Kvalitet 0

Numismatisk forum
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Kvalitet 0

Post by karstkri »

Jeg lurer på av som kreves for å bruke kvalitet o. Jeg mener selv at mynten må vere topp uten stygge flekker og riper. Og ialfall om man skal gi full katalogverdi bør den være lyterfri, for hvis man skal selge den vill jo kjøper bemerke stygge flekker o.l.

Legger ut bilde av en 10øre som O.M skal ha full katalogveri av 10 øre 1912 .Katalogv. 1100kr
De har 4 eks. som de setter til 0. Men de ser ut til å ha ligget i en fuktig kjeller i årtier


Link : http://www.oslomynthandel.no/index.cfm? ... odSCatID=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Attachments
10øre1912.jpg
10øre1912.jpg (249.79 KiB) Viewed 2226 times
karstkri
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Kvalitet 0

Post by Alex R »

Dette er jo bare patina, det burde ikke ha noe å si på salgsverdien. Disse er jo forholdsvis uvanlige i kvalitet 0.

Jeg syns en 0 mynt kan ha flekker/riper så sant det ikke går veldig mye utover helheten. Slik hvis man har en usirkulert 5 øre med en flekk, ville jeg sakt Kval 0, med flekk(er)
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Kvalitet 0

Post by ha-rob »

Kvalitetsgraderingen sier noe om slitasjegraden. Patina, flekker, fingermerker, ol. påvirker ikke slitasjen, men det er klart at slik ujevn patina som vises på avbildet mynt, ikke er direkte pent ihvertfall ikke i mine øyne og kan selvsagt påvirke verdien selv om den ikke påvirker kvaliteten eller slitasjegraden. Ihvertfall for mindre sjeldne årganger, vil det kunne påvirke verdien noe.
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Kvalitet 0

Post by Hunter73 »

Helt enig med ha-rob, kvalitet går først og fremst på slitasje, Riper, rensing og kantskader trekker prisen ned men mynten er fortsatt kv 0.
Sitat fra Norges Mynter sine kvalitetsbetegnelser er Kv 0: Usirkulert mynt. Ny og uten slitasje, men på grunn av masseproduksjon ikke nødvendigvis absolutt perfekt.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Kvalitet 0

Post by Myge »

Jeg pleier ta utgangspunkt i Siegkatalogen sin forklaring på kv. 0 på norske mynter, som sier : "Det pointeres, at priserne på de norske øremynter i kval. 0 betinger, at mønterne er perfekt 0." de gangene jeg bruker den som prisliste.

Denne skriver følgende om kv. 0:

0=feilfri Unc=Uncirculated F.d.c.=Fleur de coin (de bruker uncirculated om kv. 0, noe som er verdt å legge merke til. Noen aktører bruker usirkulert om alle mynter fra 0 til 01.)

"Mønten har ikke været i cirkulation og er med fuldt møntskær, som med tiden kan blive en naturlig patina. Den skal være preget med gode stempler. Hvis mønten er præget med slidte stempler, bliver den "flad og uskarp". Den kan dog have enkelte småridser eller -hak, der fremkommer under utmøntning og transport. Såfrem mønten skal være helt uden småridser, "håndplukket", må der betales en højere pris."

Så det er ikke så helt ulikt Norges Mynter. Et av hovedproblemene med norske mynter, er at det er forskjellig preg på en del forskjellige årstall på samme valør, så en 2 kr 1885 kan gjerne være høyere gradert enn en fra 1892, selv om løven er mer slitt.

Jeg skulle gjerne hatt en oversikt over de forskjellige pregene. Sitter f.eks. nå med en 5 øre 1919 i jern gradert til 1+/01, men som har et svært flatt preg. Dette kommenteres da selvsagt i beskrivelsen, men for et utrent øye er ikke dette alltid noe en ser eller vet.

Myge
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Kvalitet 0

Post by vivavegas »

Problemet med slike mynter er jo at de ofte vil være veldig lik det som er en 1+ mynt.
Dvs. at med første øyekast så ser de like ut, pga. patinaen.

Dvs. at når man har 100 mynter som har en slik patina, så vil jo de aller aller fleste være 1, 1+ osv. Når det da kommer en slik mynt med patina som er kvalitet 0, så trur jeg den ofte da ikke vil være like lettsolgt ifht. en som er visuelt penere.

Jeg hadde personlig aldri klart og sette den til en kv. 0 mynt på egne salg, men lærer noe nytt hver dag og ser jo at det er jeg som har feil her.

I tillegg så kan jo også ting skjule seg under patinaen. Det er jo ikke uvanlig med slitasje ut mot randkanten f.eks.
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Kvalitet 0

Post by Hunter73 »

Leste en plass at de hadde problemer med sølv blandingen på 2 kronene i 85,87 og 88 så det kan være årsaken til at løven begynner å forsvinne allerede i 1+ kvalitet.
Har også lagt merke til at 50 ørene i Haakon VII sliter litt med "flat løve".
1 krone 1901 mangler ofte prikker i krona...
Men kvalitets vurdering av jern mynter skjønner jeg ikke.
Det sies at det er hvor kraftig preget er som setter kvaliteten men jeg har sett eksempler på 0/01 mynter med bedre preg enn 0 mynter...
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Kvalitet 0

Post by Alex R »

Jern tar jeg mest på fargen jeg da. Jeg har sett en 1918 5 øre i kvalitet 1, som hadde helt tydelig preg. Nesten like bra som kobber mynten. Så har jeg sett en annen i 0 som nesten ikke hadde noe preg.
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1991
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Kvalitet 0

Post by vemod »

Angående 2 kr. 1888 så blir vel løven slitt forholdsmessig mye tidligere her, pga. konkav blankett?
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Kvalitet 0

Post by Alex R »

det er det jeg har hørt også. Det samme gjelder også 2 øre 1919. Alle de toppeksemplarene jeg har sett har vært mer slitt på valørsiden.
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Kvalitet 0

Post by Hunter73 »

vivavegas wrote:Problemet med slike mynter er jo at de ofte vil være veldig lik det som er en 1+ mynt.
Dvs. at med første øyekast så ser de like ut, pga. patinaen.

Dvs. at når man har 100 mynter som har en slik patina, så vil jo de aller aller fleste være 1, 1+ osv. Når det da kommer en slik mynt med patina som er kvalitet 0, så trur jeg den ofte da ikke vil være like lettsolgt ifht. en som er visuelt penere.

Jeg hadde personlig aldri klart og sette den til en kv. 0 mynt på egne salg, men lærer noe nytt hver dag og ser jo at det er jeg som har feil her.

I tillegg så kan jo også ting skjule seg under patinaen. Det er jo ikke uvanlig med slitasje ut mot randkanten f.eks.
Kvalitetsvurdering av Haakon VII mynter kan være vansklig i forhold til feks. oscar II som har mye mere detaljer..
Du ser det på skarpheten i preget, skriften er godt opphøyd og detaljene skarpe, men kansje ikke helt perfekt på grunn av masseproduksjon.
Hadde du hatt 10 øringen på bildet i hånden sammen med en i kv 1+ hadde du sett soleklar forskjell til tross for mye platina, den har litt smuss også vil jeg si...
Kvalitetsvurdering krever en del erfaring for å bli god og på Haakon VII myntene kan jeg selv være litt usikker av og til...
Mvh Geir...
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Kvalitet 0

Post by Hunter73 »

Alex R wrote:Jern tar jeg mest på fargen jeg da. Jeg har sett en 1918 5 øre i kvalitet 1, som hadde helt tydelig preg. Nesten like bra som kobber mynten. Så har jeg sett en annen i 0 som nesten ikke hadde noe preg.
Er det den "sorte" jern fargen du ser på da eller?
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Kvalitet 0

Post by Alex R »

Virker nesten som de norske myntene bare får mindre og mindre detaljer. Si man starter med Carl XV specier, de var jo spekket med detaljer, så kom Oscar II, litt mindre detaljer, så H7 med enda mindre. Til slutt kommer jo Olav og Harald som omtrent er like flate i kvalitet 1 som i 0.
User avatar
Alex R
Posts: 2093
Joined: 09 Sep 2008 21:34
Location: Askim

Re: Kvalitet 0

Post by Alex R »

Ja, blåsort og glans. Så ser du på de høyeste punktene om det har flasset av svartfarge. Jern er jo kjempe hardt, og dermed vanskelig å slite vekk detaljene, så fargene er det letteste å ta dem på.

0 = Helt svart/blåsvart.
0/01 = Nesten helt svart, litt flassing på de høyeste punktene.
01 = Her vil man begynne å se den gråaktige stålfargen, men det er bra med glans igjen.
1+ = Kun litt svart farge igjen, svært lite eller ingen glans
1 = Omtrent helt stålgrå, mye hakk og riss.
1-= Her vil man begynne stor slitasje. Ikke noe svart igjen, og pleier også og være vanlig med rust her.

Dette er slik jeg oppfatter hvordan jern skal vurderes.
Må også presisere at pregsvakheter ikke går inn under kvalitetsvurderingen, men det vil være bedre priser på et bra preget eksemplar fremfor et dårlig preget.

Kan dette hjelpe litt?
User avatar
Hunter73
Posts: 122
Joined: 08 Nov 2008 09:37

Re: Kvalitet 0

Post by Hunter73 »

Alex R wrote:Virker nesten som de norske myntene bare får mindre og mindre detaljer. Si man starter med Carl XV specier, de var jo spekket med detaljer, så kom Oscar II, litt mindre detaljer, så H7 med enda mindre. Til slutt kommer jo Olav og Harald som omtrent er like flate i kvalitet 1 som i 0.
Helt enig med deg...
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”