Carl Johan myntene (1818-1844)

Numismatisk forum
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Carl Johan myntene (1818-1844)

Post by myntsamlern »

Kjetil Kvist wrote:Spørsmålet er bare hvilke mynter som står igjen.

Det er helt greit å kjøpe fra Samlerhuset om du liker produktene deres, og da mener jeg hele pakka de selger: Skrinene, kapslene, brosjyrene og myntene. Klarer du deg med bare myntene, så finner dem billigere på det store internasjonale samlermarkedet.

Se på de myntene du har kjøpt:

Sovereigns fra dronning Victoria selges for omtrent gullverdi + litt fortjeneste. Det blir ca. 1300-1400 kroner. Kong Oscars 5-spd/20-kroner 1875 koster vel rundt 5500-6000 på QXL. (Den første kom jo i 1874, og er litt dyrere tror jeg). Utgaven fra 1879 koster vel rundt 3000-4000 kr. (Alle disse ble "reddet fra Tyskerne"). En dansk 10-kroner fra 1900 koster 1150 kroner hos Oslo Mynthandel. Tilsammen ca. 10-12 000 kr på det "åpne" markedet.

Spørsmålet er igjen: Hva står igjen...
Skal ringe til de i morgen å høre hvilke 4 mynter som er igjen, så skal du få vite det....
Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Carl Johan myntene (1818-1844)

Post by Kjetil Kvist »

Det går forresten an å bruke de myntene du allerede har kjøpt som et grunnlag for en virkelig historisk og numismatisk interessant myntsamling. Da blir det ikke bare en tilfeldig samling gullmynter, men en samling med mening.

Fra midten av 1800-tallet gikk mange land over fra sølvfot til gullfot i myntsystemene. Gull ble viktigere for internasjonal handel. Det ble etablert noen myntunioner, og mange land kopierte myntfoten til andre land.

Den skandinaviske myntunion mellom Norge, Sverige og Danmark preget 5, 10 og 20-kroner i gull.
Den tyske myntunionen mellom de tyske delstatene preget 5, 10 og 20-mark i gull.
Den latinske myntunion bygde på den franske franc og det ble preget valører 5, 10, 12 1/2, 15, 20, 25, 50 og 100 i den standarden. Mange land preget mynter: Romania, Hellas, Italia, Spania, Frankrike, Belgia osv. Franskmennene preget 5, 10, 20, 50 og 100 francs.
Britene preget sine sovereigns, og den standarden ble adoptert av mange land. Dessuten er britenes Sovereign den eneste gullmynt som er preget i Europa, Afrika, Amerika, Australia og Asia.

Du kan jo selv krysse av hvor mange gullmynter du har i disse ulike myntstandardene. Det er mange å ta av, og selvsagt vanskelig å få tak i alle. Du kan likevel med letthet få tak i minst én mynt fra hver myntstandard uten noen problemer. I tillegg til de jeg har nevnt til nå, så kan du jo skaffe seg en god amerikansk gullmynt og en dukat. Da har du de viktigste gullmyntstandardene i moderne tid i samlingen din.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Carl Johan myntene (1818-1844)

Post by bengt »

Hvordan kvalitet var den 1875en du fikk? Hvordan har de dokumentert at den var med i gullskatten i 1940?

Hvis man skal si noe POSITIVT om Samlerhuset så er det at de tjener penger og dermed hadde penger til å gå inn med frisk kapital i Oslo Mynthandel når de (så vidt jeg har blitt fortalt) gikk konkurs. - Det samme faktum er selvsagt også negativt, for de hadde også kapital til å "kjøpe" Myntverket...
User avatar
ha-rob
Posts: 299
Joined: 04 Aug 2008 18:06
Location: Buskerud

Re: Carl Johan myntene (1818-1844)

Post by ha-rob »

myntsamlern wrote:mye negativt her ja.... :( Men folkens, tenk på alle de ute der som fortsatt handler hos samlerhuset da, og fortsatt tror de invisterer! Vi er jo tross alt de "heldige", som vet at vi ikke skal kjøpe derifra...

Har vi et ansvar i å si ifra? ....


En annen ting, serien jeg samler på hos samlerhuset, heter "the golden century". Myntene jeg har fått til nå:
Dronning Victoria
Sovereign med Old Head 1893 - 1901 (1900) Pris: 2650
Danmarks første 10-krone i gull
- en del av den norske Gulltransporten i 1940 (1900) Pris: 2190
Oscar II 20 kr/5 Spd: første gullmynt preget på Kongsberg
- reddet fra tyskerne i 1940 (1875) Pris: 7200
Oscar II 20 kroner 1876-1902
- reddet fra tyskerne i 1940 (1879( pris: 4900

= 16940 kr. Har jeg kasta bort 17000 kroner?

Har fått 4/8 mynter nå, lønner det seg å fullføre, eller bør jeg avslutte straks?
Kan nevne at jeg får få dager siden kjøpte 20 kroner gull 1875 til kr 4900,- på qxl. Den var oppgitt til å være i kval. 0 og kjøpt fra samlerhuset. Er ikke helt sikker på om kvaliteten er riktig, men det tok jeg forsåvidt høyde for når jeg valgte å by. Den er ihvertfall littegrann svakere enn en annen 20-krone-gullmynt jeg har som er vurdert til MS65 av NGC.

Er enig med alle her om at markedsføringen de driver i beste fall er på kanten. Men noen små-scoop kan gjøres. Nå selger de f.eks. Norges Mynter 2008 til kr 80,- mot normalt kr. 95,-. Men gudene vet hva de tar i porto/ekspedisjon og dessuten får man et livsvarig abonnement på reklame med på kjøpet, men det har vel flere av oss allerede :lol:
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Carl Johan myntene (1818-1844)

Post by vivavegas »

Angående Sovereign så kan man vel få de enda billigere. Ihvertfall hvis man går ett halv år tilbake da jeg fulgte litt med. Mulig gullprisen har steget såpass mye at det har gitt utslag på prisen.

Har sett priser helt ned mot 1000NOK og tom. litt under. 1100-1200 burde som regel holde.
Samlerhuset har vel en garanti slik at hvis den fremdeles er gjeldende ville jeg gjort en vurdering om man skal returnere myntene.

Da har jeg ikke sjekket i detalj hva det er du har fått, slik at det er mer som en generell kommentar og betrakte.

Således passer det veldig bra ifht. mine tidligere betraktninger.
I beste fall så betaler man ca. 50% overpris for Samlerhusets produkter.
I værste fall så betaler man det tidobbelte.
maxorin
Posts: 42
Joined: 24 Jul 2008 13:01

Re: Carl Johan myntene (1818-1844)

Post by maxorin »

En ting forundrer meg noe...all denne reklamen på glanset papir
sendt ut til alle og enhver hele tiden må da koste mye penger?
Skulle tro de kunne spare mye på å være litt mer nøkterne på
akkurat det, men nå er vel det også en av "agnene" de tjener
penger på.
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Carl Johan myntene (1818-1844)

Post by Kjetil Kvist »

Bare for oppklare vivalasvegas: Smelteverdien på gull er i dag 171 kroner/gram. En sovereign inneholder 7,322 g rent gull. Det gir en smelteverdi på om lag 1250 kroner. Prisen på gull har gått voldsomt opp i det siste året. Det er flere forhold som ligger bak det, men det er lite som tyder på at gull kommer til å falle voldsomt i verdi framover. Det er fordelen, og kanskje ulempen, med å samle gullmynter av denne typen: Gullprisen bestemmer ofte verdien på mynter i kvaliteter rundt 1+/01. Myntene faller og stiger i verdi sammen med prisen på gull. Uansett: Gullmynter med vekt under 10 gram er uansett enkle å omsette, uansett forhold.
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Carl Johan myntene (1818-1844)

Post by vivavegas »

Hei igjen.
Jeg er klar over det med gullverdi og at den har steget kraftig det siste året.
Derfor skrev jeg også at mine priser først og fremst gjaldt for ca. ett halv år siden.

Allikevel er det ikke uvanlig at gullmynter blir omsatt for 10-20% under gullverdi. Gullverdi er jo uansett en litt "kunstig" verdi, siden de færreste av oss kan gå til gullsmeden og få denne prisen. I tillegg (uten at jeg følger veldig nøye med) så synes jeg det virker som om en økning i gullprisen ikke nødvendigvis fører til samme økning i verdi på mynten.

Ser at de den siste omsetningene på auction f.eks. var på 1200NOK.

Men som sagt så var nok prisene mine litt gamle. Legg på +200 på de prisene jeg nevnte i forrige innlegg. Dette er jo også laveste pris og en mer vanlig pris vil nok ligge opp imot det du nevner, slik at da er vi vel mer eller mindre helt enig/ganske enig om prisen.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Carl Johan myntene (1818-1844)

Post by vivavegas »

Forøvrig (som også nevnt på facebook):

Virker som om stort sett alt av "normale" gullmynter fra ca. 1850-2008 blir omsatt for rundt gullverdi. Tar da selvsagt ikke hensyn til skjeldnere utgaver.

Unntaket virker og være faktisk først og fremst Norge, men også delvis Sverige/Danmark/USA.

Det er litt synsing, men trur dette ble bekreftet på facebook og selvsagt en veldig generalisering.
User avatar
jornkris
Posts: 1962
Joined: 14 Aug 2008 19:54

Re: Carl Johan myntene (1818-1844)

Post by jornkris »

Jeg kjøpte et par mynter av dem helt i begynnelsen når de akkurat hadde startet opp. Det var vel på begynnelsen av 90tallet. Har ikke kjøpt noe derfra siden ca 1997 eller noe sånt fordi jeg fant ut at de var høyt over alle andre i pris. Etter 5-6 år sluttet reklamen å komme.

Forøvrig jobbet jeg der en uke i 1999. Jeg var akkurat ferdig i militæret og det var noen måneder til jeg skulle begynne på universitetet. Så jeg meldte meg på et vikarbyrå og de sendte meg til Samlerhuset. Jeg ble satt til å pakke mynter, det var så kjedelig at jeg stakk etter en uke. Det var enorme mengder mynter de sendte ut. De ansatte (pakkerne) lo og vitset forøvrig om de dumme kundene som betalte så mye.
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Carl Johan myntene (1818-1844)

Post by myntsamlern »

Kjetil Kvist wrote:Bare for oppklare vivalasvegas: Smelteverdien på gull er i dag 171 kroner/gram. En sovereign inneholder 7,322 g rent gull. Det gir en smelteverdi på om lag 1250 kroner. Prisen på gull har gått voldsomt opp i det siste året. Det er flere forhold som ligger bak det, men det er lite som tyder på at gull kommer til å falle voldsomt i verdi framover. Det er fordelen, og kanskje ulempen, med å samle gullmynter av denne typen: Gullprisen bestemmer ofte verdien på mynter i kvaliteter rundt 1+/01. Myntene faller og stiger i verdi sammen med prisen på gull. Uansett: Gullmynter med vekt under 10 gram er uansett enkle å omsette, uansett forhold.

Så de siste 2-3 årene har det egentlig ikke vært lurt å kjøpe gullmynter altså? Først nå når gullprisen faller igjen at man bør kjøpe...

Men tror jeg følger eksempelet ditt lenger oppe, og bruker disse myntene til å bygge en samling. Så skal jeg ringe inn å sjekke hvilke mynter jeg får videre, så kan jo dere vurdere om jeg burde fortsette eller stoppe.

Takk for gode svar alle sammen!
Image
User avatar
Kjetil Kvist
Veteran
Posts: 5286
Joined: 29 Jul 2008 12:44
Location: Oslo
Contact:

Re: Carl Johan myntene (1818-1844)

Post by Kjetil Kvist »

Tips på steder å lete etter gullmynter:

http://www.qxl.no
http://www.auction.no
http://www.ma-shops.com

Prøv også å komme på mailinglista til Künker: http://www.kuenker.com (de selger mye gullmynt i god kvalitet til nær gullverdi).
Kjetil Kvist
Hjemmeside Academia-profil | Blogg: Rosabloggen | Sverdsluking Facebookside
Medlem av Norsk Numismatisk Forening | Jobb All Verdens Mynter
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Carl Johan myntene (1818-1844)

Post by bengt »

Mye slabbede gullmynter fra hele verden på eBay :-)
User avatar
myntsamlern
Posts: 213
Joined: 22 Jul 2008 01:35

Re: Carl Johan myntene (1818-1844)

Post by myntsamlern »

Da har jeg akkurat ring til samlerhuset, og det var ikke 8 mynter i serien, det var 24!!! Det har jeg jo aldri hørt om før....
La oss si en snittpris på 3000 pr mynt, blir jo 72000 kroner det.....så valget var enkelt, jeg avbestilte og avsluttet serien umiddelbart.

Kommer til å handle gull på qxl.no fra nå av, og da får jeg akkurat det jeg vil til en grei pris : )

De neste myntene jeg skulle få var en svensk mynt fra Oscar 2, en fra napoleons tiden, og en amerikans mynt...men de sa ingenting om prisene da :P
Image
Christian H
Posts: 186
Joined: 10 Oct 2008 00:07
Location: Sunndal

Re: Carl Johan myntene (1818-1844)

Post by Christian H »

Ja samlerhuset eier en del av Oslo Mynthandel,så di har en finger med ispillet på Norges Mynter bøkene

Samlerhuset har i mange år solgt norske 2kroner i sett å diverse..Synes ikke dere at det er rart at Gevær 2kronen som nesten alltid går for over katalogpris,ALDRI går opp i Norges Mynter?

Husker ikke hvor jeg så det men søk etter inntekts listen til samlerhuset,så skal dere få bakoversveis..
Samlerområde: Skillinger fra 1700
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”