som gjer dei ulike utgåvene interessante. Her er det ulik grad av feil på blankettar og variasjon innan kor god preginga er. Kanskje dette kan vera ein ting som går inn under beskrivelsar som "Fin mynt"?

Mvh
Jan Terje Rafdal
Jokerman
Posts: 117
Joined: 06 Jun 2009 14:06

Re: Om fine ord og forventninger

Post by Jokerman »

Arve wrote:Jeg stoler mer på en selger som bruker betegnelsen sliten mynt enn en som bruker betegnelsene flott, pen eller høy kvalitet.
Men hvilken kjøper du da ???
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”