Nok en gang , hjemmelagde seddelkopier !

Numismatisk forum
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Nok en gang , hjemmelagde seddelkopier !

Post by janpetter »

Til info :

http://www.qxl.no/pris/mynter-sedler/se ... 594399266/
Disse kopiene er laget av en kar fra Kristiansand som påstår at de ble laget til noen såkalte "bankdager i London " i 1984-85 .
Ifølge info fra Norges Bank så sier de at de ikke har kjennskap til noen slike dager .
De sier også at de ikke har gitt tillatelse til å utgi disse kopiene .

Sedlene i serien av disse kopiene har alle seddelnr A0000007
og sedlene er avfotografert og kopiert fra boken "Norske Pengesedler 1695-2005 " av Sæthre / Eldorsen
Last edited by janpetter on 17 Jan 2010 21:21, edited 1 time in total.
User avatar
Torashe
Posts: 1339
Joined: 22 Mar 2009 14:56

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by Torashe »

Mulig jeg husker feil,men mener og huske at disse seddlene ble laget til noe slik som han karen nevner,er kopier ja,men ikke falske kopier??? rett meg di som vet.
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by janpetter »

Dette med de såkalte "bankdagene i London " er bare bløff .
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by storbrum »

hehe, i tillegg er selger sunmøring, forstå meg riktig :lol:

Å kopiere seddler i norge er vel ulovlig, så jeg tror ikke selger her ville gjort dette, Noen som vet noe mer her?
Last edited by storbrum on 11 Jan 2010 14:47, edited 1 time in total.
User avatar
Arve
Posts: 3062
Joined: 25 Sep 2009 15:35
Location: Sandvika

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by Arve »

Selgeren bruker ikke begrepet "Bankdagene i London", men "Bankdagene 1984-85". Les annonsen før du slenger ut kritikk. En rask googling viser at tilsvarende lot fra bankdagene 1984-85 ble lagt ut på Romsdal-myntforenings auksjon i 2005:
http://www.romsdal-myntforening.no/mote ... 1_2005.pdf
Vær så snill å foreta litt bakgrunnsundersøkelser før det ropes ulv på forumet. Dette er bare med på å svekke forumets rykte.
Arve

Interesser:
Romerske republikanske mynter
Italia under Vittorio Emanuele III
storbrum
Posts: 1184
Joined: 14 Mar 2009 18:34

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by storbrum »

Men her er spørsmålet, hvem laget denne kopien av disse som ikke ble utgitt?

Ser på auskjonen at det er 5 kroner og ikke 1000,- som er solgt....

falsk eller ekte?
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by janpetter »

Arve wrote:Selgeren bruker ikke begrepet "Bankdagene i London", men "Bankdagene 1984-85". Les annonsen før du slenger ut kritikk. En rask googling viser at tilsvarende lot fra bankdagene 1984-85 ble lagt ut på Romsdal-myntforenings auksjon i 2005:
http://www.romsdal-myntforening.no/mote ... 1_2005.pdf
Vær så snill å foreta litt bakgrunnsundersøkelser før det ropes ulv på forumet. Dette er bare med på å svekke forumets rykte.
Forumets rykte ? Hva slags rykte mener du forumet skal ha ?

Dette har undertegede og en del andre seddelsamlere undersøkt for en 4-5 år siden .
(De dukket først dukket opp på qxl , da med teksten at de var produsert til noen påståtte "Bankdager " i 1984-85)
Jeg tok den gang kontakt med Norges Bank som fortalte at disse var produsert uten tillatelse fra Norges Bank . Seddelmønster er b.l.a beskyttet av opphavsrett ,og det er strenge regler for bruk av seddelmønster .
http://www.norges-bank.no/templates/art ... 12246.aspx
Mynthandlere i Oslo og Bergen kan også fortelle deg en del om disse ulovlige kopiene .
Noen av disse Mynthandlerne har tidligere blitt tilbydt å kjøpe noen av disse .
De ble visst servert litt av en røverhistorie om hvordan selger hadde "kommet " over disse kopiene.
De er nok dessverre hjemmelagde .
Last edited by janpetter on 23 Jan 2010 13:13, edited 3 times in total.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by Myge »

Pratet med Norges Bank senest i dag, og de kjente ikke til sedlene, men var usikre på om det var ulovlig, da de sedlene som er kopiert, aldri var i bruk. 1 og 2 kr ble brukt, men av de andre er det kun kjent 7 komplette serier, de fleste vet vi hvor befinner seg. A00003-serien ble solgt hos oss på Skanfil for et par år siden for litt over 240.000,-, mens vi også vet at det befinner seg en og annen av de laveste valørene utenom disse seriene.

J Nørve, Norges bank sin mann i London under krigen, døde forøvrig på 60-tallet, så det han skriver om Nørve er akkuratt det som står på sedlene, ikke noe annet. Jeg har forsøkt å spore opp disse bankdagene, men mener bestemt at bankdagene var noe som startet på 90-tallet, uten at jeg sitter med noe håndfast bevis på dette.
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by bengt »

Takk til janpetter for informasjonen rundt disse objektene. For meg spiller det ingen rolle om det er "lovlig" eller ikke (og spiller tydeligvis ingen rolle for Norges Bank heller siden ingen er/ble politianmeldt), men at det ikke er "offesielle" kopier/trykk gjør de enda mindre interessante.

Det at disse sedlene er så sjeldne at noen lager slike uoffesielle kopier og klarer å selge de gjør at det er enda mer morro og faktisk eie en ekte :-)
User avatar
bengt
Posts: 1772
Joined: 08 Jul 2008 13:30

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by bengt »

OK - dette ble mer drøy kost enn jeg trodde. 500 kronen han også har lagt ut er oppe i 1600 kroner. Kan jeg også printe ut en kopi på min Canon printer og selge den for over 1000 kroner...
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by janpetter »

Jeg kjøpte tidligere ett sett av disse jeg også , men sendte de videre til Karl Sæthre slik at han kunne studere "mesterverket"
Det er jo boken hans disse er kopiert fra .
Attachments
london_kopier_hjemmelagde.JPG
london_kopier_hjemmelagde.JPG (195.72 KiB) Viewed 4051 times
Last edited by janpetter on 11 Jan 2010 22:25, edited 1 time in total.
vivavegas
Posts: 1590
Joined: 01 Oct 2008 20:45
Location: Krokstadelva (Mjøndalen)
Contact:

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by vivavegas »

Mulig jeg har misset noe, men hvordan ser dere at de er kopiert!!??
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by janpetter »

vivavegas wrote:Mulig jeg har misset noe, men hvordan ser dere at de er kopiert!!??
men vivavegas da .... :shock:
Det holder å være den stolte eier av "Norske Pengesedler 1695-2005 " og et sett greie bilder av disse kopiene .
Se på 50kr 1942 i boken og sammenlign med reversbildet nedenfor .
Midt i øyet på Nansen i vannmerkespeilet er det en liten sort flekk på både bildene i boken og "seddelen" . Hvis du studerer nærmere er det også en del andre ting .
Attachments
london_kopier_rev.JPG
london_kopier_rev.JPG (477.71 KiB) Viewed 4032 times
Last edited by janpetter on 11 Jan 2010 22:46, edited 1 time in total.
User avatar
Myge
Veteran
Posts: 3732
Joined: 28 Aug 2008 20:38
Location: Haugesund

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by Myge »

vivavegas wrote:Mulig jeg har misset noe, men hvordan ser dere at de er kopiert!!??
Antar disse har de samme kjennetegn som andre kopier, de mangler vannmerke, annen papirtype, samt at denne nummerserien på akkuratt disse sedlene er kjent, og vi vet hvor de befinner seg. Prisen på f.eks. 5 kr har en startpris alene på 10.000,- om den er ekte.

Jeg har hatt innlevert Speciedalersedler av samme kaliber, kanskje vi skulle fått en oversikt på dem også en dag. Har du noe mer info Janpetter?

Eirik
janpetter
Posts: 636
Joined: 08 Feb 2009 14:14
Location: Verdens navle

Re: Nok en gang , falske seddelkopier !

Post by janpetter »

Karen fra Kristiansand som opprinnelig hadde "funnet" en hel kasse med disse kopiene , solgte også kopier av de aller fleste Norske sedler en stund . Også en del Oscarsedler .
Han solgte også noen han påstod var tyske kopier .
Omtrent alle var kopier av enten ekte sedler eller kopier fra "Norske Pengesedler "
Ingen var merket "kopi" .

Sikkert flere andre seddelsamlere som husker dette .
Jeg korresponderte med en god del samlere når dette stod på som verst .
Bare å spørre de du kjenner :wink:
Post Reply

Return to “Mynt og Seddel - Diskusjon”