Priser på norske mynter i katalogen!

Numismatisk forum
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Priser på norske mynter i katalogen!

Post by ZZzzz »

Jeg leste masse interesant på en artikkel på nettet: http://www.farmann.no/kj%c3%b8p-av-gullmynter-ii/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Som regel går de langt i å drive prissamarbeid - det er mynthandlerforeningen i samarbeid med Samlerhuset som setter prisene i katalogen. Det er også verdt å merke seg at Samlerhuset AS har kjøpt Oslo Mynthandel, og er medeiere i Myntverket. Ta derfor all prissetting med en klype salt. Med tanke på at kunnskapsnivået til mange norske samlere dessverre er nokså lavt, vil jeg tro at denne koalisjonen (eller trust’en) vil ha carte blanche til å styre markedet i fremtiden også, hvilket vil innebære stigende katalogpriser i overskuelig framtid. Her er et noen år gammelt blogginnlegg som sier en del om prisutviklingen:"

Lukter SVIDD lang vei av prissettingen i katalogen!
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Priser på norske mynter i katalogen!

Post by Kjetil Kvist »

Apropo katalogpriser: Jeg fikk Skanfils priskatalog 2009 i går. Det er i hovedsak en frimerkekatalog, men nytt av året er også en tosiders prisliste på norske mynter.

Skanfil opererer med to - 2 - kvaliteter: "S = Sirkulerte (brukte)", og "U = Usirkulerte (ubrukte)".

Prislisten omfatter øre- og kronemynt fra 1874 til idag, men mynter før 1958 er bare prisnotert i "S"-kvalitet.

2 kroner 1885 er listet til 6500 kroner; 5 øre jern 1918 2200 kroner osv. Om dette er 1+ eller 1 eller 1- er altså umulig å vite.

1 krone 1958 er priset til 3500 kroner i "U" og 75 kroner i "S". Om dette betyr 0 eller 0/01 eller 01, eller til og med 1+ eller 1, er altså fremdeles umulig å vite.

Jeg ble litt skuffet. Skanfil har statset mye på salg av mynter, men dette er rett og slett for upresist og for dårlig. På frimerkesiden oppgir Skanfils katalog priser på prakt/lux og normalkvalitet, og man forventer noe bedre også på myntsiden.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
Espen
Administrator
Posts: 2327
Joined: 10 Sep 2007 02:10

Re: Priser på norske mynter i katalogen!

Post by Espen »

Jeg skal utgi MIN egen priskatalog der alle MINE mynter er grovt overpriset. :wink:
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Priser på norske mynter i katalogen!

Post by ha-rob »

Jeg er glad det fremdeles går an å få tak i attraktive mynter mange andre steder enn Samlerhuset eller de som Samlerhuset har kontroll over. Men hvis Samlerhuset har i tankene et oppkjøpsraid av flere mynthandlere, kan det begynne å spøke. Da vil katalogprisene bli mer og mer forenelig med markedspris.

På den annen side har jeg flere eksempler på at katalogpriser representerer en underprising i forhold til markedspris.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Priser på norske mynter i katalogen!

Post by svessien »

ha-rob wrote:Jeg er glad det fremdeles går an å få tak i attraktive mynter mange andre steder enn Samlerhuset eller de som Samlerhuset har kontroll over. Men hvis Samlerhuset har i tankene et oppkjøpsraid av flere mynthandlere, kan det begynne å spøke. Da vil katalogprisene bli mer og mer forenelig med markedspris.

På den annen side har jeg flere eksempler på at katalogpriser representerer en underprising i forhold til markedspris.

Robert: Samlerhuset har innkjøpere som drar rundt til mynthandlere i hele landet og kjøper sølvmynter fra handlere til katalogverdi. Dette har de gjort i mange år.

Med tanke på at de nok må ha en fortjeneste på minst 40%, sier dette noe om hvor de vil prøve å manipulere markedet i framtiden.

Ved å kjøpe opp de interessante delene av varelagrene til mynthandlerne, slipper de å overta hele butikken. Da de har holdt på med dette i årevis, har det nok vist seg å være en god forretningsstrategi for samlerhuset. Det spørs om kundene deres gjør en like god forretning.

Problemet jeg ser komme for samlerhuset, er i tider som disse, hvor et overkjøpt myntmarked får injisert større tilbud, som følge av at noen sannsynligvis vil måtte selge samlingen sin, andre fordi de vil realisere gevinst av siste 5-10 års prisoppgang. I og med at samlerverdige mynter ikke er konsumprodukter, vil det alltid være et latent annenhåndsmarked, som historisk sett øker på tilbudssiden i nedgangskonjuktur.

Jeg er enig med at katalogen i en del tilfeller holder lavere priser enn det man ser på markedet. I noen tilfeller kan dette være en prisøkning som er kommet for å bli, i andre tilfeller vil vi se at prisene vil gå ned som et resultat av dårligere tider. Tenk på alle "aksjeekspertene" som påstod at det var et vell av aksjer til langt under markedspris i sommer?

Hvordan myntmarkedet vil påvirkes av tidene som kommer, vil imidlertid avhenge veldig av hvorvidt vi får inflasjon som resultat av at Norges Bank gjør penger mer tilgjengelige for å stimulere økonomien. De siste årene har nettopp vist at myntmarkedet trivs veldig godt når det er mye penger og kreditt tilgjengelig.

Jeg håper imidlertid, for hele økonomiens skyld, at vi slipper høy inflasjon. Min spådom er at myntmarkedet vil stagnere på noen områder og falle på andre. Jeg snakker her om det frie markedet. Hvis dette skjer, og "Norges Mynter 2011" ikke inneholder noen nedjusterte priser, er det bare å kaste katalogen i den grønne dunken, og stole på seg selv i stedet.

Vel, det var min mening. Jeg er ikke et orakel, bare alminnelig interessert.

PS. Farmann la ut tekstene mine uten at jeg fikk anledning til å redigere dem. De var egentlig privat e-post til redaktøren, i tilfelle noen oppfatter dem som injurierende, eller reagerer på gjentakelser og delvis inkongruens mellom de to tekstene.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Priser på norske mynter i katalogen!

Post by vivavegas »

Har ikke detaljkunnskap om verdiutvikling og Samlerhuset, men tillatter meg allikevel og synse litt.

Samlerhuset har vel gradvis bygd seg opp over flere år og blitt en stadig større aktør. De har vel opplevde endel kritiske artikler, men stort sett hver gang så har de ristet dette av seg.

Jeg vet litt for lite til og kunne skrive kritiske artikler/leserinnlegg og er nok dessverre litt for lite skrivekyndig, men håper virkelig noen lar seg provosere her og setter igang en liten personlig vendetta.

Den personen har ihvertfall min fulle personlige støtte og kan evnt. hjelpe til og lese korrektur på evnt. innlegg. Kan gjerne også skrive under på noe slikt.

For at det skal svi for Samlerhuset, så trur jeg man må lete frem noen virkelig triste saker. Dvs. at man må finne en eldre gjenlevende person som solgte samlingen sin for en slikk og ingenting, evnt. noen arvinger. Ser f.eks. at det på siste Skanfil-auksjon var ekstra mange slike skrin. Mener at f.eks. kostpris på "THE OLYMPIC COIN COLLECTION" kan være så mye som 12.000 kr., mens den her altså ble solgt for 1800+20%. Det er vel de siste 10-15 årene Samlerhuset har økt sitt salg, og de fleste av disse lever vel fremdeles slik at min gjetning er at det framover vil komme flere og flere av disse objektene ut på markedet og tom. kanskje til enda lavere priser enn det vi nå har sett.

FBI, Tv2 hjelper deg, Kapital, Dine Penger etc. kan være aktuelle kanaler og fremsette kritikken.

Samlerhuset faller vel sånn sett (dessverre) inn i ett mønster hvor nordmenn tilsynelatende fremstår som verdens mest lettlurte folk.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Priser på norske mynter i katalogen!

Post by vivavegas »

Driver og googler litt akkurat nå.
Tragikomisk når samlerhuset selv snakker om "Men det de solgte var massevare til skyhøye priser".

http://samlerhuset.no/wsp/shg/frontend. ... e=artikkel" onclick="window.open(this.href);return false;

I tillegg litt tragikomisk at linken fant jeg ved og google +samlerhuset +svindel
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Priser på norske mynter i katalogen!

Post by Kjetil Kvist »

Kapital har i mange år satt søkelyset på Samlerhuset. Jeg mener de har gjort jobben sin godt.

Ellers trenger vi flere slike artikler som Svein har skrevet. Det hadde vært interessant å se en analyse av samlermyntmarkedet - altså de myntene som kun selges som samlermynt: Speciedalere og krone- og øremynt i god kvalitet.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Priser på norske mynter i katalogen!

Post by jornkris »

Prisutviklen til norske mynter er en interessant diskusjon.
Selv kjøper jeg priskatalogen bare ca hvert femte år, mener det holder lenge for meg.
Jeg mener prisene i katalogen som regel er litt høye og jeg bruker som regel å by litt mindre når jeg byr på nettauksjoner. Når katalogen begynner å bli tre-fire-fem år føler jeg at jeg er mere villig til å by det katalogen sier.

Jeg kjøpte for en stund siden en bunke auksjonskataloger, med de fulgte den originale reklamebroskyren som OMH utga i 1988 når de solgte myntene fra gullskatten. 20 kr 1876-1902 i 0/01 tok de 4.000 for. Jeg stusset litt over prisen fordi jeg kjøpte en slik av Riibe for 2.000 ti år senere. Ser det ble nevnt i innlegget til svessien (linken). I dag går de jo for 4.000 på qxl og 6.000 i utsalg fra Samlerhuset. Det hele er et spørsmål om tilbud og etterspørsel. Og samlerhusets suksess har drevet etterspørselen opp. Hva skjer når alle kundene til SH finner ut de egentlig ikke hadde så stor interess av å ha en gullmynt liggende eller de trenger penger pga dårligere tider. Da tror jeg det vil komme mange ut på markedet.

Selvom SH eier en andel av OMH (30%???) tror jeg ikke de har så stor innflytelse på driften og katalogen. Hovedhensikten deres er vel å kunne kjøpe mynter av OMH de kan selge tilkundene sine.
User avatar
svessien
Numismatograf
Posts: 2426
Joined: 22 Oct 2008 16:36
Location: Stavanger
Contact:

Re: Priser på norske mynter i katalogen!

Post by svessien »

Jeg har nå trukket artikkelen og oppfølgingen på bakgrunn av det jeg oppfatter som dårlig redaksjonelt arbeid fra Farmann. Det kan hende jeg publiserer den igjen, men da med mer moderate utsagn hva angår prissamarbeid og Samlerhuset. Har lite lyst til å havne i en rettslig konflikt med folk som har vist seg å være eksperter på utsuging.
There's always a bigger fool

The Perma Bear of Numismatics
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Priser på norske mynter i katalogen!

Post by vivavegas »

Forsåvidt enig med jornkris. Trur også at det ikke er sikkert at Samlerhuset har så mye med prisene i katalogen å gjøre.

Som en annen skrev så tar jo uansett samlerhusets merpris ifht. katalogpris slik at for den jevne kjøper av Samlerhusets produkter så betyr nok katalogpris lite/ingenting.

Er klar over at Kapital har hatt enkelte artikler, men virker jo som de har lite/ingenting å si for Mange av de som kjøper Kapital er muligens ikke i Samlerhusets målgruppe.

Uten at jeg vil stigmatisere en gruppe. Så er vel Samlerhuset kjent for og spisse/målrette sin gruppe inn mot de som ikke tradisjonelt er samlere som er organisert/godt kjent med markedet. Gjerne eldre som har en liten sparekonto som de vil ha tak i. Så faktisk en dansk artikkel engang hvor dette var kommentert spesifikt og man hadde ett eget fagnavn på slik markedsføring.

Selv om det er prisverdig av Kapital så trur jeg for og nå frem må ha ett høyt mediatrykk og flere saker som må komme fram. Det og drive frem en slik sak i mediabildet er jo absolutt ikke lett og er vel ofte tilfeldigheter som gjør at slike saker "sprekker" i mediabildet og plutselig får fokus på seg.
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Priser på norske mynter i katalogen!

Post by ZZzzz »

På side 6 i den nye katalogen er det et "søt" bilde av en bestefar som lar barnebarnet sitt se på myntene hans!

På side 10-11 er det flere illustrative bilder fra myntproduksjon.

Alle disse bildene tørr jeg si meg ganske sikker på å ha sett i markedsføringen til samlerhuset. Og jeg var overrasket når disse dukket opp i den nye katalogen til OM og co. Nå har søppelet fra samlerhuset havnet der det hører hjemme. Så jeg har ikke noen håndfaste bevis. Så hvordan har OM og co valgt akkurat bestemt seg for å bruke samlerhusets bilder? Kanskje kan det finnes en database med illustrative bilder som mynthandlere kan bruke fritt av, og Samlerhuset og OM fant samme bildene?

Når det kommer til avbildingene av minnemyntene, så er disse flott redigert, på samlerhusvis. Skygge på nordvest og tykkelse på myntene.Så liker igjen samlerhuset å bruke fritt bildene fra NM i sin markedsføring.

En vond eim av samlerhuset brer seg over katalogen. Hva mer har de ikke fått ordnet med i den???
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Priser på norske mynter i katalogen!

Post by ha-rob »

Svein, jeg også frykter til en viss grad hva fremtiden kan bringe når det gjelder Samlerhusets framferd i myntmarkedet. Men slik situasjonen er akkurat nå, så tror jeg ikke Samlerhuset har så veldig mye å si for den delen av markedet som består samlere med et snev av peiling på hva man bør akseptere å betale for en mynt. Nå har ikke jeg noe spesielt inngående kunnskap om Samlerhuset, men ut i fra vareutvalget i nettbutikken deres, så er jeg ikke spesielt imponert. Det er mulig de har andre salgskanaler som jeg ikke kjenner til, men utifra vareutvalget i nettbutikken, så er det ikke mye som tyder på at de har kjøpt opp store deler av varelagre til andre mynthandlere. Mulig at de har mange eksemplarer av enkelte attraktive årganger, men de har ihvertfall ikke stor variasjon i årganger. Og mange av de mynttypene som fremgår av vareutvalget i nettbutikken er det venteliste på.

Som seriøs myntsamler, så er det overhodet ingenting som frister meg i nettbutikken til Samlerhuset. For flere av mynttypene så vet man ikke hvilket årstall man får og heller ikke hvilken kvalitet man får.

Men ja, jeg ser helt klart at Samlerhuset har kontroll på prisutviklingen overfor den delen av myntmarkedet som består av samlere med lavt kunnskapsnivå.

Og jeg kommer til å applaudere alle og enhver som bidrar til å knekke "SH-koden" :)
User avatar
ZZzzz
Militant Numismatiker
Posts: 2832
Joined: 29 Aug 2008 08:51

Re: Priser på norske mynter i katalogen!

Post by ZZzzz »

Kan vi ikke alle her inne "poste" egne samlerhuserfaringer og steder man antar at samlerhuset ikke bare har en fot innenfor, men er tatt inn i varmen! På sistnevnte trenger vi bevis om mulig! Kan det være en start på å knekke samlerhuskoden?

Aksjer osv??
Christian H
Posts: 186
Joined: 10 Oct 2008 00:07
Location: Sunndal

Re: Priser på norske mynter i katalogen!

Post by Christian H »

Som di fleste her som har Besteforeldre som lever har jeg en bestefar som har noen skrin med SH mynter som han SELFØLGELIG tror er verd MASSE.
Har flere ganger hintet at det han har er faktisk ikke verd stort mere enn smeltevekt,men det tror han jo ikke selv.
Tror han hadde dratt på seg et lite hjerteinfarkt viss han fikk vite hvor lite myntene hans faktisk er verdt.
Samlerområde: Skillinger fra 1700
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”