Oppbevaring av mynt

Numismatisk forum
User avatar
brafin
Posts: 1688
Joined: 15 Nov 2008 21:58

Re: Oppbevaring av mynt

Post by brafin »

Har samlet mynter i over 30 år.Har aldri brukt " vintervotter" eller lignende.Knuser/knekker både graderingskapsler og hartbergere hvis jeg ønsker et bedre oppholdssted for mynten/myntene. MÅ holde, føle, og kjenne mynten mellom fingertuppene for å få den rette følelsen når det gjelder både kvalitet og hva som ellers skal til for en "følsom" vurdering/gradering. ( bruker bestandig en lupe som ikke overeksponerer mine progressive briller :) )

Deretter inn i ny hartberger med egne kommentarer.Etter en stund samme runde igjen når de gamle brillene må erstattes med nye myntbriller.hehe. :D
GYR
Posts: 50
Joined: 25 Sep 2013 23:36

Re: Oppbevaring av mynt

Post by GYR »

Ziplock-poser i pe-ld er oppgitt som syrefrie. Kan jeg stole på det? Det er kun for midlertidig oppbevaring.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Oppbevaring av mynt

Post by Olav K »

Jeg kjenner ikke Ziplock, men svaret kan være avhengig av hvor midlertidig "midlertidig" er. Er det snakk om uker eller noen måneder bør det være uproblematisk. Snakker vi om år ville jeg søke etter andres erfaring.
Selv bruker jeg ( utenom HB) noe som heter SAFLIP, anbefalt her på forumet og av mynthandlere jeg ellers tror på. SAFLIP reklamerer med at de er "The coin holder Museums use".
Nå kan Ziplock være like syrefritt (og fritt for andre farer) som SAFLIP påstår å være - det finnes da åpenbart "trygg" plast, og jeg kan ikke se at SAFLIP har patent på eller hevder enerett på plastens sammensetning.
Swede
Posts: 572
Joined: 05 Aug 2010 20:18

Re: Oppbevaring av mynt

Post by Swede »

SAFLIP är ok enl. min mening. Annars använder jag mycket av ABAXA hårdplastramar (svensktillverkat).

Gamla hederliga myntskåp är också trevliga, men kanske inte för proof-mynt och 0-kvalitet då det alltid blir minimalt slitage.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Oppbevaring av mynt

Post by jba »

Plasten i SAFLIPS er mylar. Mylar er en kommersiell tilgjengelig plast som alle kjøpe og lage ting av. Anvendelsesområdet er meget stort:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mylar

Det er alstå temmelig usannsynlig SAFLIPS er patentert eller at det eksisterer noen slags enerett på å lage myntholdere i dette materialet.

Er der noen i Norge som forhandler SAFLIPS? Jeg har bare funnet dem på ebay der man må kjøpe fra USA.
User avatar
Olav K
Posts: 3549
Joined: 28 Jan 2011 23:09

Re: Oppbevaring av mynt

Post by Olav K »

Jeg vet ikke om noen i Norge har tatt inn SAFLIP for lager. Selv fikk jeg en mynthandler til å ta med noen til meg når han likevel skulle kjøpe til eget bruk.
Ellers kan de kjøpes direkte på nett, du behøver ikke gå veien om E-bay. Googler du "saflip" kommer det opp flere forhandlere, f.eks graderingsselskapet PCGS, som tar $ 6.50 for en pakke på 50. Nå kommer porto i tillegg, og du bør regne litt for å holde totalprisen under momsegrensen.
Hvis tilstrekkelig mange spør skal man ikke se bort fra at noen vil ta dem inn for lager. Jeg ser det også som et pluss at "konvoluttene" går i et "hartberger-album" - du behøver ikke skifte arkivsystem fordi du skifter konvolutter.
SaccoMan
Posts: 629
Joined: 06 Nov 2008 23:29

Re: Oppbevaring av mynt

Post by SaccoMan »

Har selv handlet bl.a. SAFLIPS her: http://www.jpscorner.com/

Rask og trygg levering hver gang jeg har handlet der.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Oppbevaring av mynt

Post by Arve »

Det er ikke noe problem å kjøpe disse fra USA, det har jeg også gjort. Bare pass på å holde fakturabeløpet uten frakt på maks 200 NOK så går det bra.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
User avatar
KreativProgrammerer
Posts: 65
Joined: 05 Jun 2012 16:48
Location: Norge og Nederland
Contact:

Re: Oppbevaring av mynt

Post by KreativProgrammerer »

kråketoppen wrote:Romerske mynter fortjener ett myntskap/skuffer/brett å ligge i, som gir en flott ramme rundt
myntene. Det var en tråd her om div. flotte myntskap fra USA, har mistet linken som var lagret, men kanskje noe her inne graver den opp for oss. :D
Tok på meg oppgaven jeg :)

viewtopic.php?f=30&t=2496&p=25982&hilit ... kap#p25982

viewtopic.php?f=30&t=2496&p=25978&hilit ... kap#p25978
Mvh
Lars
http://icoinsapp.com
Tlf: +47 46 47 20 74
e-post: lars@icoinsapp.com
Ta også kontakt via PM om du vil meg noe.
larssten
Posts: 45
Joined: 25 Nov 2014 14:26

Re: Oppbevaring av mynt

Post by larssten »

Hei!

Jeg er ny på forum og en amatørsamler som samler på USA-mynter og bruker foreløpig nyinnkjøpte Numis-album for oppbevaring av samlingen. Myntene er fra tidlig 1800-tall og i alle ulike metaller som sølv, kobber, kobbernikkel etc. Flere av de er i veldig god kvalitet. Ønsker å ha myntene i mange år fremover og er derfor opptatt av at de beholder kvaliteten :)

Har forhørt meg i en mynthandel og hørt at det er noe syre i denne plasten slik at over tid kunne skade myntene, men det var også snakk om at Morgandollarene kunne få en toning over tid av å ligge i slike album. De anbefalte å heller bruke HB, men jeg synes disse tar mer plass enn Numis og det blir mye papir. På den andre siden synes jeg HB i plastlommer er fint da jeg enklere kan ta ut hver enkelt mynt å studere denne enn med numis hvor man må ta ut hele "plastremser" som da også eksponerer myntene i større grad.

Lurer derfor på om det er noen som har erfaringer med å bruke Numis-album - og spesielt over lengre tid?
Hvor lenge er forsvarlig å ha myntene i slike Numis-album?
Hvor spesielle eller verdifulle mynter er forvarlig å ha i Numis-album over tid?
Andre tips?

Setter pris på alt av innspill! :)
Hilsen Lars
Attachments
numis.PNG
numis.PNG (664.22 KiB) Viewed 2290 times
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Oppbevaring av mynt

Post by samler607 »

Hei Larssten og velkommen.
Erfaringen min med numis album fra 60-70-80 tallet.
Er at kobber/bronse/kobbernikkel har i mine øyne en negativ innvirkning på myntene når de reagerer med plasten.
Bronse myntene får mye grønt irr etter en lang stund i slike album.
Zink mynter blir klebrige og vesker.
Mange metaller blir faktisk veldig klissete

Men jeg har sett store sølvmynter slik som f.eks. Morgan Dollars, at de igjen kan få en positiv innvirkning, at de kan lettere få en slags rainbow patina.
Men her kommer man jo til smak og behag, noen liker mynter helt hvite også.

Harteberger er jo det som beskytter myntene best og vil ta være på de på en best muligmåte. Men i ditt tilfelle kunne det jo kanskje vært morro å prøve begge deler, Da plasere store sølvmynter i Numis og kobbernickel og bronse mynter i HB f.eks.

Selv liker jeg å kunne ta litt på mine større mynter og foreløpig oppbevarer disse i et myntskrin med filt, ellers er resten av samlingen min i HB som jeg egentlig sverger trofast til :-)

Håper det var til noe hjelp
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Oppbevaring av mynt

Post by Myge »

Mye mynt på 70-tallet ble smurt inn med vaselin av en eller annen bisarr grunn. Dette er en av grunnene til at mange mynter er klissete.
larssten
Posts: 45
Joined: 25 Nov 2014 14:26

Re: Oppbevaring av mynt

Post by larssten »

samler607 wrote:Hei Larssten og velkommen.
Erfaringen min med numis album fra 60-70-80 tallet.
Er at kobber/bronse/kobbernikkel har i mine øyne en negativ innvirkning på myntene når de reagerer med plasten.
Bronse myntene får mye grønt irr etter en lang stund i slike album.
Zink mynter blir klebrige og vesker.
Mange metaller blir faktisk veldig klissete

Men jeg har sett store sølvmynter slik som f.eks. Morgan Dollars, at de igjen kan få en positiv innvirkning, at de kan lettere få en slags rainbow patina.
Men her kommer man jo til smak og behag, noen liker mynter helt hvite også.

Harteberger er jo det som beskytter myntene best og vil ta være på de på en best muligmåte. Men i ditt tilfelle kunne det jo kanskje vært morro å prøve begge deler, Da plasere store sølvmynter i Numis og kobbernickel og bronse mynter i HB f.eks.

Selv liker jeg å kunne ta litt på mine større mynter og foreløpig oppbevarer disse i et myntskrin med filt, ellers er resten av samlingen min i HB som jeg egentlig sverger trofast til :-)

Håper det var til noe hjelp
Takk for svar!
Det er det jeg også begynte å vurdere. Nemlig å få alle "småmyntene" som half cent, cent, dime og muligens quarters i HB og beholde half dollars og dollar i Numis. Disse mindre myntene tror jeg er litt enklere å se på hver for seg i en HB enn når de er lagt inn i en "remse" i Numis.
Er enig med deg, liker også å "kjenne på" myntene for å få følelsen med de - det var en av grunnene til at jeg var litt usikker på bruk av HB.
User avatar
jba
Posts: 920
Joined: 01 Mar 2009 14:14

Re: Oppbevaring av mynt

Post by jba »

Det som refereres til over som "syre" er nok heller klorider i kloridholdig plast. Typisk PVC = PolyVinylChlorid, som er veldig mye brukt. Den vanligste "kloridsyren" er saltsyre, som i små mengder blir avgitt fra PVC plasten. INGEN mynter har godt av dette, ikke sølv, gull eller platinamynter heller. Mest utsatt er dog mynter av bronse/kobber, zink, kobbernikkel og aluminium. De vil over tid kunne bli helt ødelagt. Personlig ligger jeg langt unna alt som minner om kloridholdige oppbevaringsmedier. Spørsmålet vedr. Numis albumene er om man kan garantere at de inneholder kloridfri plast. Om de så gjør, er et alternativ å ha dem i kapsler eller HB'er i tillegg slik at ikke plasten kommer i direkte kontakt med mynten.

Så vidt meg bekjent er det svovelsulfider og ikke klorider som er den viktigste patinadriveren, eksempelvis på Morgan dollars.
samler607
Posts: 1064
Joined: 20 Jan 2012 16:31

Re: Oppbevaring av mynt

Post by samler607 »

jba wrote:Det som refereres til over som "syre" er nok heller klorider i kloridholdig plast. Typisk PVC = PolyVinylChlorid, som er veldig mye brukt. Den vanligste "kloridsyren" er saltsyre, som i små mengder blir avgitt fra PVC plasten. INGEN mynter har godt av dette, ikke sølv, gull eller platinamynter heller. Mest utsatt er dog mynter av bronse/kobber, zink, kobbernikkel og aluminium. De vil over tid kunne bli helt ødelagt. Personlig ligger jeg langt unna alt som minner om kloridholdige oppbevaringsmedier. Spørsmålet vedr. Numis albumene er om man kan garantere at de inneholder kloridfri plast. Om de så gjør, er et alternativ å ha dem i kapsler eller HB'er i tillegg slik at ikke plasten kommer i direkte kontakt med mynten.

Så vidt meg bekjent er det svovelsulfider og ikke klorider som er den viktigste patinadriveren, eksempelvis på Morgan dollars.
Ingen tvil om at du har god greie på dette.
Men, jeg har opplevd at f.eks. en liten historie: Min familie i USA sendte brev med flere 1/2 dollar til min familie i Norge på 60 tallet. Et par av disse ble lagt i en skuff ( malt treskuff) resterende ble lagt i numis album(eller tilsvarende, tror ikke de het numis ) De som ble lagt i skuff, og lå der urørt til langt ut på 2000 tallet ble kullsorte og nærmest matte i fargen. De som ble lagt i album fikk et pent fargespill, og ble mer oljete og beholdt glansen.
Hvorfor dette endte slik vet jeg rett og slett ikke, men det er vel noe i plasten som reagerer med metallet som gjør at den korroderer til en u-typisk sølvkorrosjon? Hvor en a-typisk korrosjon er sort.

Ellers har jeg sett mange triste eksemplarer av eldre sølvmynter med lite sølvinnhold som har fått kraftig grønt irr etter å ha lagt i numis album i lengre tid. ( i dette tilfelle, må jeg bare tippe med at det er kobberet i sølvmynten som reagerer med plasten og skaper den grønne irren.
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”