Mynter fra Dansk vestindia falsk og ekte

Numismatisk forum
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Mynter fra Dansk vestindia falsk og ekte

Post by karstkri »

Jeg har begynt å samle myner fra DWI og har lyst til å skrive litt her om det.

De tre vestindiske øer St. Thomas, St. Jan og St. Croix blev erhvervet av Danmark i 16- og 1700-tallet- de var i Dansk besittelse til 1917 da de ble solgt til USA.De kalles i dag Jomfruøyene eller Virgin Island . DWI øyene var lukrativ for danske kjøpmenn. Det var en trekanthandel med våpen og utstyr fra Danmark til Afrika, og slaver fra Afrika til DWI og til slutt Sukker og rom til Europa. Og til dette trenger man mynter.

Myntene blir slått i Kjøbenhavn - men også Altona(Hamburg) og Kongsberg. Det var ikke nok mynter så det ble også bruk kontramerkede myter som ble stemplet med Fredrik VII monogram på mynter fra USA også andre lands mynter ble brukt.Når det gjelder kontamerkede mynter så er mange som man før trodde var ekte kjent falsk. De ble laget for å lure mynsamlere for mange årtider siden- så også før ble det forsøkt å lure mynsamlere.En Danske ved navn Jørgen Sømod har udnersøkt mange og jeg henviser til han glimmrende arbeide:

Link: http://www.gladsaxegymnasium.dk/2/soemod/dvisom4b.htm


Det var ikke bare myntsamlere som ble forsøkt lurt av DWI mynter. Jeg er selv i besittelse av en 24 Skilling fra 1764 som er en samtidig forfalskning i kobber.Den er blitt laget for å lurer noen til å tro den er ekte og sikker forsøkt og handle med den. Noen av de falske kobbermyntene er også forsølvet og jeg synes mynten jeg har er veldig god laget når det jo ble gjort på 1700-tallet .Leger med bilde så kan dere jo bedømme selv.

En annen morsom mynt jeg har er 12 skilling 1767 .Den ble laget 3 steder Kjøbenhavn, Altona utenfor Hamburg og tilslutt ble 240000 laget på Kongsberg. De ble ikke laget i 1767 men i 1790.
I følge Oslomynthandels Auk. kat.nr. 61 så ble det brukt mange stempelvarianter så det er ikke mulig å skille ut hvor de ble laget.

Leger ut en link til som beskrier de DWIs mynter . Link : http://www.gladsaxegymnasium.dk/2/vestind.htm


Legger ut bilde av noen DWI mynter

Hvis noen har et hefte som Jørgen Sømod har skrvet om mønter fra dansk vestindia så er jeh interresert

karstkri
Attachments
20cents1905a.jpg
20cents1905a.jpg (31.86 KiB) Viewed 2920 times
12skDWI1767a.jpg
12skDWI1767a.jpg (32.01 KiB) Viewed 2919 times
24skDWI1764b.jpg
24skDWI1764b.jpg (35.35 KiB) Viewed 2916 times
24skDWI1764a.jpg
24skDWI1764a.jpg (31.14 KiB) Viewed 2916 times
karstkri
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Mynter fra Dansk vestindia falsk og ekte

Post by MarkusLømo »

Er det virkelig umulig å fastslå hvor 12-skillingene 1767 er laget? Jeg har sett en meget kunnskapsrik selger hevde det motsatte. Den samme selgeren har mer enn 500 forskjellige varianter av 2 skilling 1810 så han er nok vant til å se nøye på stempelvariantene.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Mynter fra Dansk vestindia falsk og ekte

Post by karstkri »

For å vere erlig så vet jeg ikke .har sett andre som heviser til randskrift riflett rand og glatt og forskjell på kronen .Men i oslomynthandels Auksjon 61 katalog så står det at det er så mange stempelvarianter på12sk. at det så langt ikke har vært mulig å fastslå hvilke stemler som ble brukt på Kongsberg .Jeg anser OM som så seriøse at de har greie på det ,så det er det er alt jeg vet .

karstkri
karstkri
Flash
Posts: 884
Joined: 15 Aug 2008 17:25

Re: Mynter fra Dansk vestindia falsk og ekte

Post by Flash »

Flott innføring i et emne jeg ikke visste noe om karstkri. Takker.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Mynter fra Dansk vestindia falsk og ekte

Post by jornkris »

En raskt opptelling ga vel ca 50 mynter/årstall fra den første i 1740 til den siste i 1913.
Hvor vanskelig er det å samle den komplett?
Er det noen mynter som er veldig sjeldne?
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Mynter fra Dansk vestindia falsk og ekte

Post by Kjetil Kvist »

50 francs i gull er vel den desidert dyreste, selv om den ikke er uhyre sjelden. Den dukker opp fra tid til annen i flott kvalitet. Flott mynt er det også.

10 daler - 50 francs 1904
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Mynter fra Dansk vestindia falsk og ekte

Post by karstkri »

De vanskligste er 1skillling 1740 den er merket med S i siegs d.v.s skjelden til sals , men over 10 kjente eks. Riibe har en tilsalgs nå i kvalitet 01/1+ for 14.000kr

2 skilling 1740 er også betegnet med S . Ble solgt på Tomas Høylands auk. 26/4 2001 i kv. 0 gikk for 55.000kr


karstkri
karstkri
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Mynter fra Dansk vestindia falsk og ekte

Post by Myntsamleren »

karstkri wrote:En annen morsom mynt jeg har er 12 skilling 1767 .Den ble laget 3 steder Kjøbenhavn, Altona utenfor Hamburg og tilslutt ble 240000 laget på Kongsberg. De ble ikke laget i 1767 men i 1790.
I følge Oslomynthandels Auk. kat.nr. 61 så ble det brukt mange stempelvarianter så det er ikke mulig å skille ut hvor de ble laget.
Det er vel nettop fordi stemplene ikke kan skilles fra hverandre at en må se på randen for å
kunne avgjøre hvor mynten er produsert. Jeg har en gammel web-side som beskriver forskjellen:

http://home.online.no/~mjosefse/Norges%20Mynter.htm

Det er synd at ikke det finnes bilder av dette i Myntsamleren's katalog, det finnes heller ikke på Dansk Mønt.
Er noen behjelpelig med å fremskaffe bilder så legger jeg det gjerne inn.
møre
Posts: 27
Joined: 11 Nov 2008 18:01

Re: Mynter fra Dansk vestindia falsk og ekte

Post by møre »

Jeg har et spørsmål angående,12 sk 1767 .De snakker om smal og bred krone.Har dere noen størelse på bredden av kronen.
møre
Posts: 27
Joined: 11 Nov 2008 18:01

Re: Mynter fra Dansk vestindia falsk og ekte

Post by møre »

Har et bilde av en 12 sk 1767 Dansk Vestindien.Greier noen å si om denne har smal eller bred krone.Den som har smal krone,kommer fra kongsberg.Den med bred krone kommer fra Altona.Men begge vart vel brukt i Norge.Så den hører vel til Norges Mynter.
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Mynter fra Dansk vestindia falsk og ekte

Post by karstkri »

Hei Møre

Dette er så interresant for meg også , men jeg vet ikke svaret, har tatt mot til meg og sendt en mail til eksperten Jørgen Sømod. Legger ut svar her hvis/når jeg vet noe

karstkri
karstkri
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Mynter fra Dansk vestindia falsk og ekte

Post by karstkri »

Her kommer svar fra Jørgen Sørmod

Min mail:Til Jørgen Sømod

Hei - Jeg heter Karsten Kristoffersen og samler mynter fra USA og Dansk Vestindia. Jeg har et spørsmål til deg om 12 skilling 1767 som jo ble laget i Kjøbenhavn ,Altona og på Kongsberg. Det jeg lurer på om det er mulig å vite hvilket myntsted 12sk . er laget.Jeg har lest at det er forskjell på raden og størrelsen på kronen. Mitt spørsmål er hva størrelsen på kronen fra 12sk fra Kongsber er? Oslomynthanel i Oslo skriver i sin siste auksjonskatalog nr.61 at det er så mange stempelvarianter at det ikke er mulig å si hvilket myntsted 12Sk. kommer fra . I Norge har vi et Diskusjonsforum som heter htttp://www.samlerforum.no som nå har dette som et av temaene.

Jeg håper du kan hjelpe meg og om det OK for deg at jeg legger ut svaret på forumet ?

Jeg er også veldig interresert å kjøpe et eksemplar av ditt hefte som omtaler Mønter fra Dansk Vestindia.

På forhånd takk .

Mvh Karsten Kristoffersen

Svar fra Jørgen Sørmod
http://www.gladsaxegymnasium.dk/2/soemod/dvisom1.htm#c7
Hvis det er Gunnar Thesen, som har skrevet det vrøvl du siger, der står i katalog 61, så synes jeg han skal holde op med at fylde sig med vodka. Svaret har jeg givet i bogen Mønter fra Dansk Vestindien, 1980. Den er forlængst udsolgt, men store dele af bogen, kan findes på nettet. Se ovenstående link.

Jørgen Sømod
karstkri
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Mynter fra Dansk vestindia falsk og ekte

Post by ZZzzz »

I sunndal myntforening sin auksjonskatalog leser jeg dette:

12 sk 1767 dansk vestindien 1+ sjelden
Denne mynt er preget i Kongsberg eller Altonia Denne er brukt i Norge, så Norsk
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Mynter fra Dansk vestindia falsk og ekte

Post by jornkris »

møre wrote:...Men begge vart vel brukt i Norge.Så den hører vel til Norges Mynter.
ZZzzz wrote:I sunndal myntforening sin auksjonskatalog leser jeg dette:

12 sk 1767 dansk vestindien 1+ sjelden
Denne mynt er preget i Kongsberg eller Altonia Denne er brukt i Norge, så Norsk

Jeg trodde samtlige mynter ble sendt til Dansk Vestindia og satt i sirkulasjon der.

Sirkulerte disse i Danmark og Norge?
Har ikke disse mye lavere sølvinnhold enn tilsvarende mynter som sirkulerte her hjemme?
User avatar
karstkri
Veteran
Posts: 2206
Joined: 01 Nov 2008 19:13

Re: Mynter fra Dansk vestindia falsk og ekte

Post by karstkri »

I Holger Hedes bok Danmarks og Norges mynter så står det at12 skilling DWI 1767 skal veie3,248gram med lødighet 0,500

Finner ingen Norsk 12sk. fra samme periode åsammenligne med men 8sk fra eks 1778 veier 3.057g med 0.562 lødighet og 24sk 1772 vekt 9.171g og finhet 0,562

Så sølvinnholdet var litt mindre.

karstkri
karstkri
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”