Qxl tråden

Numismatisk forum
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Qxl tråden

Post by myntsamlern »

Folk som har spørsmål om ulike kjøp på qxl.

http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?Au ... &PageNum=1

Tenkte jeg skulle kjøpe denne, men finner ingen 20 kr kong oscar fra 1889...mulig selger roter og mener 1879?
Image
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Qxl tråden

Post by jornkris »

mulig du roter og tenker den svenske mynten er norsk :-)
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Qxl tråden

Post by myntsamlern »

jornkris wrote:mulig du roter og tenker den svenske mynten er norsk :-)
AHh..såklart, tenkte at de hadde et felles pengesystem under samme konge jeg, men det var vel Oscar 2 som laget eget system for Norge og Sverige?
Image
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Qxl tråden

Post by vemod »

Denne er svensk, og de preget gullmynter i 1889
User avatar
vemod
Veteran
Posts: 1992
Joined: 14 Oct 2008 13:14
Location: Kongsvinger

Re: Qxl tråden

Post by vemod »

myntsamlern wrote:
jornkris wrote:mulig du roter og tenker den svenske mynten er norsk :-)
AHh..såklart, tenkte at de hadde et felles pengesystem under samme konge jeg, men det var vel Oscar 2 som laget eget system for Norge og Sverige?
Norge tiltrådte den skandinaviske myntkonvensjon (etter gullmyntfot) 16.10. 1875, og da var både Norge, Sverige og Danmark i myntunion, med et felles myntsystem. Dvs. myntene skulle være lovlig betalingsmiddel i alle tre skandinaviske riker, uten hensyn til hvor de var preget.

Kong Oscar hadde nok en begrenset rolle i den prosessen - utover å posere i sørgmodig profil på myntene... det var Norge, Sverige og Danmarks regjeringer og nasjonalforsamlinger som hadde det siste ord. Den største pådriver fra Norges side het Ole Jacob Broch, og han var stortingsmann og professor i matematikk.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Qxl tråden

Post by jornkris »

Ja fra 1875 hadde de tre landene felles myntsystem og myntene kunne brukes i alle tre, men de hadde fortsatt egne design.
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Qxl tråden

Post by myntsamlern »

Hei igjen.
Har sittet å tenkt litt på hva slags samling jeg vil ha...først tenkte jeg gullmynter, men det er ganske dyrt, så skal heller samle det litt på siden. Så så jeg litt på kongene våre, og de tidligste, med specidalere osv blir alt for dyr, men men Håkon 7 sine mynter er jo ganske rimelige (?), dermed er planen å få alle myntene han gidde ut, alle årganger, frem til krigen. Er dette en realistisk samling, alle mynter i kvalitet 0 (om det går ann, ivertfall best mulig kvalitet). Er det mulig å bygge seg opp en sånn samling over qxl kjøp/lignende sider? Noen som kanskje samler på samme serie her? Få høre erfaringene deres!
Dyreste myntene jeg ser er 50 øre kobbernikkel med hull, 1920 og 5 øre bronse, 1915.

Men så ser jeg på qxl : http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?Au ... &PageNum=1

var ikke dette veldig billig? Burde ikke denne ligge på 6000-7000 kroner? Eller roter jeg igjen....
Image
maxorin
Posts: 42
Joined: 24 Jul 2008 13:01

Re: Qxl tråden

Post by maxorin »

6000.- i kvalitet 01 for 50 øre 1920 med hull - men denne er nok et
stykke unna 01. Rundt 1/1+ et sted vil jeg si, litt bruksslitasje og
noen stygge riper, men vanskelig å dømme utifra bildene.
Vi får høre hva de andre mener.

Det er en maken her: viewtopic.php?f=6&t=318
Christian H
Posts: 186
Joined: 10 Oct 2008 00:07
Location: Sunndal

Re: Qxl tråden

Post by Christian H »

For ca akkurat et år siden startet jeg på min Haakon samling.
Nå skal det sies at jeg samler ikke 0mynt,men nå mangler jeg ca 20 mynter,av di dyre myntene mangler jeg bare 50øre zink 45,london settet, å gull 10`ern fra 1910.
Hadde jeg vært deg ville jeg ha startet med å få en komplett samling først.
Så når det begynner å bli vanskelig å få tak i det du mangler,kan du bynne å se etter 0mynt.
Skulle det være noen spørsmål er det bare å sende en PM eller fortsette på denne tråden

Dyre mynter:
Gevær 2 kronen
50 øre zink
5 øre 1915
5øre 1918
2øre 1917
London settet
Gull myntene(1x10kroner og 1x20 kroner)
+ noen halvdyre andre årstall
Samlerområde: Skillinger fra 1700
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Qxl tråden

Post by bengt »

For å svare på ditt første spørsmål. Det er mulig å samle komplett Haakon. Jeg vil anbefale deg å samle helt komplett til 1957, det blir en mer spennende samling enn å bare samle de første typene. Personlig synes jeg Haakon er en spennende konge å samle på, han har gamle minnemynter, gull og sølv, og det er to serier med mynter fra krisetider. Det er også en del spennende "ekte" varianter, blant annet 10 og 25 øre på 50 tallet som flere år kom med myntmerke både på opphøyet plate og "vanlig" (les Trygve Haugen sitt hefte hvis du tror det kun gjelder 1957). Selv har jeg en komplett Haakon, men mangler noen varianter. Jeg har samlet Haakon i 1+ kvalitet, med en del nesten usirkulerte kvaliteter etter krigen.

50 ørene fra 1920 - 1923 (veldig spennende historie rundt disse) er sjeldne med hull, spesielt i veldig gode kvaliteter. Det er også litt skummelt og kjøpe disse myntene da det er vanskelig å se om hullet er borret eller stanset i ettertid. Selgeren du linket til her på QXL kan du lese et annet topic her på forumet og gjøre opp din egen mening om (hint; 1883 topicet).
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Qxl tråden

Post by myntsamlern »

bengt wrote:For å svare på ditt første spørsmål. Det er mulig å samle komplett Haakon. Jeg vil anbefale deg å samle helt komplett til 1957, det blir en mer spennende samling enn å bare samle de første typene. Personlig synes jeg Haakon er en spennende konge å samle på, han har gamle minnemynter, gull og sølv, og det er to serier med mynter fra krisetider. Det er også en del spennende "ekte" varianter, blant annet 10 og 25 øre på 50 tallet som flere år kom med myntmerke både på opphøyet plate og "vanlig" (les Trygve Haugen sitt hefte hvis du tror det kun gjelder 1957). Selv har jeg en komplett Haakon, men mangler noen varianter. Jeg har samlet Haakon i 1+ kvalitet, med en del nesten usirkulerte kvaliteter etter krigen.

50 ørene fra 1920 - 1923 (veldig spennende historie rundt disse) er sjeldne med hull, spesielt i veldig gode kvaliteter. Det er også litt skummelt og kjøpe disse myntene da det er vanskelig å se om hullet er borret eller stanset i ettertid. Selgeren du linket til her på QXL kan du lese et annet topic her på forumet og gjøre opp din egen mening om (hint; 1883 topicet).
Ahh, takk for at du sa ifra, tenkte faktisk å by på den mynten der. Skal nok holde meg unna den selgeren der...

Takk for svar alle sammen, jeg skal ivertfall begynne på Håkon, så får vi se hva slags kvalitet det blir :)
Image
mynten
Posts: 115
Joined: 07 Sep 2008 07:55

Re: Qxl tråden

Post by mynten »

myntsamlern wrote:Hei igjen.
Har sittet å tenkt litt på hva slags samling jeg vil ha...først tenkte jeg gullmynter, men det er ganske dyrt, så skal heller samle det litt på siden. Så så jeg litt på kongene våre, og de tidligste, med specidalere osv blir alt for dyr, men men Håkon 7 sine mynter er jo ganske rimelige (?), dermed er planen å få alle myntene han gidde ut, alle årganger, frem til krigen. Er dette en realistisk samling, alle mynter i kvalitet 0 (om det går ann, ivertfall best mulig kvalitet). Er det mulig å bygge seg opp en sånn samling over qxl kjøp/lignende sider? Noen som kanskje samler på samme serie her? Få høre erfaringene deres!
Dyreste myntene jeg ser er 50 øre kobbernikkel med hull, 1920 og 5 øre bronse, 1915.

Men så ser jeg på qxl : http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?Au ... &PageNum=1

var ikke dette veldig billig? Burde ikke denne ligge på 6000-7000 kroner? Eller roter jeg igjen....
Å samle alle Haakon mynter i kvalitet 0 tror jeg bare du må glemme,da det rett og slett er umulig å skaffe en slik samling.Men hvis du klarer sånn gjennomgående 01 kvalitet må du være meget godt fornøyd.
maxorin
Posts: 42
Joined: 24 Jul 2008 13:01

Re: Qxl tråden

Post by maxorin »

Bare litt nyskjerrig, er det umulig fordi man ikke finner alt i kval. 0
eller mener du prismessig?
mynten
Posts: 115
Joined: 07 Sep 2008 07:55

Re: Qxl tråden

Post by mynten »

maxorin wrote:Bare litt nyskjerrig, er det umulig fordi man ikke finner alt i kval. 0
eller mener du prismessig?
Umulig fordi ikke alle myntene finnes i kvalitet 0
Om de hadde vært å finne i kvalitet 0,så måtte en likevel ha vært millionær. Minst.
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Qxl tråden

Post by ha-rob »

mynten, vet du hvilke årganger som ikke finnes i kv. 0?
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”