Ditt nyeste kjøp

Numismatisk forum
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by karstkri »

2 siste.
Attachments
50cent1942(1).jpg
50cent1942(1).jpg (219.55 KiB) Viewed 2074 times
50cent1941(1).jpg
50cent1941(1).jpg (221.04 KiB) Viewed 2074 times
karstkri
User avatar
peroenge
Posts: 500
Joined: 13 Nov 2008 20:23

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by peroenge »

Karstkri, gratulerer med noen flotte mynter i toppkvalitet. Du er allsidig på samlerfronten. Morsomt det!
Per Olav E
Hovedsamleområde: Romerske mynter
Medlem i Norsk Numismatisk Forening
PS: Mine mynter oppbevares i bankboks.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by samler607 »

Den svenske 10 kr og den danske 10 kr 1909 ser jo nesten proof ut på bildene!
Har du lyst å dele kv?
Flotte mynter forøvrig!
Ask
Posts: 1224
Joined: 27 Oct 2009 13:59
Location: Huttaheiti

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Ask »

samler607 wrote:Den svenske 10 kr og den danske 10 kr 1909 ser jo nesten proof ut på bildene!
Har du lyst å dele kv?
Flotte mynter forøvrig!
De svenske 10 kr fra dette årstallet ser ofte ( eller til og med alltid ? ) slik ut. Lurer på om de ble preget med polerte stempler ?
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by karstkri »

samler607 wrote:Den svenske 10 kr og den danske 10 kr 1909 ser jo nesten proof ut på bildene!
Har du lyst å dele kv?
Flotte mynter forøvrig!
Kvalitet 0/01 på begge.Ser Skanfil har flere 1883 i samme kvalitet på storauksjonen sin.
karstkri
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by samler607 »

Hadde aldri tippet 0/01 på den svenske hvertfall. Den tok seg godt ut på bildet :-)
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by karstkri »

3 små Kinesere.Vunnet hos skanfil. Tre spesielle sedler med betegnelsen Custom Gold Unit fra 1930-tallet.
Attachments
3småkinesere.jpg
3småkinesere.jpg (89.52 KiB) Viewed 1922 times
karstkri
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by samler607 »

Skal si du samler variert.
Gratulerer så mye med nytt kjøp!
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by karstkri »

Takk for det. Må inrømme at jeg har problemer å begrense samlerområde-men sedler er mest for moro, plukker opp noen når jeg liker de, var også med info. om historien om de.
karstkri
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Trond i California »

Det var en god fangst paa myntmessen jeg besoekte denne helgen. Jeg legger ved bilder av tre av de beste kjoepene. To kroner 1898 har en fin, original patina, speciedaleren likesaa men desverre med et par riper. To kroner gevaer har flott original myntglans. Tar som alltid imot kommentarer. :D
Attachments
Combined SF.JPG
Combined SF.JPG (427.71 KiB) Viewed 1826 times
Combined SF 2.JPG
Combined SF 2.JPG (351.56 KiB) Viewed 1826 times
rega65
Posts: 987
Joined: 01 Dec 2009 14:13
Location: stavanger

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by rega65 »

Gratulerer med nyervervelsene... synes det er spennende med myntene du finner over there... (bor nok endel historie i de der).. :D
Medlem av Norsk Numismatisk Forening og Stavanger&Rogaland Myntklubb.
User avatar
Heb
Posts: 590
Joined: 10 May 2009 06:59

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Heb »

Gratulerer med nye fine tilskudd til samlingen din som vel må begynne å bli ganske omfattende! Har imidlertid en slags følelese av at du er litt heldig som er en av få "over there" som er interessert i norske mynter. Stemmer det, eller er det beinhard kamp om objektene?
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by Trond i California »

Heb wrote:Gratulerer med nye fine tilskudd til samlingen din som vel må begynne å bli ganske omfattende! Har imidlertid en slags følelese av at du er litt heldig som er en av få "over there" som er interessert i norske mynter. Stemmer det, eller er det beinhard kamp om objektene?
Takk for tilbakemeldingen, heb. Jeg har nok alle disse tre myntene I bedre kvalitet I min samling, saa de gaar inn I kategorien dubletter.

Angaaende markedet I USA er vel svaret at jeg er heldig OG det er hard kamp om norske mynter. Jeg bodde desverre I 10 aar I USA foer jeg kom paa ideen at det kunne vaere et godt sted aa lete etter norske mynter. Som mange andre laa hobbyen min brakk et paa ti aar. Markedet har nok endret seg en god del I den tiden, og jeg har merket de siste 5 aarene mens jeg har vaert aktiv at det blir mindre aa finne.

Generelt kan jeg si at gode norske mynter som oftest blir lagt ut paa auksjoner, nettopp for aa faa bedre pris ved aa gjoere det tilgjengelig for samlere i Norge. Neste poeng er at amerikanske mynthandlere har en lei tendens til aa vaere en grad av ifht norsk gradering. Det betyr at mange ordinaere norske 1+ mynter graderes og prises til 01. Siden pris forskjellen mellom disse gradene er stor paa norske mynter, finner jeg veldig ofte at mynter er grovt overpriset. Hvis jeg mener en 1+ er verdt $10 og selger krever $100 er det ganske haaploest aa engang starte pruting for aa si det slik.

Tilslutt er det minst 4-5 mynthandlere i USA som spesialiserer seg paa norske mynter, og disse kjoeper opp mye av det som dukker opp gjennom sitt nettverk. Desverre betyr det ofte at det er lite tilgjengelig for samlere som meg fra lokale mynthandlere. Jeg treffer ofte disse 4-5 konkurrentene paa myntmesser saa det kan vaere hektisk aa finne godbitene - eller beinhard kamp som du kaller det. Paa smaa locale myntmesser kan jeg vaere heldig aa ha mindre konkurranse fra de profesjonelle kjoeperene, men til gjengjeld er det jo da mindre varer tilgjengelig.

Jeg er heldig aa ha en jobb som krever en del reising og jeg bruker anledningen til aa jakte paa mynter mens jeg reiser. Fra tid til annen finner jeg gode kjoep, men det er desverre ikke slik at Speciedalerene ligger paa rad og rekke til en billig penge. De gamle mynthandlerene sier at det var slik for 30 aar siden, da kunne de kjoepe norske mynter utrolig billig i USA (paa den annen side var de jo ofte billig i Norge ogsaa den gang). Fikk forresten Speciedaleren 1865 som jeg nettopp laa inn bilde av meget rimelig etter norske forhold uten at jeg vil oppgi prisen.

Saa for aa oppsummere, det finnes mye norske mynter i USA men ofte desverre grovt overpriset. Fra tid til annen kan man finne gode kjoep (feks hvis de blir solgt som svenske), men med internet og eBay har mange mynthandlere desverre god innsikt i norske priser. De fleste mynthandlere her I USA vet at Norge er et sterkt land naar det gjelder mynter paa lik linje med Kina og Russland.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by grenl.har »

Har vunnet en uunnseelig strålebrakteat for noen uker siden, da av ukjent bakgrunn. (endel kantskadet)
Var på en ukes ferie på Tenerife. Istedenfor bok, hadde jeg tatt med forskjellige gamle NNF-nytt.
I nr. 4 2006 er det en artikkel om «Hansaforbundet en dominerende faktor i norsk økonomi i senmiddelalder» der finner jeg min lille brakteat en såkalt oksehodebrakteat fra byen Mecklenburg. Det viser seg når jeg leser artikkelen at av såkalte Kirkefunn i Norge, er disse myntene det er flest av fra Hansabyer. Av 913 mynt fra Hansabyer (8,6% av alle 10653 mynter) så var Oksehodebrakteaten vanligst med 597 mynter. Perioden 1380 til 1536 (reformasjonen) var det mynter fra Hansabyene som var vanligst (fortsatt på bakgunn av kirkefunn).
For å si det enkelt, denne mynten var kanskje den vanligste småmynt brukt i Norge på 1400 tallet. Kjøpt for rundt 120,-. Det er ikke så langt unna normalprisen for disse.
oksehodebrakteatMeckl.b..jpg
oksehodebrakteatMeckl.b..jpg (20.25 KiB) Viewed 1627 times
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1513
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Ditt nyeste kjøp

Post by mynt01 »

Pirat polet.
Image
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”