Speciedalere 1779-1795 må da være underpriset hos Sieg ?

Numismatisk forum
mran
Posts: 23
Joined: 25 Feb 2010 07:53

Speciedalere 1779-1795 må da være underpriset hos Sieg ?

Post by mran »

I mangel av en oppdatert norsk priskatalog (den velkjente lille grønne fra 1991 er jo den siste), er de fleste av oss "prisgitt" (!) vurderingene i Siegs kataloger, i hvert fall sånn til daglig.
Det er sikkert flere enn meg som er av den oppfatning at man der av og til har bommet til dels grovt ift hva vi kan kalle markedspris, som igjen til en viss grad gjenspeiler sjeldenhet.
En alvorlig feilprising i så måte i synes jeg er på speciedalerne mellom 1779 og 1795.
Mens det er "13 på dusinet" av årgangene 1776-1778, så er "nesten aldri" 1779-1795 utbydd for salg. At 1779-85 kun skulle være verd ca det dobbelte av 76-78, og 91-95 ca det dobbelte av dem igjen, må da være minst 100 % feil ! Eller ?
Er 79-95 dalerne noe for deg å begynne registrering på, Anders ?
Jeg har en ganske pen 79 og en noe svakere 95. Legger inn bilder hvis interesse.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Speciedalere 1779-1795 må da være underpriset hos Sieg ?

Post by MarkusLømo »

Jge er enig i at disse er meget forsiktig priset hos Sieg. De har i grunn alltid vært det. Selv de siste par årene hvor flere andre mynttyper har fått justert prisene kraftig opp så forblir de lavt priset. Hvorfor aner jeg ikke. Det er en god del eksempler av omsetninger på disse fra flere år tilbake som langt overgår prisene i 2010-Sieg.

Hvis Thesen og Gullbekks bok noengang kommer på markedet får du garantert se ganske andre priser her.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Speciedalere 1779-1795 må da være underpriset hos Sieg ?

Post by kråkerøy »

Det er klart Markus må være enig i at disse er underpriset :wink: (intern)

Han har helt rett. Det er vel flere år siden en slik mynt har gått for noe ned mot katalogpris på de større offentlige auksjonene.
MarkusLømo
Veteran
Posts: 2003
Joined: 06 Nov 2008 21:42
Location: Fredrikstad

Re: Speciedalere 1779-1795 må da være underpriset hos Sieg ?

Post by MarkusLømo »

Hvis noen lurer på den interne så har jeg en av disse myntene, kjøpt til en god del mer enn SIEG-katalogpris. Sånn sett kan jeg lett beskyldes for ikke å være objektiv. Alle liker jo å tro at deres egne mynter er mye verdt, og at de har gjort gode handler.

Omsetningsarkivet støtter imidlertid påstanden. Den siste omsetningen jeg finner av 1 speciedaler 1795 var OM 59 (nr 655), november 2007, hvor et eksemplar i 1+ ble solgt for NOK 18000 + 18%. SIEG 2010 angir DKK 6000 for denne mynten i denne kvaliteten. SIEG 2007 anga samme verdi.

Det hører også med til historien at jeg synes specien fra OM 59 var en ganske svak 1+. Det er ikke snakk om at den var undervurdert i mine øyne. Men da er vi vel igjen inne på om jeg er objektiv eller ikke....
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Speciedalere 1779-1795 må da være underpriset hos Sieg ?

Post by AMO Berg »

Jeg kjøpte Sieg for første gang på mange år forrige uke. Jeg kunne hurtig konstatere at prisene fremdeles er bare er tull og tøys, det er ingen grunn til å bruke tid på å prøve å forstå hvordan de har satt disse prisene.

Hvis noen på forumet skal forbi Stjørdal, ta kontakt med meg på PM, så skal du få Sieg 2010 av meg gratis. Jeg kommer ikke til å bruke den alikevel.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Speciedalere 1779-1795 må da være underpriset hos Sieg ?

Post by Torashe »

Er sieg underpriset eller er det samlere som ønsker se verdi økning på samlingen sin? Eller mange samlere som har bydd mynter lang opp i sky,lang over sin verdi. Men så lenge det er dumme folk som oss som vil betale overpris for mynter så vil ikke katalogene altid stemme på alle mynter.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Speciedalere 1779-1795 må da være underpriset hos Sieg ?

Post by AMO Berg »

Det er jo tross alt oss samlerne som bestemmer prisen på myntene, ikke Sieg! Prisene i en katalog bør jo gjenspeile hva markedet er villig til å gi for myntene. Ta for eksemplel 2 skilling 1747 i 1+. To omsetninger i denne kvaliteten siste to år. den ene kostet over 20000 (ble kjøpt av en storsamler i Bergen), og den andre gikk for 13000. En uerfaren samler blir jo lurt til å tro at myntene er billigere enn de egentlig er, og at de lett kan fremskaffes i bedre kvalitet enn de faktisk finnes i. Jeg gikk selv glipp av mange gode myntkjøp i mine første år som samler, fordi jeg brukte Sieg!
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Speciedalere 1779-1795 må da være underpriset hos Sieg ?

Post by Torashe »

Joda jeg ser jo den,og er jo helt med på det.
Men det viser jo og litt at en bør jo sette seg inn i hva en holder på med,er jo ikke snakk om en tusen lapp vi bruker,så en bør jo vite litt hva en setter pengene sine i. Hvis ikke har en kun seg selv og takke,har du gått glipp av gode kjøp er det jo noen som har fått gleden av det vettu,en som kunne sine ting :wink: Du hadde satt deg for lite inn i det og fikk som "fortjent".
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Speciedalere 1779-1795 må da være underpriset hos Sieg ?

Post by jornkris »

Hvor er det sieg har prisene sine fra?
De samarbeider vel med Høiland, kommer de fra gamle auksjoner der?
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Speciedalere 1779-1795 må da være underpriset hos Sieg ?

Post by jornkris »

M.E.Mortensen har noen kommentarer til diskusjonen som han sendte via mail til et par av deltagerne.
jornkris wrote:Hvor er det sieg har prisene sine fra?
De samarbeider vel med Høiland, kommer de fra gamle auksjoner der?
Det aller-første spørgsmål som bør besvares er:
"Hvad er navnet på den person, som opdigter de såkaldte vurderingspriser i Sieg-kataloget ?".

Er det mon frimærkemanden Jan Bendix ?

Til orientering råder Firma Høilands medarbejdere desværre IKKE over markedsdata-informationerne gengivet i "Myntpris-Årbøkene",
da firmaets og dets medarbejdere af uforklarlig grund ikke har villet købe Årbøkene siden år 2000 ;>(

http://grelbersforlag.dk/info/abonnemen ... mentar.htm
Det var forresten i år 2001, at Grelbers Forlag indledte sin nye, mere skarptandede kampagne ... ... ...
mran wrote:I mangel av en oppdatert norsk priskatalog (den velkjente lille grønne fra 1991 er jo den siste), er de fleste av oss "prisgitt" (!) vurderingene i Siegs kataloger, i hvert fall sånn til daglig.
Du kan jo bare købe Myntpris-Årbøkene udgivet siden 1996.
Anders M. O. Berg wrote:Jeg kjøpte Sieg for første gang på mange år forrige uke. Jeg kunne hurtig konstatere at prisene fremdeles er bare er tull og tøys
Grelbers forlag har for en del år siden overværet det årlige weekend-møde, hvor redaktionen af Sieg-kataloget på to hurtige timer fastsætter det nye års markedsdikterende vurderingspriser.
Reportagen er offentliggjort her:
http://numisbooks.dk/info/unikummestdel12.htm
Torashe wrote: Men så lenge det er dumme folk som oss som vil betale overpris for mynter så vil ikke katalogene altid stemme på alle mynter.
Alle dumme og uvidende samlere i branchen anbefales at læse vejledningerne her:
http://numisbooks.dk/info/ordforklaring ... denhed.htm
og http://numisbooks.dk/info/tabpengeDK.htm


Med venlig hilsen
Ejeren af Grelbers Forlag
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Speciedalere 1779-1795 må da være underpriset hos Sieg ?

Post by AMO Berg »

Bruker Sieg redaksjonen HELE TO TIMER på å dikte opp årets priser :!: Da må det være inkludert en lengre kaffepause.
User avatar
kråkerøy
Posts: 741
Joined: 12 Nov 2008 20:25

Re: Speciedalere 1779-1795 må da være underpriset hos Sieg ?

Post by kråkerøy »

Arbeidet til MEM er sikert veldig bra, men linkene til internettsidene blir jeg bare sliten av å se på.
Jeg klarer ikke å få oversikt over dem.

Det er jo morsomt å skaffe frem mye av denne informasjonen selv også synes jeg.
Finne en mynt man har lyst på, lete frem tidligere omsetninger i gamle kataloger som man har selv.
(Det blir selvfølgelig ingen komplett oversikt),
og selv bestemme hvor mye man vil betale. (jeg blir da i de fleste tilfeller overbydd !)
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Speciedalere 1779-1795 må da være underpriset hos Sieg ?

Post by jornkris »

kråkerøy wrote: Det er jo morsomt å skaffe frem mye av denne informasjonen selv også synes jeg.
Finne en mynt man har lyst på, lete frem tidligere omsetninger i gamle kataloger som man har selv.
(Det blir selvfølgelig ingen komplett oversikt),
og selv bestemme hvor mye man vil betale. (jeg blir da i de fleste tilfeller overbydd !)
Det er akkurat det jeg også gjør. Jeg har mitt egent system med tidligere kataloger kombinert med resultater fra nettauksjoner.
Det holder fint for meg og det nivået jeg holder meg på pengemessig.

Forøvrig vil jeg si at det som har overrasket meg mest ved det jeg har observert på forumet her er hvor høyt folk setter priskatalogene. Endel leser den årlige norske priskatalogen omtrent som andre leser bibelen.
User avatar
Spicyspecie
Veteran
Posts: 547
Joined: 22 Nov 2008 11:46
Location: Oslo

Re: Speciedalere 1779-1795 må da være underpriset hos Sieg ?

Post by Spicyspecie »

Jeg har en ganske pen 79 og en noe svakere 95. Legger inn bilder hvis interesse.[/quote]


Legg gjerne inn noen bilder :)
mran
Posts: 23
Joined: 25 Feb 2010 07:53

Re: Speciedalere 1779-1795 må da være underpriset hos Sieg ?

Post by mran »

Her er min 1 Sp 1795 og 1 Sp 1779. De ble kjøpt i 2009 for laaangt høyere pris enn angitt i Sieg. Har du Anders begynt å registrere antall kjente eksemplarer av disse ?
Attachments
IMG_1695.JPG
IMG_1695.JPG (78.12 KiB) Viewed 1494 times
IMG_1693.JPG
IMG_1693.JPG (88.57 KiB) Viewed 1493 times
IMG_1691.JPG
IMG_1691.JPG (83.89 KiB) Viewed 1489 times
IMG_1692.JPG
IMG_1692.JPG (76.26 KiB) Viewed 1492 times
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”