Oppbevaring av mynt

Numismatisk forum
User avatar
numis
Posts: 139
Joined: 11 Nov 2009 18:35

Oppbevaring av mynt

Post by numis »

Hei.Jeg håper at dere tilgir dårlig bilde(les scan).Muligens emnet har vært oppe før,men jeg lurer da litt på oppbevaring av mynter,fortrinnsvis de i topp kvalitet.
Bildet viser 5ø 1875-1916, som jeg har valgt å oppbevare i kapsler, og i tillegg plassert mørkt.Min erfaring med (iallefall de gamle) Hartbergere, så blir myntene matte og kan endre farge under lang oppbevaring.Og spesielt de lyse kobbermyntene, ønsker en å beholde den lyse tiltalende fargen så langt mulig. Å få tak i denne typen lyse kobbermynter er ikke lett, så det ville jo være trist opp oppbevaringen "ødelegger" fargen.Hvordan gjør dere andre det? Har dere ulike måter å oppbevare på sølv,kobber og nikkel? :D
Attachments
skann0001.jpg
skann0001.jpg (24.85 KiB) Viewed 6291 times
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Oppbevaring av mynt

Post by kråketoppen »

Skal tro at dine mynter ligger trygt nå og i tillegg oppbevarer du kanskje myntkapslene i ett
myntskap/brett, som passer til diam. Her var det noen pene 5 ører. :D
User avatar
numis
Posts: 139
Joined: 11 Nov 2009 18:35

Re: Oppbevaring av mynt

Post by numis »

Alle i kvalitet 0 og 0/01.
Syns det er underlig, at på et fora vi snakker om mynter, så er det ingen som er villige til å svare på oppbevaring av mynter.Er det et tema som er "ut-debatert"? Kan ikke medlemene noe om det?Eller er det fordi det ikke dreier seg om verdi og kjøp og salg?

Jeg er rel ny på forum, og dersom tema har vært oppe før, så hadde det vært fint om jeg fikk en link.

Hilsen en skuffet numis.
User avatar
AMO Berg
Proveniensentusiast
Posts: 2776
Joined: 29 Mar 2009 21:24
Location: Stjørdal

Re: Oppbevaring av mynt

Post by AMO Berg »

Det har vært mange diskusjoner om oppbevaring av mynt tidligere. Jeg tror vi konkluderte med at kombinasjonen Importa myntrammer i Hartberger album, var den vanligste måten å oppbevare på.

Alle oppbevaringsmåter har fordeler og ulemper. Det tryggeste er å legge myntene i konvolutter av syrefri papir, men enn så upraktisk hvis man skal se på dem ofte? Jeg har oppbevart mine mynter på flere måter opp gjennom årene, men ender som regel opp med det "tradisjonelle" hartbergeralbumet.

Jeg frykter alikevel at myntene får kabinettslitasje hver gang jeg blar om i albumet. :o
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Oppbevaring av mynt

Post by kråketoppen »

Mine mynter oppbevarer jeg mørkt og passe kjøligt (ikke direkte kaldt) i myntskap, der har de ligget i ca.30 år og er som da jeg la dem der. Som jeg har nevnt oppbevarer du dine mynter trygt. Legg dem gjerne i ett myntskap med utstansete huller i den diam. du har kapslene i og du kan titte på dem ofte uten dem tar skade av det, bare dra ut ønskete brett. :D
PCL
Posts: 588
Joined: 06 Nov 2008 20:59

Re: Oppbevaring av mynt

Post by PCL »

Jeg må bare si at jeg sliter med å holde konsentrasjonen på spørsmålet ditt, fordi myntene på bildet ditt er så råe! Det er en sann fryd for et numismatisk øye å se 12 kobber-mynter fra den beste perioden i den kvaliteten og den fremtoningen du fremviser. Gratulerer med en nydelig samling.

Og det er dermed ikke så forunderlig at du spør om beste måte å oppbevare og bevare myntene og deres fremtoning på. Jeg sitter med de samme spørsmålene selv. Har dem i øyeblikket oppbevart i Hartbergere, har tidligere hatt dem i myntskap med filtbunn, men liker Hartbergere bedre. Men så er det flere som er skeptiske til den syren som er i limet og i plasten i Hartbergerne, og fraråder dette. Dermed blir jeg usikker. Jeg vet at tidligere plastlommer hadde uheldig syre i plasten, og kanskje i limet, men tror det er forbedret.

Men så viktig som dette er for myntsamlere, vil jeg be om det samme som numis:
Hvis det er noen som har noe fornuftig og vektig å si om dette, så please kom med det. Det er viktig!
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Oppbevaring av mynt

Post by Mineline »

Støtter PCL her , vet vi egentlig hvordan vi oppbevarer våre mynter ?
Har noen mer viten om dette ?
Jeg bruker HB , men skifter hvert annet år
Har sett reaksjoner mellom mynt og hb tidligere ....

mineline
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Trond i California
Posts: 779
Joined: 19 May 2009 05:17
Location: San Francisco, California

Re: Oppbevaring av mynt

Post by Trond i California »

Det et interessant aa se at her i USA brukes overhodet ikke 2x2 Hartberger med lim, kun versjonen med stifter. De fleste jeg snakker med sier at de med selvklebende lim er (1) altfor dyre og (2) at limen skader myntene over tid (de koster ca. 50 NOK for 50 stk). Jeg er vant med de selvklebende myntholderene fra Norge, og maa saaledes spesialbestille disse fra mynt-utstyr butikker. Jeg synes ikke myntholderene som er stiftet sammen er pene, saa naar jeg kjoeper mynter skifter jeg fra stiftede til selvklebende.
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Oppbevaring av mynt

Post by Myntsamleren »

Mineline wrote:Har sett reaksjoner mellom mynt og hb tidligere ....

mineline
Hva slags reaksjoner og hvilket metall ?

Vet du hvor lenge den/de hadde ligget i HB'en ?
Jeg sjekket noen av mine egne som har ligget i 13 år og kunne ikke se antydning til noen forandring.
User avatar
numis
Posts: 139
Joined: 11 Nov 2009 18:35

Re: Oppbevaring av mynt

Post by numis »

Jeg har nå bare kapsler.Liggende på myntbrett, altså stort sett mørkt.Enkelt å ta ut og se på.Men noen størrelser passer ikke like godt.Bla 5ø dere ser her ,er akkurat litt for store, og jeg må presse de litt for å få de inn.Da blir jeg redd(er litt redd av meg ser dere :D ). Så har jeg 1ø og 10ø, der legger jeg inn de blå ringene for få mynten til å passe.Så små kapsler finner jeg ikke at de kan legges rett i.Da blir jeg igjen redd,kan de blå ringene påvirke myntene?
For noen år siden brukte jeg Hartbergere,men som noen sier ,så jeg at plasten ble litt matt/blass og jeg følte at det også påvirket glansen på myntene.Og da ble jeg selvsagt redd nok en gang
Vanskelig er det.
Ang oppbevaring , så ser jeg også at endel seddelark har en tendens til å krølle/bli "buklete" seg med årene! Er det rart at jeg blir en engstelig person?
Her tror jeg imidlertid at nye seddelark blitt mye bedre,eller?
User avatar
kråketoppen
Posts: 2436
Joined: 14 Sep 2009 18:12

Re: Oppbevaring av mynt

Post by kråketoppen »

Du får kjøpt myntkapsler helt f.o.m 14 mm og 16 mm, disse bør passe til 1 og 10 øre og videre
oppover. Selv har jeg kvittet meg med alle myntalbum til Hartberger, kun skipsmotivmyntene mine ligger nå i Hartberger, disse er av blå plast istedet for papp og gjør seg veldig bra som ramme rundt myntene. Mine nyere mynter i proof o.l. ligger i plastkapsler og så igjen i myntskap. Mine gode gamle 1600-1800 tallet oppbevarer jeg kun løse i myntbrett med div.runde diam. som passer til hver enkel mynt.Her har dem, som nevnt tidl. ligget i over 30 år
og er like fine som da jeg handlet dem. Værre er det ikke. :D
User avatar
Mineline
Posts: 1055
Joined: 08 Sep 2009 20:10
Location: Bergen

Re: Oppbevaring av mynt

Post by Mineline »

Både sølv , kopper og nikkel har jeg sett reaksjoner mot plast . Riktignok etter mange år ,
15 - 25 år .. Dette ser vi også på gamle myntsett i mykplast hvor myntene tydelig
reagerer på plasten . Plasten idag er sikkert av en annen kvalitet , og nyere HB klistrer
seg ikke til albumssidene slik de gjorde tidligere ,

Mineline
Myntsamleren wrote:
Mineline wrote:Har sett reaksjoner mellom mynt og hb tidligere ....

mineline
Hva slags reaksjoner og hvilket metall ?

Vet du hvor lenge den/de hadde ligget i HB'en ?
Jeg sjekket noen av mine egne som har ligget i 13 år og kunne ikke se antydning til noen forandring.
Hovedsamleområde :
Norden før 1920
Gullmynter hele verden
User avatar
Myntsamleren
Posts: 419
Joined: 06 Oct 2008 06:33
Contact:

Re: Oppbevaring av mynt

Post by Myntsamleren »

Mineline wrote:Både sølv , kopper og nikkel har jeg sett reaksjoner mot plast
Hva slags reaksjoner ?

Kan vi regne med at zink- og jern- og gullmynter ikke blir påvirket da ?
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Oppbevaring av mynt

Post by Torashe »

Har funnet noen 5kr som ligger i plast kappsler,usirkulerte,og di er GRÅ. Har og sett på mange auksjoner på qxl der disse papp utgivelsene med 50øre-20kr,,bla. 20kr 2001stj, der er det og mange mynter som har fått misfarging av og nok sannsynligvis ligge i plastik. Men har enda ikke sett noen "misfargede" mynter som har ligget i HB i årevis. Selv bruker jeg HB med lim,hvem i all verden er så gal at di vil ha stifter i et album. Ikke noe fan av kappsler selv,det hører kun til på gull og proff mynter :mrgreen:
User avatar
numis
Posts: 139
Joined: 11 Nov 2009 18:35

Re: Oppbevaring av mynt

Post by numis »

Hei
Er det hardplast kapsler 5kr myntene lå?
Mvh numis
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”