Oppbevaring av mynt

Numismatisk forum
Mynt4
Posts: 2
Joined: 30 Jan 2010 13:13

Re: Oppbevaring av mynt

Post by Mynt4 »

Man finner noe info om oppbevaring og annet på denne siden:
http://feilpreg.com/feilpreg/tjenester/Gradering.html
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Oppbevaring av mynt

Post by AMO Berg »

Mynt4 wrote:Man finner noe info om oppbevaring og annet på denne siden:
http://feilpreg.com/feilpreg/tjenester/Gradering.html
Jeg er enig i noe av dette, men man må betrakte dette som forfatterens subjektive meninger. Her frarådes det å oppbevare mynter i papirkonvolutter, men syrefrie papirkonvolutter benyttes av bl.a. Vitenskapsmuseet i Trondheim. Forøvrig er det ingen grunn til å få panikk og slabbe myntene sine. De trives greit i vanlige hartbergere :wink:
User avatar
holofire
Posts: 828
Joined: 07 Nov 2008 15:17
Location: Larvik
Contact:

Re: Oppbevaring av mynt

Post by holofire »

Selv bruker jeg HB med lim. Så lenge mynten sitter fint i den og ikke ligger å slenger er mye gjort. At mynten vil få kabinettslislitasje av å ligge beskyttet kan jeg nesten ikke tro... Den ligger stort sett i et album. Vi rister vel ikke i de?? Kapsler er sikkert fint det og, men synes ikke det blir like fint i et album. Slabs.. jaja hvis samlingen skulle vært i slabs måtte jeg bygd et hus til... og vunnet i lotto...
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Oppbevaring av mynt

Post by Myge »

Tja, å vinne i lotto er jo ikke akkuratt vanskelig, det er bare å plotte inn 7 tall, da får du råd til hus og slabs. Forstår ikke problemet? Neste ukes tall har jeg liggende her på kontoret, de som ønsker dem, får heller ta kontakt (ikke for mange, da blir premiene så lave, og Norsk Tipping fatter kanskje mistanke).

Eirik
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Oppbevaring av mynt

Post by Torashe »

numis wrote:Hei
Er det hardplast kapsler 5kr myntene lå?
Mvh numis
Ja di lå i di her vanlige runde som proof mynter kommer i,like di du har 5ørene dine i. Skal se om jeg får tatt noen bilder en dag og lagt det ut.
KrsMynthandel
Posts: 426
Joined: 02 Dec 2009 19:12

Re: Oppbevaring av mynt

Post by KrsMynthandel »

Middelaldersamlingen min skal vekk ifra Importa lommene og over i kapsler som igjen plasseres i Leuchtturms skuffer med fløyel. Klart den fineste og sikreste måten å presentere de på. Får begynne å stable disse godsakene i høyden nå....... :shock:




Håkon
Eier Kristiansand Frimerke & Mynthandel
User avatar
Runju
Posts: 111
Joined: 11 Aug 2009 23:07

Re: Oppbevaring av mynt

Post by Runju »

Jeg liker HB og lim og bruker de plastarka med 20 lommer pr side til årgangssamlingen. Nå har jeg imidlertid kjøpt noen større - 9 lommer pr side, for å ha de større minnemynter i. Jeg vil gjerne ha alle minnemyntene kronologisk i perm, men har fått forståelsen av at de "store" rammene (de det bare er plass til 9 av pr side) ikke kan skaffes i mindre lysåpning enn 40 mm. Både 40 og 44 mm er flott til de store myntene, men når man også skal ha 5-10- 20 kroner, syns jeg det blir veldig mye tomrom rundt myntene.

Vet noen om det finnes slike store rammer med lysåpning som også passer for de mindre myntene?
2rhaug
Posts: 674
Joined: 09 May 2009 16:02

Re: Oppbevaring av mynt

Post by 2rhaug »

kråketoppen wrote:Du får kjøpt myntkapsler helt f.o.m 14 mm og 16 mm, disse bør passe til 1 og 10 øre og videre
oppover. Selv har jeg kvittet meg med alle myntalbum til Hartberger, kun skipsmotivmyntene mine ligger nå i Hartberger, disse er av blå plast istedet for papp og gjør seg veldig bra som ramme rundt myntene. Mine nyere mynter i proof o.l. ligger i plastkapsler og så igjen i myntskap. Mine gode gamle 1600-1800 tallet oppbevarer jeg kun løse i myntbrett med div.runde diam. som passer til hver enkel mynt.Her har dem, som nevnt tidl. ligget i over 30 år
og er like fine som da jeg handlet dem. Værre er det ikke. :D
Hvilke "runde diam." bruker du. Er det plaskapsler eller noe annet. Og ligger de løst eller inntil hverandre på brettet?
Jeg er i ferd med å renovere et gammelt arkivskap til myntoppbevaring. Og jeg lurer meg grønn på hva jeg skal bruke. Jeg vil helst ha filt som underlag, men har ikke bestemt meg og jeg sliter med inndelingen.
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Oppbevaring av mynt

Post by grenl.har »

-Fra middelalder og frem til 1873 har jeg brukt myntkapsler liggende i skuffer i filt. Man kan ta ut og studere mynten enkelt. I tillegg laget en notis under hver mynt. Hvor ervervet, litt historie og pris på baksiden av notisen.
-Etter 1873 er myntene lagt i "Hartberger" og liggende på hylla i permer, ellers blir "plastarkene" skeive hvis permene står i hylla som vanlige bøker.
-Har startet en liten samling med Romerske Keisere, er litt i tvil hvordan disse skal lagres, da hver mynt har mye historie og detaljer som må følge hver mynt. Har noen et forslag :?:
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Oppbevaring av mynt

Post by kråketoppen »

Romerske mynter fortjener ett myntskap/skuffer/brett å ligge i, som gir en flott ramme rundt
myntene. Det var en tråd her om div. flotte myntskap fra USA, har mistet linken som var lagret, men kanskje noe her inne graver den opp for oss. :D
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Oppbevaring av mynt

Post by kråketoppen »

Runju wrote:Jeg liker HB og lim og bruker de plastarka med 20 lommer pr side til årgangssamlingen. Nå har jeg imidlertid kjøpt noen større - 9 lommer pr side, for å ha de større minnemynter i. Jeg vil gjerne ha alle minnemyntene kronologisk i perm, men har fått forståelsen av at de "store" rammene (de det bare er plass til 9 av pr side) ikke kan skaffes i mindre lysåpning enn 40 mm. Både 40 og 44 mm er flott til de store myntene, men når man også skal ha 5-10- 20 kroner, syns jeg det blir veldig mye tomrom rundt myntene.

Vet noen om det finnes slike store rammer med lysåpning som også passer for de mindre myntene?

Har ikke sett store Hartberger med "små" lysåpninger, men noen legger disse ringene utpå mynten, slik at de kan pase. Men er ikke helt fan av disse.
User avatar
Lagrinn
Numismatograf
Posts: 1551
Joined: 10 Mar 2009 08:35
Location: Buskerud

Re: Oppbevaring av mynt

Post by Lagrinn »

User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Oppbevaring av mynt

Post by kråketoppen »

Takk Aksel, det var superraskt, flott. :D
User avatar
grenl.har
Posts: 589
Joined: 11 May 2010 20:29

Re: Oppbevaring av mynt

Post by grenl.har »

Skap med sjel. For å få plass til skapet i en Safe, må en ha en svæær safe...
Stort våpenskap kan også gjøre nytten. Kan stable i høyden... :?
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Oppbevaring av mynt

Post by kråketoppen »

Har vært vist i en tråd her inne, stoort grønt myntskap/safe holdt i gammel stil 20/30 årene?
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”