Abraham Lincoln dobbelt jubeleum 2009

Numismatisk forum
Post Reply
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Abraham Lincoln dobbelt jubeleum 2009

Post by karstkri »

Neste år er det 200år siden Abraham Lincoln ble født og den anleding gir US- mint ut en jubeleums dollar i sølv .

Link : http://www.usmint.gov/mint_programs/com ... hamLincoln" onclick="window.open(this.href);return false;

Det andre jub. er at 1 centen i hundre år har hatt samme motiv av Lincolen på mynten, og det må veld være verdensrekord med samme mottiv i hundre år ?
I den anlednig gir US- mynt ut 4 forskjellige 1cent med forskjellig motiv fra Lincolns liv.

Link : http://www.usmint.gov/mint_programs/lin ... /index.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;

karstkri
karstkri
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Abraham Lincoln dobbelt jubeleum 2009

Post by Flash »

Flotte, kan sikkert få dem fra Samlerhuset til 5 dobbel pris etter hvert.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Abraham Lincoln dobbelt jubeleum 2009

Post by karstkri »

Ja du har nok helt rett.De er jo eksperter til å koke suppe på spiker og gråstein. Jeg synses
SH myntbrev er et godt eksempel, de tar en fansy konvolutt og nummrer den og setter inn en mynt med verdi 10kr og plusser på med to fimerker med ca samme verdi, og vips så kan de selge den til flere hundre kroner . De første myntbrevene ser jeg går for over 1000kr?????

karstkri
karstkri
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Abraham Lincoln dobbelt jubeleum 2009

Post by SaccoMan »

Er da strengt tatt ikke nødvendig å kjøpe disse via Galehuset eller fra mynthandlere. Kan bestilles direkte fra US Mint som privatperson. Går noen flere sammen så sparer man også porto og vips så er mynten i hus til en overkommeliog pris :D
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Abraham Lincoln dobbelt jubeleum 2009

Post by bengt »

Stikkordet her er "eBay".
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Abraham Lincoln dobbelt jubeleum 2009

Post by SaccoMan »

Fasiten er vel egentlig: Kjøp mynten(e) hvorsomhelst, bare ikke fra Galehuset :D
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Abraham Lincoln dobbelt jubeleum 2009

Post by Kjetil Kvist »

Jeg ser fram til dette jubileet. Det er tydelig at amerikanske mynthandlere forbereder seg også, og Lincoln-cents fra 1909 stiger i pris. Det gjelder særlig gode kvaliteter som MS64RD og oppover.

Uansett: eBay er et fint sted å plukke opp moderne minnemynter, selv om mange selgere sender til US only.

Forøvrig er Lincoln-centen ikke verdens lengstlevende myntmotiv. Flere av de sveitsiske sirkulasjonsmyntene har hatt samme motiv siden 1875.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Abraham Lincoln dobbelt jubeleum 2009

Post by MarkusLømo »

Kjetil Kvist wrote: Forøvrig er Lincoln-centen ikke verdens lengstlevende myntmotiv. Flere av de sveitsiske sirkulasjonsmyntene har hatt samme motiv siden 1875.
Ja, det kan jeg skrive under på. For et par år siden kjøpte jeg en sveitsisk franc fra 1876 og da jeg skulle plassere den i albumet var motivet prikk likt en tilsvarende fra 1988. Metallet er endret, da, så de kvalifiserer som forskjellige typer.

Er Lincoln-centen den lengstlevende typen, tro? Noen som vet?
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Abraham Lincoln dobbelt jubeleum 2009

Post by ZZzzz »

Kinesiske Cash blir vel regnet som den mynttypen som har eksistert lengst?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Abraham Lincoln dobbelt jubeleum 2009

Post by Kjetil Kvist »

MarkusLømo wrote: Er Lincoln-centen den lengstlevende typen, tro? Noen som vet?
Nei, det er den ikke. Mynten har gått gjennom flere endringer. Wheat-back kom først med signaturen VDB, senere uten. Dessuten fikk den Lincoln Memorial på baksiden fra 1968.

Metallet har også endret seg, idag er det vel en kobberbelagt sinkblankett som er grunnlaget. Tidligere var det bronse. Den ble også preget i sink-belagt stål under krigen, senere i en kobber-sink legering.

Kinesiske cash finnes også i utallige varianter, både med hensyn til legering, størrelse og innskrifter. Men når jeg tenker meg om så innførte de en 5 shu - Wu Shu - i 118 f.Kr. og denne mynttypen, med samme innskrift, var i bruk i alle fall fram til 700 e.Kr.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Abraham Lincoln dobbelt jubeleum 2009

Post by ZZzzz »

Kjetil Kvist wrote: Kinesiske cash finnes også i utallige varianter, både med hensyn til legering, størrelse og innskrifter.
Selve hovedtypen i kobber, selv om den varierer noe i størrelse, har eksistert i århundrer. Da med endring av kun keisertittel og evt. valør og/eller myntsted angitt på revers.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Abraham Lincoln dobbelt jubeleum 2009

Post by MarkusLømo »

Takk for svar, da ligger nok de sveitsiske ganske godt an til tittelen "lengstlevende type" allikevel. I alle fall den noe lengre tittelen "lengstlevende type med årstall". Noen antikke mynter beskrives jo å ha blitt produsert uforandret temmelig lenge. Cash-myntene vet jeg for lite om.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Abraham Lincoln dobbelt jubeleum 2009

Post by MarkusLømo »

ZZzzz wrote: Selve hovedtypen i kobber, selv om den varierer noe i størrelse, har eksistert i århundrer. Da med endring av kun keisertittel og evt. valør og/eller myntsted angitt på revers.
Endring av størrelse, valør eller keisertittel er vel en garanti for at det blir regnet som en ny type.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Abraham Lincoln dobbelt jubeleum 2009

Post by Kjetil Kvist »

ZZzzz wrote:
Kjetil Kvist wrote: Kinesiske cash finnes også i utallige varianter, både med hensyn til legering, størrelse og innskrifter.
Selve hovedtypen i kobber, selv om den varierer noe i størrelse, har eksistert i århundrer. Da med endring av kun keisertittel og evt. valør og/eller myntsted angitt på revers.
Jo, det er riktig. En tilsvarende linje finnes jo også i europeiske og amerikanske mynter, fra Joachimsthal til Carson City: Store og brede sølvmynter. Bare for å være litt pirkete ;-) Den muslimske dirhemen har jo også en lang historie, selv om innskriftene endret seg fra pregested til pregested.

Jeg tror Wu Shu-mynten er den lengstlevdene med samme type, men heller ikke den har en ubrutt historie. Typen er i alle fall enkel nok: Innskrift på hver side av hullet, og innimellom ulike små kjennetegn for å identifisere når den ble utmyntet. Den finnes forresten også i svært ulike størrelser, og i ulike metaller. De offisielle var likevel alltid i bronse.
Attachments
08021.jpg
08021.jpg (140.39 KiB) Viewed 1650 times
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”