2 kr. 1914 Mor Norge - ny type kopi?

Numismatisk forum
Samlerfrans
Posts: 26
Joined: 12 May 2010 10:46

2 kr. 1914 Mor Norge - ny type kopi?

Post by Samlerfrans »

Ser ut til at 2 kr. jub. 1914 nå også har blitt kopiert :(

Jeg fant bilder av dem på QXL Danmark, og har lagret et par av bildene og lagt ved her i dette innlegget. Ser ut som de er ganske bra laget?

Kineseren jobber seg tydeligvis sakte, men sikkert gjennom Norges Mynter-katalogen (om det er den samme produsenten her som de andre kopiene da?).
Attachments
2kr1914jub-kopi-1.jpg
2kr1914jub-kopi-1.jpg (180.36 KiB) Viewed 1834 times
2kr1914jub-kopi-2.jpg
2kr1914jub-kopi-2.jpg (144.8 KiB) Viewed 1834 times
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: 2 kr. 1914 Mor Norge - ny type kopi?

Post by Spicyspecie »

Sjekk Finn.no og vår aktive venn der også!
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: 2 kr. 1914 Mor Norge - ny type kopi?

Post by storbrum »

Jeg synes disse er stygge, ikke gode kopier...

Kvalitet? næææ det er simple kopier.

Merkelig synes jeg at di ikke lager kopi av en 0 eller 01 mynt...
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: 2 kr. 1914 Mor Norge - ny type kopi?

Post by madsemann »

storbrum wrote:Jeg synes disse er stygge, ikke gode kopier...

Kvalitet? næææ det er simple kopier.

Merkelig synes jeg at di ikke lager kopi av en 0 eller 01 mynt...
Ja jeg må si meg enig i det! Jeg tenker som så at skal jeg noen gang kopiere noe, ja da vil jeg gjøre det bedre eller minst like godt som orginalen, ikke lage noe halvveis liksom :roll:
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: 2 kr. 1914 Mor Norge - ny type kopi?

Post by kråketoppen »

Det som gjør meg ekstra mistenksom,er at alle ser helt like ut i slitasje for de aller fleste mynter har ikke den helt samme slitasjen. Har ikke sjekket opp mot ekte eller bilde fra katalog mht .bokstaver/årstall. Kinamannen tar jo i utgangspunktet sine forfalskninger ut ifra en orginal
mynt, tror jeg.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 2 kr. 1914 Mor Norge - ny type kopi?

Post by Kjetil Kvist »

Dette må undersøkes nærmere.

Såvidt jeg vet står ikke denne typen på lista til våre kinesiske venner.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
norway5
Posts: 249
Joined: 30 Aug 2009 10:38

Re: 2 kr. 1914 Mor Norge - ny type kopi?

Post by norway5 »

User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 2 kr. 1914 Mor Norge - ny type kopi?

Post by Kjetil Kvist »

Det jeg synes er rart er at kineserne ikke markedsførere disse. De pleier stort sett å markedsføre alle forfalskningene sine.

Kan vi stå ovenfor den aller første spesialbestilte forfalskningen?
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: 2 kr. 1914 Mor Norge - ny type kopi?

Post by bengt »

Fy f***, har han idioten BEDT OM kopier av nye typer. Dette har ikke kineserne tenkt på selv, det er f**** en nordmann som har sendt ned ønskeliste!

:evil:
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 2 kr. 1914 Mor Norge - ny type kopi?

Post by Kjetil Kvist »

bengt wrote:Fy f***, har han idioten BEDT OM kopier av nye typer. Dette har ikke kineserne tenkt på selv, det er f**** en nordmann som har sendt ned ønskeliste!

:evil:
Dersom det er tilfelle i denne saken, så er du alt for mild ... Jeg sier bare 8. sirkel i Helvete.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: 2 kr. 1914 Mor Norge - ny type kopi?

Post by Letti »

""Kan vi stå ovenfor den aller første spesialbestilte forfalskningen?""

Nei. Det er nok lenge siden den første spesialbestilte forfalskingen kom på markedet, dette er i tilfelle kun en til i rekka.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 2 kr. 1914 Mor Norge - ny type kopi?

Post by Kjetil Kvist »

Letti wrote:""Kan vi stå ovenfor den aller første spesialbestilte forfalskningen?""

Nei. Det er nok lenge siden den første spesialbestilte forfalskingen kom på markedet, dette er i tilfelle kun en til i rekka.
Spesialbestilte i den forstand at ingen andre tilbyr dem.

Jeg finner dem fortsatt ikke på listene til våre kinesiske venner. Det er pussig. De er nemlig usedvanlig åpne i forhold til hva de lager og selger.

Dersom du har opplysninger om andre spesialbestilte forfalskninger, så være vennlig å publiser opplysningene. Jeg er meget interessert i å få sporet opp hvem som får laget hva i Kina.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Letti
Posts: 139
Joined: 07 Jun 2010 15:26

Re: 2 kr. 1914 Mor Norge - ny type kopi?

Post by Letti »

""Dersom du har opplysninger om andre spesialbestilte forfalskninger, så være vennlig å publiser opplysningene. Jeg er meget interessert i å få sporet opp hvem som får laget hva i Kina.""


Seriøst? Ja det er jo beundringsverdi det om ikke annet, lykke til, det er jeg redd du kommer du til å trenge og jeg kan fortelle deg nå med en gang at du aldri kommer til å få noen oversikt over dette, ganske enkelt fordi det ikke er mulig. Og hvis du tror jeg legger ut denne type info her tar du feil, jeg har nok uvenner og vil ikke blandes mer opp i det. Hvis noen vil prøve å finne allle som bestiller forfalskninger så værsegod, men ikke spør meg om å være med.

Fryktelig synd dette, og spesiellt vanskelig blir det når man samler på èn spesiell type mynt også skal selge de. Man må jo da bevise at hver mynt er ekte og når man kommer med noen hundre av samme mynt, folk tenker jo sitt. Selv har jeg for eksempel samlet opp 200 stk. av en type mynt fra et spesiellt år. Å selge de nå blir ganske håpløst, jeg vil uten tvil bli bombardert med spørsmål og mas om de er ekte osv. så de blir nok liggende der de ligger i mange år fremover, planen var å selge de snart men det blir for tungvint.
User avatar
madsemann
Posts: 2612
Joined: 09 Apr 2010 01:52
Location: Jørpeland

Re: 2 kr. 1914 Mor Norge - ny type kopi?

Post by madsemann »

Letti, det virker på meg som om at du kaster ut på påstander og når du blir konfrontert med å dokumentere dine påstander så er det en tåkelegging en politiker verdig! Det er ikke verre enn å sende dette til Kjetil på pm.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5287
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: 2 kr. 1914 Mor Norge - ny type kopi?

Post by Kjetil Kvist »

For det første: Jeg spurte ikke etter opplysninger om dem som kjøpte kopier. Jeg spurte etter opplysninger om dem som bestilte nye forfalskninger av kineserne; det vil si de som gir kineserne ideer.

For det andre: I de åra jeg har drevet med jakt på forfalskninger, så har jeg fokusert på dokumentasjon. Foreløpig har jeg altså ikke sett dokumentasjon på at kineserne har laget Mor Norge-mynter. Jeg skal ikke si at jeg ikke tror de vil lage dem (jeg har spådd tidligere og fått rett), men jeg vil se dokumentasjonen på at disse er laget av kineserne.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
Locked

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”