Oppbevaring av mynt

Numismatisk forum
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Oppbevaring av mynt

Post by jba »

Tre, spesielt eik inneholder svovel i større eller mindre grad. Det forklarer nok hvorfor myntene ble så sterkt patinert at de fremsto som sorte. Forurensinger i luften er nok til å patinere sølv (ref. sølvtøy som anløper bare ved å ligge i en eske eller skuff). Utsettes sølvet for sollys i tillegg, akselereres det patineringen.

Du har nok rett i at det er kobberet i sølvmyntene som er årsaken til det grønne (irr) belegget og at det er sølvmynter med lavt sølvinnhold som er meste utsatt. Eksempelvis H7 sølvtiører.
larssten
Posts: 45
Joined: 25 Nov 2014 14:26

Re: Oppbevaring av mynt

Post by larssten »

Takk for fine svar og nyttige tips.

Tror mine aksjoner for usa-samlingen blir foreløpig:

- Hel- og halvdollar med 90% sølv: Beholde i Numis-album inntil videre da jeg synes de er finere der enn i HB album og i mindre grad vil være påvirket av plasten over tid.
- Quarters og Dime med 90% sølv: Vurdere å flytte til HB da slike mindre myntene er letter å studere når de er i HB som kan enklere tas ut og inn av album
- Andre mindre mynter uten sølvinnhold (kobber, sink, nikkel) som halv cent, cent og nickels - samt nyere versjoner av disse tre pluss quarters og dime uten sølv: Flytte over til HB av "kjemiske grunner" samt at de er små mynter og derfor samme grunn som quarters/dime i sølv.

Tar gjerne imot betraktninger på dette også :)
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Oppbevaring av mynt

Post by samler607 »

larssten wrote:Takk for fine svar og nyttige tips.

Tror mine aksjoner for usa-samlingen blir foreløpig:

- Hel- og halvdollar med 90% sølv: Beholde i Numis-album inntil videre da jeg synes de er finere der enn i HB album og i mindre grad vil være påvirket av plasten over tid.
- Quarters og Dime med 90% sølv: Vurdere å flytte til HB da slike mindre myntene er letter å studere når de er i HB som kan enklere tas ut og inn av album
- Andre mindre mynter uten sølvinnhold (kobber, sink, nikkel) som halv cent, cent og nickels - samt nyere versjoner av disse tre pluss quarters og dime uten sølv: Flytte over til HB av "kjemiske grunner" samt at de er små mynter og derfor samme grunn som quarters/dime i sølv.

Tar gjerne imot betraktninger på dette også :)
Ser greit ut dette. Men :-)
HB er ganske så greit i forhold til hvordan man oppbevarer informasjon til hver enkelt mynt, f.eks. gradering, pris,provience,variant, pregested.
Ved samling over flere år, kan slik informasjon mange ganger være greit å holde ryddig i samlingen, dette er selvsagt smak og behag. Jeg vurderer selv en liten bok til notiser ved større mynter, for jeg har enda ikke latt de største myntene i samlingen blitt fanget av HB. Så jeg forstår og deler gleden ved å kunne ta myntene enkelt ut for å kjenne på de og studere uten noen form for tildekkelse. :D
User avatar
mynt01
Veteran
Posts: 1511
Joined: 15 Nov 2008 12:24

Re: Oppbevaring av mynt

Post by mynt01 »

Man får avogtil mynter som er varmeforseglet i Saflips.
Noen som har tips om varmeforsegling av Saflips?
Apparat for å forsegle disse?
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”